Marcouch: “Meer religie op openbare scholen”

Rij boeken (Foto: Flickr/babasteve)

Een week geleden veroorzaakte Ahmed Marcouch wat ophef door te stellen dat hij meer mogelijkheden wilde zien voor religie in het openbare onderwijs. Dat het hem niet om alle geloven gaat bewijst hij met de uitspraak dat “het uitgangspunt moet zijn dat een moslimjongere in het openbaar onderwijs terechtkan zonder zijn religie te verloochenen”.

Volgens hem zijn moslimscholen “uit nood” geboren, omdat moslims op openbare scholen niet voldoende ruimte krijgen voor hun geloof en zou meer religie op zulke scholen het godsdienstonderwijs weg kunnen halen uit de moskee, wat kan leiden tot radicalisatie.

Ik neem aan dat Marcouch het goed bedoelt, maar dit kan toch wel een van de domste uitspraken van het jaar tot nog toe genoemd worden. Want hoe zit het dan met het christelijke onderwijs in al zijn soorten en maten, het joodse onderwijs, het hindoe-onderwijs, en het eventuele, want ook belangrijke, vliegend spaghettimonster-onderwijs?

Snapt hij niet dat het toelaten en faciliteren van één religie het toelaten van alle religies betekent, en misschien zelfs het toelaten van alle overtuigingen? En dan wil hij ook nog dat het scheppingsverhaal aan bod komt naast de evolutietheorie, daarmee de ruimte van atheïsten op de openbare school beperkend. En dan laten we een woeste roedel wetenschappers (en bloggers) nog maar even buiten beschouwing die dit ook geen goed idee zullen vinden (understatement).

Buiten maatschappijleer hoort religie niet thuis op openbare scholen. Net als voor christenen, joden, hindoe’s en alle andere gelovigen is de plek daarvoor het bijzonder onderwijs. Dat de moskeebesturen en imams veel te veel in de melk te brokkelen hebben bij moslimscholen is een probleem dat moet worden aangepakt, niet het aandeel van religie op openbare scholen.

En als het de bijzondere scholen niet lukt om deze problemen op te lossen, misschien doet de maatschappij dat dan wel?

  1. 1

    “Buiten maatschappijleer hoort religie niet thuis op openbare scholen.”

    Gek, ik heb toch altijd op openbare scholen gezeten, mijn ouders zijn atheïst en ik ook en ik heb toch gewoon zowel maatschappijleer als godsdienst gehad. Deze lessen waren echter niet bidden tot, maar simpelweg informatief over het ontstaan van geloof, de verschillende geloven uitgelicht, etc. Toch wel wat uitgebreider als enkel maatschappijleer en ik vind het best wel belangrijk (al was het maar omdat men dan zaken leert als dat Moslims, Joden en Christenen dezelfde God aanbidden). De lessen werden overigens gegeven door een docent die daarnaast ook predikte in de kerk. Maar hij drong niemand zijn geloof op.

    Nu weet ik wel dat dit wat anders is dan de religie waar Marcouch voor pleit, maar religie 100% uit een school halen is ook niet okay. Een apart vak “godsdienst” waar je alles over religie leert op objectieve wijze vind ik eigenlijk redelijk noodzakelijk. Ik zie liever zoiets dan de zoveelste training over onderwerp x dat scholen wordt opgelegd om kinderen op te voeden bij afwezigheid van ouders die beiden moeten werken om de economie/hun hypotheek/de emancipatie/de pensoenen/etc draaiende te houden.

    Het scheppingsverhaal mag ook best aanbod komen, maar enkel binnen een vak als godsdienst en niet bijv. bij geschiedenis. Onwetendheid over een onderwerp wordt men over het algemeen niet beter van.

  2. 3

    citaat Ab:
    “Gek, ik heb toch altijd op openbare scholen gezeten, mijn ouders zijn atheïst en ik ook en ik heb toch gewoon zowel maatschappijleer als godsdienst gehad.”

