Passend Onderwijs

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Sinds ik weet dat leerkrachten gaan staken denk ik voortdurend aan Mona, een meisje dat enkele jaren geleden de kleuterklas van onze buurtschool bezocht. Ze had de gewoonte om haar klasgenootjes te slaan, vaak zonder duidelijk aanleiding. Aanvankelijk hoopte de leerkracht nog dat het gedrag te corrigeren zou zijn, maar toen Mona tijdens het knutselen een ander jongetje begon te bijten escaleerde het in de klas. Haar klasgenootjes werden bang, ze begonnen haar te mijden. Ouders vroegen zich af of het meisje eigenlijk wel op de buurtschool thuishoorde. Het antwoord van de schoolleiding was resoluut: iedereen moest aan deze situatie wennen. Het was de toekomst: kinderen met een leer- of gedragsproblemen op een gewone basisschool.

De leerkracht hield het niet vol, hij had het gevoel dat hij de veiligheid van de andere kinderen in de klas niet langer kon garanderen. Hij knapte af nadat de ouders van Mona de schuld bij hem zochten: het gedrag van hun kind zou te wijten zijn aan het strenge optreden van de onderwijzer. De leerkracht voelde zich niet voldoende gesteund door de directie en daarom koos er hij na enkele maanden ziekteverlof voor om vroegtijdig met pensioen te gaan, dit na vijfendertig jaar ervaring. Hij was één van de beste leerkrachten van de stad. Bijna iedereen wist dat het gedrag van Mona niet aan de meester kon liggen, maar wat doe je er aan.

Er kwam een nieuwe onervaren leerkracht en daarom werd Mona overgeplaatst naar de klas van juf Lenie. Zij had zo’n dertig jaar ervaring, zij leek de situatie aan te kunnen. Tijdens de lessen zat Mona aan een apart tafeltje dat tegen het bureau van juf was geschoven. Als het pauze was, dan kon juf Lenie niet even rustig een kopje thee drinken op het bankje in de zon, want ze moest Mona stevig vasthouden. Als ze dat niet deed zou het meisje het schoolplein op rennen en slachtoffers maken. Nog steeds heb ik op mijn netvlies hoe juf Lenie zich met het kind over het schoolplein bewoog: als een gevangene met een met een blok aan het been. Het moest zeer vermoeiend voor haar zijn om de hele dag het kind in de gaten te houden, maar erover klagen deed ze nooit. Als je haar er naar vroeg, zei ze dat het best meeviel. Nooit heeft ze toegegeven dat het een enorme opgave was.

Ondertussen werden er testjes gedaan. Had het meisje misschien toch een taalachterstandje? Kon ze de tweetaligheid van het gezin niet aan? Of waren er aanwijsbare leerproblemen? Lag het aan de thuissituatie? Ze kwamen er niet achter. Net toen iedereen begon te beseffen dat dit probleem voor de school onoplosbaar was  kwam er toch een verklaring voor het raadselachtig gedrag: het meisje bleek niet goed te kunnen horen. Enkele weken later vertrok ze naar een school waar ze haar beter konden begeleiden. Alle klasgenootjes en hun ouders waren opgelucht, maar de schoolleiding waarschuwde ons dat haar afwezigheid tijdelijk zou zijn. Zodra Mona met haar handicap kon omgaan, zou ze terugkeren naar de buurtschool.

Denk niet dat de school zich na deze geschiedenis liet afschrikken door het idee ‘weer samen naar school’. Een paar maanden later werd er een jongetje met een licht geestelijke beperking aangenomen en opnieuw liepen klasgenootjes trauma’s op door het schoppen en slaan. Na een jaar gaf de school het op en ging het jongetje eveneens naar het speciaal onderwijs.

Ik ben blij dat de buurtschool vandaag gesloten is en dat de leerkrachten gaan protesteren tegen de bezuinigingen op het Passend Onderwijs. 300 miljoen euro moet er worden bezuinigd en er is totaal geen zicht op hoe dat ‘weer samen naar school’ er straks in praktijk uit gaat zien, welke ondersteuning de leerkrachten daarbij kunnen verwachten en hoe je kinderen als Mona langdurig op school kunt houden zonder dat de betreffende leerkracht een burn-out zal oplopen. Wat mij bijzonder blij maakt is dat juf Lenie ook gaat staken, dat ze inziet dat je niet altijd leerkracht en oppasser tegelijk kunt zijn.

