1. 1

    Beetje kort door de bocht Steeph en geeft wellicht een niet evenwichtig beeld van deze denker. Als ik het mij goed herinner is “de” boodschap van deze heer, die hij zo fraai weet te onderbouwen “verbeter de wereld en begin bij jezelf”.

    Geen slechte vent die Krisnamurti en zonder enige vanity.

    ps: Tis een open draad dus vrijheid blijheid:)vandaag woei de “Föhn” ter plekke. Luchtmassa’s vanuit Italie over de Alpen geduwd, alle regen eruit gevallen aan de Italiaanse kant, dan over de top naar beneden stortend en door drukverschillen snel veranderd in een hete wind. Aangenaam maar opmerkelijk verschijnsel, wordt ook wel “sneeuwvreter genoemd”.

  2. 4

    Verveling is een teken dat het individu niet aan zichzelf weet toe te komen, zelfs wanneer er tijd genoeg voor is.
    Tijdens het werk is men slaaf van de baas, in de eigen tijd slaaf van het maximale genieten.
    De kwaliteit van de communicatie tussen twee of meer mensen is de beste garantie om verveling en eenzaamheid te voorkomen.

  3. 5

    Om verveling en eenzaamheid te voorkomen, hoeft men niet persé met twee of meer mensen te zijn: het alleen zijn is soms al voldoende. Communicatie van de persoon met zichzelf lijkt mij toch op de eerste plaats te komen; hoe kan je communiceren met iemand anders als je dat niet eens met jezelf kan?

  4. 6

    Hoe kan je met jezelf communiceren als je nooit met anderen hebt gecommuniceerd? De basis wordt al vroeg gelegd door relatie met je opvoeders. Als je met jezelf communiceert, wat ook heel goed kan doe je dat nog altijd op basis van wat er door sociale relaties is ingegoten, zeker ook de taalbasis.

  5. 8

    Mwoah, geen slechte.
    Typisch vrijblijvende paradoks wel, me dunkt.
    ff denken.
    Als ik me het concept verveling voorstel, kom ik op die oneindige dagen der zomerse jeugd terecht, vanzelf.
    En, kijk, niets gewelddadigers dan onbevlekte jeugd.
    Daar scoort Krsjna.
    Maar net zo goed kan je de laatste 50 Europese jaren zien als een unicum van geweldloosheid -een mooie edoch bizarre miks van het gevolg van democratisering, schuldgevoel, gelijke verdeling en economische welstand.
    In dat licht is Krschna’s uitspraak niets waard.
    Eigenlijk is het een heel verveelde uitspraak die blijkbaar de luxe kent om ze uberhaupt te doen.
    Want als je die luxe niet hebt om zulke uitspraken te doen, ben je in een onvervelende tijd aan aan het leven. En kan je derhalve niet kiezen.
    Men zou dus, boutadistisch kunnen haakjes plaatsen – laat (het) open draadje (toch).
    Damn, zo negatief ratio klink ik…
    Ik ga der een tekening ingooien.
    tot zo :-)

  6. 9

    ow shit.
    Waar ik nu ben heb ik scanner, noch camera om m’n net gepleegde ontoppik tekening te registreren besef ik nu.
    So be it. Als Ariadne morgen nog lang genoeg is, wind ik er “BORING” bij op.

  7. 10

    hihihi:
    http://onegoodmove.org/1gm/1gmarchive/002496.html#002496

    ohohoh auw:
    http://onegoodmove.org/1gm/1gmarchive/002494.html#002494


    ,)(8)).
    (()))())()).
    (()”““”::= )
    )| _ _ ::= )
    (()(o)/ (o) ?(/)
    )(::c ::.( :(/)
    (( \ .__. ;,/(/)
    ) `.___,’/ (/)
    | | (/)
    _.’ ,\(/)__
    _.-” ` u (/) “.
    ,” ^ \
    / |
    | . `. |
    | /,’ _ `.’ _ `.|
    | || (o) | (o) ||
    | |\ ; /)
    ( \ `.,___,’ `.,__,’/
    \ \ | | /
    \ `; |/
    `. / |
    cjr Y |
    + cj / ( |
    / ;
    / /
    ; ` . ,'(
    | \##’ \
    : Y \
    \ \ \
    \ \ \
    \ \ \

