Nabeschouwing Zomergasten | Micha Wertheim

Foto: copyright ok. Gecheckt 10-03-2022

Waarin de auteur, met het zweet in zijn handen, een prachtige avond vol met sublieme verwarring beleeft.

Micha Wertheim, die gisteren na Henny Vrienten de tweede Zomergast van de Vlaamse Jan Leyers was, heeft minstens twee verhalen verteld die tot de leukste behoren die ooit tijdens Zomergasten ten gehore zijn gebracht. Beide verhalen gaven een weergaloos kijkje in de struikelende manier waarop Micha Wertheim zich een weg door het leven baant. Het eerste ging over een hele slechte voorstelling die hij in Edinburgh had bezocht, het tweede over hoe hij per toeval goochelaarleraar werd op een Amerikaans zomerkamp voor rijke kinderen. De twee verhalen ketsten op Jan Leyers af als een vrolijke stuiterbal op een marmeren graf. Er kon geen glimlachje vanaf bij Jan Leyers. Op gortdroge toon stelde hij gewoon de volgende vraag. Alsof geen lettergreep van wat hem net verteld was tot hem was doorgedrongen.

Wellicht kwam het doordat Micha Wertheim effectief kortsluiting had veroorzaakt in het zenuwcentrum van Jan Leyers tijdens het eerste half uur van de uitzending. Of wellicht vond ik het zelf zo onweerstaanbaar grappig, doordat ik me zo ongemakkelijk had gevoeld en deze verhalen als een bevrijding ervoer. Wertheim dacht waarschijnlijk slim te zijn door met een fragment te beginnen over de manier waarop televisie een soort hyperbewustzijn creëert, in de hoop de angel uit zijn eigen hyperbewustzijn te halen. Wij zagen een zeer originele animatie van een waargebeurd verhaal waarin de verteller vertelt over een rage bij hem op de lagere school. Een leerling maakte een camera van een kartonnen doos en een wc-rol. Vervolgens gingen andere leerlingen ook zo’n camera maken. En ineens was iedereen bezig tv’tje te spelen. Toen er op een gegeven moment een leerling in elkaar werd geramd door een andere leerling en iedereen enkel bezig was om met die nepcamera’s het gebeuren te verslaan, besloten de leraren dat het genoeg was geweest en werden de camera’s afgepakt. 

Na dit fragment begon Micha Wertheim te praten over hoe televisie op meerdere manieren zorgt voor een verwrongen wereldbeeld. Op tv speelt iedereen toneelstukjes in de veronderstelling dat de kijkers dat niet door hebben. Volgens Wertheim is het veel beter om soms te laten merken dat je naar een toneelstukje kijkt, zodat je als kijker weer op scherp wordt gezet doordat je uit je gebruikelijke kijkgedrag wordt gehaald. Tegelijkertijd vroeg Jan Leyers hem het een en ander over het wezen van humor, waardoor Wertheim zich nog bewuster werd van zijn rol en hij zich vast begon te praten in zijn pogingen zowel intelligent als grappig over te komen, wat hem een wanhopig ‘o mijn god’ ontlokte bij wijze van commentaar op zijn eigen optreden. Pure zweethandentelevisie.

Naar aanleiding van een fragment met Armando Ianucci over pretentieuze kunst, ging het over hoe iets wat heel slecht is heel grappig kan worden. Wertheim vertelde dat het helpt wanneer je drie partijen hebt. Als twee mensen iets doen wat heel erg slecht is en er zit één persoon bij die zich daarvoor geneert, dan kun je je daar als kijker in verplaatsen, wat een ongemak met zich meebrengt dat je ontvankelijk maakt voor humor. De uitleg leek een commentaar op de situatie waarin hij zelf verzeild was geraakt. Hij leek zich te verontschuldigen dat er geen derde persoon bij zat, zodat wij niet naar iets grappigs keken, maar enkel naar twee mensen die in een slecht toneelstuk zaten. Echter, doordat Micha Wertheim zo hyperbewust in de uitzending zat, was hij tegelijkertijd deelnemer en toeschouwer, zodat hij zelf die derde persoon werd, waardoor het toch onweerstaanbaar grappig werd. De wanhopig formulerende Micha Wertheim was in gesprek met een onverstoorbare Jan Leyers, wat werd waargenomen door een zich schamende Micha Wertheim die dacht dat wij naar iets dodelijk saais aan het kijken waren. Ik zat op het puntje van mijn Ikea-bank.

