Heeft de afschaffing van de vliegtaks geleid tot meer vluchten in Nederland?
Ik loop weer hopeloos achter de curve aan. Ik heb net een vlucht geboekt naar Griekenland (ja ramptoerisme) en vlieg vanaf Düsseldorf om de simpele reden dat het a) goedkoper is dan via Schiphol en b) er een directe vlucht gaat naar Thessaloniki – daar waar mijn familie verblijft. Met twee kleine kinderen wel zo prettig.
Het blijkt echter dat Nederlandse luchthavens juist weer in trek zijn – het aantal vluchten is vorig jaar met acht procent toegenomen. Hoezo crisis?
Dat blijkt uit de cijfers die we onlangs bij elkaar sprokkelden. Ik vind de stijging toch opvallend.
Onze collega’s van ANP hadden dit erover te zeggen:
a twee mindere jaren, zijn er in 2011 op Nederlandse vliegvelden weer meer vliegtuigen geland en vertrokken. In totaal arriveerden en vertrokken er 462330 vluchten van de vijf grote vliegvelden in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2009 en 2010 lag het totaal aantal ‘vliegbewegingen’ vanaf Schiphol, Eindhoven Airport, Groningen Airport, Maastricht-Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport en nog iets onder de 430.000. Een stijging dus van ruim 8 procent in één jaar.
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt de plotselinge opleving van de luchtvaartsector vooral door het afschaffen van de zogenoemde tickettaks. De extra belasting op vliegtickets werd in 2008 ingevoerd en in 2009 alweer afgeschaft. ,,Duitsland heeft hem juist ingevoerd. Dat verklaart een piek in het aantal vliegbewegingen op Schiphol’’, aldus de woordvoerster.
Volgens luchtvaartexpert Benno Baksteen loopt de stijging en daling van het aantal vliegbewegingen parallel aan het economische klimaat. Ook dat kan een rol hebben gespeeld in de stijging in 2011.
De stijging komt namelijk vooral op het conto van Schiphol, dat sowieso verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van het aantal gelande en opgestegen vliegtuigen in Nederland. Jaarlijks speelt ongeveer 90 procent van de vliegbewegingen zich af op het vliegveld bij Amsterdam. ,,En ook Eindhoven groeit de laatste tijd sterk’’, benadrukt de woordvoerster. In vijf jaar tijd nam het aantal vliegbewegingen vanaf dat vliegveld toe naar bijna 20.000, een stijging van 72 procent. Daarmee is Eindhoven het tweede vliegveld van Nederland, waar dat jarenlang Rotterdam The Hague Airport was.
Maastricht en Groningen zagen de vliegbewegingen iets teruglopen in de afgelopen vijf jaar. Op het Limburgse vliegveld halveerde het aantal zelfs, maar volgens de woordvoerster zal daar nu een kentering in moeten komen, aangezien luchtvaartmaatschappij Ryan Air van het vliegveld een thuisbasis heeft gemaakt.
Einde ANP.
Dat van die conjunctuur geloof ik niet. In alle opzichten is 2011 juist een slechter jaar geweest voor veel mensen en 2012 nog slechter. Dat van de vliegtaks geloof ik ook niet zo. De paar tientjes lijken me niet doorslaggevend om uren om of extra te willen rijden.
Volgens mij heeft het toegenomen aantal vluchten vooral te maken met het malaisegevoel dat veel Nederlanders hebben. De laatste jaren is er simpelweg te slecht nieuws geweest en gecombineerd met een paar slechte zomers kiezen veel mensen ervoor om toch maar het vliegtuig te pakken.
Dat is in ieder geval onze overweging geweest. We zouden eerst in Nederland blijven. Na twee maanden regen toch maar besloten om het vliegtuig te pakken. En de crisis is in Griekenland nog een stukje erger: kunnen we ons toch nog een beetje gezegend en rijk voelen.
Foto flickr cc _Skender_
Reacties (1)
Het gebruik bij de regiovliegvelden gaat op en neer. Over de gevolgen van de vliegtax valt dus blijkbaar niet te zeggen. Waarom dit stuk?