GC?s zondagmatinee: Marketing

Wat is er heerlijker dan op zondag de tijd te nemen voor een onthaast stukje televisie? In GC’s Zondag Matinee elke week speciaal voor uw kijkgenot een fascinerende documentaire, een spraakmakend TV-programma of een bijzonder (leuk) cabaretfragment.

Consumentisme wordt vaak omschreven als een levensstijl met de lust tot kopen als voornaamste bestaansdoel. Voor veel westerse mensen bestaat het hoogste genot dan ook uit de jacht op en de aanschaf van spullen. ‘Winkelen’ is hiermee een volkomen legitiem tijdverdrijf geworden, waarbij het eigenlijk om niets meer gaat dan ?het aanschaffen?.

Javier Guzman gaat hier in zijn show ?Ton Zuur? op in. De zegeningen van het consumentisme ?dat we als consument sterker en mondiger zijn geworden?. YEAH! De bewuste indeling van warenhuizen en supermarkten, de claims die verpakkingen maken. De werking van reclame, vaak onbewuster dan wij zelf beseffen. Productdifferentiatie, massadifferentiering en de wijsheid van reclamemannen die weten dat de mens zich graag ‘uniek’ wil voelen. Treffend is dan ook het bezoek van Guzman aan de media markt, omdat hij iets simpels ging doen.. een strijkijzer kopen:

  1. 1

    Guzman’s show Ton Zuur kan ik iedereen aanraden, er zitten meer van dit soort briljante stukken in.

    Leuk hoor al die strijkijzers, maar wat hebben we daar nu eigenlijk daadwerkelijk aan? Niets, maar het is wel ‘vooruitgang’ voor de meesten. Heb ik altijd al jammer gevonden, maar ja: ik heb dan ook weinig last van consumentisme en irriteer me er eerder aan dan dat ik in staat ben de zegeningen ervan te zien.