De ongemakkelijke stiltes bleven zo nu en dan de kop opsteken. Maar waren niet meer zo ongemakkelijk als in het eerste uur. Wertheim kwam wat beter in zijn rol. Of viel er juist steeds vaker uit. Want ik sluit niet uit dat het eerste ongemakkelijke uur bewust ongemakkelijk was. Wellicht probeerde Micha Wertheim, juist door zich zo hakkelend en nerveus uit te drukken, ons bewust te maken van het format van Zomergasten. Later, naar aanleiding van een fragment met Rob Muntz (waarin deze Willibrord Frequin lastig valt), vertelde Wertheim dat hij ooit meewerkte aan Waskracht. Dat ging zo slecht dat er op de aftiteling ‘Met tegenwerking van Micha Wertheim’ kwam te staan. Misschien was dat dit keer ook zijn doel, maar viel hij steeds meer uit de rol die hij zichzelf had opgelegd. De rest van de avond was zeer vermakelijk en zat vol mooie fragmenten, maar zo hilarisch als het eerste uur werd het niet meer. De communicatie met Jan Leyers bleef stroef verlopen. Zo probeerde Wertheim tevergeefs de regie over te nemen door voortdurend zijn volgende fragment aan te kondigen, waarna Leyers, zo leek het, zijn interviewhakken juist extra in het zand zette. Desondanks normaliseerde het gesprek. Of ik raakte aan de nerveuse sfeer gewend, dat kan ook. Mijn zweethanden droogden in ieder geval langzaam op en ik zakte wat verder weg in mijn Ikea-bank.

“Hebben ze elkaar toch nog even aangeraakt,” zei Micha Wertheim na een fragment uit Me and You and Everyone We Know, waarin een klein jongetje het haar streelt van een vrouw waarmee hij eerder een zeer perverse chatsessie had. Of Micha Wertheim en Jan Leyers elkaar hebben aangeraakt, weet ik niet, ik denk het eigenlijk niet. De twee zaten elk op hun eigen planeet. Maar wellicht werkte dat juist zo goed. Zoals Micha Wertheim uitlegde: als je twee dingen die niet zo goed kloppen bij elkaar zet, ontstaat er een ongemak dat humoristisch kan werken. Het levert soms meer vragen dan antwoorden op, of een situatie waarvan je niet weet wat je ermee aan moet, maar dat kan juist heel mooi zijn. En dat was het. Een heel mooie, hier en daar bevreemdende avond vol met sublieme verwarring en rake fragmenten.

Overigens, voorafgaand aan de uitzending had ik hier een stukje geschreven waarin ik, vooruitlopend op de uitzending, mijn favoriete manier van een eitje koken uit de doeken deed. Mag ik u er fijntjes op wijzen dat dit precies dezelfde methode is waarop Delia Smith in het door Micha Wertheim uitgekozen fragment het perfecte eitje kookt? Dank u.

En tot slot vindt u hier, op zijn eigen website, allerlei fragmenten die Micha Wertheim om uiteenlopende redenen niet heeft kunnen laten zien terwijl hij dat wel graag had gewild.


Reacties (42)

#1 HansR

Jarenlang heb ik zomergasten gezien en altijd dacht ik dat het over de gasten en hun fragmenten ging. Nu ik in het buitenland zit en alleen de recensies van Max lees besef ik mij plotseling dat het eigenlijk alleen maar gaat over de presentator.

De gevaarlijkste baan van Nederland.

  • Volgende discussie
#1.1 Inkwith Barubador - Reactie op #1

“Besef ik mij” en “Bedacht ik me”, de populairste gruwelspeak van de laatste tijd.

#1.2 HansR - Reactie op #1.1

idd, sorry, voor de koffie etc…

  • Volgende reactie op #1.1
#1.3 Lurker - Reactie op #1.1

De laatste tijd?

Verder inderdaad een erg ongemakkelijk gesprek, maar Micha Wertheim had wel mooie fragmenten meegebracht. De keuzefilm die na afloop werd uitgezonden maakte de meeste indruk.