  8. 11
           _.._   _..—.
             .-”    ;-”       \
            /      /           |
           |      |       _=   |
           ;   _.-‘\__.-‘)     |
            `-‘      |   |    ;
                     |  /;   /      _,
                   .-.;.-=-./-“”-.-` _`
                  /   |     \     \-` `,
                 |    |      |     |
                 |____|______|     |
                   /    /      /
               .–.-“”-.`–‘     .’
              (#   )          ,  \
              (‘–‘          /\`  \
               \       ,,  .’      \
                `-._    _.’\        \
       jgs          `””`    \        \
    
    
  9. 18

    ROFL!
    maar goe -heb het dus WEER opgefuckt… nice pik gemaakt, niet het “your drawing can be viewed at …….” bijgehouden, en weg is de troupe.
    maar bon, heb wèl een screenshot gemaakt (“kèn uzelve”) van het resultaat:

  10. 21

    hehe. 9 minuten scrollencoptzoekenpasteneditenplakkenrefreshenre-editen –en nog ni helemaal… [[al kan je wel “open image in new window rechtermuisknopperig doen :)]] -maar een soort doel is bereikt :-)

    alweer een mooi digitaalverhaal voor de kleinkinderen later/
    en a genuine ROFL aan DegPek! :-)))

  11. 25

    verrèk, ons slimme lieden schuiven op richting Sartre.
    Kijk aan, Steeph, waar dit pad naartoe schuift.
    Rokerige coltruien in het zwart.
    badend in naïve nostalgie…
    Krishnasartre.
    was dàt de bedoeling ja?
    :-)

  12. 26

    citaten rukken theorien vaak uit hun verband, in plaats van ze kracht bij te zetten. Dat geldt zeker voor het citaat van Krishnamurti…en dat vind ik jammer

  13. 27

    @Larie #1: Tot ik deze aansprekende quote van Krishnamurti tegenkwam, had ik nog nooit van hem gehoord. Als ik hem daarmee tekort doe, dan heb jij dat bij deze mooi gecorrigeerd :-)

    @Capt Corsaire: Is vermaak niet de ultime verveling?

    @Nelis #4: !!!

    @Bloem #5: Nogmaals !!!

    @Crachat #8: Niet mee eens. Ik had een redelijk onbevlekte jeugd. Maar geen (significante) gewelddadigheid. En ik zie opgroeien en leren niet als vervelen.
    En ik vind ook niet dat de laatste 50 jaar in het teken stonden van de verveling. Wederopbouw en vermogensverwerving slokte veel tijd op. En pas toen de verveling echt goed kon inzetten wat het grote geweldsprincipe al aardig ingedamd. Volgens mij begint het nu pas terug te komen.

    @Caprio #23: :-))) Maar dan wel met welopgevoede en “redelijke” menschen.

    @Badlydrawnbas #24: Daar zit zeker ook wel wat in.

    @Carchat #25: Bedoeling, ach. Ik vind het gewoon leuk om iets te kunnen starten zonder te weten waar het op uit loopt. Dit is wel een voorbeeld van onbedoeld mooi resultaat.

    Overigens had ik dit draadje al om 18:00 uur klaar gezet. Toen ben ik naar een restaurant gegaan waar ik over de tijd van 5 uur een heerlijke 4 gangen maaltijd met de juiste wijntjes, drankjes en sigaren de ultime vervelingsbeleving heb doorgemaakt! En daar kwam geen spatje geweld bij (behalve dan tegen de dieren die er uiteindelijk het slachtoffer voor waren).

