Voor een werkgever is een staking niet leuk. Hoe proberen werkgevers onder zo’n staking uit te komen? KLM biedt een goede illustratie.
Onderkruipers, het zijn werkwilligen die een staking ondermijnen. Een oud en niet typisch Nederlands begrip. In het Engels heten ze “scabbers”. De meeste talen kennen een minder complimenteus woord voor het fenomeen. In Nederland kennen we het zogenaamde onderkruipersverbod (Artikel 10 wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, WAADI).
Het is een andere werkgever verboden om arbeidskrachten ter beschikking te stellen ter vervanging van stakers. Die andere werkgever is logischerwijs een uitzendbureau maar het kan ook een gewoon een normale werkgever zijn.
“Het schaadt de arbeidsverhoudingen wanneer een onderneming waarin gestaakt wordt de aan zijn bedrijf toegebrachte schade en daardoor de kracht van de staking tracht te beperken door het inlenen van ter beschikking gestelde arbeidskrachten. Het sluitstuk daarvan is dat het ter beschikking stellen van arbeidskrachten in dergelijke situaties verboden moet zijn,” zo valt in de WAADI-memorie van toelichting te lezen.
Soorten onderkruipers
Een werkgever mag echter wel eigen personeel inzetten ter vervanging van stakers. Binnen de bestaande gezagsverhouding is er immers geen sprake van allocatie van arbeid. Het maakt die werknemers niet minder onderkruiper maar het is niet verboden.
In sommige sectoren zoals de havens, wordt het werk van stakers “besmet” verklaard. Niemand in Rotterdam haalt het in zijn hoofd een schip te lossen dat vanwege een staking in Antwerpen is uitgeweken naar Rotterdam. Dat is besmet werk en dat maakt je een onderkruiper.
Ik heb zelf een nog ruimere definitie van onderkruipers. Allerlei types die vinden dat werknemers om wat voor reden dan ook niet mogen staken en daarover publiceren zijn wat mij betreft (digitale) onderkruipers. Ik doel daarmee op opiniemakers. Zij ondermijnen een staking via het publieke debat en verraden daarmee de stakers.
Er is een categorie die dat óók doet, terwijl we die geen onderkruiper kunnen noemen, dat zijn werkgevers.
Luchtverkeer
KLM is één van die werkgevers. KLM zelf doet het naar luchtvaart maatstaven economisch niet heel slecht, maar de combinatie KLM-Air France schijnt wat minder te presteren. Daarom moet KLM personeel inleveren.
Eigenlijk wil KLM veel minder personeel en veel meer inleenkrachten. Zodat mensen precies kunnen komen wanneer er werk is en leegloopuren voor rekening van de werknemer komen. Dat is bij het grondpersoneel al gangbare praktijk en daarmee worden CAO afspraken uitgehold.
Daar moeten die KLM-ers die zich tegen hun collega’ s keren ook maar eens over na gaan denken. Wat bij grondpersoneel kan, kan ook bij vliegend personeel. Wat bij Ryanair kan – vliegen via een uitzendbureau – kan bij KLM ook. Graaien in de pensioenpot is nog maar het begin.
In Frankrijk is er een relatief goedverdienende en zeer kleine groep mensen die regelmatig het hele luchtverkeer platleggen: de verkeersleiders. Daar hebben alle over- en invliegende carriers schade van. Het wordt geaccepteerd zoals ook een vulkaanuitbarsting of slecht weer wordt geaccepteerd. Het is een zeker bedrijfsrisico waar iedereen in gelijke mate onder lijdt. Als één bedrijf getroffen wordt door een staking, houden anderen zich stil. KLM lacht in zijn vuistje dat easyjet-piloten wel mogen staken en KLM-mensen niet. Solidariteit onder werkgevers is nul in zo’n situatie.
Zwakke plek
Om KLM te schaden (schade is het directe doel van een staking) vanaf de grond heb je enkele honderden mensen nodig: “a shift in a chain”. Nu is de schade van een korte staking vergelijkbaar met de schade van slecht weer, dus KLM zal er niet kapot aan gaan.
Veel erger voor KLM is dat het inzetten van ander personeel (zoals easyjet deed met de piloten) onmogelijk is. Want dat andere personeel is in dienst van derden. Daarom vallen zij wel onder artikel 10 van de WAADI en zijn het wettelijk gezien “onderkruipers”.
KLM moet een staking kost wat kost voorkomen want het zou de zwakte van hun flexibele businessmodel blootleggen. Vakbonden zouden een winnende strategie kunnen ontwikkelen als ze bij deze zwakke plek kunnen komen. KLM heeft veel druk op het personeel gezet, de FNV in een negatief daglicht gezet, de grootste vakbond gemarginaliseerd en – met succes – dekking gezocht bij de rechter.