    Dat kan ik me nu ook herinneren, bij ons was het een vak apart gedurende een uurtje per week en behelste van alles en nog wat, ook humanisme en wat er zo op kwam in de klas. Alleen om je bekend te maken met zoveel mogelijk godsdiensten en stromingen waar ook ter wereld.

    Ik denk dat de godsdienstleraren zijn wegbezuinigd. Overigens was zelfs dat uurtje facultatief als ik me goed herinner.

  3. 4

    Marcouch wil, de wanhoop nabij, een wit voetje halen bij Fawaz. Kan je nagaan hoe ver het al gekomen is met de indoctrinatie.

  4. 5

    @4 Dom(in/b)o weet altijd een (islamitische) mouw aan te passen om een bevestiging van zijn zeer benauwde blik te vinden. Het is fascineerde om het te zien

    arme marcouch. het is duidelijk dat hij moe is geworden. hij m oet een beetje rust nemen, een week of 2 vakantie kunnen wel helpen denk ik zo

  5. 6

    What’s in a name zullen sommigen misschien zeggen, maar godsdienst hoort natuurlijk niet thuis op scholen, laat staan openbare scholen. Het vak waar voor gepleit wordt heet levensbeschouwing. Hier kunnen alle, inmiddels meer dan 50k (!) beschreven, beschouwingen aan bod komen en kan een ieder leren dat levensbeschouwing niet zoveel met waarheid alswel met leven volgens eigen zotheid (niet per se negatief te nemen !) te maken heeft.

  6. 8

    Ook ik heb ooit een uurtje in de week zo’n facultatief bijbellesje gehad.
    Op de Openbare School.
    Heeft mij niet kunnen bekeren tot enige religie dan ook.
    Gelukkig kwam ik uit ’n gezin vol ongelovigen.
    Marcouch is niet aan vacantie toe.
    Marcouch begeeft zich op glad ijs.
    Als hij en zijn PVDA denken dat er in het Openbaar Onderwijs specifiek extra aandacht geschonken moet worden aan de Islam en haar gebruiken is hij definitief door de mand gevallen als Islamist.
    En de PVDA laat zich gaarne meesleuren.
    Ik hoor Marcouch nog zeggen dat er geen sprake is van Islamisering in onze maatschappij.
    Die uitspraak deed hij nog op 5 mei, op het Museumplein te 020, in ’n discussie daarover met Nahed Selim.
    Marcouch maakt zich zorgen over het Islam-onderricht dat moslimkindertjes krijgen in de moskee en op Islamitische scholen.
    Als Marcouch dat al zegt, zaagt ie dat stammetje om waar de cultuurrelativisten, zijn fans, zich jarenlang wanhopig aan vastklampten.
    De hoop dat vanuit de moskee en het Islamitisch onderwijs de kindertjes beter zouden integreren in Nederland, een westerse maatschappij.
    Want Nederlandse moskeeën en Nederlands Islamitisch Onderwijs.
    Niet dus, volgens Marcouch.
    Want het Openbaar Onderwijs zou voor beter Islamitisch Onderwijs kunnen zorgen.
    Als we maar niqaabs, boerka’s, hoofddoeken als normale klederdracht voor kinderen zouden aanvaarden?
    Leuke man, Marcouch, gelooft dat de Aarde en haar schepselen slechts enige duizenden jaren bestaan.
    Want die mogelijkheid zou ook onderwezen moeten worden in het Openbaar Onderwijs.
    (Slechts op uitdrukkelijk verzoek, natuurlijk, dat zei hij d’r nog bij, natuurlijk, Donner ging hem al voor.)
    Marcouch moet gewoon nog even geduld hebben, foutje van hem.
    Komt wel goed.
    Zijn Partij staat volledig achter hem.

  7. 9

    Vanmiddag is er een debat over de onderwijsvernauwing van de afgelopen decennia en ik vermoed nu dat Marcouch een voorzetje heeft gegeven voor een voorstel dat de PvaAfgang in gaat dienen: islamisering van het openbaar onderwijs in die wijken waar de islamisering al een feit is. Deze gebieden vallen uiteraard vrijwel samen met de achterstandswijken van Vogelaar.

