KSTn – Nut kamervragen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Logo kamerstukken van de dagKSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

Weinig interessante stukken afgelopen vrijdag. Daarom maar weer eens gekeken naar de kamervragen.
De reguliere lezer weet dat ik me regelmatig verbaas over de aard van de vragen. Dit keer draai ik het een keertje om.
Eerst even het voorbeeld dat vrijdag bij de stukken verscheen. Het zijn vragen van de leden Arib en Verbeet (beide PvdA) over de sterfte van ouderen aan delirium. Zij vragen de regering eigenlijk of hier niet wat aan kan gebeuren.
Aan u de volgende vragen:
Behoren dit soort vragen inderdaad bij de controlerende taak van de Tweede Kamer?
Zijn de vragen niet veel te veel gericht om een heel specifiek onderwerp?
Zijn dit soort vragen een effectief middel om iets gedaan te krijgen?

Ik ben benieuwd hoe u het ziet.

Een klein toetje. In het reces zijn een aantal kamerleden naar de Grüne Woche geweest. Daarvan verscheen de agenda bij de stukken. Wat blijkt, de kamerleden zijn met het vliegtuig naar Berlijn gegaan. Zou het niet passender geweest zijn om de trein te nemen naar zo’n evenement?

En ik ga weer over tot de orde van de dag.

NB: De links naar de kamerstukken wijzen naar een aparte site. Omdat het nog steeds niet mogelijk is rechtstreeks te linken in Parlando, moeten we tijdelijk deze optie gebruiken. Vindt u dit ook raar, steun dan de actie voor een meer moderne en open democratie.

Reacties (9)

#1 esgigt

Vragen over de sterfte aan delirium… Was dat niet een van de klassieke symptomen van delirium?

  • Volgende discussie
#2 HansR

Nee,ja, nee.

De kamer moet beleid maken, controleren etc… (even kort door de bocht). Als je dan aan de regering gaat vragen of het waar is dat er een x aantal mensen overlijdt aan delirium dan vraag je er om gemanipuleerd te worden (het antwoord is natuurlijk nee, het zijn er slechts 10).

Je dient je eigen gegevens te verzamelen en op basis daarvan de regering bevragen. Wellicht hebben ze dat gedaan maar het blijkt niet uit de vragen en derhalve maken ze het de minister en zijn ambtenaren wel erg makkelijk.

Als dit een keer gebeurt zal het niet erg zijn. Als deze manier van vragen de gewoonte is wordt de kamer geheid straks niet meer serieus genomen.

En over je toetje: ach iedereen weet toch dat de trein voor het plebs is. Daar kun je als vertegenwoordiger natuurijk niet mee reizen. Zelfs al kost vliegen veel meer tijd, is smeriger en duurder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 HansR

off-topic:
NB: in de waan van de dag staat nog steeds Zaptruder! Of is dat een intellectueel geintje dat verder niemand begrijpt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Steeph

@HansR: De “t” is weg. Typo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@HansR: Ik weet niet hoe het vanuit Den Haag is, maar Vanuit Maastricht ben je enorm veel sneller met het vliegtuig in Berlijn dan met de trein. Veel goedkoper ook trouwens. Het is belachelijk maar waar. Ik weet overigens niet zeker of deze voordelen opwegen tegen het nadeel van de vervuiling.

Ik hoop dat de politici hun afweging gemaakt hebben voor ze in de cityhopper zijn gestapt. Ik ben echter bang dat ze door gemak geleid zijn. Het bestellen van internationale treinkaartjes is namelijk een hopeloos bureaucratische onderneming.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Steeph

@Bismarck: Ze vertrokken van Rotterdam airport. Velen zullen eerst van huis naar Rotterdam gegaan zijn. Inchecktijd, uitchecktijd…. Trein vanuit Utrecht is in 6 uur in Berlijn. Vast iets langzamer, maar wel relaxed. Ik heb het een keer gedaan. En geen problemen met treinkaartjes krijgen hoor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Bismarck

Steeph: Vliegen naar Berlijn duurt maar 1,5 uur. Mag je toch lang in- en uitchecken, tegen die 6 uur. Daarbij ligt Utrecht weer verder van Den Haag dan Rotterdam.

Ik ken mensen die decadent genoeg zijn om van Maastricht naar Berlijn te vliegen om daar te lunchen en shoppen, om nog voor het avondeten terug te zijn. De prijs is belachelijk (mits op tijd geboekt minder dan €20 op en neer exclusief heffingen).

Het erge is dat deze trend overal waar te nemen is: Als je een grens overschreidt, is vliegen vrijwel altijd goedkoper dan treinen. Overigens niet alleen omdat vliegen zo belachelijk goedkoop is, maar ook omdat de verschillende treincompagnien fixe prijzen berekenen voor de paar km die tussen twee stations aan twee zijden van een grens liggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Maurice

Meestal is het toch dat politici het liefst zo duur mogelijk doen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Steeph

@Bismarck: De betrokken politici komen als het goed is uit het hele land. Gemiddeld genomen zijn ze sneller in Utrecht dan in Rotterdam. Maar dat terzijde.

En het vliegen is mede zo goedkoop omdat er geen accijns op kerosine wordt betaald.
Maar trein wordt ook steeds goedkoper hoor. Weekend retour frankfurt (vanuit amsterdam geloof ik) is nog maar 39 euro. En dat is inclusief alle vergoedingen.

  • Vorige discussie