Misleiding zonder waarschuwing

Uit de Volkskrant van vandaag:

Paniek onder reclamemakers. Kijkers zappen steeds vaker weg bij reclamespotjes, terwijl zij gesponsorde tv-programma’s wel uitkijken. ‘Adverteerders maken eigen programma’s.’

Dat was me inderdaad ook al opgevallen. Steeds meer programma’s die eigenlijk gewoon één lange reclame uiting zijn.
Mag van mij, ik zap toch nog steeds weg.

Taalgebruik waarschuwingssymboolMaar er moet me wel iets van het hart. In kranten en tijdschriften worden de gesponsorde uitingen hetzij onder de kop “advertentie” hetzij onder de kop “advertorial” geplaatst. Om toch vooral duidelijk te maken wat welke aard heeft.
Dit gebeurt op TV niet. Hooguit voor of achteraf misschien. Maar de zappende kijker valt vaak middenin een programma. En die kan dan toch per ongeluk in de veronderstelling verkeren dat hij/zij objectieve informatie krijgt aangeleverd, terwijl het eigenlijk heel eenzijdig is.
Daarom pleit ik voor een permanente tekst of symbool op het scherm. Als je films van dit soort logo’s voorziet om de tere mensenziel te beschermen, mag je zo’n stap voor dit fenomeen ook wel zetten.

  1. 2

    Ja, toeval. En dat van die piepers ook trouwens. Vandaag voor het eerst in tijden weer ouderwets piepers met groente, sju en een plak (welliswaar vegetarisch) gegeten.

    Gelukkig staat jouw post hoger. Die heeft wat meer substantie.

  2. 4

    Er is weinig tegenin te brengen, misschien vandaar alleen de comments over de huidige maaginhoud. Reclame is reclame, en inhoud is inhoud. Tel maar eens de gesponsorde items in RTL Boulevard. En dan reclame tussen de reclame uitzenden en geld vragen voor een kabelabonnement. Waarom trappen we daar in?

  3. 5

    Steeph no worries, tv is al bijna dood. Geen extra teksten svp, mijn piepklein tv- schermpje staat al vol symbolen links en rechts (schotel) en persoonlijk baal daar ik daarvan. Blaas en vervorm mijn beeld op om die logo’s kwijt te raken.
    Ik kijk nog nieuws en voor hoelang nog vraag ik me af, we hebben toch Sargasso en that’s it.