Indonesië in cruciale fase

Indonesië is het land met diverse religies binnen haar grenzen. Moslims zijn momenteel veruit in de meerderheid (88%), hoewel dit verspreid is over diverse varianten van de islam. In de aanloop naar de onafhankelijkheid is in 1945 een grondwet opgesteld waarin heel expliciet is aangegeven dat er vrijheid van religie is:
2. The State guarantees all persons the freedom of worship, each according to his/her own religion or belief.
Onder de dictatuur van Suharto werd iedere invloed van religie op de staat tegengehouden. De afgelopen jaren is Indonesië weer op weg naar een democratie. Dit proces geeft echter behoorlijk wat onrust in de samenleving. In die onrust en met de ontstane vrijheid zijn verschillende lokale overheden er al toe overgegaan de shiara in te voeren, onder druk van de moslim meerderheid. In hun ogen brengt dit rust en structuur.

weetjes: 245.000.000 inwoners, religie: 88% moslim, Religie: 88% moslim, 5% protestant, 3% katholiek, 2% hindoe, 1% boeddhist, 1% anders, GDP per inwoner: $3600, Werkeloosheid: 10,9%, Onder armoedegrens: 16.7%De invloed van Islam neemt door het hele land toe. Mensen van andere religies komen onder druk te staan of worden zelfs bedreigd.
Momenteel vind er in Indonesië een internationale conferentie van Islamitische geleerden plaats. Deze gebeurtenis wordt door de Minister van Defensie, Juwono Sudarsono, aangegrepen om in de Jakarta Post (kopie tekst artikel, niet langer online beschikbaar) de huidige situatie aan de orde te stellen. In dit voorzichtige stuk wijst hij op de uitgangspunten van de staat. Maar hij bespreekt ook de huidige ontwikkelingen aangaande de toenemende invloed van islam in het land.
Hij roept op veel aandacht te schenken aan tolerantie en diversiteit, ook vanuit de islamitische waarden. Aan het eind van zijn betoog geeft hij nog wel even aan dat sociale rechtvaardigheid en werkgelegenheid met name voor de nu opgroeiende generaties van cruciaal belang om te voorkomen dat fundamentalisme vat krijgt op de samenleving.
Deze ontwikkelingen zijn niet alleen voor Indonesië van belang. Het land wordt nu al gezien als belangrijke broedplaats voor militante moslims en potentiële terroristen. Maar mocht het land in de toekomst opschuiven naar een fundamentalistisch islamitische staat verschuift ook het evenwicht in de internationale verhoudingen. Het zal nog een hele klus zijn voor de Indonesische overheid om de scheiding van religie en staat te handhaven. Iets om goed in de gaten te houden.

  1. 2

    Sinds de val van Soeharto lijken de fundamentalistische moslims in Indonesië inderdaad aan kracht te hebben gewonnen. Denk maar eens aan de aanslagen op Bali, bijvoorbeeld.

    Fundamentalisten vormen echter slechts een hele kleine minderdheid in de groep van 88% van de Indonesiërs die zich moslim noemen. De meeste Indonesiërs noemen voornamelijk op papier moslim en houden er in werkelijkheid een geloof op na dat eerder animistisch te noemen is.

    De voorbeelden van de fundamentalistische dreiging die in deze post worden aangedragen, hebben allemaal betrekking op de provincie Aceh of, zoals-ie in de rest van Indonesië genoemd wordt, “het voorportaal van Mekka”. Deze provincie is sinds augustus 2005 betrekkelijk autonoom en als het gevolg van die autonomie is dat ze er de Sjaria ingevoerd hebben, zegt dat helemaal niets over de situatie in de rest van het land. Vooral niet omdat de bevolking van Aceh (vier miljoen) slechts een miniscuul klein deel is van de totale bevolking van Indonesië (meer dan tweehonderd miljoen).

  2. 7

    En je had later nog Raymond Westerling, daar waren de Telegraaflezers ook zo dol op. Tenminste in de jaren 70 toen er openlijk kritiek op ’s mans optreden werd geuit. Dat waren nog eens tijden.

  3. 8

    @ Matthijs

    Ik zou liever zeggen dat de kracht nu pas zichtbaar is.
    De plaatselijke radicalo-pus was er altijd al maar Suharto wist het heel goed te verbergen/bedekken met een mantel der marteling.

    En voor de rest.
    Met Indonesie komt het wel goed. De grote bewegingen (zoals die van de ex-president Abdurrahman Wahid) incorporeren veel radicale moslims en die worden overgoten met een vriendelijk couleur-locale sausje.
    Een soort CDA dus.

