@1: De link gaat uit van 16 hamburgers (met kaas) voor 350 mijl, niet 912 (daarvoor moet je er ruim 40 eten). Als ik de kaas eraf haal, hoeveel hamburgers zou ik dan mogen eten voor die 350 mijl?
#6
HansR
Overigens weet ik uit ervaring, dat lopen – los van het energieverbruik – per km even duur of iets duurder is dan autorijden (materialen, brandstof etc…).
En wat betreft die 16 hamburgers: dat is ongeveer een hamburger per 40 km. Ga er maar van uit dat je dan behoorlijk mager aankomt. Anders gezegd: is te weinig, kan niet.
#7
InvertedPantsMan
@6 Ik weet uit ervaring dat 350*1,6/16=35km en dat je dit makkelijk op 1 hamburger kan fietsen. Daar staat dan weer tegenover dat ik behoorlijk mager ben.
#8
Anoniem
@6 Ik neem aan dat de energie die je in stilstand verbruikt niet is meegerekend, maar die verbruik je ook als je in de auto/bus/trein zit dus dat is terecht, maar je moet dus wel meer dan 1 hamburger eten als je met een exact hetzelfde gewicht als dat je mee weg bent gegaan wil aankomen.
Waarom komt de trein hier zo slecht uit? Diesseltrein neem ik aan maar toch, die rijden er in Nederland ook genoeg… Of geldt dat alleen voor Amerikaanse treinen?
#9
InvertedPantsMan
Daar wil ik nog wel even aan toevoegen dat ik 4+ jaar fietser van beroep geweest ben en misschien wel meer dan 30K kilometer vakantie fietservaring heb. Ik concludeer iig. dat het met mijn lichaam weldegelijk mogelijk is.
fietskoerier. Ik heb er meer dan 4 jaar mijn brood mee verdiend, dus ik denk dat ik redelijk weet waar ik over praat als het gaat over de voedselbehoefte van een lange afstand fietser gaat.
Cool! High profile crossen door steegjes, langs agressochauffers – met dat brandende pakje op de rug… Eén van die dingen die ik wel eens voor een tijd zou willen doen…
#13
vandyke
Als groot *kuch* ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het zeer zeker kan. Op een goede en vlakke weg, zonder (veel) tegenwind, geen bagage, op een goede fiets is het energieverbruik per kilometer heel laag.
Belangrijk is ook de temperatuur. Als je met het huidige weer gaat fietsen dan gebruik je veel energie om je lichaam warm te houden.
Natuurlijk hangt het ook af van je eigen gewicht.
Ik heb me de afgelopen jaren er vaak over verbaasd over hoe ontzettend veel energie in eten zit.
Overigens haat ik hamburgers. De Ronde van Vlaanderen heb ik gefietst op alleen maar Belgische biertjes. Iedere 40 km een biertje
(weer veel gekuch).
#14
vandyke
Hier ging iets verkeerd, sorry
#15
Rik
Ik gebruik de laatste tijd steeds vaaker m’n motor ipv mijn fiets voor korte stukjes (< 5km) in A’dam… heerlijk :-), somebody stop me! :-P
#16
vandyke
Kom maar langs Rik.
#17
Pokka
Maar ik begrijp dat ik qua milieu dus beter met het vliegtuig naar pak hem beet Rome kan gaan dan met de auto. Ik dacht altijd dat het vliegtuig zo slecht was?
#18
vandyke
Volgens mij Pokka, is het op de lange afstand beter om te vliegen. Probleem is dat door het vliegtuig wij zulke lange afstanden afleggen. Bijvoorbeeld een lang weekend Rome. Zou je met de auto nooit doen.
#19
Rik
@16
Om welk stadsdeel moet ik heenrijden?
#20
Bismarck
@17: Ligt eraan of je alleen in de auto zit of nog 3 mensen meeneemt. Let even op de tekentjes boven de auto’s en de uitleg onderaan het plaatje.
