Ongemak over gedragscode Tweede Kamer

Foto: Tweede Kamer Schermafbeelding Debat gemist stemmingen 18-10-2022

COLUMN - van Prof. Dr. Joop van den Berg.

Sinds april 2021 kent de Tweede Kamer een gedragscode voor zijn leden, die voorziet in een procedure ter handhaving inclusief mogelijke sancties. Daarvan is nu voor het eerste gebruik gemaakt tegen (intussen) drie leden van Forum voor Democratie. Zijn fractievoorzitter, Thierry Baudet, is met een sanctie geconfronteerd, bestaand in schorsing als lid van de Kamer voor zeven dagen. Hij mag alleen deelnemen aan stemmingen. Daarmee laat de Kamer zien dat zij haar nog jonge gedragscode serieus neemt, al heeft het wel moeite gekost haar zo ver te krijgen. Meer dan eens heeft mijn collega columnist, Bert van den Braak, moeten attenderen op de grote aarzeling in de Kamer de gedragscode daadwerkelijk te handhaven. (1)

Vraag is overigens hoe het nu verder moet gaan. Niets wijst erop dat de sanctie van schorsing op Baudet indruk zal maken en dat hij alsnog opgave zal doen van nevenfuncties en neveninkomsten, zoals art. 15.7 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer (RvOTK) voorschrijft. Desnoods kan de Kamer besluiten hem maximaal dertig dagen te schorsen, maar dan houdt het op. De Tweede Kamer noch enige andere instantie heeft de bevoegdheid hem als lid te ontslaan. Dat is terecht, want er is maar één instantie die een volksvertegenwoordiger van zijn ambt kan beroven: de kiezer. Dat geldt uiteraard ook voor zijn beide fractiegenoten die intussen zijn berispt (een van de mogelijke sancties), omdat ook zij niet voldoen aan het voorschrift van art. 15.7 van het RvOTK.

Het is een eigenaardige werkelijkheid die zich in het parlement voltrekt. De ‘echte’ regelgeving van de Kamer is het reglement, maar dat kent slechts een paar artikelen die zijn voorzien van een sanctie. Die gaan over wat een parlementariër wel en niet mag zeggen in de Kamer. De voorzitter beschikt over de exclusieve jurisdictie om Kamerleden aan naleving van die artikelen te houden. Maximale sanctie is de uitsluiting voor één dag van het parlementaire debat. Het gaat daarbij meer om afkoeling in het debat dan om bestraffing. Een voorzitter zal het gebruik daarvan het liefst tot het uiterste beperken, al is dat de laatste vijftien jaar steeds moeilijker geworden wegens de verruwing van de omgangsvormen in de Tweede en trouwens ook in de Eerste Kamer. Daarnaast kent het RvOTK relatief zware sancties tegen doorbreking van voorgeschreven geheimhouding.

Daarnaast is er nu dus een ‘gedragscode’, die bestaat uit vijf artikelen en die in hun vaagheid allerlei gedrag kunnen omvatten, van uitgesproken strafbare feiten en ambtsmisdrijven tot overtredingen van het RvOTK, naast ander moreel aanvechtbaar gedrag. Daaronder vallen de genoemde registratieverplichtingen van art. 15.7. Het RvOTK kent zelf daarvoor geen procedure ter handhaving. Het gaat immers om fatsoensnormen: over je inkomsten en functies behoor je als lid van Tweede Kamer volledige openheid te betrachten.

De code gaat echter verder en voorziet ook deze normen van sancties. Dat kan op grond van een klacht van een of meer collega’s, maar ook burgers kunnen daarover klagen. Dat gebeurt niet bij de voorzitter, maar bij een college van drie leden die geen Kamerlid zijn. Dit college moet de klacht behandelen en voorzien van een advies aan de Tweede Kamer. Daarbij kan het adviseren tot een aanwijzing (om alsnog te doen wat is voorgeschreven), een berisping of schorsing voor maximaal dertig dagen. De Tweede Kamer mag over dat advies niet debatteren; zij mag evenmin het advies amenderen. Zij mag alleen maar ja of nee zeggen. Kamerleden die door het college worden ontboden, dienen aan het werk van het college medewerking te leveren. Op weigering staat echter weer geen sanctie.