  4. 9

    We horen altijd zoveel over moslims van marokaanse of turkse afkomst, maar ik hoor vrij weinig over moslims met een indonesische achtergrond.

  5. 11

    ..en toch zou ik dit fenomeen zeker niet willen downplayen, de Indonesische archipel staat bol van etnische en religieuze spanningen tussen bevolkingsgroepen als daar een stel radicale moslims gaan lopen stoken kan het geweld er alleen maar toenemen. Bloody Bakr Bashir zal dan wel zelf niet plaats nemen in de regering, maar zijn beweging kan de gematigde moslims wel de radicale kant opdrukken.

  6. 14

    Matthijs is zie het toch liever analoog aan de manier waarop de LPF/Wilders erin geslaagd zijn het gehele politieke spectrum te verrechtsen. Staphorst is een slapende cel, Bashir’s Bende zijn springlevend en volop actief.

  7. 15

    @Larie: Ik zet de tekst maar even integraal overgenomen omdat de Jakarta Post de artikelen na een dag laat verdwijnen. Hier het verwezen stukje:

    Muslim moderates told to stand up and be counted

    Tony Hotland, The Jakarta Post, Jakarta

    Empowering moderates to speak up in the increasingly divided Islamic world is essential to promote peace and cultivate interfaith harmony, the chairman of Indonesia’s largest Islamic organization Nahdlatul Ulama said Tuesday.

    Hasyim Muzadi, addressing the opening of the second International Conference of Islam Scholars, said challenges in today’s Islamic world required the strengthening of the voice of moderates in the modernization of the religion.

    “Moderates are not those without an opinion. Moderates are those with strong views based on a conviction about what is right and just. Moderates strike the balance between faith and tolerance for peace and social welfare, and maintain solidarity.”

    Hasyim hoped the conference, organized by the NU and bringing together more than 300 scholars from 53 countries, would be able to serve such a need through “pooling intellectual resources and integrate endeavors to promote solidarity”.

    He also said there should be concerted efforts to eliminate the use of symbols of religion to justify acts of violence and terror.

    “People need to share common ideas about peace, and this conference is seeking for us to promote modernization in Islam. There is such a discouraging phenomenon in the form of conflicts that continue to plague the Islamic world.”

    In his remarks, President Susilo Bambang Yudhoyono warned about the rising global prejudice against Islam, and urged Muslims to demonstrate the religion’s teachings were peaceful and encourage understanding of different faiths.

    “Islamophobia is an emerging issue for today’s Muslims. It is pertinent for us to think about how Muslims should live in countries where Islam is not the religion of the majority. It’s also pertinent for us to show, through exemplary deeds and persistent advocacy, that Muslims are peaceful.”

    Yudhoyono, noting drawn-own conflicts in Muslim populated countries such as Iraq, Afghanistan and Sudan, stressed the importance of enhancing the role of the Organization of the Islamic Conference (OIC) to reach a resolution.

    “It’s important to ensure that we tell our non-Muslim fellows what we want them to understand as it is to ensure that we listen to what they want us to understand. We reach out as we take out.”

    The head of hard-line organization Islam Defenders Front (FPI), Habib Rizieq, said that the world’s governments should provide immediate answers to the problems of global-scale injustice, which he said was the cause of such radicalism.

    However, he declined to comment on whether hard-line organizations should bear religious symbols in striving for their cause.

  8. 16

    Dank Steeph, berichten zaols deze voordracht lees ik graag want het zegt zoveel. (*tussen ons* als Step Vaessen een reportage doet moet ik altijd een beetje kwijlen), ze heeft het.

  9. 18

    viva
    ik vind het een goede iedee dat die moslims daar eens worden want moslims worden tegenwoordig net behandeld als in middleeuw met joden gebeurt maar nu met een andere beeld en andere standpunt gebeurt dat met moslims dus laat hun een kracht of een unie maken zo dat andere dief landen niet hun kun beschadigen,

  10. 19

    Vroeg aan de borrel/joint @ viiva/viva ? Kunt u uw standpunt nog wat verder verduidelijken, klink heel interessant in mijn “oren”, graag meer.

    (anta of anti hey, dat kan ik niet lezen:)

    أنت [موسليم

  11. 20

    wanneer beginnen die vrouwen zich eens te emanciperen? Er is geen wet zo slecht voor vrouwen als de shiara. Mannen onderdrukken de vrouwen op die manier, blijven lafbekken die extreme moslims.