Komende verhoging accijns op diesel in historisch perspectief

DATA - Vandaag liet de transportsector weten niet blij te zijn met de komende verhoging van de accijns op diesel met 3 cent. Ze stelt dat de overheid met deze verhoging over de rug van de sector extra geld binnen haalt.
Maar is dat ook zo. Ook de overheid heeft last van inflatie, al veroorzaakt ze die zelf ook natuurlijk.
Laten we de accijns en de totale heffingen op diesel eens over een langere periode bekijken en er inflatiecorrectie op toepassen. Dan krijgen we volgend beeld:
dieselaccijns_475

Hierbij hebben we de laatst bekende waarde van de dieselaccijns uit 2012 verhoogd met 3 cent. We gaan even niet uit van andere verhogingen op de heffingen.
Dat levert toch een aardig constante last op.

Ho ho, hoor ik u denken. Maar de BTW dan? Ja, de BTW wordt ook nog over de accijns geheven. En die kent natuurlijk ook een historie. Van 17,5% begin jaren negentig, via 19% in 2001 naar 21% in oktober 2012. Daarom hier nog een versie, maar nu met BTW erbij.
dieselaccijns_btw_475

Aan u om te beoordelen of de regering misbruik maakt van het instrument accijns.

Update (15-10 10:00 uur): De assen van de grafieken zijn een beetje misleiden. Ze geven de indruk van een lineair verloop terwijl het om losse meetpunten gaat. De berekening klopt wel. Ga later proberen het in een correcte versie te gieten.

Update 2 (15-10 11:30 uur): Hieronder een grafiek waar de x-as correct lineair de tijd weergeeft (alleen waarden op 1 januari van ieder jaar).
dieselaccijns_btw_jaar_475

  1. 3

    @2: Sorry, terecht punt. Ergens was ik nog bezig om het naar zuivere jaren om te zetten. Maar door de drukte schoot het er bij in.

    En nee, de analyse ging wel goed. De inflatie is per punt berekend op basis van jaar waar die staat.

    Kijken of ik het vandaag naar een nettere variant kan omzetten.
    (gelukkig verandert het beeld dan niet sterk in dit geval)