Paars Plus est non plus: te veel verschillen mbt bezuinigingen, woningmarkt, mobiliteit
-
Burgers voor het klimaat
Vrijdag 29 november wordt de volgende landelijke staking voor klimaatmaatregelen verwacht. Tot nu toe zijn in 14 plaatsen acties aangekondigd. Ongeacht hoe groot de… Lees verder
-
Europese grensmuren zijn goudmijn voor militaire en security-industrie
Wapenhandelaren, die verdienen aan de gewapende conflicten, repressieve regimes… Lees verder
-
Meer dan 11.000 wetenschappers waarschuwen voor klimaatcrisis
27 jaar geleden, in 1992, publiceerde de ‘Union of Concerned Scientists’, samen met meer dan… Lees verder
-
Hoeveel ruimte krijgt Big Brother?
De ontwikkeling en toepassing van gezichtsherkenningssoftware roept vragen op in Europa en de VS. Lees verder
-
Thierry Baudet is dé klimaatontkenner van 2019!
Het was een spannende race, en ook in het redactielokaal waren de voorkeuren tot het einde verdeeld. Bij de online stemming… Lees verder
-
Burgers voor het klimaat
Vrijdag 29 november wordt de volgende landelijke staking voor klimaatmaatregelen verwacht. Tot nu toe zijn in 14 plaatsen acties aangekondigd. Ongeacht hoe groot de… Lees verder
-
Europese grensmuren zijn goudmijn voor militaire en security-industrie
Wapenhandelaren, die verdienen aan de gewapende conflicten, repressieve regimes… Lees verder
-
Meer dan 11.000 wetenschappers waarschuwen voor klimaatcrisis
27 jaar geleden, in 1992, publiceerde de ‘Union of Concerned Scientists’, samen met meer dan… Lees verder
-
Hoeveel ruimte krijgt Big Brother?
De ontwikkeling en toepassing van gezichtsherkenningssoftware roept vragen op in Europa en de VS. Lees verder
-
Thierry Baudet is dé klimaatontkenner van 2019!
Het was een spannende race, en ook in het redactielokaal waren de voorkeuren tot het einde verdeeld. Bij de online stemming… Lees verder
- Uitgelicht
- Data
- Algemeen
- Cultuur
- Economie
- Groen
- Kennis
- Leven
- Politiek
- Privacy
- Rechtsstaat
- Sark & Soto
Waan van de Dag
-
SG-café zaterdag 07-12-2019
0
Dit is het Sargasso-café van zaterdag 07-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
17
Dit is het Sargasso-café van vrijdag 06-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café donderdag 05-12-2019
5
Dit is het Sargasso-café van donderdag 05-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
Met NL bsn-nummer toch als illegaal in gevangenis
50
Via Apoftegma: Daniël Buter, negentien jaar oud, op zijn derde door zijn Dominicaanse ouders in Nederland achtergelaten. Opgegroeid in Nederland, naar de basisschool in Nederland, naar de HAVO in Nederland en toen hij een paspoort nodig had voor zijn vervolgstudie ICT belande hij ineens als illegaal in de gevangenis in Rotterdam. Als niemand wat doet, wordt hij uitgezet naar de Dominicaanse Republiek, waar hij – voor de duidelijkheid – niet is geboren en nooit is geweest. Teken petitie hier. Meer achtergrond in Het Parool: Buter werd op 3-jarige leeftijd achtergelaten door zijn ouders, allebei van Dominicaanse komaf. Ze gingen ‘op vakantie’, maar kwamen nooit meer terug. Hij kreeg bij zijn geboorte wel een burgerservicenummer en werd bijgeschreven in het Nederlandse paspoort van zijn ouders. Toen die daar afstand van deden had Daniël dus geen Nederlandse documenten. Hij groeide op bij zijn oma en werd met zijn oude bsn-nummer ingeschreven in de scholen die hij volgde (op advies van een gemeente-ambtenaar). Ook al had dat zo niet behoren te gaan (de overheid had het bsn-nummer ongeldig moeten verklaren), gaat het nu dus ineens fout. Met de petitie willen zijn vrienden bewerkstelligen dat Daniël Buter zijn proces (in februari) in vrijheid mag afwachten.