Eigenlijk zouden alle ouders ook moeten gaan staken. Er zitten nog zesentwintig kinderen in de klas, en zij hebben ook recht op passend onderwijs. Speciaal onderwijs is het laatste waarop een beschaafde samenleving zou moeten willen bezuinigen, want hiermee doe je alle kinderen te kort.

Als de plannen van het kabinet doorgaan, dan zullen er 6000 leerkrachten in het speciaal onderwijs ontslagen worden. Vaak zijn dit de beste leerkrachten met de grootste flexibiliteit. Meestal hebben ze meerdere opleidingen gevolgd om dit werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Hoe onervaren in het leven moet je zijn om deze professionals op straat te durven zetten?

Reacties (49)

#1 Bullie

Mona kan altijd nog bij het ministerie van onderwijs gaan werken

  • Volgende discussie
#1.1 warumbel - Reactie op #1

Of bij Pownews.

#2 Carlos

IJzersterk betoog over het drama dat de Nederlandse scholen nog te wachten staat.

Ton Elias (VVD Kamerlid, portefeuille Onderwijs) is ziende blind voor de problemen dat het nieuwe beleid gaat opleveren. Ik hoorde uit eerste hand hoe hij een school voor speciaal onderwijs bezocht (‘het land in’ zoals dat heet voor politici). Elias gedroeg zich letterlijk en figuurlijk als een olifant in een porseleinkast: geen begrip voor de visie van de betrokkenen en enkel opzoek naar bevestiging van zijn eigen mening. Kinderen die daar nu nog in kleine klassen zitten onder begeleiding van een docent én een klassenbelegeider worden straks het reguliere onderwijs ingeknikkerd met alle gevolgen van dien. Een deel ervan zal er zelf aan onder doorgaan en ander deel is een gevaar zijn/haar omgeving.

Veel leerlingen uit het speciaal onderwijs zijn ook uitermate kwetsbaar voor beïnvloeding door criminelen. We moeten niet gek opkijken als we in de grote steden over een paar jaar straatrovertjes met een IQ van 60 hebben: meedogenloos zonder besef of geweten. Dat heeft dit kabinet van ‘law & order’ dan op zich geweten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Kyra - Reactie op #2

Loverboys, tienerzwangerschappen…

#2.2 Ernest - Reactie op #2.1

Wat je zegt: een groeimarkt voor VVD-ers. Hebben ook altijd op de zedenpolitie bezuinigd.

#3 Maria

Ik wordt zelfs fysiek onpasselijk als ik weer de grote bek hoor van Ton Elias. Hij verdraait bewust de feiten en is niet in staat om de politieke kant van het vvd-beleid eerlijk met ons te communiceren. Hij liegt zelfs over het probleem van ongeoormerkte gelden, die dus niet meer exclusief zijn voor rugzakjes, maar ook aan de toiletpotten op school besteed kunnen worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Kyra - Reactie op #3

Ton Elias vanavond te gast in Moraalridders, 21.20 uur op Ned 2

#4 Tjerk

Het basisonderwijs is gewoon te duur. 10 miljard euro voor 1,6 miljoen leerlingen, dus voor een gemiddelde klas al gauw €150.000 per jaar. Dus er zal bezuinigd moeten worden. Als je dat niet op passend of speciaal onderwijs wilt doen, waar dan wel?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 about: - Reactie op #4

Bezuinigen moet je doen waar het kan. Op het ministerie, de managers, de planners, de nutteloze ambtenaren, de bobo’s, de fusiedirecteuren, of op het Cito. Je gelooft toch niet dat al die onderwijzers of de congierge of de schoonmaker allemaal € 150.000 per jaar overgemaakt krijgen? Wat verdient een onderwijzer tegenwoordig? Waar blijft dat geld? Kloppen jouw cijfers?

