Een schonere lucht II

Berichtten we eerder over een schonere lucht als de EU niet had verboden om roetfilters in Nederland verplicht te stellen, vandaag belichten we een andere mogelijkheid, de greenbox.

Drie ?vismaatjes? uit Wales kwamen op het idee nadat ze probeerden algengroei (voor de visvangst) te bevorderen met gebruik van CO2. Tijdens deze ontwikkeling kwamen ze tot de ontdekking dat ze hier véél meer konden en kwamen zo tot de ontwikkeling van de ?greenbox?. Deze box filtert uitlaatgassen tot waterdamp. Het restant van de uitlaatgassen wordt opgeslagen in de greenbox en kan, met behulp van genetisch gemodificeerde algen, worden omgezet in biobrandstof. Volgens Frank Fisher, van het National Centre for Sustainability, een zeer interessante ontdekking: “Het idee om algen te gebruiken om biodiesel te fabriceren is niet nieuw, maar het gebruik van uitlaatgassen om dit te fabriceren is dat wél.”

De voordelen

Dit bijzondere apparaat heeft een tweetal voordelen: een sterk gereduceerde uitstoot van het vervuilende koolstofdioxide omdat de dioxide wordt vervangen door het onschadelijke waterdamp. Ten tweede kunnen de restanten worden gerecycled en levert het gerecyclede materiaal een bijdrage aan de productie van biobrandstof, een soort tweede leven dus voor olie. De bedenkers, chemiedeskundige Derek Palmer en de werktuigbouwkundigen Ian Houston en John Jones, claimen dat de technologie gebruikt kan (gaan) worden voor auto?s, bussen, vrachtwagens en mogelijk op termijn voor “buildings and heavy industry, including power plants”. “We’ve managed to develop a way to successfully capture a majority of the emissions from the dirtiest motor we could find”, aldus de uitvinders.

Nog nader op te lossen

Op dit moment heeft de ?greenbox? als nadeel dat het de té groot is om onder een auto geplaatst te kunnen worden. Zoals op het filmpje te zien is, heeft de box op dit moment nog de omvang van een barkruk en is daarmee veel te groot om daadwerkelijk onder een auto te kunnen plaatsen. Volgens de makers is het echter mogelijk om het apparaat kleiner te maken, zodat het wél onder een auto zou passen. Het apparaat zou hiermee op termijn het huidige uitlaatsysteem onder een auto kunnen vervangen.

Mocht dit technisch mogelijk zijn dan zullen de uitvinders onherroepelijk tegen een volgend probleem aanlopen. De greenbox is onderdeel van een cyclus en bij deze cyclus zal het van belang zijn dat zowel de autoproducten als de benzinestations heil zien in de plannen. De greenbox zal namelijk bij iedere tankbeurt geleegd of vervangen dienen te worden en daarvoor is de samenwerking van iedereen in de keten noodzakelijk. Dit maakt het idee bijzonder kwetsbaar & hoopgevend tegelijk.

  1. 1

    Opmerkelijk dat Professor Frank Fisher (what’s in a name), van een Australisch instituut (National Centre for Sustainability) (waar hij overigens niet terug te vinden is), zijn gezaghebbende oordeel aan dit apparaat verbindt. Hebben ze voor diens onderzoek het apparaat met drie verschillende vliegtuigen naar Australië getransporteerd? Pijnlijk voor oa Science en de grote universiteiten (MIT, Harvard) dat deze uitvinding met de allure van de vondsten van Professor Buck aan hun neus voorbij ging.

  2. 3

    @troebel: als je het stuk goed leest dan geeft dhr Fisher aan wat er ‘vernieuwend’ is aan deze uitvinding & heeft dit niets van doen met het onderzoek van het apparaat.

    Het artikel van reuters vermeldt het volgende: “The carbon dioxide, held in its safe, inert state, can be handled, transported and released into a controlled environment with ease and a minimal amount of energy required,” Houston said at a demonstration using a diesel-powered generator at a certified UK Ministry of Transportation emissions test centre.

    More than 130 tests carried out over two years at several testing centers have, the three say, yielded a capture rate between 85 and 95 percent. They showed the box to David Hansen, a Labour MP for Delyn, North Wales, who is now helping them.”

    @scientist: als het wél waar is en er een schonere lucht mee bereikt kan worden, vind ik dat best ‘spectaculair’.

  3. 4

    Dag MR.Mw.
    Prachtig (indien wetenschappelijk bewezen)
    Altijd is zo dat u na bewijsvoering die 1,3 miljard Chinezen en nog 4 miljard andere ontwikkelingspolen nog moet weten te overtuigen.Ze hebben er NB de finantieele middelen niet voor!!!!!
    Wij zijn hiertegenover numeriek PEANUTS en make zeker zonder de USA die naar KYOTO hun kont draaien verwaarloosbaar.
    Inde hoop dat u na deze lichtelijk met de voeten op de grond teruggekeerd bent tot ziens in de werkelijke wereld.

    De Jean

  4. 7

    1. “Dit bijzondere apparaat heeft een tweetal voordelen: een sterk gereduceerde uitstoot van het vervuilende koolstofdioxide omdat de dioxide wordt vervangen door het onschadelijke waterdamp.”
    Dit is niet in overeenstemming met de scheikunde. CO2 vervangen door H2O is onmogelijk.
    Zij claimen dat zij de CO2 op een handige wijze af kunnen vangen en in een substraat in een verwisselbare uitlaat kunnen opslaan, net als de andere niet-water componenten vd uitlaatgassen. De enige uitstoot van de uitlaat is dan waterdamp.
    Ik ben benieuwd.
    2. Met de verzamelde inhoud van de verwisselbare uitlaten claimen zij (?The algae required to capture all of Britain’s auto emissions would take up around 1,000 acres?) dat ?hun? algen op een terrein van 410 hectare alle emissiegassen van het Britse autoverkeer de baas kunnen en daarmee een product fabriceren dat een bijdrage levert aan de productie van biobrandstof .
    Ik ben benieuwd.

  5. 8

    @Troebel:
    1. Hoe ze het doen weet ik ook niet, maar ze hadden het over een 3-tal stappen die in die box plaatsvonden alvoor het waterstofdamp zou worden; wat dat betreft zou dat nog kunnen.

    2. Aangezien de techniek om met een algenbadje biobrandstoffen te maken al bekend is, neem ik aan dat dit een solide inschatting is.

    Ook ik ben benieuwd :)

  6. 9

    Wat je ziet is dat ze een roetfilter hebben gemaakt. Dat is niet zo bijzonder. Ze beweren dat het ook CO2 en andere broeikasgassen uit het uitlaatgas opslaat, met 90% efficiency nog wel. Dat moeten we maar geloven. En zelfs dan: het zou best kunnen dat die grote geheimzinngig tank vol zit met CaOH2-oplossing.
    Zelfs als dat werkt, is de vraag wat ze in godsnaam met die opgeslagen CO2 gaan doen. Algen mee laten groeien, geloof ik. Die algen hebben daar wel zonne-energie voor nodig. En wat er precies genetisch aan gemanipuleerd moet zijn is ook niet geheel duidelijk.