Kom bij de politie!

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Eind september kwam het kabinet met een plan om de seksualisering van de maatschappij tegen te gaan. Daarmee wilde de overheid zich ook actief gaan inzetten om de positie van de vrouw te verbeteren. Volgens minister Plasterk is werk de sleutel tot volledige gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Bij de politie hebben ze deze boodschap begrepen en in hun nieuwe reclame ?kom bij de politie? pogen ze dan ook beide geslachten warm te maken voor een functie bij Neerlandsch favoriete werkgever van 2006.

Werken bij de politie is een veelzijdige baan, zo blijkt uit de nieuwe reclamecampagne. Zo zoekt de politie mensen die ?sterk in hun schoenen staan, beslissingen durven nemen én ingrijpen als het nodig is?. Maar ook agenten ‘die mensen willen helpen, slachtoffers gerust willen stellen, agenten die goed kunnen luisteren en zich goed kunnen inleven in anderen?.

Het is TV, dus ook aan de visuele presentatie is gedacht. Deze bestaat uit een vijftal verschuivende delen van het hoofd, die bij het einde van een omschrijving een gezicht vormen. Bij de eerste drie omschrijvingen is dat een man, de laatste vier zijn vrouwelijk. Een (bewuste) keuze van de reclamemakers. Maar is dit wel zo logisch? Reageerder Lin op het flair-forum vindt van wel:

“Waarom hieraan (‘aan de generalisatie in het reclamefilmpje’, red.) ergeren?? het is toch gewoon zo dat 9 van de 10 mannen fysiek sterker zijn dan vrouwen en dat 9 van de 10 vrouwen in emotioneel opzicht sterker zijn dan mannen?? Tuurlijk kunnen vrouwen ook wat mannen doen en andersom.. maar over het algemeen is dit gewoon een feit..”

De politie en/of de reclamemakers dachten waarschijnlijk toch van niet. Amper een week later is dezelfde reclame in een andere presentatie te zien. Enfin, oordeelt u zelf. Allereerst de ?originele? reclame zoals deze een week geleden op tv verscheen en vervolgens de versie die u vanaf gister op de televisie kan zien.

‘Het origineel’

‘De huidige campagne’

Reacties (5)

#1 Paul

Het doet me niet zoveel dat ze hetzefde beeld en geluid anders monteren.
Dat meisje op het Flair forum met “het is toch gewoon zo dat 9 van de 10 mannen fysiek sterker zijn dan vrouwen en dat 9 van de 10 vrouwen in emotioneel opzicht sterker zijn dan mannen??”
Ik zal het checken bij onze blogarts, maar de sterkste spieren van mensen zijn allereerst de hartspier en daarna de spier die het kind naar buiten drijft bij de bevalling. Ook ben ik benieuwd welk model Lin gebruikt om de emotionele stabiliteit te meten van de geslachten. Haar bewering lijkt een bakerpraatje, een tool die handiger was geweest bij haar eerste uitspraak.

  • Volgende discussie
#2 Joost

Ha, daar dacht ik ook al aan. Het lijkt me inmiddels wel bekend dat mannen gemiddeld sterker zijn dan vrouwen, maar ik durf te betwijfelen dat het omgekeerde geldt voor wat betreft emotionele stabiliteit. Het is volgens mij wel bekend dat vrouwen beter zijn in multitasken. Ik vraag me trouwens wel af waarom het filmpje is omgegooid. Kwamen we er zelf achter, of zijn er toch officiële klachten binnen gekomen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Peter

Wat er ook waar van moge zijn: ik heb op mijn werk eens een vrouwelijke agent. zonder spoor van enige emotie, een klant in de boeien zien slaan waar zelfs haar mannelijke collega’s enigzins van terugdeinsden.
Ze zal wel de uitzondering zijn die de regel bevestigd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Emiel

Het lijkt erop dat de politie de spotjes zelf hebben aangepast. Het is dan ook niet echt meer van deze tijd (of wellicht is het daar nu juist wel weer eens tijd voor) om de verschillen tussen mannen en vrouwen te benadrukken.

Foutje van de politie en het reclamebureau lijkt me!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Maus

…en daarna de spier die het kind naar buiten drijft bij de bevalling.

Ik mag toch hopen dat ze niet van plan zijn díe spieren te gaan gebruiken bij een arrestatie…

  • Vorige discussie