  8. 10

    Als we alle godsdienst in het onderwijs verbieden, hoeven we ook niets over de islam op school te leren. Maar zo lang meer dan 80% van de Nederlandse scholen op christelijke godsdienstige basis is georganiseerd en door ons rijkelijk wordt gesubsidieerd mag daar de islam van mij ook nog wel bij komen.

    @jelle: “Ook ik heb ooit een uurtje in de week zo’n facultatief bijbellesje gehad. Op de Openbare School.
    Heeft mij niet kunnen bekeren tot enige religie dan ook”.

    1. Waarom wil je moslims hetzelfde recht als jou ontzeggen dan?
    2. Waarom zouden mensen wel tot de islam bekeerd worden in zo´n klasje? Je gaat me toch zeker niet vertellen, dat de islam zo´n overtuigende godsdienst is, die met zulke overtuigende argumenten gebracht wordt, dat als je er eenmaal iets van weet, je vanzelf islamiet wil worden?

    “dat stammetje om waar de cultuurrelativisten, zijn fans, zich jarenlang wanhopig aan vastklampten.
    De hoop dat vanuit de moskee en het Islamitisch onderwijs de kindertjes beter zouden integreren in Nederland, een westerse maatschappij”? Ik neem aan dat je voor die boude bewering de nodige bewijzen hebt, maar ik ken die beweringen alleen vanuit conservatieve islamitische kringen. Dus kom maar op met de uitspraken van Marcouch, waarin hij stelt, dat het islamitisch onderwijs de integratie bevordert.
    In de echte wereld bevordert het onderwijs over de islam aan niet-islamieten de integratie van islamieten natuurlijk wel, net zoals kennis van joodse tradities en gebruiken de acceptatie van joodse mensen in de maatschappij bevordert. Maar als je bang bent voor de argumenten van de islam, kan ik je betoog wel volgen: dan leidt kennis van de islam onherroepelijk tot een islamisering. Als de argumenten wat minder sterk zijn, bestaat dat gevaar helemaal niet, omdat meer onderwijs en meer kennis tot ontkerkelijking leiden, naarmate het geloof in sprookjes afneemt.

    @domino: waar zijn die wijken dan, waar de burka een verplicht kledingstuk voor alle vrouwen is? Of geef anders eens een goede definitie van het punt waarop de islamisering van een wijk ‘een feit’ is. Als het een feit is, moet je dat punt eenvoudig aan kunnen duiden. Als het een gevoel van je is, is het geen feit.

  9. 11

    @pedro, #10: Verplicht niet, maar in deze wijk zie ik ieder jaar weer grotere groepen burkas (of hoe heten die dingen, je ziet in ieder geval zelfs geen ogen) rond de basisschool waar ik iedere ochtend langs fiets:

    Nou durf ik nog niet meteen te spreken van “islamisering van de wijk”, maar het valt moeilijk te ontkennen dat hier sprake is van islamisering of in ieder geval toenemende islamisatie. De explosief toenemende parkeerproblematiek op vrijdag rond de moskee bevestigt dat beeld.

    Los daarvan vind ik het ronduit onprettig, die mensen die zich zo verstoppen, bovendien is het hypocriet want in in diezelfde stad wordt je in no time door de politie aangesproken als je een bivakmuts ophebt als het vriest.

  10. 12

    @zmooc: is dat ook één van de prachtwijken? En natuurlijk kan het best hier en daar voorkomen, dat er hier en daar wat meer burka´s verschijnen. Zo lang we oorlog blijven voeren in Afghanistan zullen er burka´s uit dat land blijven vluchten, maar pas als die burka´s gedragen gaan worden door vrouwen, die die dingen eerder niet droegen, is er sprake van toenemende islamisering. Als het Afghaanse vluchtelingen zijn, die hun leven lang al in een burka rondlopen, is dat geen toenemende islamisering, hoewel dat wel zo over kan komen op de bewoners van die wijk. Hier in Amsterdam West, waar ik goed bekend ben in Bos en lommer, Slotervaart en Osdorp, ben ik in 15 jaar tijd welgeteld 2 burka´s tegen gekomen (de laatste is al weer een paar jaar geleden).

