Wat is dat toch, in verkiezingstijd? Dat elke politieke partij alleen nog maar bezig om iedereen het hof te maken die stemrecht heeft, ongeacht het eigen verkiezingsprogramma.
Nu Groenlinks weer. Op een bijeenkomst van de verenigingen van autohandelaren en auto-importeurs, BOVAG en RAI, verkondigde Groenlinks Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak dat de autofabrikanten heus hun best doen om het milieu te sparen, maar dat VVD en CDA dwars liggen. “Er is een veel groter milieubewustzijn bij de autobranche dan in andere branches”, zo vertelde hij.
Duyvendak is in de war, en niet zo’n beetje ook.
De politiek heeft enkele jaren geleden op Europees niveau afgesproken dat de autofabrikanten op eigen houtje mochten proberen de uitstoot van nieuwe auto’s te beperken tot 140 gram per kilometer. Een onderzoek wees enkele weken geleden uit dat dit streefgetal niet wordt gehaald. De Eurocommissaris van milieu wil nu snel een reductie wettelijk vastleggen, omdat de autofabrikanten zich niet aan hun eigen richtlijn houden.
Alle projecten om auto’s te produceren die zuiniger dan 1 op 30 rijden zijn de afgelopen jaren gestaakt, terwijl er al langer bekend is dat een auto best veel zuiniger kan. Ook op het gebied van energiezuinig produceren is er niet veel vooruitgang geboekt. Ford heeft nog steeds 20.000 kilo grondstoffen nodig om een auto te maken die 2000 kilo weegt.
Om dan een Groenlinks Kamerlid, die zes jaar geleden nog streed voor autovrije dagen en daarvoor het hele kabinet de fiets op hielp, te horen roepen dat de autobranche het zo goed doet? Die moet zò om stemmen verlegen zitten, dat hij er al zijn idealen wel voor wil inleveren.
Reacties (22)
Welke SPer heeft dit stukje geschreven? Is de heer Duyvendak om een reactie gevraagd? Hoor/wederhoor?
Zo blijkt maar weer eens hoe gespierd de lange arm van de autolobby is. Dat er 350.000 Europeanen per jaar voortijdig aan hun eind komen door uitlaatgassen is geen enkele prikkel voor welke regering dan ook, om onnodig autogebruik keihard aan te pakken. Roei elkaar maar uit…zolang er wat te verdienen is. (En dan te bedenken dat de uitstoot slechts een van de mobiliteitsproblemen behelst.)
@ BP: Waar heb je hier nou hoor/wederhoor voor nodig?
1) De bron v/d uitspraak van Duyvendak staat vermeld
2) Franz draagt twee bronnen aan waaruit blijkt dat de autoindustrie niet haar best doet.
3) Het is een column nota bene
ehm, moet het niet “nog streed” zijn…?
Voor een Tsjech bent u aardig op de hoogte van de Nederlandse grammatica, ik heb het even veranderd.
Tjonge.
Toch vraag ik me af hoe in de war Duyvendak is. Het rijden op natuurlijke olie is strafbaar, voor groene brandstof is tot nog toe slechts een pomp bij Utrecht beschikbaar, allerlei andere iniatieven komen nooit door de brei van bureaucratie en oliebelangen heen. Je kan toch niet stellen dat CDA en VVD zo groen getint zijn en begaan met het milieu zijn??
Hoewel Balkenende zijn personeel gaat verheugen met een energiebox onder de kerstboom. Indrukwekkend hoor …
@3: Zijn BOVAG en RAI automerken? Nooit gehoord van die autofabrikanten! Lijkt me dat hier spreekwoordelijke appels en peren met elkaar worden vergeleken.
@Bismarck
De BOVAG is de vereniging van autohandelaren, en de RAI is de vereniging van auto-importeurs, en vertegenwoordigd in die hoedanigheid de autofabrikanten.
@10: Dat is erg kort door de bocht. Autohandelaren vertegenwoordigen net zo min autofabrikanten als een supermarkt boeren vertegenwoordigt.
Vermoedelijk ligt daar de oorzaak van jouw onbegrip van Duyvendak’s uitspraak.
De heer Duyvendak is geheel de weg kwijt, bij hem tellen allen de stemmen voor zijn partij.
Jaren geleden was hij voldoende geinformeerd hoe gevaarlijk en kanker verwekkend geimpregneerd hout was/is, en toch mocht het van hem verkocht worden met miljarden rijks subsidie, en mocht het verbrand worden in kolen gestookte biomassa centrales. en tevens promote hij het gebruik er van voor de zogenaamde groene stroom. en goed voor het Milieu vanwege de ontbossing, om dat het zo duurzaam was?.
