COLUMN - Heel geleidelijk is een moderne vorm van sociaal darwinisme de dominante denkstroom aan het worden in Nederland, noem het sociaal economisch darwinisme. Latent racisme vertaalt zich in institutionele overfocus op “afwijkende” groepen. Zij die niet kunnen meekomen in het systeem en steun nodig hebben, zijn fraudeurs tenzij ze steeds het tegendeel bewijzen.
Mensen boven de 65 moeten niet zeuren als ze wat eerder doodgaan door een virusje, ze leefden toch al in reservetijd en zijn niet meer economisch productief. Iedereen met een beetje overgewicht of af en toe een sigaret zou uitgesloten moeten zijn van gezondheidszorg. Mensen met een dwarslaesie moeten ieder jaar opnieuw aantonen dat ze nog steeds niet kunnen lopen om in aanmerking te komen voor een bijdrage. Jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg, eigenlijk alle vormen van zorg zitten in de knel, want waarom zou je geld steken in “zwakkeren”? Een handjevol vluchtelingen opnemen uit een afgebrand kamp wordt met grote tegenzin uitgevoerd, met daarbij de overtuiging dat die mensen toch vooral zichzelf in die slechte omstandigheden hebben gebracht.
Misschien zit er in het nostalgische verlangen naar normen en waarden van vroeger een zeer enge definitie van “norm” en “normaal”. En alles wat daar buiten staat, heeft dus eigenlijk geen plaats in de samenleving, of moet maar wat harder streven.
Veel dubieuze politieke bewegingen, hier, elders en in het verleden, hebben een element van sociaal darwinisme in zich. Je moet passen in het plaatje, je kop houden en meedoen met de rest, of juist in staat zijn heel luid te verkondigen dat alleen jij alle traditionele rechten hebt. Anders ben je een verrader, outcast of op zijn minst een (over)last.
Er is een regering opgestapt omdat ze er niet onderuit kon dat tijdens hun regeren de instituten doorschoten in discriminatie en ontmenselijking. Maar de partijen geven geen blijk van wezenlijk inzicht in hun rol. En de partijen lijken er straks bij de verkiezingen nauwelijks op afgerekend te worden. Daar komt bij dat de enige partijen die een wezenlijke bedreiging vormen voor de al dubieuze zittende orde, een nog sterkere overtuiging hebben dat “minderwaardige” of “andersdenkende” mensen geen plek hebben in dit land.
Op deze manier zal het uiteindelijk heel stil worden in Nederland. Want de enige normale mens ben je uiteindelijk alleen zelf. De rest is afwijkend, ongewenst, ongemakkelijk, bedreigend en oncomfortabel.
Het geeft een onmenselijk guur politiek en sociaal klimaat in Nederland.
Reacties (10)
Aanvulling: Engelse Lord die in een interview over lockdownmaatregelen aangeeft dat iemand met darmkanker “minder waardevol” is voor de maatschappij:
https://twitter.com/bowelbabe/status/1350778543513460737
(meer context op https://www.standard.co.uk/news/uk/lord-sumption-stage-4-cancer-patient-less-valuable-b900101.html ,)
Kwootje:
“Appearing on the BBC One show The Big Questions over the weekend to discuss the question of whether lockdown was “punishing too many for the greater good”, Lord Sumption argued against blanket restrictions, saying older and vulnerable people can isolate themselves “if they want to”.
The former justice, who sat on the Supreme Court from 2012 to 2018, said he did not accept that “all lives are of equal value”, adding: “My children’s and my grandchildren’s life is worth much more than mine because they’ve got a lot more of it ahead.” “
We hebben een regering en overheid die de burger als haar vijand is gaan zien.
… waardoor de burgers op hun beurt de overheid steeds meer zijn gaan wantrouwen. Daar aan verbonden is het (meestal tijdelijke) succes van “anti”-partijen als LPF, PVV en FvD. Gevormd rondom één “sterke leider” met serieuze (nou ja, niet altijd serieus te nemen) systeemkritiek. Kijk eens wat er allemaal van dat soort partijtjes de komende verkiezingen er bij komt. Iedereen z’n eigen partij – en zo gaat de democratie langzaam naar de kloten.