  • Volgende reactie op #4
#4.2 Tjerk - Reactie op #4.1

Eventjes wat statistiek:
In 2001 had je 1650 duizend leerlingen in het primair onderwijs (basis, passend, speciaal). In 2010 had je 1600 duizend leerlingen in het primair onderwijs (basis, passen, speciaal). In 2001 was de lumpsum financiering €6,3 miljard, in 2010 €11,0 miljard. Een stijging van 83% in 9 jaar!
CBS 1, CBS 2

  • Volgende reactie op #4.1
#4.3 Joop - Reactie op #4.1

Waar dan wel? – op de prestatie bonussen, een ontzettend dom idee vanuit de huidige regering. Dat gaat geen geld opleveren, maar je jaagt de leraren nog meer weg en de kwaliteit gaat gemiddeld niet omhoog.

  • Vorige reactie op #4.1
#4.4 Ernest - Reactie op #4

“Te duur” vergeleken met wat? En waarom “te”? Onderwijs kost wat onderwijs kost. Je kunt het niet met iets anders vergelijken. Je wilt onderwijs of niet. En je wilt speciaal onderwijs of niet. De VVD wil geen speciaal onderwijs, dat is duidelijk. Maar met kosten heeft dat niets te maken: je wilt de kosten gewoon niet maken.
De VVD wil zoveel kosten niet: Kinderen met ongeneeslijke ziektes, of een levensverwachting onder de achttien: weg ermee. Vrouwen en mannen met terminale ziektes kunnen ook wel meteen uitstappen: waarom nog langer wachten op iets wat onvermijdelijk is?
VVD: vernietiging, verdelging en deportatie.

  • Volgende reactie op #4
  • Vorige reactie op #4
#4.5 Peter - Reactie op #4.4

Dat van de ‘v’ en die ‘v’ en de ‘d’ moesten we er maar een poosje in houden. Ik merk in mijn omgeving dat zelfs trouw vvd-stemmende mensen hun bedenkingen bij Ruttes agenda beginnen te krijgen.

#4.6 McLovin - Reactie op #4

De VVD is simpelweg een partij voor zij die het gemaakt hebben en die schijt hebben aan de minder gelukkigen en bedeelden in de wereld. Punt. Op zich is dat een weinig nobel maar legitiem standpunt en prima als je er op stemt. Maar kom niet aan met van die kromme logica waarmee je je asociale en egocentrische inslag een positivo slinger wil geven. “Snoeien om te groeien”, “iedereen uit de uitkering want dan ga je vanzelf wel werken”, “niks is zo asociaal om mensen in de bijstand te houden…” etcetcetc Ik vraag me werkelijk af of al die alfa mannetjes zoals Stef Blok, Elias, Aperots, Rutte etc zichzelf ook geloven of beseffen dat het onzin is wat ze verkopen

  • Volgende reactie op #4
  • Vorige reactie op #4
#4.7 Spam - Reactie op #4.6

De VVD is er ook voor de mensen die het gevoel willen hebben dat ze het gemaakt hebben of dat in de nabije toekoms denken te gaan doen.

Politiek is meer psychologie dan je zou willen. De meeste kiezers (ook rationeel ingestelde, hoog opgeleide beta’s) stemmen op een partij waar ze zichzelf graag mee associeren. Die keuze kan je dan vervolgens voor jezelf proberen te rationaliseren. Veel kiezers zijn daar ook best goed in, maar het leidt soms tot hele rare drogeredeneringen.

#4.8 frank - Reactie op #4

Tjerk, we geven ongeveer 1,5% van ons BNP uit aan primair onderwijs. Uit verschillende studies blijkt dat een goed opgeleide bevolking in staat is welvaart te creeeren. Ik begrijp echt niet waar je met dat gezeur over opleiding die te duur is vandaan komt. Ben jij zo’n bewust kinderloos persoon die niets op heeft met kinderen (en met toekomstige welvaart)?

bron: http://www.oecd.org/dataoecd/45/48/37864432.pdf

  • Vorige reactie op #4
#5 Spam

Reactie Ton Elias in BNDeStem: “Over passend onderwijs wordt veel lariekoek verkocht en tot mijn spijt worden stakende leraren misleid. Dat er een ‘onverantwoorde kaalslag’ op til zou zijn is platte demagogische vakbondsnonsens.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Carlos - Reactie op #5

Dat mag Ton Elias ook even zeggen in het gezicht van die lerares die vorige week -terwijl ze haar klas alleen moest laten- een ondergescheten WC moest schoonmaken omdat haar klasseassistente al was wegbezuinigd (sommige leerlingen in het speciaal onderwijs kunnen niet zelfstandig poepen)

#5.2 Joop - Reactie op #5.1

Carlos, dat is de uitzondering die de regel bevestigt! (dat weet je toch… grrrr)

#6 about:

@7, Tjerk. Nog maar eens, want ik vind zijn beweringen tamelijk irritant: ik reken uit dat zijn lumpsum van 2001 op 2010 is gestegen met 75 % (en niet met de 83 % waar hij op uit kwam?). Verder heb ik wel gehoord dat “prijzen” meestal in zo’n tien jaar wel ongeveer verdubbelen. (Ik kan mij nog goed herinneren dat een bord bami met babi pangang één gulden zestig kostte.)