-
SG-café woensdag 04-12-2019
7
Dit is het Sargasso-café van woensdag 04-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café dinsdag 03-12-2019
44
Dit is het Sargasso-café van dinsdag 03-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
Burgers laten Nederlandse bewindspersonen CO2-neutraal naar Madrid vliegen
4
Momenteel vindt de 25e klimaatconferentie plaats in Madrid. De Nederlandse bewindspersonen reizen per vliegtuig heen en terug. De afstand Schiphol-Madrid vv. bedraagt 2925 kilometer. Een vlucht tussen de 700-2500 kilometer stoot 200 gram CO2 per reizigerskilometer uit. Dat maakt 585 kilogram CO2 per kilometer. Premier Rutte en de Nederlandse overheid lijken niet in staat om deze CO2 uitstoot te compenseren, of doen dat alleen via aankoop van CO2-credits. Op initiatief van Andy van den Dobbelsteen, Hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de TU Delft, heeft een gelegenheidscoalitie van 7 twitteraars 7 ton CO2 gecompenseerd via Carbon Killer. https://twitter.com/dobbelska/status/1201927756180836352 De compensatie via Carbon Killer zorgt ervoor dat er 7 ton CO2 uit het Europees Emissiehandelsysteem afgeboekt is. Waarmee de beschikbare emissieruimte voor de industrie is gedaald. Ondergetekende heeft nog een ton CO2 extra mogen compenseren via Carbon Killer ter compensatie van domme rekenfouten over de hoeveelheid CO2 compensatie die Klaas Dijkhoff van zijn wachtgeld zou kunnen betalen.
-
Mijnbouwers plukken miljarden van Pakistan
6
Pakistan moet twee mijnbouwbedrijven 5,9 miljard dollar betalen. Dat is het resultaat van een arbitragezaak bij de Wereldbank; die bank is opgericht om ontwikkelingslanden te helpen. Het gaat om een schadevergoeding voor investeringen in een project dat Pakistan nooit heeft goedgekeurd en dat nooit is uitgevoerd. “Het is ruim tweemaal zoveel als Pakistan uitgeeft aan gezondheidszorg voor 200 miljoen mensen, in een land waar 7 procent van de kinderen voor hun vijftiende verjaardag sterft”, schrijft Sachs, professor aan de Columbia University. Bij internationale investeringsrechtbanken kunnen bedrijven, buiten de reguliere rechtbank om, een zaak beginnen tegen landen die hun belangen zouden schaden. Dergelijke arbitrage is een omstreden onderdeel van vrijhandelscontracten zoals CETA (tussen de EU en Canada). In Nederland is de goedkeuring van CETA uitgesteld omdat er onvoldoende steun voor lijkt te zijn in de Tweede Kamer.
-
SG-café maandag 02-12-2019
2
Dit is het Sargasso-café van maandag 02-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café zondag 01-12-2019
6
Dit is het Sargasso-café van zondag 01-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Laatste reacties
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hermie
@63: "de stijgende menselijke CO2-uitstoot vormt de hoofdoorzaak voor de stijgende CO2-concentratie, dat staat buiten kijf." Okay, dan zijn we het daar over eens. En als ik mij niet vergis "stoten" oceanen…
-
Ongehoord
Door:
Cerridwen
@36: [q]Alleen al het feit dat een extreem rechtse omroep in oprichting binnen zo’n korte tijd zoveel leden werft, bewijst voor mij het rechtse discours in Nederland.[/q]Er zijn 17 miljoen mensen in Nederland. 50.000 aanmeldingen stelt niets voor. Het bewijs dat er een flinke groep gepassioneerd is voor extreem rechtse denkbeelden, maar het bewijst niet dat 'het' discours in Nederland rechts is. Dat is echt een denkfout. [q]Welke discussie heeft “links” dan de laatste jaren gewonnen?…
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hans Verbeek
@60: [q]dat jij weigerde te accepteren dat uitstoot/emissies/concentratie geen modeluitkomst was.[/q] Ik weiger dat niet. Men kiest ervoor bepaalde concentraties in de klimaatmodellen door te rekenen. Mijn punt is dat men onbewust neigt naar onrealistisch hoge CO2-concentraties. @61: de stijgende menselijke CO2-uitstoot vormt de hoofdoorzaak voor de stijgende CO2-concentratie, dat staat buiten kijf. Maar ik kan me voorstellen dat het opwarmen van de oceanen (die niet betwist wordt) daar…
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
Cerridwen
@16: OK, maar wat zegt dat over jouw bewering dat er sprake is van toenemende ongelijkheid en eindeloze bezuinigingen in Frankrijk? Dat mensen boos worden van een verhoging van hun pensioenleeftijd snap ik ook.
