ANALYSE - Afgelopen woensdag checkte nrc.next de bewering ‘Scholier blijft zitten door social media’ uit de Metro van donderdag 22 november. Hun conclusie: ongefundeerd. Onze conclusie: broddelwerk van nrc.next.
Donderdag 22 november kopte de Metro met vette letters: ‘Scholier blijft zitten door social media‘. In dit artikel komt Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, die zojuist haar boek ‘Focus’ heeft gelanceerd aan het woord in het kader van de week van de mediawijsheid. Social media zou zo’n sterke afleider zijn voor scholieren dat ze vaker blijven zitten dan vóór de introductie van de smartphone.
Zo’n stellige bewering was natuurlijk een mooie aanleiding voor de factcheckers van nrc.next om deze stelling eens wat beter te bekijken. Na het raadplegen van twee deskundologen komt nrc.next met de conclusie dat er geen onderzoek is gedaan naar de relatie tussen zittenblijven en het gebruik van social media en de bewering dus ongefundeerd is.
Maar in hoeverre heeft nrc.next echt zelf gecheckt? Niet dus. Een simpele zoekopdracht bij Google Scholar levert al gelijk een onderzoek op. Twee minuten verder zoeken levert in ieder geval de volgende drie (publiek toegankelijke) artikelen op:
- Pasek, More & Hargittai (2009): Facebook and academic performance. Reconciling a media sensation with data
- Kirschner & Karpinski (2010): Facebook and academic performance
- Junco (2011): Too much face and not enough books: The relationship between multiple indices of Facebook use and academic performance
Twee van de drie onderzoeken komen tot de conclusie dat er een negatief verband is tussen het gebruik van Facebook en de prestaties van studenten. Bij deze onderzoeken zijn een tweetal kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste zijn de onderzoeken uitgevoerd onder studenten en niet onder scholieren. Concluderen dat wat voor studenten geldt ook geldt voor scholieren is te kort door de bocht. Aannemelijk is het wel. Ten tweede wijzen de onderzoeken op afnemende prestaties, niet direct op zittenblijven. Echter, als de leerprestaties achter blijven, is het niet geheel onlogisch dat deze achterblijvende prestaties ook invloed hebben op het percentage zittenblijvers. Kortom: Het is niet onomstotelijk bewezen dat het gebruik van social media resulteert in meer zittenblijvers. Er zijn echter wel een aantal aanwijzingen dat het gebruik van social media een mogelijke verklarende factor is.
Factcheckers van nrc.next, tijd voor een cursusje Google Scholar?
Reacties (1)
Quis ipsos custodes custodiet…