Die 75 % stijging van de lumpsum kan ik best vergelijken met de stijging van het BNP per hoofd, die van 2001 op 2010 uit kwam op 61 %. En dat BNP is de laatste jaren echt te weinig gestegen! Verder begrijp ik dat de lumpsum financiering voor het primaire onderwijs pas pas in 2006 is ingevoerd. Tjerk’s stijging van 2001 op 2010 komt dan dus eigenlijk eerder neer op een daling, volgens mij, althans: waar hij nu echt mee aankomt is mij niet duidelijk. Ik zie in Tjerk’s eerste CBS-link dat in 2003 1,9 % van het bbp werd besteed aan Primair Onderwijs, en in 2010 ook 1,9 %.

Ik vind 1.9 % trouwens niet veel. We geven volgens mij per hoofd van de bevolking aan kranten en IT, of aan kleding en schoeisel evenveel uit als aan primair onderwijs. En aan verkeer en vervoer geven we veel en veel meer uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Ernest - Reactie op #6

Mee eens, je kunt niet zonder meer de kostenstijging in euro’s uitdrukken zonder rekening te houden met geldontwaarding en algemene prijsstijgingen.
Ik mag aannemen dat Tjerk zelf, op zijn eigen bescheiden manier, toch ook graag vandaag nog zoveel wil verdienen, dat hij nog steeds hetzelfde kan betalen als tien jaar geleden. Als dat een salarisverhoging betekent van 83%, zal hij die heus niet weigeren.

#6.2 Tjerk - Reactie op #6.1

Inflatie is ongeveer 15-20%. Dus kom je rond de 65% uit, wat nog steeds een onbegrijpelijke toename in de uitgaven is.

#6.3 about: - Reactie op #6.2

Waar heb jij toch leren rekenen, Tjerk? En hoe kom jij aan je data? CBS 1, CBS 2, CBS 3.

  • Volgende reactie op #6.2
#6.4 Tjerk - Reactie op #6.3
  • Volgende reactie op #6.3
#6.5 about: - Reactie op #6.3
  • Volgende reactie op #6.3
  • Vorige reactie op #6.3
#6.6 Tjerk - Reactie op #6.5

Je kunt inflatie niet afmeten door naar de prijs te kijken van enkele goederen in Amsterdam.

#6.7 Joop - Reactie op #6.3

“What is a cynic? A man who knows the price of everything and the value of nothing.” Oscar Wilde. Dat zal ook wel gelden voor mensen als Tjerk.

  • Vorige reactie op #6.3
#6.8 about: - Reactie op #6.2

Nog eentje dan, een leuke voor Tjerk? Je mag dus eigenlijk wel concluderen dat het onderwijs echt achterblijft in de race naar steeds meer en steeds beter.

  • Vorige reactie op #6.2
#7 Reinaert

Elias en die minkukel van de PVV betogen samen met Bijsterveld dat 50.000 docenten er niets van snappen en worden voor gelogen door de vakbond, ja zelfs gedwongen worden te staken.
Het is: schofferend, te min voor woorden wat men doet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Reinaert

De leerlingen die straks begeleiding gaan missen (of zien verminderen), zullen er voor zorgen dat de klassen “drukker” worden. Ook de “gewone” leerling zal daardoor kwalitatief minder onderwijs krijgen.
De zorgleerling zal vanwege het wegvallen van begeleiding (al dan niet gedeeltelijk) zich op latere leeftijd moeilijker weten te handhaven. Dat betekent meer werkloosheid, een slechtere zelfzorg, een groter beroep op zorg, het kweken van boefjes.
Het zal de PVVD en het CDA een rotzorg zijn, want zij die niet meekunnen hebben dat aan zichzelf te wijten en anders sturen we er wel ordetroepen op af.
De volgende staking komt er aan.
Het wordt tijd dat zorgverleners, ouders, studenten, docenten, schoonmakers, ouderen gezamelijk in verzet komen.
Het wordt tijd dat het geld gehaald wordt bij hen die meer dan genoeg hebben en bij hen die de crisis mee veroorzaakten. Dat zijn de banken en speculanten, die met geld geld maken, die enkel leven voor het armzalige en immorele grote graaien.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Kyra
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bullie