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
Krekel
@10: De Fransen reageren op maatregelen die nu genomen worden, en ze weten uit welke hoek de wind waait.
-
Met NL bsn-nummer toch als illegaal in gevangenis
Door:
Prediker
@49 Je bent duidelijk niet zo bekend met hoe een bureaucratische overheid werkt; hoe wet- en regelgeving werkt; hoe beleid werkt; dat dit beleid op bepaalde punten tegen de tegenwerking aanloopt van andere staten (zoals Marokko). En dat maakt je vatbaar voor magisch denken: zet gewoon op elk departement een sterke man, die ad hoc beslissingen maakt. Want zo werkt beleidsuitvoering natuurlijk: met ad hoc beslissingen. Logisch wel, dat je achter die rattenvanger Baudet met z'n mooie…
-
Leesvaardigheid
Door:
Sjors
@2: maar je weet pas of een zinsopbouw logisch is als je de onderlinge relatie tussen de woorden begrijpt, en is zinsontleding dus vrij essentiele basiskennis voor het maken van goedlopende, lekkerlezende zinnen.
-
Ongehoord
Door:
GerritB
@31: Was er niet iets heel erg mis met hun site, waardoor mensen zich tig malen konden opgeven als nieuw lid. Ik zou dat ledenaantal met een flinke korrel zout nemen.
-
Leesvaardigheid
Door:
GerritB
@2: Helemaal mee eens.
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hans Custers
@59 [q]Gezien de uitkomst (9x overschatting en 2x onderschatting) schijnen klimaatonderzoekers onbewust te kiezen voor een hogere menselijke CO2-uitstoot. (...) Maar dat vind ik wel een interessante conclusie.[/q] Wat begrijp je niet aan mijn uitleg daarover in #16? [q]In werkelijkheid zijn de berekeningen vaak uitgevoerd voor zogenaamde beleidsarme scenario’s. Ofwel: de te verwachten emissies als er helemaal niets zou worden gedaan om die te verminderen. In werkelijkheid is er natuurlijk…
-
Ongehoord
Door:
Sylvia
Vroegah was het niet salonfähig om bepaalde zaken te bepleiten. Na de dood van Fortuyn zijn de media, inclusief de linkse praatprogramma’s, zich dood geschrokken van het verwijt de ‘gewone burger’ vergeten te hebben. Sindsdien krijgt elke rechtse en extreemrechtse malloot volop gelegenheid elk rechts fact free verhaal in de spotlight te zetten - nota bene zonder fel weerwoord (‘o, we moeten onze gast en de thuiskijkende Henk en Ingrid niet beledigen’) - en moet je zelfs bij het…
-
Ongehoord
Door:
Henk van S tot S
@32: [url=https://www.dvhn.nl/drenthe/Als-we-in-1849-hadden-geluisterd-naar-een-Drentse-dominee-dan-was-er-nu-geen-rel-over-Zwarte-Piet-geweest-25022535.html]De eerst knecht(en) van Sinterklaas waren niet zwart.[/url] ;-)
-
Ongehoord
Door:
Karin van der Stoop
@30: Alleen al het feit dat een extreem rechtse omroep in oprichting binnen zo'n korte tijd zoveel leden werft, bewijst voor mij het rechtse discours in Nederland. Net als de steun voor de Pro-Pieten en de blokkeerboeren. Welke discussie heeft "links" dan de laatste jaren gewonnen? En wat heeft dat opgeleverd? De hele tyfuszooi en z'n moeder is aan de zogenaamd vrije markt overgeleverd. Kwetsbare groepen als ouderen en kinderen krijgen o.a. daardoor niet (tijdig) de zorg die nodig is.…
-
Ongehoord
Door:
Hermie
@33: Zullen we wedden?
-
Ongehoord
Door:
Frank789
@31: [ Zodra blijkt dat de omroep niets toevoegt zal die keihard verdwijnen. ] Waarom zitten we dan nog steeds met Powned en WNL? [ Niemand die zegt dat ook jij of wie dan ook, ook niet een omroep zou kunnen of mogen beginnen. ] Jawel. 50.000 leden is niet genoeg. Je moet ook nog een plan schrijven waaruit blijkt dat je een niet reeds gevuld gat vult.
