1. 2

    Goed punt zmmmoccc, maar kan je ook aangeven hoe elektrisch rijden mbv waterstofcellen zich verhoudt tot conventioneel benzinerijden qua impact op klimaat, ecosystemen en mensheid? Graag een onderbouwd antwoord op 1 A4tje s.v.p.

  2. 3

    Zmoc heeft een punt: Het is niet het rijden, maar de volledige cradle-to-dump lifecycle van zo’n ding.
    Aan de andere kant, als de eerste modellen nog niet zo geweldig zijn, is het bij voorbaat afkraken van een potentieel niet-vervuilende onderzoeksrichting natuurlijk funest, en derhalve juich ik dit initiatief toe :)

  3. 4

    Het linkje dat Zmoc geeft gaat zo te zien vooral over de productie, distributie en het gebruik van waterstof, niet zozeer over de auto’s die erop (zullen) rijden.

    Bij de productie van waterstof en bij de verschillende conversies die nodig zijn in de keten gaat inderdaad energie verloren.

    Maar als die energie wordt betrokken uit een werkelijk onuitputtelijke schone bron (zonneënergie) dan is het natuurlijk niet nodig om wakker te liggen van die verliezen.

    Verder moet je waterstof ook niet gebruiken waar het niet nodig is. Stationaire elektriciteitsverbruikers kunnen gewoon met een stekker aan het lichtnet, daarvoor is geen gezeul met gassen noodzakelijk.