Ton Elias, de onderwijsspecialist die het op TV heeft over “kinderen die niet slagen voor de CITO-toets”… nuff said

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 jsk

+1 Tjerk

Aan zogenaamd sociaal bewogen jankverhalen over lastige peuters en vieze toiletten hebben we heel weinig. Het punt is: naast onderwijs vinden we ook de zorg, pensioenen, veiligheid op straat, een schoon milieu en een goed openbaar vervoer heel belangrijk. Op basis van de cijfers van Tjerk klinkt het basisonderwijs wel wat aan de prijzige kant.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11.1 pedro - Reactie op #11

Tsja… Voor de veiligheid op straat zijn we zelfs bereid op basis van jankverhalen over een gevoel van onveiligheid miljoenen uit te geven aan schijnmaatregelen. Waarom we die jankverhalen wel serieus moeten nemen snap ik dan weer niet.

  • Volgende reactie op #11
#11.2 Ernest - Reactie op #11.1

Omdat dat geld gaat naar bedrijven en mensen die VVD en CDA stemmen. Eigenlijk zou het werk dat de anti-kwakzalver-vereniging doet (een club die ik overigens heel vervelend vind) eens hier gedaan moeten worden: “evidence based” beleid uitzoeken. Dan valt er veel af.

#11.3 about: - Reactie op #11.2

+1 voor Ernest. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn van de metro Amsterdam 1,46 miljard euro kosten, maar de uiteindelijke kosten zullen uitkomen boven de 3,1 miljard euro. Special Voor Tjerk: de kosten van de bouw van de tramtunnel in Den Haag zijn in vier jaar opgelopen van €139 miljoen tot €234 miljoen. En dan is dit nog niet eens echt een OV-kabinet! Maar als je wilt bezuinigen…

#11.4 Ernest - Reactie op #11.3

ha

  • Volgende reactie op #11.3
#11.5 Kyra - Reactie op #11.3

@35: de link naar het stoottroepenmuseum werkt niet, is waarschijnlijk al ten prooi gevallen aan de bezuinigingen? Verder wel een boeiend lijstje!

  • Volgende reactie op #11.3
  • Vorige reactie op #11.3
#11.6 about: - Reactie op #11.3

Sta jij misschien gesignaleerd bij de BVD? Ik kennelijk niet …

  • Volgende reactie op #11.3
  • Vorige reactie op #11.3
#11.7 L.Brusselman - Reactie op #11.3

bvd=aivd,
in de gaten houden,doen zij ook..

  • Vorige reactie op #11.3
#11.8 about: - Reactie op #11

Maar de cijfers van Tjerk deugen niet en zijn interpretatie is uiterst eenzijdig en misleidend. De vieze WC’s in het LO zijn wel een echt probleem – ik ken een school waar de ouders zelf de WC’s schoonmaken. Als ik dan ook nog zie dat de bij de gemeentegebouwen bij mij om de hoek wel elke maand twee of drie dagen lang een hoogwerker staat om de ruiten te wassen denk ik wel eens: wat zou dat kosten? En dan staat er ook nog weer zo’n grote dure auto met chauffeur voor de deur daar, gewoon op de stoep geparkeerd (soms zijn het er wel drie of vier). En er zou geen geld zijn voor goed schoonhouden van de schoolgebouwen, of voor speciaal onderwijs? Patsers, denk ik dan, doe je werk wat beter!

  • Vorige reactie op #11
#11.9 jsk - Reactie op #11.8

Hoezo zouden zijn cijfers niet deugen? Het is wel een versimpelde weergave van de werkelijkheid, maar wat daar tegenover staat is puur anekdotisch (“ik ken iemand die…”).

Overigens, over die vieze WC’s: ik ken ook ziekenhuizen/verzorgingstehuizen/treinen/etc waar de toiletten ook niet al te fris zijn. Beetje meer inhoud aub.