    Ik ben het met je eens, dat het onprettig aan moet voelen, wanneer je inderdaad een toenemend aantal burka´s in je wijk ziet en kan me zeker van wat oudere mensen, die hun leven lang al in die wijk wonen, goed voorstellen, dat zij met de veranderingen in de wijk zelf al moeite hebben zonder dat zij meer burka´s op straat zien verschijnen. Als er dan wel meer burka´s in zo een wijk verschijnen, kan dat gemakkelijk een gevoel van islamisering van de wijk opleveren. Maar als dat niet op grote schaal in vrijwel iedere prachtwijk gebeurt, moeten er bijzonder grote vraagtekens bij de stelling, dat het een feit is, dat al die wijken al geïslamiseerd zijn, worden gezet. Dan moet je je eerst afvragen, of die constatering niet toevallig wordt veroorzaakt, doordat een groep Afghaanse vluchtelingen in die wijk zijn komen wonen, bijvoorbeeld. Is dat niet zo, dan is het redelijk om attent te zijn tegenover een blijkbaar radicaliserende groep in die wijk. De wijk, die je aangaf, ken ik zelf niet, maar een radicaliserend groepje is natuurlijk ook nog heel wat anders dan een totale islamisering van de wijk (en ik ben blij te lezen, dat je daar zonder verdere aanwijzingen -nog- niet van wil spreken).

    En het is inderdaad hypocriet van de politie om mensen met een bivakmuts (als het vriest) zo maar aan te spreken, maar ik weet zeker, dat de politie in dat geval naar het ´linkse krakerstuig´ zal wijzen om een aanhouding te rechtvaardigen (of dat een goede rechtvaardiging is, is een andere discussie, maar die rechtvaardiging wordt door vele mensen wel geaccepteerd).

  11. 13

    Marcouch is gewoon een ‘zacht-geniepige’ islamiseerder die het een beetje te langzaam vindt gaan en iets is uitgeschoten. Dacht het wel te kunnen maken na zijn polulariteit nav aanvaring met Fawaz. Als Yusuf al-Qaradawi van het moslimboederschap een van je leermeesters is en je bewonderend opkijkt naar de pseudo liberale moslim Tariq Ramadan dan is zijn islamiseringswens van het openbare onderwijs begrijpelijk.

  12. 14

    @pedro
    “Dus kom maar op met de uitspraken van Marcouch, waarin hij stelt, dat het islamitisch onderwijs de integratie bevordert.”

    Kom maar op met waar ik dat gezegd heb.
    Niet de boel verdraaien, aub.
    Ben verder zeer benieuwd naar je onderbouwing van dat “meer dan 80% van de Nederlandse scholen op christelijke godsdienstige basis is georganiseerd”.

    Godsdienstles in het Openbaar Onderwijs is altijd ’n te verwaarlozen factor geweest.(En zo hoort dat ook)
    Want facultatief en beperkt tot 1 schooluurtje per week extra.
    Zo heb ik dat ooit ervaren.

  13. 15

    @jelle: “Kom maar op met waar ik dat gezegd heb”. Nou, wat dacht je van deze zinnen, jelle: “Marcouch maakt zich zorgen over het Islam-onderricht dat moslimkindertjes krijgen in de moskee en op Islamitische scholen. Als Marcouch dat al zegt, zaagt ie dat stammetje om waar de cultuurrelativisten, zijn fans, zich jarenlang wanhopig aan vastklampten. De hoop dat vanuit de moskee en het Islamitisch onderwijs de kindertjes beter zouden integreren in Nederland, een westerse maatschappij”. Marcouch en zijn fans klampten zich wanhopig vast aan het idee, dat het islamitisch onderwijs en de moskeeën de integratie zouden bevorderen, staat daar. Tenzij je wil beweren, dat de ´fans van Marcouch´ hele andere ideeën hebben dan Marcouch zelf. Zo zou je dat ook op kunnen vatten, ja, maar dan ben je je toch echt alleen maar in bochten aan het wringen. Misschien kun je ons dan eens uitleggen, waarom je mensen, die de ideeën van Marcouch niet onderschrijven, wel fans van hem noemt?

