1. 5

    @4: Er bleken anders nog twee andere schuldeisers (althans tweedie al beslag op de rekening hadden laten leggen, dus misschien nog wel meer), dus ik ben er niet zo zeker van. Zou best wel eens kunnen blijken dat dat blaadje echt in financiele troubles is.

  2. 6

    @#3 niet eens, laat me koud. Je komt het blad ook nog nauwelijks tegen in Vlaanderen. Als ik hier reageerde, dan was dat vanuit een “ooit was het anders” optiek. Maar toen bestond ook Vinyl nog, compleet met flexi’s. Vandaag nog over muziek berichten op papier wil m.i. zeggen dat je ofwel verrekke veel “value for money” moet bieden (klikmelink voor een sympathiek voorbeeld dat weliswaar wat weinig aandacht schenkt aan oudere genres en reissues) of dat je in “art print” moet gaan en een meerwaarde bieden via je visuals of dossierstukken (al vind ik tien euro voor de zoveelste Mojo over steeds dezelfde artiesten veel te duur). If not, the internet rules. En er zijn véél goede blogs en sites. Dus bye-bye Oor en Rolling Stone en andere prulbladen, wat mij betreft, zonder de minste nostalgie.

  3. 8

    Niet dat ik het zo vreselijk zou vinden, dat faillisement. Ik lees ‘m ook al jaren niet meer. Maar het is natuurlijk wel een instituut na al die jaren. Is er iets bekend over de andere schuldeisers?
    De Opscene mis ik meer. Gelukkig is Harry Prenger wel terug :)

  4. 9

    Bedankt voor de link, #7, want zo herinner ik me plots met een schok die straffe Roel Bentz van den Berg. Maar voor het overige … wàt een flauwe zaag die Prenger !

  5. 15

    Het popklimaat in Nederland is gewoon verrot. Oor probeert de toch al niet vetbetaalde freelancers het vel over de oren te trekken. Een aantal van de beteren pikt dat niet meer en gaat weg. Niet erg: er staan horden klaar van de school van de journalistiek die wel voor erg weinig willen werken. Alleen dat is niet allemaal ook talent. Wat wel is gaat door, tot ze ergens anders meer kunnen verdienen. Zo blijft de kwaliteit laag.

    Zelf schrijf ik voor KindaMuzik voor de hobby. Die werken nu samen met nu.nl. Denk alleen maar niet dat de meest succesvolle site van Nederland ook wil betalen voor de overgenomen inhoud. Ik ben geloof ik de enige die weigert dat mijn stukjes gratis worden overgenomen.

  6. 17

    @12: Ach het was waarschijnlijk of drie jaargangen Oor, of in de Ban van de Ring lezen. Ik had mijn prioriteiten rond mijn 12e nog wel op orde!

  7. 18

    Het zou mij niet verbazen als OOR inderdaad failliet gaat, en dan opeens een maand later onder de vleugels van een andere BV – die al jaren niet gebruikt wordt – weer opduikt.

  8. 20

    Als je één jaargang van Oor gelezen hebt, dan ken je ze allemaal. In week 14 een artikel over Dylan, in week 22 over de Stones etc. En dan niet te vergeten de eindejaarlijstjes.
    Nu heel internet vergeven is van de gratis content van Peer-2-Peer groepjes gaat niemand meer betalen voor oude-mannen-gewauwel.
    Gratis elitaire meningen lees je op pitchforkmedia.com, documentatie op allmusic.com

  9. 21

    Voilà, wat ik je brom, Bert & Sci inv. Wat wel nog redelijk overleeft : de rockpagina’s van Humo. Wat je er ook van vindt : Oor meer dan waard, en met minder vulsel. En verder levensvatbaar want ingebed in een populair en goedverkopend (en goed gemarket) tv-blad dat goed betaald en werkt vanuit een ijzersterk imago. Voor iets anders is nauwelijks (Gonzo Circus, RifRaf) plaats over op de Belgische markt, echter, zie ook hoe de plannen zijn mislukt om van Teek een Vlaamse Oor of Rolling Stone te maken, laat staan om naast Humo een Bonanza te laten bestaan. Zeer krappe markt, en met het internet alleen maar versmald.

    Voor het overige vind ik het overwicht van de nerds van Pitchfork in indieland wel iets of wat onrustwekkend. Al te veel meningen (en ook beslissingen) leunen op Pitchfork, The Wire en enkele andere blogs & recensenten. Persoonlijk vind ik Stylus in elk geval meer maturiteit ademen dan Pitchfork …

  10. 27

    vergeleken met andere journalistieke media betaalt OOR helemaal niet slecht. over het proces van betaling heb ik ook weinig te klagen.

    dat gezeur over het missen van Opscene moet ook maar eens afgelopen zijn. doe er dan iets aan en begin je eigen magazine. succes. met mij heb je in ieder geval al je eerste lezer, maar daar zal het niet op spaaklopen voorspel ik je. wel op het vinden van schrijvers.

    toevallig publiceerde ik er vorige week een artikel over:
    http://theoploeg.files.wordpress.com/2007/10/iedereen-kan-schrijven-popjournalistiek-in-nederland.pdf

  11. 28

    Wat ik me ook al jaren afvraag: waarom hebben nederlandse kranten wel wekelijks een boekenbijlage en geen muziekkatern? Zal vast een optelsom zijn van geldgebrek, dat literatuur van oudsher in ons land in hoger aanzien staat en desinteresse van hoofdredacteuren omdat popmuziek door hen niet serieus genomen wordt. Pop is immers nog steeds iets voor jongeren? Hoe anders is dit in Engeland en de VS. In die landen is popmuziek allang in brede sociaal-maatschappelijk zin geaccepteerd als zijnde een belangwekkende kunstvorm (zo is het in de VS vanzelfsprekend dat Sonic Youth optreedt bij David Letterman). De impact destijds van respectievelijk Beatles, Stones, Presley en Dylan mag niet onderschat worden. Top op de dag van vandaag merkbaar, maar niet of nauwelijks in Nederland.

  12. 29

    heeft te maken met visie. in NL kiest de redactie van de Groene ervoor om een artikel over Muse te plaatsen. dat zegt genoeg over de kennis over popcultuur aldaar.

    ik zie de anti-pophouding in NL niet verdwijnen, eerder nog steviger worden.

    er rest slechts een ding: zelf de media opzetten die wilt lezen. waarom niemand dat doet? hele goede vraag!

    misschien omdat kritiek zonder argumenten spuien op fora of als comment gemakkelijker is?

  13. 31

    @Theo: Toch wordt er bij die gratis krantjes best veel aandacht aan muziek besteed en vaak in eigen stukjes ipv ingekochte ANP/HH riedels letters. Of het allemaal even goed is laat ik even in het midden.

  14. 33

    @storm:

    precies ja: ‘Of het allemaal even goed is laat ik even in het midden.’

    het kan allemaal veel beter, maar niemand lijkt er blijkbaar echt werk van te maken. zo naargeestig op zoek naar een kwalitatief poptijdschrift of webzine zijn de klagers dus niet.

  15. 34

    Ja Theo ja. Maar ook niet zo zwartwit. Even uitzondering maken : heb zelf 7 jaar lang intens ’n webzine ge(co)rund. En Oor zoog de hele tijd al mightily, net zoals zoveel andere media, klaag ik lekker door. Maar wat je ook hebt met alle DIY on www : veel waardering krijg je niet. Op een gegeven moment schuift het op, ga je je beramen over wat anders, of neem je even adempauze. Verder helemaal eens met “beter zelf wat doen” hoor.