Verder heeft #18 ook wel een punt. Het gebruik gaat uit van 350 mijl. Bij kortere of langere afstand verandert met name voor het vliegtuig (en in veel mindere mate ook voor de andere vervoerstypes) het verbruik, aangezien het opstijgen en in gang trekken relatief veel energie kost (bij een vliegtuig relatief veel meer dan bij ander vervoer, al zal het bij de trein en cruiseschip ook nog wel een rol spelen).
Verder hebben vliegtuig, trein en cruiseschip min of meer een dedicated ruimte om doorheen te gaan en hoeven dus onderweg niet te remmen en weer op te trekken, zoals de andere vervoersmiddelen. Ik weet niet of dat hierin verrekend zit, maar het is natuurlijk op zich oneerlijk dat ze dat hebben.
#21
vandyke
Een procent meer fietsen scheelt volgens het TNO 27 miljoen per jaar aan ziekteverzuim. Volop reden zou je zo zeggen om de btw op fietsen en onderdelen te verlagen om zo het fietsen te stimuleren. Niet alleen dus het fietsen voor werknemers aantrekkelijker maken (zei hij, niet geheel verschoond van eigenbelang).
Motorrijden verhoogt het arbeidsverzuim met vele procenten blijkt uit eigen onderzoek. Ik word iig doodziek van die krengen.
Morgenmiddag om drie uur op de Stadhouderskade, Pokka?
#22
vandyke
@21 Pokka is Rik.
#23
Rik
Hehe, ik denk dat ik ergens anders naartoe ga :-D.
Maar een stukie stellingname werkt wel zie ik, ik zit nog steeds bijzonder vaak op de fiets. Eigen onderzoek, nu wordt ik wel benieuwd trouwens.
#24
Dr.D
Denk dat de medeweggebruikers, vrouwen met bakfietsen, taxi`s, veels te grote SUV`s en andere fietsers met Ipod in of telefoon aan hun hoofd veel meer energie vreten dan het fietsen zelf…
Daar aan toegevoegd …toeristen op huurfietsen!!!
#25
Dr.D
Denk dat de medeweggebruikers, vrouwen met bakfietsen, taxi`s, veels te grote SUV`s en andere fietsers met Ipod in of telefoon aan hun hoofd veel meer energie vreten dan het fietsen zelf…
#26
Dr.D
(gaat lekker dat -edit-)
#27
mescaline
Respect voor de fietsplicht @IPM. Maar met uw eigen 30k km vrijwilllige fietsvakantie noem ik het misschien toch maar geen plicht meer. Eerder masochisme. ;-)
1%=27mjoen en 100%=2.7MJARD @vandyke Kassa!!! *voor de uitbuitende kapitalisten* KENKER.
#28
mescaline
De bouwende werking (—->IPM) van op-fiets-geplaatst-zijn. Hierbij een crosslink naar de draad over uit-huis-geplaatst-zijn.
*eigenlijk… geen grap*
#29
InvertedPantsMan
Het is een overgeromantiseerd beroep, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb er niet alleen vrienden voor het leven aan over gehouden, maar ook een zekere ‘do or die’ mentaliteit. Je moet wel anders kom je je eerste winter niet door.
Nu ik er trouwens iets langer over nagedacht heb is de keuze om om te rekenen naar hamburgers wel raar. Zoiets eet een fietsre over het algemeen niet.
#30
mescaline
Geeft niks.
#31
HansR
@IPM#7
Ik had een zeemijl genomen (1,8 km).
Met jou cijfers is het veel efficiënter en kan het vast wel :)
#32
Dr.D
@IPM
overgeromantiseerd? Ben zelf bikemessenger en waar U op doelt is de reactie van receptionistes e.d. die zelf nooit fietsen en zeker niet bij slecht weer.
De rouwdouwers-mentaliteit is wel regel…
#33
klaplong
Ik heb ook altijd wel respect voor die postbodes met die grote tassen van hen, schuivend door hun wijkje.
IPM en Dr. D
Diepe buiging voor jullie!
Mijn postbode kan trouwens niet lezen, lijkt het wel, want ik krijg altijd verkeerde post bezorgd.