-
Ongehoord
Door:
Frank789
@32: Maar geen Sinterklaasjournaal bij ON.
-
Ongehoord
Door:
Hermie
@13: Mijn voorspelling voor 2020. Twee sinterklaasjournaals. Eentje met zwarte-pieten en eentje met veeg-pieten. En voor de rest vooral veel nare boze mannetjes als Karskens.
Actief
- Ongehoord (40)
- Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct (64)
- SG-café vrijdag 06-12-2019 (17)
- Met NL bsn-nummer toch als illegaal in gevangenis (50)
- Leesvaardigheid (4)
-
Britten tussen VS en EU (2)
Laatste reacties door: Fan van Baudet Cerridwen
- Geef burgers maar de schuld (15)
- Closing Time | Baby (show me your love) (5)
Cohen wil niet (middenkabinet). En Verhagen wil sowieso helemaal niks. Tenzij Kopvoddentax Wilders hem over zijn eigen schaduw laat springen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7215443/__Wilders_feliciteert_Nederland__.html
Misschien valt Rutte wel eerder dan dat zijn eerste kabinet is gevormd. Rutte lijkt niet echt geschikt voor de rol van leider die het land door moeilijke tijden moet slepen.
Op zich zijn de opties vrij overzichtelijk. De VVD is het grootste en moet óf met de PvdA óf met de PVV een kabinet vormen. Andere combinaties slaan nergens op. Om aan een meerderheid te komen heeft hij helaas nog wat partijen nodig. Dat maakt het niet makkelijker, maar als nieuwe leider van het land is het toch echt Rutte die het proces een beetje richting moet geven.
Een beetje je kaarten tegen de borst houden en proberen al je kiezers en leden tevreden te houden gaat niet werken. Wat voor kabinet er ook komt, alle deelnemers zullen genoegen moeten nemen met afspraken die mijlenver van de verkiezingsprogramma’s staan. Aanstaand premier Rutte zal dat duidelijk en mogelijk moeten maken.
Jaha spam, maar het is geen dinner for two, CDA heeft met een landslide verloren hebben geen enkel belang bij geen enkel kabinehet….
Staakt dus het geluhul spam…het worden nieuwe verkiezingen.
Tsjah, eerlijk gezegd vind ik dat het CDA eerder met de PVV moet gaan regeren dan de PvdA.
Waarom geen minderheidskabinet VVD-CDA met PVV gedoogsteun? Vergeleken met Paars Plus krijgt de VVD wel veel van haar economische standpunten er door.
Ja.JSk..echter, vergeet de onderstroom niet. Rutte, ik heb het eerder vermeld, heeft een tweede (en meer) winwin agenda.
@ jsk
Waarom zouden met de PVV die economische standpunten er wel doorheen komen?
Dat zou alleen het geval zijn als de PVV praktisch het hele programma laat varen.
@2: nieuwe verkiezingen? Ok, maar dan wel met nieuwe mensen. “Sorry, u heeft op ons gestemd maar wij blijken niet capabel genoeg om dit land te regeren. Kies betere mensen.”
En niet: “De zetelverdeling bevalt ons niet. Kunnen jullie niet een keer voor een betere uitslag zorgen?”
Iedereen die maar ‘nieuwe verkiezingen’ blijft roepen heeft er kennelijk geen fucking idee van hoe dit land eigenlijk werkt.
@parallax,
De PVV verlaat na een nachtje slapen al hun ultieme breekpunt, de AOW, me dunkt dat ze nog heel veel water bij de wijn kunnen doen. Sociaal-economisch staan ze mijlenver van de VVD, maar dat waren sowieso al geen breekpunten. Aan de PVV ligt het niet, vrees ik, hooguit aan de standvastigheid van het CDA. Verhagen wil gewoon straks wer eerst zien of Rutte de extreme randjes van de PVV eraf kan halen (ofwel de kolen uit het vuur halen) en pas als volgens de eerste afspraken de PVV gematigd conservatief en niet xenofobisch uit de hoek komt, aan tafel schuiven.
In principe klapt het eigenlijk op de woningmarkt. Daar waar de VVD eigenlijk helemaal geen stappen wil maken om bouwend Nederland te vriend te houden.
@11: Blijken de verkiezingen achteraf alleen maar om het behoud van de HRA gegaan? Dat lijkt me verder ook wel een heel povere basis voor de kabinetsformatie.