#12 Reinaert

Afgezien van het feit dat het bezuinigen op passend onderwijs de zwaksten treft, in de toekomst geld gaat kosten en niemand zit te wachten op de prestatiebeloning is het omgekeerde waar, dat landen die investeren in het onderwijs hun BNP zien groeien.
Dat wijst onderzoek van de Oeso uit.
Dus wat dit kabinet doet is op korte termijn met populisme scoren. Lang leve de onderbuik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12.1 Ernest - Reactie op #12

En lang leve de bollevolle buik van Elias.

#13 Reinaert

Ik zag Elias gisteren heel boos reageren omdat docenten leerlingen zou ophitsen tegen dit kabinet. Vakbonden en docenten zouden liegen want de zorg vervalt helemaal niet.
Vandaag heb ik aan leerlingen uitgelegd wat het concreet betekent als het geld van hun rugzakjes vervalt. Om hoeveel geld dat gaat en welke voorzieningen op hun school er verdwijnen. De realiteit dwingt mij er bij te vertellen dat Elias en de PVV en het CDA daarvoor verantwoordelijk zijn.

Een stemadvies hoef ik ze verder niet te geven, net zo min aan de ouders trouwens.
Dat is geen ophitsen, dat is de harde werkelijkheid van het neo-liberalisme.
Dank u wel Geert, Maxime en Mark.
Laat rijk maar lekker de vingers likken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13.1 Kyra - Reactie op #13

@38: het is goed dat je het aan de kinderen hebt uitgelegd, wie moet het anders doen?

#14 frank

Ik weet, het hoort niet. Een volledige reactie quoten uit een ander blog. Maar het totaaloverzicht dat reaguurder “Weerman Rapsel” geeft op Retecool over het hele palet aan bezuinigingen op het onderwijs is zo ontzettend op z’n plaats hier dat ik het toch maar doe. Het gaat dus om veel meer dan alleen “passend onderwijs”. De reactie komt van http://goldmember.retecool.com/post/extragratis-grabbeladvies-voor-bruin-1-het-onderwijs

Volgens Rapsel zijn dit de bezuinigingen en de gevolgen:

1. 300 miljoen bezuinigen – Passend onderwijs
De basisscholen moeten een plek bieden voor ieder kind met beperkingen. Zonder faciliteiten moeten leerkrachten in hun huidige groep kinderen opvangen die normaal naar het speciaal onderwijs zouden gaan. Het speciaal onderwijs moet krimpen.

2. 75 miljoen bezuinigen – Rugzakjes
Het aantal zorgkinderen dat met een ‘rugzakje’ prima kan functioneren op een basisschool mag niet groeien. Veel kinderen die zo’n ‘rugzakje’ heel hard nodig hebben, vallen hierdoor buiten de boot.

3. 46 miljoen bezuinigen – Groeiregeling geschrapt
Als een basisschool in de loop van het jaar meer kinderen krijgt, ontvangt de school geen geld meer voor uitbreiding van personeel.

4. 50 miljoen bezuinigen –Nieuwe gewichtenregeling
Een nieuwe definitie van het begrip achterstandsgezinnen zorgt er voor dat scholen minder geld ter beschikking hebben om kinderen die het nodig hebben te kunnen ondersteunen.

5. 10 miljoen bezuinigen – Korting niet-onderwijzend personeel
Een korting op de loonsubsidie van het niet-onderwijzend personeel, bijvoorbeeld conciërges.

6. 150 miljoen bezuinigen – Personele kosten
De personele kosten stijgen veel sneller dan de bekostiging hiervan. Dat betekent dat scholen het met minder personeel moeten doen.

7. 200 miljoen bezuinigen – Materiële instandhouding
De subsidie voor materiële instandhouding weegt niet op tegen de extra kosten als die van stijgende energierekeningen en duurder lesmateriaal.

Aldus “Rapsel”

Die Ton Elias is voor mij het icoon van de vette volgevreten Nederlander die zijn vette vingers bij zoveel likkebaardend rechts beleid aflikt. Het is te hopen dat de oppositie zich herpakt voor de eerstvolgende verkiezingen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14.1 Eric - Reactie op #14

Het is te hopen dat de kiezer zich herpakt voor de eerstvolgende verkiezingen…