Iemand krantenbezorger geweest? Een zelfde diepe buiging! Dag en douw.. sjouwen en ploeteren..
Reacties (33)
Oh? Rij jij 912 mijl op 16 hamburgers?
Kennelijk. Heb het nog nooit geprobeerd.
Ik vind het optimistisch :-)
Another One Rides The Bus
@1: De link gaat uit van 16 hamburgers (met kaas) voor 350 mijl, niet 912 (daarvoor moet je er ruim 40 eten). Als ik de kaas eraf haal, hoeveel hamburgers zou ik dan mogen eten voor die 350 mijl?
Overigens weet ik uit ervaring, dat lopen – los van het energieverbruik – per km even duur of iets duurder is dan autorijden (materialen, brandstof etc…).
En wat betreft die 16 hamburgers: dat is ongeveer een hamburger per 40 km. Ga er maar van uit dat je dan behoorlijk mager aankomt. Anders gezegd: is te weinig, kan niet.
@6 Ik weet uit ervaring dat 350*1,6/16=35km en dat je dit makkelijk op 1 hamburger kan fietsen. Daar staat dan weer tegenover dat ik behoorlijk mager ben.
@6 Ik neem aan dat de energie die je in stilstand verbruikt niet is meegerekend, maar die verbruik je ook als je in de auto/bus/trein zit dus dat is terecht, maar je moet dus wel meer dan 1 hamburger eten als je met een exact hetzelfde gewicht als dat je mee weg bent gegaan wil aankomen.
Waarom komt de trein hier zo slecht uit? Diesseltrein neem ik aan maar toch, die rijden er in Nederland ook genoeg… Of geldt dat alleen voor Amerikaanse treinen?
Daar wil ik nog wel even aan toevoegen dat ik 4+ jaar fietser van beroep geweest ben en misschien wel meer dan 30K kilometer vakantie fietservaring heb. Ik concludeer iig. dat het met mijn lichaam weldegelijk mogelijk is.
Bent u wielrenner geweest IVP?
fietskoerier. Ik heb er meer dan 4 jaar mijn brood mee verdiend, dus ik denk dat ik redelijk weet waar ik over praat als het gaat over de voedselbehoefte van een lange afstand fietser gaat.
Cool! High profile crossen door steegjes, langs agressochauffers – met dat brandende pakje op de rug… Eén van die dingen die ik wel eens voor een tijd zou willen doen…
Als groot *kuch* ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het zeer zeker kan. Op een goede en vlakke weg, zonder (veel) tegenwind, geen bagage, op een goede fiets is het energieverbruik per kilometer heel laag.
Belangrijk is ook de temperatuur. Als je met het huidige weer gaat fietsen dan gebruik je veel energie om je lichaam warm te houden.
Natuurlijk hangt het ook af van je eigen gewicht.
Ik heb me de afgelopen jaren er vaak over verbaasd over hoe ontzettend veel energie in eten zit.
Overigens haat ik hamburgers. De Ronde van Vlaanderen heb ik gefietst op alleen maar Belgische biertjes. Iedere 40 km een biertje
(weer veel gekuch).
Hier ging iets verkeerd, sorry
Ik gebruik de laatste tijd steeds vaaker m’n motor ipv mijn fiets voor korte stukjes (< 5km) in A’dam… heerlijk :-), somebody stop me! :-P
Kom maar langs Rik.
Maar ik begrijp dat ik qua milieu dus beter met het vliegtuig naar pak hem beet Rome kan gaan dan met de auto. Ik dacht altijd dat het vliegtuig zo slecht was?
Volgens mij Pokka, is het op de lange afstand beter om te vliegen. Probleem is dat door het vliegtuig wij zulke lange afstanden afleggen. Bijvoorbeeld een lang weekend Rome. Zou je met de auto nooit doen.
@16
Om welk stadsdeel moet ik heenrijden?
@17: Ligt eraan of je alleen in de auto zit of nog 3 mensen meeneemt. Let even op de tekentjes boven de auto’s en de uitleg onderaan het plaatje.
