Kurtlar Vadisi Irak

9416.jpg Kom net terug uit België alwaar ik de film Kurtlar Vadisi Irak heb gezien. Even in het kort het verhaal van de film; de Amerikanen (soldaten en huurlingen) zitten in Irak en hangen daar de beest uit. Zo worden op een bruiloft een klein jongetje en de bruidegom door de Amerikanen gedood. Gevangenen worden naar Abu Ghraib gebracht en komen daar meer dood dan levend aan. In Abu Ghraib moeten ze zich uitkleden, worden ze bespoten met brandslangen en bedreigd met honden en naakt op elkaar gestapeld. Van verschillende gevangenen worden organen verwijderd, deze worden per koelbox naar Tel Aviv, Jerusalem, New York, Londen etc. gestuurd. Een Amerikaan, Marshall, zeer gelovig christen, maakt de dienst uit en speelt de verschillende Irakeze bevolkingsgroepen tegen elkaar uit voor zijn eigen agenda en gaat over (veel) lijken. Gelukkig zijn er vier Turkse James Bond achtige cowboys in Irak aangekomen, strak in het pak. Zij komen eigenlijk om de door de Amerikanen geschonden militaire eer van een kameraad te wreken maar al snel raken ze betrokken bij het grotere geheel. In een grand finale “Gunfight at the OK corral”-stijl shootout schakelen zij met hun pistolen massa’s Amerikanen uit. De Amerikanen zijn niet erg sterk in dit gevecht want het enige wat ze doen is met rocket propelled grenades meer burgerslachtoffers maken. Enfin, onze 4 turkse cowboys wreken tenslotte een meisje en de Turkse militaire eer met de dood van Marshall.

Ik heb echt genoten. Goeie muziek ook. Gaat dat zien.

  1. 2

    Ik ben benieuwd of het westen deze test zonder kleerscheuren kan doorstaan na al die bevlogen woorden over de vrijheid van meningsuiting.

  2. 12

    Wel interessant inderdaad om de reacties te zien. Ik kan me niet herinneren dat RamboIII/Red Scorpion/Spetsnaz zulke (politieke) reacties hadden, terwijl de subjectieve weergave van min of meer historische gebeurtenissen toch gelijkaardig is.

    Vooral de reactie in Duitsland is erg typisch. Zal wel komen omdat daar de meeste Turken (buiten Turkye) wonen.

  3. 13

    @Bismarck: Zoals U stelt subjectieve stellingnames indeed. Per definitie beinvloed door de tijdsgeest, interessant maar enigszins voorspelbaar toch, soort van tit for tat.
    De bal rolt..

  4. 14

    @larie: Ik vind dat je het nog wat zwak uitdrukt. Niet alleen de tijdgeest, maar ook zeker de afkomst van de producenten/financiers heeft alle vier de films hun draai gegeven.

    Het belangrijkste verschil zit hem erin dat die turkse film dus van het scherm gehaald wordt, terwijl er een massaal (betalend) publiek op zit te wachten. Ik zag overigens dat de film hier alleen maar draait op wat ongunstige tijden (rond etenstijd), dus het is maar de vraag of ik ga kijken.

  5. 16

    @Carlos: Mij ook, niemand mee gebaad. (.dt.t? ikke analfabeet.d.dt.t, je weet maar nooit voor je het weet krijg je slaag van Jakobine ;-)

  6. 19

    Dagelijks heb ik een aanval van meligheid en inmiddels geleerd dat het beste is voor mijn gemoedsrust (die later komt) om dat niet te onderdrukken.

  7. 21

    Het is ECHT een aanrader ik meen het serieus. Ik vind het overigens geen anti semitische of racistische film. Ik weet dat sommige mensen er graag dat stempel opplakken; des te makkelijker kunnen ze hem laten verbieden.

    Het is gewoon een ordinaire amerikaanse film. Alleen zijn dit keer de rollen omgedraaid. Echt heel apart.

    Een film als deze heb je echt nog nooit gezien.

  8. 23

    Heel Turks, heel apart. Het bloed tot aan je knieën soms maar in de hele film geen onvertogen woord. Stijl, herkauwen, nagenieten.

    Caprio wil straks wel laten zien wat ervan begrepen heeft ?

  9. 25

    Emmers met bloed en geen onvertogen woord, heel fundamentalistische zienswijze. Netjes in de mond met het zwaard in de hand. Force them to look in your eyes om de dood te zien intreden (Koran).

    Gezien en halverwege weggelopen omdat ik kotsmisselijk werd van het geweld en vooral van het, merendeels turks publiek, die bij elke dode Amerikaan opstonden en in de handen gingen klappen..

    De film, ach gewoon een niksie (kende de serie al van Amsterdamse Turkse vrienden) maar het doelbewust opgeroepen van reacties van een selectief publiek is misleidend.

    Denigrerend en Sick, sorry DP niets voor mij.

  10. 26

    Jammer larie, slecht voor de senuwe, zulke fans in je nek. Ik zat in een bijna lege Haarlemse zaal waarin twee keer werd gelachen, verder was ieder stil.

  11. 27

    Wacht eens, lachten je buren ook bij het neerschieten van die GI die door de madman werd neergeschoten (luchtgaten in truck) ? Dat zou me tegenvallen.