  • Volgende reactie op #1.1
  • Vorige reactie op #1.1
#1.4 Bismarck - Reactie op #1.1

Het tweede kan ten minste nog grammaticaal correct zijn (in Nederland is het dat zelfs meestal).

  • Vorige reactie op #1.1
#2 mark

Ik denk niet dat eerste uur bewust ongemakkelijk was. Wertheim zei aan het einde nog iets over dat hij nog twijfelde over hoe hij zich gedroeg in het begin. Terwijl dat zoekende begin (inderdaad) veruit het beste was en het gesprek daarna wat minder interessant werd (de vrolijke stuiterbal deed niet meer dan op en neer op het marmeren graf).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Gianni Pollarini

Fijn om adhv deze nabeschouwing mijn eigen gevoelens over de avond ook beter te kunnen plaatsen. Heb er meer van genoten dat ik dacht! ;)

Prachtige screenshot ook!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Snaporaz

Dju gemist! Maar herhaling: zaterdag 4 augustus – 13:00 – Nederland 2. En 10 dagen lang te zien op Uitzending Gemist. Bron: klikmelink. Bedankt voor Micha Wertheims “derde scherm” link!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Ruud Hendriks

De uitzending met Wertheim sloot naadloos aan bij die met Vrienten: een reeks open deuren. Televisie is te vaak gezellig, de BBC doet het beter, we moeten kunnen lachen om onze ellende aan te kunnen, we kijken door een kokertje naar de wereld en vergissen ons daarmee, oorlog is schokkend, free jazz representatief voor moderne kunst, etc etc etc.
Humor en cabaret, ironie en sarcasme zijn in Nederland populaire middelen om je te verschuilen, om schraalheid en lafheid te vermommen.
Wertheim had geen enkele eyeopener in de aanbieding.
Wat verwart is daarom nog niet goed, of verheffend. De uitzending met Wertheim verwarde geen moment, was een saaie herhaling van zetten, en met Jan Leyers er tegenover bleef deze een flatliner. Nagenoeg alle fragmenten waren plat, eendimensionaal in het idee dat ze uitdroegen, en werd gelijksoortig besproken.
Dat is en blijft het verschil met Pierre Janssen, die grote kennis heeft, in staat is die bevlogen over te brengen, en daar geen ironie of andere maskers van hypocrisie voor nodig heeft, maar genoeg heeft aan zijn oprechtheid en passie.
Wat Wertheim had te melden, had in vijf, hooguit tien minuten gepast. Net zo min als Vrienten wist hij raad met de boog van 3 uur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Johan Geenen - Reactie op #5

Ik heb mooie en hilarische fragmenten gezien (Sarah Silverstone, Doug Stanhope, Penn & Teller) met steeds een overtuigend verhaal van Wertheim erbij. Dat je Pierre Jansen erbij sleept als ideale zomergast is of leuke humor, of je hebt gisteren echt voor niets gekeken en kun je met je jaren zestig televisiekoker deze vorm van tv geestelijk niet aan.

Overigens goed geschreven rescensie van Max Molovich.

#6 Leonie

Omdat ik de afgelopen weken al genoeg sport gezien had, besloot ik om toch ook maar de 2e uitzending van Zomergasten te kijken.
Vervelend voor Jan Leyers, maar ik heb ook na deze 2e uitzending de overtuiging dat hij niet genoeg emapthie kan opbrengen om er een boeiend geheel van te maken. Het is alsof hij zijn gast als een aliën bekijkt, zoiets van “autistische verbazing”.
Dit in tegenstelling van alle vorige jaren waar ik met veel plezier heb gekeken.
Wat zou ik graag Clairy Polak in zijn plaats gezien hebben!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Krekel - Reactie op #6

Ik kreeg ook de indruk dat het een robot was inderdaad. Al kan dat ook aan zijn metallic haarkleur liggen.

P.S. @ 012, het is Sarah Silverman … met M-sjwa-N.

#7 henk

Ik werd nogal verdrietig van het feit dat beide heren geen idee hadden wat entropie is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 HansR - Reactie op #7

Kun je deze opmerking uitleggen?