Verder heeft #18 ook wel een punt. Het gebruik gaat uit van 350 mijl. Bij kortere of langere afstand verandert met name voor het vliegtuig (en in veel mindere mate ook voor de andere vervoerstypes) het verbruik, aangezien het opstijgen en in gang trekken relatief veel energie kost (bij een vliegtuig relatief veel meer dan bij ander vervoer, al zal het bij de trein en cruiseschip ook nog wel een rol spelen).
Verder hebben vliegtuig, trein en cruiseschip min of meer een dedicated ruimte om doorheen te gaan en hoeven dus onderweg niet te remmen en weer op te trekken, zoals de andere vervoersmiddelen. Ik weet niet of dat hierin verrekend zit, maar het is natuurlijk op zich oneerlijk dat ze dat hebben.
Een procent meer fietsen scheelt volgens het TNO 27 miljoen per jaar aan ziekteverzuim. Volop reden zou je zo zeggen om de btw op fietsen en onderdelen te verlagen om zo het fietsen te stimuleren. Niet alleen dus het fietsen voor werknemers aantrekkelijker maken (zei hij, niet geheel verschoond van eigenbelang).
Motorrijden verhoogt het arbeidsverzuim met vele procenten blijkt uit eigen onderzoek. Ik word iig doodziek van die krengen.
Morgenmiddag om drie uur op de Stadhouderskade, Pokka?
@21 Pokka is Rik.
Hehe, ik denk dat ik ergens anders naartoe ga :-D.
Maar een stukie stellingname werkt wel zie ik, ik zit nog steeds bijzonder vaak op de fiets. Eigen onderzoek, nu wordt ik wel benieuwd trouwens.
Denk dat de medeweggebruikers, vrouwen met bakfietsen, taxi`s, veels te grote SUV`s en andere fietsers met Ipod in of telefoon aan hun hoofd veel meer energie vreten dan het fietsen zelf…
Daar aan toegevoegd …toeristen op huurfietsen!!!
Denk dat de medeweggebruikers, vrouwen met bakfietsen, taxi`s, veels te grote SUV`s en andere fietsers met Ipod in of telefoon aan hun hoofd veel meer energie vreten dan het fietsen zelf…
(gaat lekker dat -edit-)
Respect voor de fietsplicht @IPM. Maar met uw eigen 30k km vrijwilllige fietsvakantie noem ik het misschien toch maar geen plicht meer. Eerder masochisme. ;-)
1%=27mjoen en 100%=2.7MJARD @vandyke Kassa!!! *voor de uitbuitende kapitalisten* KENKER.
De bouwende werking (—->IPM) van op-fiets-geplaatst-zijn. Hierbij een crosslink naar de draad over uit-huis-geplaatst-zijn.
*eigenlijk… geen grap*
Het is een overgeromantiseerd beroep, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb er niet alleen vrienden voor het leven aan over gehouden, maar ook een zekere ‘do or die’ mentaliteit. Je moet wel anders kom je je eerste winter niet door.
Nu ik er trouwens iets langer over nagedacht heb is de keuze om om te rekenen naar hamburgers wel raar. Zoiets eet een fietsre over het algemeen niet.
Geeft niks.
@IPM#7
Ik had een zeemijl genomen (1,8 km).
Met jou cijfers is het veel efficiënter en kan het vast wel :)
@IPM
overgeromantiseerd? Ben zelf bikemessenger en waar U op doelt is de reactie van receptionistes e.d. die zelf nooit fietsen en zeker niet bij slecht weer.
De rouwdouwers-mentaliteit is wel regel…
Ik heb ook altijd wel respect voor die postbodes met die grote tassen van hen, schuivend door hun wijkje.
IPM en Dr. D
Diepe buiging voor jullie!
Mijn postbode kan trouwens niet lezen, lijkt het wel, want ik krijg altijd verkeerde post bezorgd.
Iemand krantenbezorger geweest? Een zelfde diepe buiging! Dag en douw.. sjouwen en ploeteren..
Echte rouwdouwers inderdaad!