@12
naar wat ik begrepen heb, is dat wel één van de breekpunten geweest.
De VVD doet toch niet aan breekpunten?
Dat is stoerdoenerij.
@12&13
Dat, en de KMH.
@Brynnar: je kunt tijdens een formatie wel de scherpe randjes van de PVV af proberen te halen, maar daarmee creëer je alleen maar een paard van Troje. De dommigheid zal niemand er af kunnen schaven. Hou je namelijk bijna geen PVV meer over.
@KJ: Precies
De HRA afschaffen levert niet voldoende geld op – die zou je alleen maar over een langere termijn van boven naar beneden kunnen afbouwen (om te voorkomen dat het Nederlandse woningpark opeens een derde in waarde naar beneden knalt en daarmee een broos economisch herstel in ene keer torpedeert). Dan kun je de boel wat dat betreft beter maar even laten zoals ‘ie is.
Voor de andere partijen is het afschaffen van de HRA a) een beginnetje, want dat zijn veel meer dan de VVD, ‘kaasschaaf’ partijen, en b) spelen voor de buhne – kijk ons eens den kapitalistischen huisjesmelker aanpakken – ja, wij kunnen ook bezuinigen !
Het hangt er dus een beetje van af, hoe radikaal PvdA en GL de HRA afschaffing hadden willen aanpakken. Radikaal (gewoon nu geheel afschaffen) is domheid van de bovenste plank en ik kan me best voorstellen dat Mark Rutte daar niet aan wilde. Aan de andere kant, niet-radikaal (dus geleidelijk, en van bovan af) afschaffen levert weliswaar niks op, maar het was een concessie die Rutte, om de boel te redden, makkelijk had kunnen doen.
@KJ,
Hier lees ik Groen Links standpunt HRA:
“Over vijf jaar worden eigenaren van de duurste huizen vanaf 1 miljoen niet meer gesubsidieerd. In 2030 is het plafond 500.000 euro. Alle hypotheekschulden boven een half miljoen euro vallen niet meer onder de hypotheekrenteaftrek. Mensen met een huis van bijvoorbeeld 300.000 euro – wat in 2010 de gemiddelde huizenprijs is – krijgen pas vanaf 2035 te maken met het nieuwe systeem. Voor die tijd kunnen zij rekening houden met de komende veranderingen en bijvoorbeeld besluiten af te gaan lossen, waardoor ze de rente wat langer af kunnen trekken.
Door de ruimte periode waarin de aftrek wordt afgebouwd krijgen huiseigenaren de gelegenheid om hierop te anticiperen. Zo krijgt iedereen tussen 2015 en 2040 de mogelijkheid om door aflossing van zijn hypotheek mee te bewegen met de nieuwe regeling.”
http://standpunten.groenlinks.nl/hypotheekrenteaftrek
@mark; Nou ja, zoals ik al zei: dit is beleid dat geen drol zal opleveren in de relevante bezuinigings-periode (dus daar kun je dan, om die reden, principieel op tegen zijn), maar aan de andere kant: ik snap niet dat Mark Rutte niet gewoon die concessie heeft kunnen doen. Als je de formatie wil redden, is dit echt een no-brainer.
@17: De helft van de HRA zit in de duurste 20% woningen. Het zit er dik in dat als je die als eerste (of zelfs alleen maar) aanpakt, je al meteen meer dan 5 miljard/jaar pakt. Dat is misschien niet genoeg, maar wel heel erg veel. Dat is allemaal geld dat je niet bij zorg of onderwijs hoeft te gaan halen (dat laatste zou trouwens desastreus zijn).
@Bismarck; Ik heb de cijfers niet, maar ik kan mij alleen voorstellen dat de onderkant van die duurste 20% woningen nog steeds ver onder het miljoen zit.
@21: Ook goed, de duurste 10% woningen pakken 30% van de HRA. Hebben we het nog steeds over bijna 3,5 miljard/jaar, dat is nog steeds geen peulenschil. Rutte weet alleen donders goed dat die 10% vrijwel allemaal VVD-stemmers zijn.
@Bismarck; Point taken. Maar twee dingen:
1) Dat zijn bij uitstek de mensen die zouden moeten redeneren dat handouts van de staat pervers zijn. Een appel op principes zou kunnen werken.