    “Ben verder zeer benieuwd naar je onderbouwing van dat “meer dan 80% van de Nederlandse scholen op christelijke godsdienstige basis is georganiseerd”.”
    Je hebt gelijk. ik overdreef wat. het is ´slechts´ 60%.

    En dat godsdienstlessen een te verwaarlozen factor zijn, geldt ook nu nog en ook op de islamitische scholen. Ook daar wordt het merendeel van de tijd besteedt aan het door de overheid voorgeschreven curriculum voor rekenen, taal en alle andere vakken.

    Op de meeste bijzondere scholen is de godsdienstles echter niet facultatief, is mijn ervaring (voor zo ver je eigen ervaring er in zo´n geval iets toe doet, maar jij bent als eerste met dat argument op de proppen gekomen). Je bent verplicht het onderwijs te volgen en in sommige gevallen beslist het zelfs over je overgang (zoals een van mijn kinderen aan den lijve heeft moeten ervaren, toen er voor hem geen plaats meer was op openbare middelbare scholen).

    Heb je trouwens nog argumenten om aan te tonen, dat een paar uurtje onderwijs over de islam op school gevaarlijker is dan de paar uurtjes christelijk onderwijs, die jij hebt gevolgd? Of kun je ons anders nog eens wat duidelijker uitleggen, waarom je blijkbaar geen bezwaren hebt tegen die paar uurtjes christelijk onderwijs, maar wel tegen een paar uurtjes onderwijs over de islam?

  14. 16

    Niet ik wring mij in bochten.
    Ik heb nergens gezegd dat moslims geen recht zouden hebben op een uurtje Islam-onderwijs op een Openbare School.
    Binnen de normen zoals ik godsdienstles heb gekregen in het Openbaar Onderwijs.
    Facultatief, BUITEN het officiele lespakket.
    NA de officiele schooltijd.
    Want zo hoort dat, in het Openbaar Onderwijs.
    Want daar hebben we het over, snappie?
    Het Openbaar Onderwijs.
    Daar stuur je je kinderen naartoe als je geen prijs stelt op verplicht godsdienst-onderwijs.
    Het Openbaar Onderwijs.

    “Op de meeste bijzondere scholen is de godsdienstles echter niet facultatief, is mijn ervaring”
    Nee, tuurlijk niet, want het Bijzonder Onderwijs is geen Openbaar Onderwijs.
    We hebben het hier over de ideetjes van Marcouch over het Openbaar Onderwijs.
    Niet het Bijzonder Onderwijs.
    Neen, het Openbaar Onderwijs.

  15. 17

    @16: Mooi. Maar waarom heb je dan op dit punt kritiek op Marcouch, als je niet tegen zijn voorstel bent? Marcouch heeft immers ook voorgesteld om dat BUITEN het officiële lespakket te doen (uit het artikel in de Volkskrant: “Hij zegt dat de mogelijkheden voor extra godsdienstonderwijs er wettelijk wel zijn, maar dat die niet of bijna niet worden benut”). Daar had Marcouch het over, snappie. Ben jij nu ook definitief als islamist door de mand gevallen, of was je eerdere uitspraak gewoon onzin?