  • Volgende reactie op #7
#7.2 henk - Reactie op #7.1

Maar natuurlijk. Er was een fragment over vrije jazz, waarbij een jazz meneer analyseerde dat jazz intrinsiek vrij is en je entropie en chaos niet kunt omarmen. Waarna Jan vroeg of Mischa wist wat entropie was, hij had geen idee..dat zegt mij dat ie een behoorlijk beperkte ontwikkeling heeft. Maar daarom kan het nog wel een lieve jongen zijn natuurlijk :-)

#7.3 Nirak - Reactie op #7.2

snobje

  • Volgende reactie op #7.2
#7.4 Bullie - Reactie op #7.3

Als je iedereen die niet volledig op de hoogte is van de tweede hoofdwet van de thermodynamica een “behoorlijk beperkte ontwikkeling” toedicht, laten we de kwestie dan eens vanuit een andere hoek bekijken: hoe heette die “jazz-meneer” ?

#7.5 Bullie - Reactie op #7.2

Als Ornette Coleman of Albert Murray je niks zegt, weet je misschien weer heel veel van voetbal.

  • Volgende reactie op #7.2
  • Vorige reactie op #7.2
#7.6 parallax - Reactie op #7.2

Free jazz, it should be locked up.

  • Volgende reactie op #7.2
  • Vorige reactie op #7.2
#7.7 Noortje - Reactie op #7.2

Je kan niet alles weten. En een definitie weten is zo beperkt, het gaat veel meer om inzicht , begrijpen, analyseren en doorgronden. En de fragmenten gaven van deze laatste eigenschappen een prachtig beeld. Ik kijk liever naar een persoon die een eigen (soms maffe) visie heeft en die weet te onderbouwen, dan iemand die een wandelend woordenboek is.

  • Vorige reactie op #7.2
#7.8 Oud Zeikwijf - Reactie op #7

Ja, dit was idd heel pijnlijk. Het was vast en zeker niet zijn bedoeling, dat geloof ik oprecht, maar er zweefde heel even iets in de lucht van: “Wat gemeen van die Jan Leyers dat hij dat vraagt.”

  • Vorige reactie op #7
#7.9 Carlos - Reactie op #7.8

‘ze wisten beiden niet wat entropie was’
dat krijg je met die alfa studenten…

#7.10 DrBanner - Reactie op #7.9

koek en tropie!

#8 Eric

Ik had de indruk dat Leyers niet bijvoorbeeld een van Wertheims voorstellingen had gezien. In dat geval had hij al geweten dat Wertheim de hele wereld om zich heen én zichzelf voortdurend van een afstandje beschouwt en relativeert. Gelukkig kwam Wertheim na een onrustig begin alsnog op gang. Drie uur lang alleen maar ongemakkelijkheid was volgens mij een martelgang geweest. Uiteindelijk heb ik met veel plezier zitten kijken naar rustige televisie waarin gezocht mag worden naar een verhaal. Leyers leek niet echt te weten wat hij met Wertheim aanmoest, maar Wertheim trok zich daar gelukkig steeds minder van aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Oud Zeikwijf

Heel erg bedankt voor de ontbrekende fragmenten, Max. Ik zat me daarover vandaag nog op te winden van “Potverdorie, hadden ze geen geld voor de fragmenten, grmbl, stommerts.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Kees

Ik vond Wertheim een nogal storend labiele jongen die op z’n 40ste vragen heeft waar een gemiddelde 30er doorgaans mee worstelt, Leyers bekeek het rustig en belangstellend, hulde. Zou het iets joods zijn, dat Wertheim graag intelligent gevonden wil worden ? Geweldige vraag van Leyers trouwens (geestig of intelligent ?) Waarom is die wertheim zo’n controlfreak ? dus dwdd laat niet de echte wereld zien ? joh!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Noortje

Struikelend door het leven… Prachtige omschrijving en heel erg van toepassing voor zover ik kan beoordelen. Mooie eerlijke televisie. Jan en Micha begrepen elkaar niet, zelden. Maar juist omdat Jan hem niet begreep deed Micha pogingen zijn verhaal nogmaals en nogmaals te brengen en elke keer werd hij kwetsbaarder, openener. Ik ben benieuwd naar volgende afleveringen, wellicht is dit de interviewsrijl van Jan en gaan we nog meer kwatsbaarheid zien hierdoor. Ik ben benieuwd en kijk er naar uit!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Hanjoul Patrick