2) Dit is vast zo’n typische hyperbool-achtige grafiek: hoe hoger het segment, hoe meer HRA, maar ook: hoe minder stemmers. Het uiteindelijke deel van de mensen die door dit soort maatregelen in eerste instantie (over vijf jaar) getroffen gaat worden, loopt waarschijnlijk in de duizenden. Misschien tienduizenden. Geen hele zetel, zelfs.
@23: Je hoeft mij niet te overtuigen. Het is Rutte die feitelijk op de HRA de onderhandelingen afketst.
@ 18
Daar zijn ze dan snel uit! Eigenaren van de duurste huizen worden nu ook niet gesubsidieert, hooguit betalen ze wat minder van heel veel belasting, maar elke cent HRA hebben zij zelf verdient, daar zit geen cent van iemand anders bij!
Eigenlijk is de HRA niet anders dan een kleine korting op extreem hoge belastingen, en kunnen ze beter de HRA verekenen met een lagere belasting. Helaas willen de linkse partijen de HRA alleen maar afschaffen om een flinke extra rekening te leggen bij de huiseigenaren en zo niet te hoeven bezuinigen op hun hobby’s.
Donder toch op met dat domme gelul. Niks korting.
Het is pure subsidie, hoe vaak en rabiaat je er ook spin aan probeert te geven.
Volledig eens met Anton B. Hij zegt precies waar het op staat. Mensen die hard werken worden dubbel gepakt. Jaloersheidsbelasting, want het is geen subsidie, maar geld afpakken, zodat ze zichzelf weer kunnen trakteren uit de grote linkse koekjestrommel. Enorme bedragen weer naar de Vogelaarwijken waarvan iedereen weet dat het weggegooid geld is, je moet de mensen niet ontzien, maar plichten opleggen. Ze komen maar in beweging, maar ja, dat is te hard voor hun.
@AntonB en Schimmelpenninck; O bollocks; huursubsidie is net zo’n subsidie als HRA is net zo’n subsidie als kinderopvangtoeslag is net zo’n subsidie als kinderbijslag – alles wat je inlevert is belasting en alles wat je terugkrijgt is subsidie. Punt. Dat jij een probleem in je hoofd heb omdat je het woord ‘subsidie’ niet in overeenstemming kunt brengen met je heilige principes, moet je zelf weten. De rest is gewoon ruzie maken over terminologie.
Rutte maakte een ongemakkelijke indruk tijdens zijn persconferentie, alsof hij gepiepeld was door partijgenoten, wat de vraag doet rijzen wie binnen de VVD de touwtjes in handen heeft. Femke Halsema heeft het goed gezien, je kan niet zulke rigoureuze bezuinigingsplannen doorvoeren en de (koop)woningmarkt daar buiten houden en dan ook niet de lasten willen verzwaren.
@27: je reactie is bedoeld als over-the-top persiflage op #25, neem ik aan?
@ Schimmelpenninck : Precies, AntonB zegt gewoon waar het op staat. En het staat volgens mij op een bierviltje, als ik dat zo lees.
Het is geen subsidie als het ‘rechts’ is. Dat ik er zelf geen gebruik van kan maken is mijn probleem.
Rente is toch ook maar haram niet waar Anton en Douchepennick?
De politieke partijen zijn alleen maar bezig de uitslag van de volgende verkiezingen veilig te stellen. Niemand durft nu zijn nek uit te steken, omdat dat bij de volgende verkiezingen weleens lelijk kan uitpakken.
Tja, met zo’n risicoloos stelletje dat blijkbaar alleen aan het eigen belang denkt ipv het verwezenlijken van idealen in ons land, zal er niet snel een kabinet zijn. En als er dan een kabinet is, weet je nu al dat je er niets van hoeft te verwachten.
En daarom maakt het allemaal niet uit. Of de slappelingen geen besluiten nemen tijdens een formatie of in een kabinet, het resultaat is hetzelfde: Er gebeurt niks.
En dus had ik ook vandaag weer een heerlijke dag met een biertje op het terras.
We are all gepiepeld door Hare..dat gegeven is me nu wel helder onder de schedel..naveda.
Dat moet anders, “we” begeven ons binnen een democratisch systeem en dan blijkt dat de stem van “Hare” doorslaggevend is..Dat kan NIET.
Welke stem geeft dan de doorslag larie? ‘het volk’ heeft geen consistente voorkeur …
de rede.
In “haar” Leidse studententijd maakte een jaargenoot denigrerende opmerkingen over “haar” ietwat stevige bovenbenen.
