Nuttige MBO-studies

DATA - Zonder goede MBO’ers loopt dit land vast. Maar doen de MBO’ers wel de juiste studies?

MBO’s worden vaak wat stiefmoederlijk behandeld in de media. Als het gaat over technische studies en aansluiting op de arbeidsmarkt, komen steevast de HBO’s in beeld. Deze week kwam de NS echter in het nieuws omdat zij een eigen vakopleiding begint. Het niveau van de afgestudeerden is onvoldoende. Het bedrijfsleven schreeuwt om goede vakmensen. En die komen vaak van het MBO.

Het niveau is dus onvoldoende, maar er is nog een ander probleem: te weinig MBO’ers kiezen een technische opleiding. Welke leerrichtingen zijn dan wel populair op het MBO? Op het eerste gezicht ziet dat er niet eens zo slecht uit.


De populairste studierichtingen zijn detailhandel, sociaal-pedagogisch werk, bouw en sociaal-juridische dienstverlening. Veel sociaal dus. Maar ook ICT, verpleging, autotechniek, boekhouding en vervoer scoren hoog. Weinig echt technische richtingen echter. En ook een aantal pretrichtingen, zoals verzorging en sport en beweging.

Daarnaast heb ik even gekeken welke richtingen aan populariteit winnen sinds 2007. Dan ziet het beeld er een stuk slechter uit, als we ervan uitgaan dat we meer technische vakmensen willen.

Studies die hoog scoren zijn maatschappelijke en sociaal-juridische dienstverlening (+250 procent toename), vervoer, kunst, brood- en banketbakkerij, audiovisuele productie.

Studies die slecht scoren: hout- en meubelindustrie (ruim -50 procent), werktuigbouwkunde, elektrotechniek, financiële dienstverlening, sociaal pedagogisch werk, groothandel en grond-, weg- en waterbouw. Veel technische studies dus.

De vraag is natuurlijk: is dit erg? Moeten we hier ook lokkertjes introduceren om jongeren voor een technisch vak te interesseren?

Hier alles nog even in een tweetal grafieken.

Download hier de data.

Foto flickr cc Akbar Simonse

  1. 1

    Wat is het verschil tussen ‘verzorging’ en ‘hulp bij zorg en welzijn’? Ik kan me voorstellen dat dit iets met bijvoorbeeld thuiszorg te maken heeft, maar het nuanceverschil ontgaat me. De eerste is dus een pretstudie? Hoezo? Bij ‘sport en bewegen’ op MBO-niveau kan ik me inderdaad niet voorstellen wat het maatschappelijke nut is, gezien je voor docent lichamelijke opvoeding minstens HBO-niveau moet hebben (dacht ik).

    Het zou trouwens leuk zijn als je die cijfers naar geslacht kon opsplitsen. Dit is een vooroordeel, maar ik had toch de indruk dat het voornamelijk vrouwen waren die, vooral de laatste tijd, veelal softe ‘ik-wil-wel-met-mensen-kunnen-praten’-achtige richtingen kozen.

    De vraag is natuurlijk: is dit erg?

    Nou ja, het doel van die opleidingen is om jongeren klaar te stomen voor het bedrijfsleven, en als het bedrijfsleven klaagt dat ze niet genoeg capabele mensen toegeleverd krijgen dan voorziet het MBO als instituut niet in zijn voornaamste bestaansreden.

  2. 2

    Als ik de uitslag van dit onderzoek lees, dan is het allemaal net iets te vrijblijvend en te vaag voor die jongeren. Waarom geen numerus clausus voor de studies met weinig kan op een baan doordat er teveel leerlingen zijn, en financiële steun en gegarandeerde stageplaatsen voor de studies waar vraag naar is?

  3. 6

    Als variant op ‘show me the money’: laat mij snel weten waar die bedrijven zitten, want ik ben nog op zoek naar een (goed betaalde) baan in de metaal. Ik kan je verzekeren dat het tot nu toe in de bouw een stuk beter ging met de bezoldiging. Daar liep de metaal duidelijk (fors) op achter.

  4. 7

    Nadat de Ambachtsschool Technische School werd genoemd begon die opleiding gezien te worden als iets voor bijna randdebielen.

    Nadat de Kweekschool Pedagogische Academie werd genoemd konden lager onderwijs leraren niet meer spellen of rekenen.
    Toen ze nog onderwijzers heetten waren onderwijzers vaak intellectuelen.

    Er is iets grondig mis in ons onderwijs.

    Vandaar dat bij technische problemen met moderne auto’s, naar wordt gezegd, internet de redding moet zijn, voor de electronische diagnose kan de auto worden doorverbonden met een specialist bij de fabrikant, die het wel begrijpt.

  5. 8

    @3 dan zijn deze cijfers misschien nuttig: arbeidsmarktpositie van MBO-ers. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71733NED&D1=0&D2=0,6-14&D3=0,3-6&D4=0&D5=0&D6=0&D7=l&HD=120904-0915&HDR=G4,G5,G6,G2&STB=G3,G1,T
    Dit zijn de mensen die in schooljaar 2007-2008 het MBO hebben verlaten. je kan zien dat in totaal 85% van de MBO’ers werk heeft. Bij techniek (industrie & bouw) is dat 90%. Bij ICT echter “slechts” 79%.

    Rolf

    PS “peilmoment arbeidsmarkt” is op de 3de vrijdag van september nadat ze zijn uitgestroomd uit het MBO. Voor de meeste dus ongeveer een jaar na verlaten onderwijs.

  6. 9

    Niet zo heel slecht dat minder mensen in Financiele Dienstverlening brainwashed worden. Sociaal Pedagogisch Werk is misschien ook niet slechter af met krimp.

    Voor elektrotechniek en werktuigbouw, maar ook hout- en meubelindustrie heb ik wel een idee: praat met mensen van Mediamatic and their likes die het creatieve en kunstzinnige combineren met techniek. Of vraag een kunstacademie, die weten een profiel te suggereren waarin kunst en creativiteit (die groeiend lijkt in de 2e tabel) gecombineerd is met kennis van elektrotechniek, werktuigbouw en hout.

    Ten slotte, is de nieuwe kunst niet alleen een esthetisch object, maar een esthetische toevoeging aan techniek, ruimte en leven.