DATA - Jaap Meijers (@tjaap) is freelance journalist en gelegenheidsvoetbalkijker. Hij vroeg de gedetailleerde kijkcijfers op van de voetbalfinale en maakte een korte analyse.
Zelfs minder grote voetbalfans willen nog wel kijken naar een pot die ergens om gaat. Naar de Champions League-finale tussen Bayern München en Chelsea keken afgelopen zaterdag maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders.
Maar dat aantal is een gemiddelde over de hele wedstrijd. Hoe verloopt het kijkcijfer gedurende de wedstrijd? Zappen mensen weg bij gemiste schoten op doel? Of houden ze het voor gezien als een van beide teams aan de winnende hand is?
De Stichting Kijkonderzoek (SKO) houdt van minuut tot minuut bij hoeveel mensen naar een bepaald tv-programma kijken. Zoals je ziet in de grafiek was het verloop tijdens deze finale vrij voorspelbaar: het aantal kijkers neemt toe in de loop van de wedstrijd. Tijdens de rust gaat een half miljoen mensen zappen, maar zij komen terug als de tweede helft begint. Aan het eind van de wedstrijd -Chelsea wint na strafschoppen- zitten ruim 3,4 miljoen mensen te kijken.
Het verloop van de wedstrijd kunnen we teruglezen op de site van de UEFA en op het liveblog van het NRC.
Het is natte-vinger-werk, maar zo te zien kunnen sommige schommelingen wel verklaard worden uit het spelverloop.
In de 95e minuut, vijf minuten in de verlenging mist Arjen Robben een belangrijke penalty voor Bayern. Na dat moment, om kwart voor elf, houden bijna 200.000 kijkers het voor gezien. En de daling van 100.000 kijkers om 21.14u (29e minuut) heeft misschien te maken met vrije trap van Robben die niks oplevert.
De andere scherpe daling, om 22.36u, is het eind van de officiële speeltijd. De beide goals tijdens de webstrijd lijken niks te doen voor het aantal kijkers.
Eigenlijk is het jammer dat we deze informatie niet hebben van alle tv-programma’s. Dit soort grafieken worden nu nergens gepubliceerd, maar de makers van televisieprogramma’s krijgen ze wel op hun bureau. De Wereld Draait Door bijvoorbeeld kan precies zien wie ze nog eens moeten terugvragen en bij welke gast de kijkers massaal wegzappen. Het zou leuk zijn als die informatie openbaar zou zijn. Alhoewel… misschien worden we dan allemaal zo gehaast en hijgerig als Matthijs.
Bron grafiek: Stichting Kijkonderzoek (SKO).
Reacties (7)
Stichting kijkcijferonderzoek doet dat onderzoek toch met een steekproef onder iets van 6000 mensen , wat dan vervolgens opgeblazen wordt tot alle televisiekijkers?
Nadeel van analoog: afhankelijk van de welwillende inbreng van respondent. Als iedereen op digitale tv overgaat kan je er ook makkelijker een mooi slim kastje aan hangen (energieboeren doen het tenslotte ook al)…
Yup. Bizar dat energieboeren zich niet beseffen dat ze een veel beter meetinstrument in handen hebben (nagenoeg integrale waarneming) dan dat kijkcijferonderzoek.
Whahaa, nog lang niet zelfs, wist ik ook niet: Beetje doorlezen in die pdf levert op dat 6000 huishoudens ondervraagd worden over kijkgedrag, maar er zijn er maar 1200 met een kastje:
“De kijkgegevens worden verzameld in een panel van minimaal 1.235 huishoudens per dag, waarvan alle gezinsleden van 3 jaar en ouder deelnemer zijn (circa 2.800 personen). De 1.235 huishoudens bestaan uit een landelijke steekproef van 1.200 huishoudens plus een regionale oversampling van 35 extra huishoudens in Drenthe, Flevoland en Zeeland.”
Uhm, maar vrijwel ieder landelijk onderzoek zit toch op zo’n 1000 tot 1200 mensen als zijnde representatief? Bv peilingen.
“webstrijd”: goeie, moet erin blijven.
Ik heb het niet gezien, Goddank. Ja, ik ben een snob, dankuwel.