En wat de komende verkiezingen te stemmen? Rutte of VVD niet, want zijn deel van het probleem en Rutte zou moeten opstappen. PvdA? Idem, heeft zich een groot deel van de verzorgingsstaat laten afpakken tijdens Rutte II. Regeren was voor hen het hoogste doel, niet het welbeleven van de burgers. CDA, CU – nee, want ik ben atheïst. D66? Slappe hap. SP? Te dogmatisch. Blijft eigenlijk alleen GroenLinks over want de rest is al helemaal niks.
Het voelt niet goed, de minst kwade te moeten kiezen.
Bij GL denk ik aan het mes in de rug van andersdenkende fractieleden zoals Özdil. PvdDieren idem, als is daar Van Kooten-Arissen voor zichzelf begonnen. In de hoop dat ze wel van haar inschattingsfout met Krol heeft geleerd, en om de kans te vergroten dat ik haar lijst op het stembiljet terugzie, wil ik voor Splinterpolitiek wel een ondersteuningsverklaring (H4) tekenen.
Is er nog een politieke partij waar nooit rotzooi tussen de gelederen is?
Ik vind het gewoon een logisch gevolg van grote ego’s en politiek idealen en carrières.
En waar de een een mes in de rug ziet, ziet de ander een compromisloze querulant die zijn eigen partij moet beginnen.
Sommige christenen springen hier ook op. Voor hun is het “goddeloze” nazisme=darwinisme een voorbeeld van het kwaad. Ze zien de verdringing van het creationisme door het goddeloze darwinisme als bewijs.
Klinkt en beetje als opzettelijke begripsverwarring en wishful thinking.
De nazi’s hebben zich in hun jodenvervolging toch behoorlijk laten inspireren door de Rooms-katholieken. Ook in de VS zie je dat christenen en neonazi’s zij aan zij marcheren om de democratie omver te werpen. Ik volg je redenering dus niet helemaal dat christenen een hekel zouden hebben aan nazi’s.
Met de vvd gaan we terug naar de arbeidsverhoudingen van de 19e eeuw en met de populisten rechts van de vvd naar het faciliterende racisme van die tijd. Het kabinet is niet gevallen, maar diep gezonken. Maar niet alleen hier is het mis:
https://www.irishtimes.com/opinion/the-west-has-failed-us-and-europe-have-made-a-mess-of-handling-the-crisis-1.4395473?fbclid=IwAR0vHXyxf5ZoV_d2tgo_AiYQciEzL9OGglwx4Qn8FCxDfIH5zG-49NbOnDY
Refugee Blues
Say this city has ten million souls,
Some are living in mansions, some are living in holes:
Yet there’s no place for us, my dear, yet there’s no place for us.
Once we had a country and we thought it fair,
Look in the atlas and you’ll find it there:
We cannot go there now, my dear, we cannot go there now.
In the village churchyard there grows an old yew,
Every spring it blossoms anew:
Old passports can’t do that, my dear, old passports can’t do that.
The consul banged the table and said,
“If you’ve got no passport you’re officially dead”:
But we are still alive, my dear, but we are still alive.
Went to a committee; they offered me a chair;
Asked me politely to return next year:
But where shall we go to-day, my dear, but where shall we go to-day?
Came to a public meeting; the speaker got up and said;
“If we let them in, they will steal our daily bread”:
He was talking of you and me, my dear, he was talking of you and me.
Thought I heard the thunder rumbling in the sky;
It was Hitler over Europe, saying, “They must die”:
O we were in his mind, my dear, O we were in his mind.
Saw a poodle in a jacket fastened with a pin,
Saw a door opened and a cat let in:
But they weren’t German Jews, my dear, but they weren’t German Jews.
Went down the harbour and stood upon the quay,
Saw the fish swimming as if they were free:
Only ten feet away, my dear, only ten feet away.
Walked through a wood, saw the birds in the trees;
They had no politicians and sang at their ease:
They weren’t the human race, my dear, they weren’t the human race.
Dreamed I saw a building with a thousand floors,
A thousand windows and a thousand doors:
Not one of them was ours, my dear, not one of them was ours.
Stood on a great plain in the falling snow;
Ten thousand soldiers marched to and fro:
Looking for you and me, my dear, looking for you and me.
W H Auden