Echt?? Mij doet het namenlijk helemaal niks. Wat eraan raakt jou dan?
#3
larie
Soort van iets nieuwsgevoel een stap van wat was, na heerschappij van De Keersmaeker en Vandekeybus bewegingen/choreografie die me aan niets deden denken..fris.
#4
larie
Ik voel dat als een verkenning..na spitzen, smijterij, absurdisme synthese’s nu ineens dit. Dat gaat ergens naartoe denk ik dan en dingen zien die blijven hangen onder de schedel..kunst.
#5
TH
Ah het verschil zit m voor een groot gedeelte in de achtergrondkennis.
#6
larie
Niet belangrijk TH, iets doet je wat of niet. Als je, volgens je 5, kennis nodig hebt om iets van “kunst” te begrijpen loop ik wellicht in het donker. Ik weet het niet, ik voel wat soms in de theaters maar meestal niet.
#7
arieT @ A Clear Blue Sky
Ook zonder kennis kan dit mooi zijn, hoor. Ik vind het prachtig.
#8
Peter
@3: Nou zie ik nog wel de “hand van de meester (Kylian)” in dit ballet, dus ook zijn heerschappij in de huisstijl van het NDT had je kunnen noemen.
Het frisse komt, (behalve van de regen in he frgament), van de geintjes die de choregrafen met het decor uithalen.
Of, zoals het NDT zelf zegt: “Paul Lightfoot en Sol León hebben inmiddels een reputatie als het gaat om intrigerende theatereffecten”.
Overigens heb ik het fragment eerst bekeken zonder de muziek erbij. Vanwege de titel en de regen, dacht ik dat ze als muziek “It’s gotta rain” van Steve Reich erachter hadden gezet.
Toen ik de speakertjes aanzette, bleek het om een stukje Bach te gaan.
Dat vind ik jammer, want dat doen ze bij het NDT wel vaker, sinds Hans Van Manen ontdekte hoe je moderne dans zo een extra dimensie gaf.
Kortom, zo verfrissend vind ik het dan weer niet, maar vind het wel een erg mooi stukje.
#9
TH
@6 Voorkennis(context) kan je gevoel voor kunst wel beïnvloeden. Volgens mij geef je aan dat deze dans je(mede?) raakt door de context waarin het staat. Als ik die mis kan ik daar geen waardering voor hebben.
Natuurlijk kan je ook van kunst genieten zonder voorkennis. Ik alleen niet van deze kunstvorm.
#10
larie
Fraaie comments hierboven zeg en ik ga te weinig naar theater vind ik ineens. Stof in m’n kop waar is de bezem. Nou daar dus maar ik kom r bijna niet…lastig lastig.
#11
Peter
@10: Ah! Maar dan is er dus Kunst op Zondag! Steeph stoft je bovenkamer af.
#12
larie
Ja precies, dank Steeph. Daarom kom ik virtueel hier langs @Peter.
Zullen we dan nu een web-pilsje pakken Peter ? ;) En dan niet in die vreselijke Kalverstraat maar b.v. voldersgracht.
Reacties (13)
ik krijg er kippe(n)vel van zo mooi vind ik dat.
Echt?? Mij doet het namenlijk helemaal niks. Wat eraan raakt jou dan?
Soort van iets nieuwsgevoel een stap van wat was, na heerschappij van De Keersmaeker en Vandekeybus bewegingen/choreografie die me aan niets deden denken..fris.
Ik voel dat als een verkenning..na spitzen, smijterij, absurdisme synthese’s nu ineens dit. Dat gaat ergens naartoe denk ik dan en dingen zien die blijven hangen onder de schedel..kunst.
Ah het verschil zit m voor een groot gedeelte in de achtergrondkennis.
Niet belangrijk TH, iets doet je wat of niet. Als je, volgens je 5, kennis nodig hebt om iets van “kunst” te begrijpen loop ik wellicht in het donker. Ik weet het niet, ik voel wat soms in de theaters maar meestal niet.
Ook zonder kennis kan dit mooi zijn, hoor. Ik vind het prachtig.
@3: Nou zie ik nog wel de “hand van de meester (Kylian)” in dit ballet, dus ook zijn heerschappij in de huisstijl van het NDT had je kunnen noemen.
Het frisse komt, (behalve van de regen in he frgament), van de geintjes die de choregrafen met het decor uithalen.
Of, zoals het NDT zelf zegt: “Paul Lightfoot en Sol León hebben inmiddels een reputatie als het gaat om intrigerende theatereffecten”.
Overigens heb ik het fragment eerst bekeken zonder de muziek erbij. Vanwege de titel en de regen, dacht ik dat ze als muziek “It’s gotta rain” van Steve Reich erachter hadden gezet.
Toen ik de speakertjes aanzette, bleek het om een stukje Bach te gaan.
Dat vind ik jammer, want dat doen ze bij het NDT wel vaker, sinds Hans Van Manen ontdekte hoe je moderne dans zo een extra dimensie gaf.
Kortom, zo verfrissend vind ik het dan weer niet, maar vind het wel een erg mooi stukje.
@6 Voorkennis(context) kan je gevoel voor kunst wel beïnvloeden. Volgens mij geef je aan dat deze dans je(mede?) raakt door de context waarin het staat. Als ik die mis kan ik daar geen waardering voor hebben.
Natuurlijk kan je ook van kunst genieten zonder voorkennis. Ik alleen niet van deze kunstvorm.
Fraaie comments hierboven zeg en ik ga te weinig naar theater vind ik ineens. Stof in m’n kop waar is de bezem. Nou daar dus maar ik kom r bijna niet…lastig lastig.
@10: Ah! Maar dan is er dus Kunst op Zondag! Steeph stoft je bovenkamer af.
Ja precies, dank Steeph. Daarom kom ik virtueel hier langs @Peter.
Zullen we dan nu een web-pilsje pakken Peter ? ;) En dan niet in die vreselijke Kalverstraat maar b.v. voldersgracht.
(alhoewel rode wijn is primadeluxe in deze)
@13: Bij deze dan. Proost!