Het antwoord van “Hare” was “maar die benen moeten wel het koninkrijk dragen”
Toen ging het als mis.
ps: in de zweetkamer staat een multiplex ding rond haar handtekening..muurvast…say’s it all.
Op naar het minderheidskabinet,
daar zou iedereen zich door vertegenwoordigd moeten voelen.
Lubbers zal wel voor VVD, PvdA, CDA, D66 en GroenLinks gaan.
Dat zal uiterst lastig worden. D66 en GL willen namelijk niet. Want waarom zou die optie wel werken en Paars+ niet? Alleen omdat cda er nu opeens bij zit?
Paars+ was de enige optie. Maar Rutte is door z’n vvd-vrinden ‘bedrogen’.
Rutte had alleen in Paars+ premier kunnen & moeten worden.
@39: maar wat nu dan?
Nieuwe verkiezingen? Toch een kabinet Geert I?
@Migchiell; Nee, want zo werkt het niet. En nee, want Geert heeft niet gewonnen.
@41: weet ik, maar ik was benieuwd was Stickmeister als alternatieven ziet.
PaarsPlusCDA zal het niet worden, lijkt me, dat middenkabinet zie ik er ook niet zo een-twee-drie van komen dus dan lijkt nu de optie over rechts het meest reeel… en aangezien Rutte alleen in PaarsPlus premier mag worden, komt premier Geert ineens toch heel dichtbij ;)
A propos, kun je eigenlijk afzien van je Nederlandse nationaliteit, als je dat wilt? Even theoretisch, zou dat kunnen? En wat voor gevolgen heeft dat dan? Melden bij de IND, gok ik?
@ 39
VVD/CDA en PvdA werkt wel/beter omdat de VVD zich dan niet in een links wespennest hoeft te begeven. Het CDA kan een mooi polderrol vervullen en Rutte hoeft dan niet zo hard op zijn punten te staan als in de afgelopen onderhandelingen.
In paars+ moet Rutte telkens 3x over links onderhandelen met “midden” moeten PvdA en VVD om de beurt met het CDA onderhandelen. Rutte kan dan zowel politiek als naar zijn achterban toeschietelijker zijn naar Cohen, hij heeft minder “wisselgeld” nodig.
Bos en Balkenende zijn verdwenen, Uruzgan is geen issue meer en tegen het CDA kan niemand morele bezwaren hebben. Politiek staat er niets in de weg, wat niet bij elke coalitie onderhandeling in de weg staat.
Als de PvdA het midden blijft weigeren blijft er eigenlijk alleen het Deense model over, wat zeer stabiel is gebleken. Cohen moet beslissen of hij er wel beter van wordt om jaren in de oppositie te gaan zitten. Zeker als er straks waarschijnlijk ook nog een zeer sterke PVV in de 2e kamer komt.
@40
Nieuwe verkiezingen, want? Nee, dan eerst nog kijken naar andere alternatieven.
Nee, gewoon zoals nu blijkt toch maar weer naar pvv/cda/vvd kijken.
Uiteindelijk zie ik paars+ wel weer voorbij komen.
PvdA hoeft niets en zal ook niets doen. Stapt alleen in bij Paars+ en anders niet. Idem voor GL en D66.
PvdA wil zeker niet weer met CDA samen.
Partijen dringen aan op onderzoek rechts kabinet
“VVD-leider Mark Rutte vindt dat er nu nadrukkelijk moet worden gekeken naar een kabinet ”over rechts”, met daarin de PVV en het CDA.
De liberaal heeft die boodschap neergelegd bij informateur Ruud Lubbers, zo zei hij na zijn gesprek. Deze optie had al steeds zijn voorkeur, aldus Rutte.
De VVD-leider gaat nu uit van rechts, omdat hij zegt goed geluisterd te hebben naar PvdA-leider Job Cohen. Die heeft volgens hem een blokkade voor een middenkabinet van VVD, PvdA en CDA gelegd.”
(..)
” Cohen bleef erbij dat zijn partij tegen een middenkabinet van PvdA, VVD en CDA is.”
(..)
“Fractievoorzitter Maxime Verhagen van het CDA is het met Rutte eens. ”Ik heb veel vertrouwen in Lubbers als informateur. Hij is een politicus en bestuurder met een enorme staat van dienst en heeft zeer ruime ervaring met het aanpakken van complexe problemen.”, aldus Verhagen.