  16. 18

    @ 17 Die jelle weet donders goed dat hij onzin uitkraamt. met hem inhoudelijk discussie heeft geen enkele zin. hij snapt niet dat hij ook argumenten moet aandragen en niet allerlei feitjes die in zijn hoofd zijn genesteld moet opdienen

  17. 19

    @pedro
    Lezen wij het artikel in de Volkskrant:
    “Marcouch wil meer islam op openbare school

    ANP
    gepubliceerd op 07 juni 2008 13:13, bijgewerkt op 7 juni 2008 13:17

    AMSTERDAM – Openbare scholen moeten veel meer ruimte bieden aan religie, en dan vooral aan de islam. Dat zegt Ahmed Marcouch zaterdag in Het Parool.

    Volgens hem zou de extra aandacht het godsdienstonderwijs weghalen uit de moskee.

    De Amsterdamse stadsdeelvoorzitter wil onder meer dat het scheppingsverhaal meer aan bod komt, naast de evolutieleer. Hij meent dat islamitische scholen ?uit nood? zijn ontstaan, omdat er op de openbare scholen te weinig ruimte is voor het geloof.

    Marcouch vindt verder dat op school de gebruiken en feestdagen van moslims moeten worden gerespecteerd. Volgens hem kunnen islamitische kinderen nu slecht terecht op openbare scholen, omdat ze zich steeds moeten verantwoorden over zaken als hoofddoekjes, gemengd douchen en zwemmen en feestdagen.

    ?Het uitgangspunt moet zijn dat een moslimjongere in het openbaar onderwijs terechtkan zonder zijn religie te verloochenen?, aldus de PvdA’er, die voorzitter is van het stadsdeel Slotervaart.

    Hij zegt dat de mogelijkheden voor extra godsdienstonderwijs er wettelijk wel zijn, maar dat die niet of bijna niet worden benut. ?Het is iets anders dan aandacht voor religies, zoals bij maatschappijleer. Het zou door een bevoegde docent moeten gebeuren.? “

    Ik kan nergens vinden dat Marcouch het heeft over BUITEN het officiële lespakket.
    Wel o.a. dit:
    “Openbare scholen moeten veel meer ruimte bieden aan religie, en dan vooral aan de islam.”

    Ik ben het bijna volkomen eens met @Joost’s opmerking:
    “Ik neem aan dat Marcouch het goed bedoelt, maar dit kan toch wel een van de domste uitspraken van het jaar tot nog toe genoemd worden.”

    Marcouch bedoelt het niet goed.
    Marcouch is ’n islamitische dwingeland.

    Blijf met je poten van het Openbaar Onderwijs af!
    “Sprookjesboek-Onderwijs” doe je maar ergens anders.
    In het Bijzonder Onderwijs.

    Marcouch hoort zich op ’n Openbare School aan te passen.
    ’n Ongelovige niet aan hem.

  18. 20

    Ik volg Marcouch niet helemaal. Zijn redenering is ongeveer dat islamitische scholen en godsdienst onderwijs op de moskee ongewenst zijn en dat daarom openbare scholen maar islamitisch moeten worden.

  19. 21

    We zijn nog lang niet klaar met die moslims, dat blijkt steeds weer. Gemengd zwemmen en gymmen… vreselijk voor kleine islamitische kinderen. Dan gaan ze elkaar bespringen en sexen erop los! Die moeten echt uit elkaar gehouden worden! Hoofddoeken vanaf de geboorte en de koran moet je minimaal vanaf je tiende uit je hoofd kennen.

    Laatst nog, in het indoctrinatiecentrum van Milli Gorus in Duitsland:

    Ga je graag naar de moskee zondags?

    Ja ik vind het erg leuk.

    En wat doe je het liefst?

    Lezen in de koran!

    Het jongetje was 10. De ouders worden gestimuleerd hun kinderen in het weekend onder te brengen in de moskee. Niks voetballen en kattekwaad, nee lezen in de koran met teksten die niemand vermag te begrijpen….