Wat deze code teweeg brengt is hoofdzakelijk ongemak. De zelfbeheersing van het RvOTK als het om sancties gaat ontbreekt. De Tweede Kamer geeft voorts de kern van de behandeling en beoordeling van klachten uit handen: iedereen mag klagen en drie buitenstaanders oordelen over de vraag of de klacht terecht is. Het enige wat de Kamer zelf kan is ja of nee zeggen. Uiteindelijk bepaalt echter het aangeklaagde Kamerlid zelf of hij/zij zich iets aantrekt van de beoordeling en bijbehorende sanctie.

Van de parlementaire soevereiniteit in eigen huis blijft aldus weinig over en dus is de vraag of de Tweede Kamer langs deze weg wint aan publiek gezag en vertrouwen.

(1)
Bert van den Braak, ‘Papieren poes die kopjes geeft?’, column 4 maart 2022; Idem, ‘Tijd om de schroomvalligheid af te leggen’, column 16 september 2022.

Deze column verscheen eerder bij het Montesquieu Instituut en oorspronkelijk op Parlement.com.
Prof.dr. J.Th.J. van den Berg is fellow van het Montesquieu Instituut en emeritus hoogleraar aan de Universiteit Leiden (parlementaire geschiedenis) en Maastricht (parlementair stelsel). Hij is oud-lid van de Eerste Kamer
.

Reacties (11)

#1 Jos van Dijk

Een regel die elk Kamerlid zonder verdere sancties aan zijn laars kan lappen is inderdaad frustrerend. Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat Kamerleden voorzichtig zijn met onderlinge strafmaatregelen. Het parlement is een volksvertegenwoordiging. Het is op de eerste plaats aan ons, burgers, kiezers, om af te rekenen met Kamerleden die over de schreef gaan. Het publiek gezag en het vertrouwen worden ook geschaad door beelden van een onderling vechtend clubje dat onvoldoende oog heeft voor de belangen van degenen die men moet vertegenwoordigen.

  • Volgende discussie
#1.1 Hans Custers - Reactie op #1

Het publiek gezag en het vertrouwen worden ook geschaad door beelden van een onderling vechtend clubje dat onvoldoende oog heeft voor de belangen van degenen die men moet vertegenwoordigen.

Het parlement beslist over wetten en regels. En daarmee, impliciet ook over de werking van de democratie. En dus ook over de eigen spelregels van de Tweede Kamer. Het lijkt mij juist belangrijk dat Kamerleden zich aan de spelregels houden die ze voor zichzelf hebben vastgesteld. Dan moet het ook consequenties hebben als ze dat niet doen. Als er iets funest is voor het gezag en het vertrouwen, dan is dat wel het idee dat politici zich niks hoeven aan te trekken van hun eigen spelregels.

Je moet ‘het publiek’ niet verwarren met de aanhang van extreemrechts. Dat doet die aanhang zelf al meer dan genoeg.

#1.2 P.J. Cokema - Reactie op #1.1

Het lijkt mij juist belangrijk dat Kamerleden zich aan de spelregels houden die ze voor zichzelf hebben vastgesteld.

Maar FvD (en PVV, Van Haga, DENK) stemden destijds (2020) tegen de Gedragcode. Bij de stemming, vorige week, over de sancties liepen FvD, PVV en deel van groep Van Haga weg. FvD wilde zich onthouden van stemming maar dat was niet mogelijk. PVV verklaarde zich mordicus tegen stemmen over collega Kamerleden. Het Kamerlid Smolders (van Groep Van Haga) bleef wel zitten en stemde, evenals mevrouw v.d. Plas (BBB) tegen.
DENK stemde dus voor en de enige in de Kamer overgebleven rabiaat rechtspopulistische partij met een FvD-geschiedenis stemde voor de sancties.