Best goede aflevering met twee toch kwetsbare mensen, die precies omdat ze elkaar niet helemaal vonden, goeie tv maakten. Hoe dan ook blijft tv zijn beperkingen hebben als het gaat om door en door echtheid. Of tegelijk iets waar elke mens tegen zondigt het moment dat er een camera aan te pas komt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 xandra el

Eindelijk FANTASTISCHE tele visie. Micha: waar kijk jij naar? Oh yes de camera? Micha: waarom moet er een extra beeldschermpje geopend? (heb ik me bij Vrienten ook al aan geergerd) Jan: dat staat in mijn contract… haha …. (een tweede aankondiging bleef terecht uit!) Micha: ik zit hier gratis. Jan: oh is dat een grap? En dan weer later Micha: ik heb een beperkt budget voor fragmenten . O ja en dan die zoveelste stomme onderwijsvraag bijvoorbeeld over entropie, zelfs na zoektocht in de dikke van dalen is het een onbegrijpelijke begrip (?) Dat fragment ging dat over entropie dan?… Micha is een levende held geworden gisteravond. Mede dankzij het gierige tele visie fragmenten budget !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13.1 KommisarisRex - Reactie op #13

Hadden ze het over Entropie… op televisie? Dan ben ik met mijn werktuigbouwkunde achtergrond waarbij je je vakjes thermodynamica wel krijgt toch te vroeg afgehaakt.

#13.2 Benach - Reactie op #13.1

Dat deed ik in Delft al na college 1 van Thermo 2 van dhr. T. W. bij wtb. :)

  • Volgende reactie op #13.1
#13.3 Horst Grogmuller - Reactie op #13.1

Nou ja, over dat ze niet wisten wat het was. In mijn semi-beta maar vooral gamma-brein staat onder entropie ‘dingen worden een al grotere chaos’, ik denk dat dat voldoende kennis was om in deze context het woord te begrijpen.

  • Vorige reactie op #13.1
#13.4 Benach - Reactie op #13.3

Goh, en leg dat nu eens uit in relatie tot de opmerking van Micha Wertheim? Mijn huis wordt namelijk ook een alsmaar grotere chaos, maar ik geloof dat dat weinig met thermodynamica te maken heeft.

#13.5 A. de Man - Reactie op #13.4

Entropie is echt geen hogere wiskunde. Eerder 4 VWO scheikunde-niveau.

#14 Inkwith Barubador

Chaos is de natuurlijke orde der dingen. Alles neigt tot chaos. De mate van chaos wordt aangeduid met entropie.

Dus alles wat wij hier doen is daarmee in strijd. Ons hele bestaan is gebaseerd op het vechten tegen de chaos, uiteraard uiteindelijk altijd vruchteloos.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14.1 Cornette Oleman - Reactie op #14

Dat is inderdaad alles wat relevant is. Verder hulde voor het tonen van Coleman , cherry en kompanen! Toch een leuke muzieksmaak voor een controlfreak.

  • Volgende reactie op #14
#14.2 A. de Man - Reactie op #14

alles wat wij doen probeert de chaos te verkleinen? Dat lukt dan toch verdraaid slecht…

  • Vorige reactie op #14
#15 tienwijzen

” Na dit fragment begon Micha Wertheim te praten over hoe televisie op meerdere manieren zorgt voor een verwrongen wereldbeeld.”

Ik ben het daarmee eens.
Tegelijkertijd vraag ik me af of er een wereldbeeld is wat niet op de één of andere manier verwrongen is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Ario

Wat me het meest opviel: hoe geinig Micha meermaals de vpro ‘disst-te’ over het karige budget. Alle echt goede fragmentjes waren onbetaalbaar voor Zomergasten.
Verder inderdaad veel onbegrip bij de interviewer. Micha breide (bree?) het steeds weer aardig recht. Interviewer komt stijf en krampachtig over. Weet zijn gast niet echt te raken (tergen / raken). wmb, terug naar JBC.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Ario

O ja waarom staan de nieuwste reacties helemaal ONDERaan ??

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17.1 Spuyt12 - Reactie op #17

Omdat mensen hier over het algemeen op elkaar reageren, en niet alleen op het artikel. En van beneden naar boven lezen is zo lastig.