  20. 22

    @21 ga je graag naar de moskee zondags?
    ja ik vind het erg leuk

    dit klinkt mij zeer christelijk in de oren, op zondag, en dus niet op vrijdag, naar de moskee. zo te horen gaat zelfs heel goed met de aanpassing van die moslims. plus: niks… kattekwaad. dit moet domino toch heel goed aanspraken, wat zeg ik, wij hebben hier te maken met dom(in/b)o. hij/zij draagt hier argumenten aan waarmee hij/zij zijn/haar stelling elders ondergraaft. dit hoorde ik joost eerder zeggen, maar toen geloofde ik het niet zo

  21. 23

    @19 je weet donders goed dat hij extra lessen bedoelt

    dat jij dat nergens kan lezen, heeft met donders slechte leesvaardigheden van jou

  22. 25

    @20
    Ach ja,
    Marcouch vindt dat zo, Abouthaleb is het eens met hem, maar niet helemaal, dat boerka-verhaal van Marcouch ging ‘m iets te ver.( het jijbenteenhoerikniet-hoofddoekje moet natuurlijk wel kunnen, dat onderscheid wil Abouthaleb toch graag zien in het openbare leven)
    Maar dat het Openbaar Onderwijs de Islam in het lespakket moet opnemen?
    Prima.
    Wouter Bos is het ‘r helemaal mee eens.
    Hij is trots op zijn juwelen.

    Wat is dat toch, met veel van die uit ’n gristelijk milieu afkomstige navelstaardertjes?
    Leefde Bhagwan nog maar, zou ik bijna denken.
    Het “worshippen” voor die slimmerik was in ieder geval minder schadelijk voor de mensheid dan het gekuip met ’n ideologie als de Islam, zoals we al jaren zien bij de kruipende cultuurrelativisten.

  23. 26

    @23 Ik ben het zat, ook dit is koeterwaals:

    ‘dat jij dat nergens kan lezen, heeft met donders slechte leesvaardigheden van jou’

    Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan denken dat dit een zin is. Alleen in de koran kom ik deze onzinzinnen tegen….

    Jelle: dat hoofddoekje is dus een schaamlap op de verkeerde plaats!

  24. 27

    @26
    Domino,
    dat ikbengeenhoerjijwel-hoofddoekje zit op hun hoofd.
    De Islamitische meisjes moeten zich bij voorbaat schamen.
    Zelfs als ze nog niet eens bloeden.
    Wat haat ik dat stelletje imbecielen die hun dochtertjes zo naar school sturen.
    Neen,
    dat is niet goed.
    Wat haat ik het stelletje imbecielen dat mij wil aanpraten dat ik respect voor ikbeengeenhoerjijwel-doeken dragen moet hebben.
    Ik vraag mij wel eens af, waar komt die fatsoensrakkerij vandaan?
    Een Gristelijk jeugdtrauma?
    RK-Nederlands Hervormd-Gereformeerd- van artikel hier tot gunder?
    Lazer op met jullie “respect”-eisen.
    God, voor mijn part ene “Allah” bestaat niet.
    Ik pis op jullie “religieuze” aanspraken op onze maatschappij.
    En kom niet aan het Openbaar Onderwijs waar mijn kinderen en kleinkinderen gelukkig godsdienstvrij konden en kunnen leren.

  25. 28

    Jelle: je hebt me wel op het idee gebracht dat er ook iets mis is in de biologische kennis bij moslims. Immers bij alle anderen zit het schaamhaar tussen de benen, terwijl moslims denken dat het op je hoofd zit….

    Wie o wie vertelt ze dat eens. De NVSH is destijds opgeheven, maar ik begin te geloven dat er grote behoefte is binnen Moslemistan aan die vereniging.