  14. 29

    En pas toen de verveling echt goed kon inzetten wat het grote geweldsprincipe al aardig ingedamd.

    verveling sluit geweld niet uit of buiten, integendeel..terwijl men hier na de nazi -bezetting aan de ‘wederopbouw’, incl. de arrogante kleineringen, de vernederingen die de’ kleyne luyden’ als vanouds te verduren kregen ( als je voor een duppie, etc, noem het maar geen geweld, kortom de gijzeling van mensen in klassen..) was men aan de andere kant van de oceaan allang bezig nieuwe anti- verveling campagnes voor hun burgerij uit te vogelen. Of noem je het Koude Oorlog tijdperk een tijd van vrede en welvaart, de wapenwedloop een zegen, de steun aan dictaturen, de gewapende steun aan een Vietnamese kliek een godsgeschenk, etc.
    Wat je goed moet zien is het ondescheid tussen schijn en werkelijkheid, tussen hypocrisie, dubbel moraal en valse waarden en vals bewustzijn.

  15. 31

    @e4 #26:
    Daarom nog maar een citaat:

    “Boredom is a direct proof that existence is itself valueless, for boredom is nothing other than the sensation of the emptiness of existence.” – Schopenhauer

  16. 41

    @Carlos #37

    Volgens mij moet het getuned zijn. Pimpen heeft voornamelijk met het uiterlijk te maken (en ik zie nog geen verchroomde en draaiende velgen op Sargasso)

  17. 42

    @Caprio #32:

    Het is slechts één citaat, daarmee is toch nog niet alles gezegd? Er zijn volgens mij nog genoeg woordcombinaties over om een eigen filosofie te formuleren.

  18. 46

    @steeph: kom maar op met die link!

    @banzai: mooi citaat, ken weinig van Schopenhauer; maar hier kan ik me wel in vinden. Het leven op zich is nutteloos, pas als je iets uitvoert kan je er waarde aan geven.

    @crew: ik vind het prettig om sargasso te lezen, omdat het mijn hersenen en zin tot nadenken prikkelt op een fijne manier.
    Tot slot nog een url: http://www.truthout.org

  19. 49

    ow..sorry, las het inderdaad verkeerd.
    Goeie site heb je gevonden.
    Ik vind het vooral tof dat een stel Britse theetantes superveel geld in hem hebben gestoken qua opleiding om later een groot CEO of iets dergelijks te worden. Maar dat hij wijsgerige lezingen is gaan geven, schitterende keuze van iemand met heel veel wijsheid. Vooral zijn theorie over angst (voor bv. verandering) is goed. Ik raad iedereen aan een inleiding te lezen en er rekening mee te houden in het dagelijks leven.

    Er is een tekst van twee of drie A4tjes die gericht is aan basisschoolkinderen. Deze tekst is eenvoudig te lezen en geeft een aantal van zijn basisideeen goed weer.

  20. 50

    @Steeph: Wat is waarde (melancholische mood at the momnet), mijn afstudeerhoogleraar is onlangs in het harnas gestorven en de volgende dag (!!) lagen al zijn geopreparaten, dia’s, life’s work and whatever in de container potvolblomme. Ik ben daar van geschrokken.

  21. 51

    @Larie: Jouw commentaar is vluchtig, maar heeft (voor mij) toch veel waarde.
    Voordeel van internet is dat ook al ga jij (of ik) morgen de pijp uit, onze toegevoegde waarde nog voor iedereen die geinteresseerd is beschikbaar is.

  22. 52

    @Steeph/Larie: natuurlijk interesseert niemand zich voor wat je in je leven doet. Die restanten toegevoegde waarde zijn zeldzaam en miniem, maak je vooral geen illusies (zonder de zinloosheid ervan te beseffen).

    Zingeving is een illusie.

  23. 53

    @Caprio: Zingeving bepaal je helemaal zelf :-P
    Inclusief de illusie. En een voldoening die dat geeft :-))))
    Veel beter dan je hele leven met een vraag in je kop rond te lopen.

  24. 54

    maar creeer (hoe die ik trema) maar eens een gelijke illusie van wat al dan niet nuttig is in een maatschappij…

    Wat denken jullie..is dat antropologisch (anders per cultuur) of komt het door a-priori (Kant)

  25. 55

    @Caprio: Geef me een voorbeeld van “zeldzame” toegevoegde waarde en convince me zodoende.