  12. 29

    #mescaline: Het ligt ook voornamelijk aan mij. Na mijn ‘ER’ tijd kan ik niet meer tegen gespeeld en echt geweld. Bij het zien herinner ik me teveel en schiet ik vol.

    Ben wel benieuwd hoe de tegenreactie zal zijn, qua film dan. We lopen over de rand van de eerder genoemde zwarte bladzij.

  13. 30

    Ik moest soms denken, ach in het echt is het nog erger. Er was trouwens een schattig gezinnetje bij dat tot het eind bleef, Turkse man, vrouw en jochie van 11.

  14. 32

    @mescaline: EHBO, nacht en dagdiensten in/aan groot ziekenhuis in Rotterdam. Een moment lees je een krant, deuren open door strompelende mensen of brancards. Dan breekt de hel los, net zoals in ‘ER”, maar soms nog iets heftiger in realtime.
    Ik maakte als het gewenst en nog mogelijk was de scans/röntgen opnames.
    Wat me bijblijft is de bevlogen professionaliteit van het voltallige personeel :) en wat je daar ziet :(

  15. 33

    wat bedoelt de film ? 4 turken zijn genoeg voor 3333 amerikanen ik hoop dat ze ook kurtlar vadisi nederland maken dan ga ik pas lachen op internet blaffen is makkelijk maar in de echte leven zijn jullie bang

  16. 35

    @stress whats up ? Right, even zien heb ik geblaft…

    Verdomd, yes, bij leve Rita. Aha wel, dat was spotternij. Niet voor of tegen Verdonk en niet voor of tegen illegalen. Maar wel tegen de blogjes die de Googlegrap ‘Failure’ = George Bush nog een keer nadoen. Zo’n flauwiteit trek ik dan graag ff de andere kant op.

  17. 37

    Voordat deze post ook weer in de tijd verdwijnt merk ik er graag nog wat over op.

    Super-Sam met al zijn geld, macht en trukendozen wordt als hyper-Christen neergezet (compleet onmogelijk in het echt). Iedereen in een islamitische samenleving vraagt zich af hoe het kan dat een staat onder grote islamitische invloed altijd toch wordt overtroffen door joden en christenen. Deze film geeft daar in he hyper-christendom van Sam een logisch antwoord op.

    De veronderstelde bond tussen machtige wereld-joden (een totaal waar en volkomen clichee in de orient) en hyper-christenen staat in de film onder aardig wat spanning. Alweer: goed weergegeven.

    De film laat bij de good guys een ‘echte’ islam met humanitaire trekken zien die tegen alle extremisten van alle gezindten ingaat. Ook hier zeg ik: prima boodschap.

  18. 38

    @mescaline: Waarom een cliché “de machtige wereldjoden”?

    Zelf is het voor mij nog steeds een lastig gegeven om hierover te oordelen, zoals:

    Rugzak op, voelt lekker (mijn passie) en dan door de “orient” en zie de scheiding/splijting tussen de religies en de welvaart die daar bij aan het licht komt. Zoals bijvoorbeeld in Madaba, een stadje in Jordanie net onder Amman. Er is daar de “hoofdstraat’ ene kant christenen en andere kant islamieten blijkbaar, een bijzonder scherpe grens wat in o.a. dat mooie land niet ongewoon is. Links dynamische activiteit en goed lopende zaken, rechts wat rondhangende schaakspelende mannen in robes hangend voor wat lijkt middeleeuwse winkels.

    Begrijp me goed, ik geef geen oordeel want wellicht een keuze? maar het is een opmerkelijk gegeven waar ik nog steeds niet uit ben. Hoe komt het dan denk ik als ik daar rondbanjer en is het dwangmatige repressie/ sociale onderdrukking/vrije keuze..ik weet het niet, echt niet maar zie wel het zakelijk succes en falen.

    Bij deze film moest ik steeds aan die denkbeeldige maar o zo scherpe tegenstelling/lijn denken.

    btw kent u het in deze film verweven begrip Al-Takiyye ?

  19. 39

    @larie, OK, wereld-joden zijn niet mijn begrip, wel een begrip van het middenoosten etq.

    Je beschrijft heel goed de uitwerking van het moslimcollectief. Hetzelfde gezien in en buiten Israel. De schaakspelende mannen wordt voor gezorgd, ze moeten klaar staan en mogen echt niets voor zichzelf doen. (De ironie: schaakbord = honderdbord = handelsrekenmachine, moeder van de woorden exchequer, bureau, controle)

    AlTakiyye, het overleveren aan de islam ? Ik zou zeggen, de film maakt wel de uiterste spagaat.

  20. 40

    @Larie; vergeleken bij de menige aktie/oorlogsfilm uit de USA was er in deze film zeker geen sprake van buitensporig geweld. De rollen waren omgedraaid en dat was hoe zal ik het zeggen…. apart.

    Ik zat overigens in Antwerpen ook in een zaal vol met turken en er was af en toe wat gegniffel bij grapjes in de film maar geen sprake van applaus bij elke Amerikaanse dode.

    Tenslotte wil ik nogmaals wijzen op de uitgesproken anti-jihad (jihad in de zin van zelfmoordterrorisme) die in de film zit. Deze boodschap duurde volgens mij wel 10 minuten en was (in mijn ogen althans) best een indrukwekkend stukje film.

    En de muziek was goed.