In 1990 was Federico Fellini (Kezich p. 385/386) een van de drijvende (en zeldzaam fulminerende) krachten achter een wetsvoorstel dat het commercieel onderbreken van films zou verbieden in Italië. Helaas, “After a provisional success in the Senate, where the law abolishing ads during films unexpectedly passes, the House adds some amendments that effectively legally reinstate the commercials and postpone a further decision about / restrictions.”
Dàt waren nog ’s tijden, toen het duidelijk commerciêle aan de commerciële tv nog werd gecontesteerd. Ook in Vlaanderen anno 1989 was er nog sprake van een verbod op het onderbreken van films. Later zijn er nog wat ijdele debatten over reclame voor speelgoed in kinderprogramma’s geweest. En ondertussen wordt een tv-serie van een klein halfuurtje soms meermaals onderbroken richting een uitzending van drie kwartier.
Maar er is hoop : digitale tv. Testland Engeland leert dat men de commercials stevig skipt, enkel de fans van (leuke) reclame kijken nog, voor het overige moet het commerciële vooral interactieve vondsten bedenken voor mensen die best wel op zoek zijn naar “entertainment of tijdsvulling” enerzijds of “commerciële informatie” anderzijds. Los van product placement of branded entertainment programma’s, enz.
Maardus : geef ze een harde schijf en ze gaan meer tv kijken, maar minder commercials. Da’s zo’n beetje het doemscenario, al zijn er ook reclamelui die nog redelijk optimistisch gestemd zijn. In dit overgangstijdperk.
Soit, als dat ineenstorten van de tv-reclamemarkt er aan staat te komen, kan je er natuurlijk donder op zeggen dat je berichten zoals bovenstaande krijgt. Onderste uit de kan ! Benieuwd welke politici behalve Berlusconi hier mee achter zaten.
#5
Mauz
@Snaporaz
Ik heb even een hdd-recorder gehad en ik ging binnen no-time minder tv kijken. Eerst neem je zowat alles op, maar dan ga je minder en minder terugkijken, waardoor ik nog hooguit een uur of 3 per week tv keek.
Maar wat ik ook gelezen heb in dit voorstel is dat ze internet-tv willen reguleren. Knappe jongens die dat gaat lukken. En ik vraag me dan ook af wat dan geldt als internet-tv, is dat vanaf een half uur, of hele dag uitzendingen? Anders moet YouTube dalijk nog oppassen
#6
Snaporama
Ah, interessant, hetgeen ik vernam is dat in Engeland het bij early adapters wilde kwakkelen, maar dat er nadien gewoon veel Britten waren die meer keken. Meer topseries en populaire films, etc. Het “grid” aan matige series waarmee de uren worden gevuld viel wel weg. Zegt misschien meer over die rare, hypegevoelige Britten.
Ja hoor pay-per-view, dat is de hoop waar we naar uitkijken (want dat is waar het naar toe gaat/ze willen). Publieke omroep wordt commercieel en commercieel wordt nog commercieler. Compleet logisch.
Zou mij niet verbazen als via deze wetgeving ook de internet uitzendingen meerdere malen onderbroken gaan worden.
Het is zuigende achteruitgang hoe je het wend of keerd.
#8
Snaponono
Uiteraard is er geen hoop.
#9
Ruud Oost
Het word tijd om de tv maar eens uit huis te gooien, het word steeds meer een ergernis op deze manier.
Reacties (9)
Nou, Schuman kan weer trots zijn.
TV? Wat is dat?
Dat is toch die bak waar ze reclame op uitzenden?
In 1990 was Federico Fellini (Kezich p. 385/386) een van de drijvende (en zeldzaam fulminerende) krachten achter een wetsvoorstel dat het commercieel onderbreken van films zou verbieden in Italië. Helaas, “After a provisional success in the Senate, where the law abolishing ads during films unexpectedly passes, the House adds some amendments that effectively legally reinstate the commercials and postpone a further decision about / restrictions.”
Dàt waren nog ’s tijden, toen het duidelijk commerciêle aan de commerciële tv nog werd gecontesteerd. Ook in Vlaanderen anno 1989 was er nog sprake van een verbod op het onderbreken van films. Later zijn er nog wat ijdele debatten over reclame voor speelgoed in kinderprogramma’s geweest. En ondertussen wordt een tv-serie van een klein halfuurtje soms meermaals onderbroken richting een uitzending van drie kwartier.
Maar er is hoop : digitale tv. Testland Engeland leert dat men de commercials stevig skipt, enkel de fans van (leuke) reclame kijken nog, voor het overige moet het commerciële vooral interactieve vondsten bedenken voor mensen die best wel op zoek zijn naar “entertainment of tijdsvulling” enerzijds of “commerciële informatie” anderzijds. Los van product placement of branded entertainment programma’s, enz.
Maardus : geef ze een harde schijf en ze gaan meer tv kijken, maar minder commercials. Da’s zo’n beetje het doemscenario, al zijn er ook reclamelui die nog redelijk optimistisch gestemd zijn. In dit overgangstijdperk.
Soit, als dat ineenstorten van de tv-reclamemarkt er aan staat te komen, kan je er natuurlijk donder op zeggen dat je berichten zoals bovenstaande krijgt. Onderste uit de kan ! Benieuwd welke politici behalve Berlusconi hier mee achter zaten.
@Snaporaz
Ik heb even een hdd-recorder gehad en ik ging binnen no-time minder tv kijken. Eerst neem je zowat alles op, maar dan ga je minder en minder terugkijken, waardoor ik nog hooguit een uur of 3 per week tv keek.
Maar wat ik ook gelezen heb in dit voorstel is dat ze internet-tv willen reguleren. Knappe jongens die dat gaat lukken. En ik vraag me dan ook af wat dan geldt als internet-tv, is dat vanaf een half uur, of hele dag uitzendingen? Anders moet YouTube dalijk nog oppassen
Ah, interessant, hetgeen ik vernam is dat in Engeland het bij early adapters wilde kwakkelen, maar dat er nadien gewoon veel Britten waren die meer keken. Meer topseries en populaire films, etc. Het “grid” aan matige series waarmee de uren worden gevuld viel wel weg. Zegt misschien meer over die rare, hypegevoelige Britten.
Ditis van voor de doorbraak van YouTube…
Ja hoor pay-per-view, dat is de hoop waar we naar uitkijken (want dat is waar het naar toe gaat/ze willen). Publieke omroep wordt commercieel en commercieel wordt nog commercieler. Compleet logisch.
Zou mij niet verbazen als via deze wetgeving ook de internet uitzendingen meerdere malen onderbroken gaan worden.
Het is zuigende achteruitgang hoe je het wend of keerd.
Uiteraard is er geen hoop.
Het word tijd om de tv maar eens uit huis te gooien, het word steeds meer een ergernis op deze manier.