Het is maar de vraag of dat uitermate vreemde vonnis in vervolgprocedures overeind blijft. Ik weet bijna zeker dat het Sociaal Comité van het Europees Sociaal Handvest gehakt zal maken van deze uitspraak want het valt domweg niet te rijmen met gangbare opvattingen over stakingsverboden. Het is ook nog eens volstrekt tegenstrijdig aan het Easyjet-vonnis van enkele weken terug.
Maar intussen durf ik te wedden dat KLM VNO-NCW zal aanzetten tot een lobby tegen artikel 10 WAADI. Want er zijn natuurlijk meer werkgevers die de bui zien hangen, En als het geen concurrenten zijn, dan zijn werkgevers ook solidair.
Reacties (11)
“Het maakt die werknemers niet minder onderkruiper maar het is niet verboden.” Er worden regelmatig stakingen georganiseerd om een politiek belang van een vakbond te dienen en niet het belang van de betreffende werknemers. Ook worden er stakingen georganiseerd bij bedrijven die op de rand van de afgrond staan en die daardoor een zekere ondergang tegemoet gaan. Staak je de KLM kapot, dan neemt Easyjet simpelweg die vluchten over en met heel veel mazzel een paar werknemers tegen lagere arbeidsvoorwaarden, schiet je als KLM werknemer daar wat mee op?
De keuze niet te staken is daarom net zo’n democratisch recht als de keuze wel te staken. Als de vakbond wil dat iedereen meestaakt moeten ze een beter verhaal houden i.p.v. de werknemers die het niet met hun eens zijn te intimideren en/of te bedreigen.
Ik wens de stakers veel succes. Het wordt tijd dat werkgevers weer eens wat doen voor hun personeel! Het is nu onderhand al 30 jaar dat werknemers zoet worden gehouden met verhaaltjes over zwaar weer maar ondertussen heeft de top zich onbeschaamd verrijkt en alle lasten afgeroomd op het gepeupel.
@1: Bedrijven die op de rand van de afgrond staan gaan hoe dan ook over de kop.
@1:
De werkgever kan natuurlijk ook gewoon stoppen met het betalen van huur. De verhuurder moet niet zeuren en mag natuurlijk een bedrijf niet kapot maken om een paar huurpenningen te innen. Belasting? Hoeft ook niet betaald te worden. Ondertussen zorgt de lobbyorganisatie voor het internationale bedrijfsleven, de VVD, dat er meer en meer geld richting aandeelhouders wordt doorgesluisd. Zo min mogelijk belast natuurlijk….
Loze kreet. Heb je een voorbeeld? Wat is het verschil tussen het belang van de vakbond en de werknemers die zich vanwege hun gezamenlijke belangen daarin verenigd hebben?
@1: Noem eens één voorbeeld van een Nederlandse staking waar een bedrijf aan kapot is gegaan…
@6
Wedje leggen dat @1 ‘de SP’ aan zijn/ haar obligate non-argumenten toe gaat voegen?
;-p
Ik weet niet hoor maar het argument van de rechter is echt kul. Dan kan je inderdaad het stakingsrecht beter meteen maar schrappen.
1) Vakantiedrukte. Ja duh, precies wat de auteur schrijft. Dat is bedrijfsrisico en moet KLM maar wat netter omgaan met personeel. Alleen mogen staken als de tent leeg staat is wel een heel erg sigaar uit eigen doos recht. Geen klanten? Geen productie nodig? Mooi staak maar een end weg…
2) Terreurdreiging. Tja, dat hebben we altijd wel. Is altijd wel ergens een dreiging. De oplossing daartegen lijkt me een hele andere discussie, en is niet de verantwoordelijkheid van de KLM noch van het personeel van KLM dus dreiging kan toch ook nooit een reden zijn. Met de constante “dreiging” (die nooit een gewoon burger of journalist kan controleren hoe groot die dreiging nu echt is) kan je als bedrijf dus ook nooit staken.
@ Le Redoutable
Vandaag in de Volkskrant, 2 voorbeelden hoe werkgevers tegenwoordig met personeel omgaan.
http://www.volkskrant.nl/economie/abn-amro-voorziet-banenverlies-na-forse-winstdaling~a4359311/
http://www.volkskrant.nl/economie/twents-zorgbedrijf-mogelijk-met-opzet-failliet~a4359010/
@9 Geval 1 zegt niet zoveel over de omgang met personeel. Als je omzet met 35% daalt is het niet zo heel vreemd om te gaan snijden in de personeelskosten om het bedrijf op de lange termijn overeind te houden.
Geval 2 riekt naar oplichting. Overigens zou staken in dit geval ook helemaal niets uitgehaald hebben. Beter kan dit bedrijf juridisch aangepakt worden.
@10:
Grappig, ik lees in geval 1 toch heel wat anders. De onderliggende winst is met 10% gestegen. Er is alleen een eenmalige extra last die moet worden genomen vanwege een semi-frauduleuze constructie met rentederivaten waar waarschijnlijk iemand zeer genereus voor is beloond in het verleden.
Een incidentele last wordt gebruikt om vast personeel te dumpen ten gunste van ZZP-ers en uitzendkrachten.