Het gebeurt niet zo vaak dat een vervoersplan wordt vergezeld van een idee waar de benodigde energie vandaan te halen? Werd voor het aanleggen van de HSL becijferd waar de stroom voor de treinen vandaan moest komen en hoe deze duurzaam kon worden opgewekt? Volgens mij niet. En alleen daarom al verdient het plan voor een Noorderluchtlijn waardering. Het Platform voor Duurzame Luchtvaart lanceerde dit weekeinde een groen alternatief voor de Zuiderzeelijn: de Noorderluchtlijn (NLL), zie rapport [.pdf]. Nu de Zuiderzeelijn: een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden er definitief niet komt probeert dit plan geïsoleerde provincies als Groningen, Friesland en Drenthe te verbinden met het kloppend hart van onze economie: Amsterdam.
Het idee: dagelijks vijf retourvluchten Schiphol – Groningen Airport Eelde met een propellervliegtuig dat vliegt op biobrandstof gekweekt uit Groningse algen. De NLL vergt een minimale investering en kent lage exploitatiekosten, aldus het Platform Duurzame Luchtvaart. De reistijd zal (incl. in- en uitchecken) 60-75 minuten bedragen waar de trein er nog 144 tot 154 minuten over doet. Met 350 reizigers per dag die voor een enkele reis 62 euro betalen (ter vergelijking: eerste klas treinkaartje kost 45 euro met daar in verscholen 40 euro staatssubsidie, totale kosten zijn dan eigenlijk 85 euro). Een algenvijver van slechts 1,5 km2 nabij vliegveld Eelde zou voldoende zijn voor de brandstof van vijf retourvluchten per dag. Dat klinkt ongelooflijk maar volgens dit artikel heb je 38.850 km2 algen nodig om de gehele Amerikaanse aardolie-consumptie te vervangen, dus wie weet kan het? De vraag blijft natuurlijk wel: wie wil er snel naar Groningen én waarom?
Reacties (22)
“Geïsoleerde provincies”.. wat een gemier op de millimeter weer. Alsof het over Alaska gaat. Het land is klein zat zo. Amsterdam is niet het centrum van het universum voor de drie noordelijke provincies, is er echt een enorme noodzaak dat te veranderen?
Overigens lijkt die reistijd me wat enthousiast. De trein brengt je van het midden van de ene stad naar het midden van de andere stad. Transfers van en naar vliegveld vragen aanvullende tijd. Nettowinst =/= nul.
haha… ik voel mij nu net Youp van ’t Hek in de Stadsschouwburg van Groningen!
*kijkt met satanisch genoegen de zaal in en broedt op een überarrogante reactie*
“De vraag blijft natuurlijk wel: wie wil er snel naar Groningen én waarom?”
Dat was natuurlijk de million dollar question die iedereen bijna vergeten was in het hele Zuiderzee Lijn debat.
Maar even de advocaat van de duivel spelen: het idee is dat de regio niet meer leegloopt en bedrijven hun kantoren er zullen vestigen als men snel in de Randstad kan zijn. If you can’t beat them, connect yourself to them, of zo.
Maar het idee is leuk maar in vergelijking met andere landen is het in ons land al bijzonder goed geregeld allemaal. Binnen luttele uren kom je van de ene kant van het land naar het andere.
Echt onzinnig, onhaalbaar, dom idee.
Platform duurzame luchtvaart hoeven we voorlopig niet meer serieus te nemen.
@ Meester: argumenten helpen als je zelf serieus genomen wilt worden.
Jullie letten echt teveel op de telegrof. Die maakte dezelfde copy-paste fout als jullie nu maken.
Een enkeltje schiphol-groningen eerste klas vol tarief kost 50 euro, geen 45. En stel de staat zou gemiddeld 40 euro bijleggen bij een treinkaartje kost een kaartje tussen groningen en schiphol (of omgekeerd) tussen de 57.80 (2e klas met korting + 40 euro) kosten.
Dat klopt niet. De staat sponsort al sinds jaren het intercity netwerk niet meer. Het gaat meer om de lokale stoptreinen.
En dan nu de detailvraag: waarom zou je op schiphol of eelde willen zijn? Bijna alle mensen op schiphol of eelde willen zo snel als mogelijk weer weg.
(een kaartje vanaf amsterdam en de kroeg in groningen kost tussen de 48.70 en 17.20 euro).
De reistijd Amsterdam-Groningen met de auto is ca 105 minuten en kost ongeveer 25 euro aan brandstof als je een beetje zuinig rijdt. En dan sta je ook nog eens waar je wezen moet in Groningen, want dat is zelden pal naast het CS of het vliegveld, maar meestal een half uur in een streekbus met een belabberde dienstregeling.
Meneer Debunker, ik let niet op de Telegraf, u leest deze krant blijkbaar en dat pleit niet voor u. Ik haal deze cijfers uit het rapport zelf (zie pdf link), het nieuws hoorde ik gisterochtend op het radionieuws en/of vroege vogels (daar wil ik vanaf zijn) en vandaag las ik het wederom op Agro Nieuws. De NS-planner heb ik, geloof het of niet, geraadpleegd en deze had tijdens het moment van schrijven een error. Derhalve is het de schuld van de NS, waarom zou er in het rapport überhaupt een LAGER bedrag genoemd worden?
