Kamerstukken van de dag (24/11)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Logo kamerstukken van de dagLast van een zware verkoudheid, dus maar kort twee stukken.

Een leuke motie van de leden Fierens (PvdA) en Szabo (VVD). In het streven van het kabinet om regels op te schonen hebben ze het gelijk weer verwarrender gemaakt door verschillende loketten te openen waar over regels geklaagd kan worden (zoals lastvandeoverheid.nl en strijdigeregels.nl). Of daar niet wat meer eenduidigheid in gebracht kan worden. Moest ik toch wel om gniffelen.

En dan een reactie van de minister van binnenlandse zaken op het rapport van ROB en RFV over de autonomie van de gemeentes. Zowel het rapport als de reactie moet ik nog eens goed lezen. Een korte blik was al leerzaam.

En ik ga weer over tot de orde van de dag.

NB: De links naar de kamerstukken wijzen naar een aparte site. Omdat het nog steeds niet mogelijk is rechtstreeks te linken in Parlando, moeten we tijdelijk deze optie gebruiken. Vindt u dit ook raar, steun dan de actie voor een meer moderne en open democratie.

Reacties (17)

#1 wim

IK HEB EEN HEKEL AAN:

1. Als je moet schijten terwijl je net wilt gaan eten.
2. Franse toiletten

(Redactie: KNIP, vanwege zeer vermoeiende inhoud zonder toepasselijk te zijn).

  • Volgende discussie
#2 Larie

Wim, u heeft de verkeerde afslag genomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 bvdbos

En ondertussen worden door de christen-fundi’s er maatregelen doorheen gedrukt die meer kwaad dan goed doen. Porno wordt in de gevangenis verboden wat wil zeggen dat gedetineerden meer en meer sexueel gefrustreerd raken. Dit heeft twee gevolgen: Om in het taalgebruik van de fundi’s te blijven zal de sodomie sterk toenemen en zodra gedetineerden vrijkomen zal deze frustratie zich bij een aantal (en waarschijnlijk bij meer dan nu) gedetineerden ontladen. Slimme zet van de minister en de SGP (not!) en weer een stapje dichter bij de jaren 50 van de 20e eeuw…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Pelayo

Even vreselijk offtopic:

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn8371

A respected Japanese scientist, who works with the World Health Organization, says 300 people have died of H5N1 bird flu in China, including seven cases caused by human-to-human transmission.

He says he was given the information in confidence by Chinese colleagues who have been threatened with arrest if they disclosed the extent of the problem

Er lopen al meer geruchten over grotere aantallen doden in China. Maar onthoudt wel wat dit zijn: geruchten

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Steeph

@wim:
Jouw comments worden op deze wijze niet op prijs gesteld.
Een aantal zijn verwijderd.
Probeer je volgende keer svp als een beschaafd en denkend mens op te stellen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Pelayo

@Steeph

Je zou bijna zeggen dat hier sprake is van ondragelijk lijden, nietwaar?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Pelayo

O, de tweede link in de vreselijk offtopic reactie #4 moest eigenlijk de volgende zijn:

http://www.recombinomics.com/News/11190502/H5N1_Liaoning_Deaths_77.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 HansR

Ik ben blijkbaar laat vandaag. Velen waren mij voor en blijkbaar niet in al te beste stemming!

Wat betreft de eenduidigheid van klachtenloket: er wordt niet eens zozeer gevraagd naar eenduidigheid als wel naar het beperken tot de twee genoemde loketten en vooral dat de burger recvht heeft op een antwoord op een klacht. Dat laatste lijkt me wel nuttig maar in de traditie van NEderland ook niet erg waarschijnlijk (het krijgen van een antwoord zegt overigens nog niets over de inhoud daarvan).

Wat betreft de gemeenten constateer ik dat het een complexe materie is. Historisch gezien lijkt mij de gemeente, provincie en staat bestuurlijk in de richting te bewegen van 1 in 1 in 1. Het citaat innovatief bestuur en efficiënte afweging of allocatie van kosten en baten. geeft dit aan. Ik denk dat dit de belangrijkste drijvende krachten zijn waar b.v. decentralisatie van bestuur het tegen af moet leggen.
Dat gezegd hebbend blijft er natuurljk altijd wel een gemeente (en provincie) bestaan maar dan als dienstverlener en niet als bestuurlijk orgaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 mescaline

De materie met de gemeenten blijkt heel eenvoudig. Allerlei rijkswetgeving wordt losgelaten, m.n. die met een subsidiekarakter. Gemeenten kunnen straks kiezen welke prioriteit ze aan welke wetten geven. En ze mogen nieuwe belastingen heffen.

Ordinaire bezuinigingswoede, en de verantwoordelijkheid en de lasten wordt niet bij het rijk maar bij de gemeenten gelegd. Ziezo, mooi opgeruimd.

Een grof schandaal. Nog net even hypocrieter dan de efficientiekorting (= te weinig geld aan gemeenten geven voor overgedragen verplichtingen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 mescaline

Het principe van verantwoordelijkheid zo laag mogelijk leggen is wel juist. Maar dat er wetten niet zullen worden opgepakt door alle gemeenten is duidelijk. Voorzieningen voor gehandicapten is de allereerste daarvan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 mescaline

Ik was in 9 nogal kwaad omdat ik de uitgangspunten van vroeger nog aanhing. Een wet is een wet. Iedereen houdt zich daaraan. Het is lastig om in één keer over te schakelen naar de nieuwe filosofie in het rapport, die dat principe helemaal overboord gooit. Sorry, dus, ik leer het nog wel een keer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 ALO

Dat je de verdeling van bevoegdheden tussen rijk en gemeente een moeizaam proces is, leert het volgende recente voorbeeld: De gemeenten mochten zelf beslissen of permanente bewoning van vakantiehuisjes mogelijk werd gemaakt. Toen de ene gemeente het wel toestond (de praktijk reguleerde) en de andere het verbood en ging handhaven, greep het rijk in. Het was tenslotte niet eerlijk dat de ene burger in het land wel iets mocht en de andere niet.

Hoe je het ook wendt of keert, het rijk is het hoogste orgaan en beslist dus ook welke bevoegdheden ze wel of niet aan gemeenten afstaat. Je kunt het vangen in een wet, maar als er politieke roering ontstaat, is die wet ook aan te passen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 ALO

Leuk om een rapport van 80 pagina’s in 2 alinea’s in de prullenbak te donderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Kalief

Je kunt die wim-lijst net zo goed helemaal weghalen. Die is van eenpaar sukkels die die lijst in meerdere weblogs lopen te spammen, bijvoorbeeld geenstijl en witheet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Leon

@Kalief/Steeph: Precies, gegarandeerd dat die wim-lijst op enig moment ergens voor wordt gebruikt. Weghalen dus (en wat mij betreft het ip adres publiekelijk maken, zodat bezien kan worden wie of wat er hoe achter zit)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 mescaline

Van Fierens/Szabo ken ik de eerste toevallig uit haar aktiviteiten in Noordwijk/Zee. Dit is niet echt een motie die uit haar eigen gedachtenwereld voortkomt. ’t Is ook een beetje een flauwekulmotie. Contacten aanhouden, je even laten zien, dat past veel beter in het beeld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Steeph

@Kalief en Leon: Wim is ingekort.

  • Vorige discussie