De CDA-fractieleider is onderweg van zijn vakantieadres in het buitenland naar Nederland. Hij verwacht vrijdagochtend aan te komen, zodat hij dezelfde dag nog met de informateur kan praten.”
http://www.nu.nl/politiek/2297894/partijen-dringen-onderzoek-rechts-kabinet.html
Lubbers der Macher.
Reserve-optie vvd cda d66 gl cu 77 zetels (d66 en gl wilden immers meer bezuinigen in p+ onderhandelingen dan babyboompartij pvda)
@ 44
In dat geval kunnen we natuurlijk ook PvdA/VVD/PVV en CU proberen als de VVD met 3 linkse partijen zou kunnen waarom de PvdA dan niet met 3 rechtse?
Een Sargasso sabbatical van één dag, seven?
Ik begrijp je #45 niet. Allemaal quotes uit de media die ik al heb gelezen. Wat moet ik daar dan mee?
@47 D66 is geen linkse partij en de CU is geen rechtse partij.
@47/49 en ik zie PvdA en PVV niet snel samen in een coalitie zitten.
@50 @49
Ik ook niet, maar ik geen alleen maar aan waarom
de VVD niet met 3 linkse partijen wil. O.k. D66 is misschien half midden, maar te klein voor enige betekenis en net te links op standpunten waar de VVD steun nodig heeft. (HRA en files) Dit is ook precies dezelfde reden dat Cohen wel met (links midden) D66 wil en weigert met (rechts midden) CDA te gaan.
@45
Ja dat weten we al.
Men gaat nu óf de PVV ‘kaltstellen’ of de PVV in een kabinet krijgt louter als zetelvulling. Dus dan is het eigenlijk een kabinet van VVD en CDA + pvvzetelvulling.
De keuze voor Lubbers (anti-wilders) kan een aanwijzing zijn over de bedoelingen.
O.k. D66 is misschien half midden, maar te klein voor enige betekenis en net te links op standpunten waar de VVD steun nodig heeft. (HRA en files
HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!
Verhagen: PvdA moet verantwoordelijkheid nemen
Verhagen wil graag de schuld bij iemand anders neerleggen. Als de VVD met het fascistengekkenhuis PVV in zee gaat heeft zij alle liberale grondbeginselen verloren en dan zeg ik mijn lidmaatschap op. En dan de mierenneukerij over wat de kiezer wil leidt tot een realpolitik waar we nog warme herinneringen aan hebben. Waar zijn de politici met een visie en een plan die de kiezer kunnen sturen naar redelijkheid en gezond verstand. De massa maakt nu eenmaal niet de beste beslissingen en politici zijn er voor om de goede beslissingen te maken en zich niet in de greep te laten houden van de massa, ook als die een parlementaire trol aanwijzen als hun grote leider. Als dat niet meer gebeurt kunnen we het parlement wel afschaffen en per internetpoll gaan regeren. Dus Mark Rutte regel een paar ballen en laat eens zien wie een liberaal manifest heeft geschreven en wie de VVD leidt.
Knalman:
De massa is de kassa.
Ik ben enigszins uit balans at this point in time ..wie zijn nu de fascisten?
Sla de dikke van dalen maar eens open bij de F dan ben je daar zo uit.
@ 55
Ach als Cohen blijft weigeren met het midden te praten is een Deense variant ook goed hoor. Dan hebben we geen last van het imago en de grillen van de PVV en kunnen de broodnodige hervormingen en bezuinigingen zonder veel weerstand toch doorgevoerd worden.
@58 Waarom zijn de hervormingen en bezuinigingen broodnodig? Jan en alleman mag inleveren voor de megaleningen aan de banken en andere grote bedrijven. De PVV overigens is op sociaal-economische punten net zo links als de SP. En ook het CDA heeft genoeg van het neo-liberalisme, althans de voorzitter. Rutte is geen sterke leider. Oftewel je juicht te vroeg.
De hele boel weer in de soep en dan geeft Vonhoff ook nog de pijp aan Maarten. Dit zijn zware tijden voor de echte liberale VVD’ers onder ons.
@58
Wat @59 zegt, kun je dat nog even beargumenteren?
Oh en over de deense variant gesproken:
Meer asielzoekers in Denemarken (+60%)
http://www.vkblog.nl/bericht/326480/Meer_asielzoekers_in_Denemarken