Tja, FvD en PVV zullen beslist vinden dat zij die regels niet zelf hebben opgesteld.

#1.3 Hans Custers - Reactie op #1.2

Dat is hooguit een kleine complicatie. In een democratie werkt het nou eenmaal zo dat regels voor iedereen gelden, als er democratisch over is besloten. Natuurlijk vinden ze bij extreemrechts dat regels alleen van toepassing zijn als het hen uitkomt. (In de praktijk houdt dat in dat ze zichzelf onbeperkte rechten toekennen en regels er alleen zijn voor anderen.) Dat maakt ze nu net extreem en antidemocratisch.

  • Volgende reactie op #1.2
#1.4 Jos van Dijk - Reactie op #1.3

Alle verdergaande maatregelen tegen overtreders van het reglement kunnen bij gewijzigde politieke verhoudingen ook tegen goedwillende Kamerleden worden ingezet. Daarom kan ik me wel voorstellen dat men voorzichtig is. De oorzaak van de problemen zit uiteindelijk toch bij de kiezers die de maffiosi in de Kamer hebben gebracht.

#1.5 Hans Custers - Reactie op #1.4

Daarom kan ik me wel voorstellen dat men voorzichtig is.

Voorzichtigheid is terecht. Zolang mensen zich aan ongeschreven regels en normen houden heb je geen geschreven regels nodig. Maar we zitten nu eenmaal opgescheept met lui die doelbewust die ongeschreven regels steeds weer overtreden. Als je dat blijft toestaan kun je (bij wijze van spreken) de democratie net zo goed meteen helemaal afschaffen.

De oorzaak van de problemen zit uiteindelijk toch bij de kiezers die de maffiosi in de Kamer hebben gebracht.

Zeker. Maar het zou zo langzamerhand toch duidelijk moeten zijn dat die kiezers niet vanzelf verdwijnen als je de extremisten onbelemmerd hun gang laat gaan, hoezeer ze ook liegen, bedriegen, provoceren, intimideren en haatzaaien.

  • Volgende reactie op #1.4
#1.6 Co Stuifbergen - Reactie op #1.4

Voorzichtigheid heeft geen nut.
Als die antidemocratische partijen de meerderheid hebben, zullen ze de regels toepassen zoals hun uitkomt.

  • Volgende reactie op #1.4
  • Vorige reactie op #1.4
#1.7 bert - Reactie op #1.4

https://nos.nl/artikel/2208267-pechtold-geschonken-appartement-is-privekwestie
De regels gelden voor iedereen, maar “some are more equal than others”.

“extreemrechts”, “liegen, bedriegen, provoceren, intimideren en haatzaaien.”, “maffiosi”, “antidemocratische partijen”.
Het is natuurlijk toegestaan om iedereen met een andere mening te haten, maar je kunt ook proberen je aan de feiten te houden.
Terwijl ik hier enkel haat lees, gaat men anderen beschuldigen van haatzaaien, dus is het blijkbaar niet alleen wat extreemrechts doet, maar ook extreemlinks.

  • Vorige reactie op #1.4
#1.8 Rein - Reactie op #1.2

Ontzettende open deuren, maar daarom verbaast het me juist zo: De regel is overtreden, of niet, kan dat niet a-politiek worden toegepast? Als A, dan consequentie B, op iedereen van toepassing. Zodat de discussie zuiver blijft en het niet politiek misbruikt kan worden. Iets strengere sancties op het achterhouden van informatie mogen wat mij betreft wel: Het vertraagt de daadkracht en het democratische proces enorm.

  • Vorige reactie op #1.2
#2 AltJohan

Iedereen heeft het over de ongeschreven regels (lekker vaag ook), maar ik vind de geschreven regels ook wel een ding:
https://twitter.com/itsmeSZ/status/1584619778316304384

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Frank789 - Reactie op #2

Waarom verschuil je je achter een videolink? Waarom geef je niet zelf aan wat je wilt zeggen en waar je precies achter staat? Bang dat het jou wordt aangewreven?