    @Steeph: “vluchtig” whow..sublimatie is een groot goed toch?

  26. 57

    gelijkbeeld van nuttigheid?
    Ja…dat lijkt me geweldig!
    Iedereen die met dezelfde spirit ergens zijn schouders omzet. Dat zou een maatschappij van reuzen zijn, van kerels. Dat zou zijn zoals Bint het gewild had.

  27. 59

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik zo genoten heb van een online “conversatie”.

    Ik ben het overigens eens met Larie, hoe lastig ik dat ook vind. De maatschappij veranderen (verbeteren?) zou een stuk makkelijker gaan als e4 gelijk had.
    Maar ergens gaat het dan weer helemaal mis.
    Korte termijn vreugde.

  28. 61

    uiteraard heeft larie gelijk. Je moet (en kan) van mensen geen grijze muizen maken. Lang leve het doen van je eigen ding (Do It Yourself) enzo :)
    Ik denk dat tolerantie en verantwoordelijkheid het enige is dat nodig is. En dat verder je compleet je gang kan gaan.
    Maar helaas zijn er hufters die bijstandsfraude plegen of zwartwerken. En dan nog de legale hufters die veels te veel geld verdienen. :)
    Haha, deze wereld gaat echt snel kapot zo. En niemand doet iets. Ergens is het nog wel grappig ook (draaf ik door?)
    Weltrusten :)

    @DP: Het is geweldig

  29. 62

    @e4: Nighty night ( wat is de gedachte achter uw nick btw, de mijne relativeert alles wat ik zeg ;)

    @DP: Met zonnebril op sicher ? en nou niet naast je schoenen gaan lopen hé .

    Sargasso met een hoofdletter toch zeker, ik zou je leisteen aanraden goedkoop maar de tekst blijf een eeuw of 7 staan ;-)

  30. 65

    @larie: toegevoegde waarde is de uitkomst van een proces afhankelijk van de creatieve inbreng door individuen, die door anderen als zingevend (in positieve of negatieve zin) wordt ervaren. Denk aan boeken (bijbel, odyssey&ilias, de wereld als wil en voorstelling, aldus sprak zarathustra, Ego en Id, Psychologische Types, schrijvers als Dostoewski, Pessoa, Kazantzakis, Dante), en andere grote namen uit kunst, wetenschap, politiek en economie. Met de aantekening dat die mensen inwisselbaar zijn uiteraard, hetgeen zo mooi beargumenteerd wordt in Tolstoj’s oorlog en vrede, voor een iedereen evengoed een ander. En zo kom ik op Steeph’s reactie, inderdaad we kiezen zelf voor de illusie die wij zingeving wensen te noemen. Neemt niet weg dat die illusie zinloos is. De Romantische beweging van begin 19e eeuw is hoogtepunt in westerse beschaving geweest, daarna heeft de wetenschap een sluier van maja over de ware wetenschap van de geest geworpen. Maar ja, wat maakt het eigenlijk uit, boludo zou het korter zeggen: het leven is zuipen en neuken.

  31. 69

    @e4: Je vergist je vrees ik, niks aan de hand maar e is een zogenaamde long vowel en de letter spreek je uit zoals in “sheep”. Je nick verschilt dan sterk met Ifor (ai)

  32. 74

    Communicatiefoutje zo te zien. Zoals ik het begrijp:

    ‘Ifor’ – op z’n Nederlands uitgesproken – kan met de Engelse spelling geschreven worden als ‘ee-for’, wat dan weer verbreezerd kan worden tot e4.

    En nu stoppen met waardevolle internetruimte te vervuilen.

  33. 79

    Tijdje gewerkt in een kantoortuin, daar dacht ik aan, maar dat viel echt tegen. Zonder vaste plek werd er toch elke dag weer om een vaste plek bijna ‘gevochten’..was niks allemaal, behalve die ene boom in het midden (een wilg) met een heus vogelnestje erin.