  26. 29

    @jelle: “Ik kan nergens vinden dat Marcouch het heeft over BUITEN het officiële lespakket”. Oh nee. En je hebt de zin, die dat duidelijk maakt, en die ik al eerder heb gekopieerd, door het hele artikel nog maar eens te kopiëren, hier nog een keer weg gezet. Wat denk je dat “Hij zegt dat de mogelijkheden voor extra godsdienstonderwijs er wettelijk wel zijn, maar dat die niet of bijna niet worden benut” betekent? Betekent dat, dat er extra mogelijkheden geschapen moeten worden, of zou dat betekenen, dat het christelijk onderwijs, dat jij blijkbaar op een openbare school vrijwillig hebt gevolgd, buiten de wet om is geregeld? Je hebt zelf aangegeven, dat de mogelijkheden bestaan en dat je er zelf gebruik van hebt gemaakt. Het zegt meer over jou dan over Marcouch, dat jij bij de uitspraak van Marcouch daar meteen een jihadistisch doel achter zoekt, en je niet eens realiseert, dat Marcouch heel goed precies hetzelfde soort onderwijs als wat jij hebt genoten kan bedoelen. Als je kritisch was, zou je die vraag stellen (´wat bedoelt Marcouch´, precies zoals anderen dan jij hier die vraag al hebben gesteld). Als je bevooroordeeld bent, concludeer je meteen, dat Marcouch dus een jihadist in schaapskleren is en bestrijdt je meteen iedere mening, die aangeeft, dat de zaak ook heel anders kan liggen. Dan ben je het dus totaal niet eens met Joost´s opmerking, dat Marcouch het goed bedoelt, maar dat het wel een domme opmerking was (maar snap je dat zelf blijkbaar ook niet eens). Dat het een domme opmerking was, wordt immers door jou bezwezen: de nationalistische fundamentalisten gaan met de opmerking van Marcouch aan de haal, trekken hem uit zijn verband en verdraaien hem, en weten er zo weer een uiting van steun voor terroristische doelen van te maken.

    “”Sprookjesboek-Onderwijs” doe je maar ergens anders. In het Bijzonder Onderwijs”. Kijk, dat vind ik nu eens een verstandige opmerking van je (compliment). Wel jammer, dat je daar zelf niet aan mee hebt gedaan en toch christelijk onderwijs op een openbare school hebt genoten. En ik ben blij te horen, dat je je kinderen niet naar die vrijwillige indoctrinerende bijbelklasjes toe stuurt. Ik vind ook, dat dat onderwijs geen plaats heeft op openbare scholen (zelfs niet vrijwillig). Ik vind zelfs, dat we geen enkele euro subsidie aan het bijzondere onderwijs op religieuze grondslag moeten geven en dat de overheid alleen voor het openbare onderwijs garant moet staan (laat al die religieuzen hun eigen scholen maar betalen). Maar helaas zijn in ons land kerk en politiek niet van elkaar gescheiden en is het daardoor onmogelijk om daar iets aan te doen. Zodra iets wat daar ook maar op lijkt aan de orde wordt gesteld, springen alle religieuze politieke partijen meteen uit hun vel (en dat is dus meteen het bewijs, dat kerk en staat hier niet goed gescheiden zijn).

    “Ik vraag mij wel eens af, waar komt die fatsoensrakkerij vandaan?”…. Dat vroeg ik me vroeger ook heel vaak af bij situaties als wanneer mensen je uitschelden als je op een doodstil kruispunt als voetganger bij een rood stoplicht toch oversteekt. Maar het is hier voor het eerst, dat ik respect naar een ander in dat verband hoor citeren. Respect voor anderen is fatsoensrakkerij… Je laat je zelf hier wel kennen, jelle. ´t Is net of ik een Feyenoord supporter hoor praten, die het maar vreemd vind, dat anderen hem er op wijzen hij ook gewoon respect voor een gewone Ajax supporter kan hebben, ook al heeft die Ajax supporter een Ajax petje op en die steeds maar naar de Ajax hooligans wijst om te ´bewijzen´ dat hij geen respect voor de Ajax supporters hoeft te hebben. En die anderen fatsoensrakkers noemt, omdat ze begrip tonen voor het feit, dat er ook Ajax supporters op de wereld rond lopen.

  27. 30

    @25:
    “Maar dat het Openbaar Onderwijs de Islam in het lespakket moet opnemen?
    Prima.
    Wouter Bos is het ‘r helemaal mee eens.”

    Dat lijkt me sterk. Kan je dat aantonen?