En wat betreft uw argument over op Schiphol zijn, dit is een internationale luchthaven waar nogal veel zakenmensen aankomen per vliegtuig en straks ook per HSL. In het rapport had u kunnen lezen dat het platform suggereert om combinatie tickets met de HSL te gaan verkopen.
Drachten is wel het centrum van het universum de 3 noordelijke provincies. =)
De Zuiderzeelijn mag dan misschien (nog) niet doorgaan, een spoorverbinding Heerenveen Drachten Groningen komt er wel.
Ik snap het gezeur niet zo van bovenstaand volk. Wat mij betreft zit er geen enkel milieurisico in het uitproberen van dit bedrijf. Dan blijft dus over een economisch risico. En als een bedrijf niet werkt, gaat het failliet. Dus ik zou me geen zorgen maken over de haalbaarheid en het bedrijfsrisico. Daar hebben we de praktijk voor in dit geval.
Tof initiatief toch als het wel blijkt te werken?
p.s. cijfertjes kunnen mij geen hol schelen. werkende initiatieven wel.
Pff vliegen is niet opeens mileuvriendelijk als je de brandstof op een mileuvriendelijke manier opwekt, het is nog steeds een van de minst efficiente manieren van transport.
Als je 1,5 km2 (300 voetbalvelden – ik snap niet waar je dat ‘slechts’ en ‘ongelovelijk’ vandaan haalt) kunt gebruiken om bioenergie op te wekken (die je dus overal voor kunt gebruiken) dan is een nutteloze vliegverbinding de meest onzinnige manier waarop je die energie kunt gebruiken.
Wat gebeurt er eigenlijk als er een goede verbinding komt? Wordt Groningen dan de grootste slaapstad van NL of wordt het samen met Amsterdam een grote stad?
Prima natuurlijk maar niet té vroeg juichen. Eer op 100% bio (algen of anders) kán worden gevlogen zal de brandstof eerst aan bepaalde (EU?)specificaties moeten voldoen. Gaat zomaar weer minimaal een jaar of 5 duren. Minstens. En in de eerste fase zal er dan sowieso nog flink wat kerosine bij (moeten) worden gemengd (kan natuurlijk sneller maar ja…regels zijn regels).
Maar dat betekent niét meester daar op #5 en geef eens het goede voorbeeld en doe je nick eens eer aan, dat dan elk nieuw, toch realiseerbaar idee maar meteen met een grom en een growl naar de godverredommenis dient te worden geholpen. Ben jij besódemieterd. ”Zo hèhè, ff lekker van me afgeblaft”…in die geest, en je dan gauw uit voeten maken hè lafaard.
Zo kómen we toch nergens meester.
Beetje vreemde beredenering: het is goedkoper dan een treinkaartje, want die wordt gesubsidieerd en de vliegricket niet. Maar ze hebben wel opstartsubsidie nodig over een duur van 5 tot 10 jaar om de rendabliliteit te halen. Daarnaast wordt en passant genoemd dat een vaste dienstregeling vaker is geprobeerd, voor het laatst nog in 2006, maar iedere keer is gefaald. En nu zou het, vanwege de groene label wel werken? Maargoed, het vergroenen van de luchtvaart is een nobel streven, dat mag gezegd worden.
Bijna net zo grappig als Youp. Vliegen op soylent green.
Het is toch al 1 april geweest? Of hebben we hier weer te maken met een paar gewiekste “zakkenvullers” zakenlui die een paar miljoentjes subsidie in “the pocket” willen steken.
Het vliegtuig is niet sneller dan de auto en waarschijnlijk ook niet sneller dan de trein inc voor en na transport. Ik geef het niet veel kans.
Verder is het niet verstandig om binnelandse luchtvaart te subsidieren. Wat wel zou kunnen is de ontwikkeling van algenenergie ondersteunen. Misschien kan de overheid een minimum afname garanderen en de brandstof gebruiken voor de bus tussen Groningen en Drachten.
Wat betreft de vraag: wie wil er naar groningen en waarom? Er gaan twee intercity’s per uur van de randstad naar Groningen, dus er zijn mensen die die kant op willen, en als je toch ergens naartoe wilt, dan het liefst zo snel mogelijk. Maar dat ‘waarom?’, ik vrees dat daar nooit een goed antwoord op komt.
Waarop groeien die algen precies? Op kunstmest? Was dat niet verschrikkelijk slecht voor het milieu, juist?
zaterdagochtend werd dit bericht al prima gedebunkt door de volkskrant
a: algenbrandstof bestaat nog niet. b: vliegtuigen kunnen er niet op vliegen. c: het is eigenlijk een (vooralsnog virtueel) klimaatcompensatieplan, waar de winst van groene bussen en treinen wordt toegerekend aan het vliegtuig.
lees:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1188434.ece/Benno_Baksteen_bedenkt_groen_luchtfietsplan_voor_Schiphol-Eelde
Slecht gedebunked hoor francois, alle onderzoeksresultaten naar kerosine uit algen worden genegeerd, een nunacering van Baksteen wordt uit zijn verband getrokken, beetje populair geschreven artikel.
@Carlos: Hoezo? Ik lees in dat artikel: ‘Vóór 2013 wordt de certificering van honderd procent biobrandtsof voor vliegtuigen niet verwacht, en dat geldt niet eens voor de nieuwste generatie brandstoffen”. Op de website van CAAFI staat precies hetzelfde (zonet gecheckt). Dat is de organisatie van vliegtuig-biobrandstoffen. En welke nuancering van Baksteen wordt uit zijn verband getrokken?