Ook de grote internationale mediabedrijven vinden bloggers parasieten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (4)

#1 Grobbo

Ik heb net The Cult of the Amateur gelezen, en alhoewel zeer gechargeerd, is dat wel nuttig leesvoer voor de nuance. Gevestigde media vertegenwoordigen wel een waarde die niet (alleen) door social media kan worden overgenomen.

  • Volgende discussie
#2 prometeus

@1 Als je graag gevestigde media, of ‘original content’ zoals het in het artikel genoemd wordt, wilt, dan ga je toch naar news.google.com? Google zou dus kunnen volstaan met de suggestie: ‘zoek je een newsbericht? Ga naar google-news’ als er op een actuele nieuwsterm wordt gezocht (zoals Gaza in het artikel).

Ik bedoel: wetenschappers zeuren toch ook niet dat hun publicaties niet bovenaan komen op Google, maar er is ook google-scholar.

Ergo: eigenlijk is het typerend voor de dino-opstelling van de ‘gevestigde media’ dat ze zo jammeren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Branko Collin

Zijn dit dezelfde grote mediabedrijven die Google voor de rechter sleepten omdat de laatstgenoemde hun webpagina’s in de zoekresultaten opnam?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Grobbo

@2: Ik lees graag weblogs, sterker nog, ik blog ook zelf zoals je misschien is opgevallen. En ik mag graag linken naar originele content.

Ik ben het met je eens dat de gevestigde media jammeren en dat ze blij zouden moeten zijn met traffic, maar wat Andrew Keen stelt in zijn boek, is dat de productie van onafhankelijke content mede door de opkomst van het ‘gratis’ businessmodel zwaar onder druk staat.

Onderzoeksjournalistiek kan wel ten dele door blogs worden overgenomen, maar kan het werk van de bestaande kranten niet vervangen.

  • Vorige discussie