Tot juli 2004 en toen hoorde je hem niet meer? om dat het toen bij de wet verboden werd, waar trouwens maar een kwart gedeelte van in de Staats courant gestaan heeft, het belangrijkste mocht schijnbaar ook niet openbaar gemaakt worden?. (of zijn ze het per ongeluk vergeten af te leveren).
Maar wat nog veel erger is en dat is niet alleen bij GL maar ook bij vele ander Milieu organisaties dat zij de burgers niet hebben voorgelicht dat het van toen af aan wettelijk verboden was om het nog aan partikulieren te verkopen, en heden tendage is het nog op vele plaatsen te koop, door het goede? gedoogbeleid wat hier voor de Politiek schijnbaar heilig is om daar vooral niets tegen te doen.
Is het nu zo vreemd dat er jaarlijks 18.000 Mensen vroegtijdig overlijden? en ongeveer 400.000 Mensen kanker hebben, en dat ze nu eindelijk durven te voorspellen dat dit de komende 10 jaar nog zal verdubbelen?.
Kijk voor een uitgebreide uitleg op het weblog van Lijst 14 kandidaat nummer 6 en trek zelf uw conclusie op wie u het beste op 22 november 2006 kunt stemmen. de url is >> http://lijst14.web-log.nl
De RAI vertegenwoordigt de importeurs van auto’s, die over het algemeen dezelfde mening zijn toebedaan als de fabrikanten waarvan ze de auto’s betrekken.
Wat ik lees in de bron is dat a) BOVAG en RAI vooruitstrevender zijn dan CDA en VVD (duh, wie is dat niet?) en b) dat de autobranche milieubewuster is dan de vlieg- en vaarbranche aangezien ze daar nog nooit van hybride gehoord hebben. Of dat nou een reden is om Duyvendak te beschuldigen van de stemmenhoer uithangen?
@Henk, heb je nog meer leuke complottheorieën…
@Henk: info over CCA, CCB en gecresoteerd hout….. Een wet die niet gepubliceerd is in de staatscourant is niet geldig aangezien de inwoners van Nederland dan niet kunnen worden geacht op de hoogte te zijn van de inhoud van de wet. Verder natuurlijk een blamage van Duyvendak, de industrie doet wel redelijk wat maar dit zou veel en veel meer kunnen zijn.
Die 1-op-30 Lupo is toch geflopt omdat de meerprijs niet opwoog tegen de brandstofbesparing? De autoindustrie wil best zuinige auto’s maken, want daar is gewoon vraag naar, maar de extra kosten moeten wel opwegen tegen de brandstofbesparing. Als de benzineprijs een stuk hoger wordt, dan worden zuinige auto’s vanzelf aantrekkelijker en komen ze zo van de loopband.
Nou ja. Bij wie is het ‘al langer bekend’ dat auto’s best zuiniger kunnen?
Voor een kilo graan heb je nog altijd 4000 kilo water en kunstmest nodig. Wat is je punt?
@14 Grappig toch, dat de auto-industrie als vooruitstrevend wordt gezien “omdat er nog geen hybride vliegtuigen of schepen zijn”? Dat is toch een redenatie van niets? Zo van: de autobranche is goed, omdat andere nog fouter zijn.
En als je even nadenkt, klopt er nog minder van. Hybride vliegtuigen en schepen zullen er niet zo snel komen, zelfs al zouden fabrikanten het willen. Een electromotor is vooral efficient bij het optrekken, en dat doe je in een auto veel. Boven de 40 km schakelt een Prius over naar benzine, en niet voor niets. Vliegtuigen en schepen trekken niet zo vaak op als een auto. Het is dan ook zeer de vraag of het haalbaar zou zijn om die met electromotoren uit te rusten.
@JSK Het kan al langer zuiniger, net zo goed als er al veel langer waterstofauto’s zijn die prima functioneren. Deze al eens gezien? :http://video.google.nl/videoplay?docid=2245729493419202077&q=nicholson+hydrogen
Dat zal best, maar de kosten van het aanleggen van waterstofinfrastructuur maken het bij de huidige olieprijzen niet haalbaar, tenzij je de benzineprijs heel erg sterk verhoogd, benzineauto’s verbiedt of waterstof zeer zwaar subsidieert.
Nogmaals: als de EU de milieuheffing op benzine maar hoog genoeg maakt, dan komen die zuinige auto’s er vanzelf wel. Als GL plannen in die richting heeft, heeft Duyvendak een punt: de autoindustrie heeft de technologie klaarliggen.
@18: Franz, zit je nu expres uitspraken door elkaar te husselen en uitspraken uit de context te halen, of kun je gewoon niet lezen? De kwalificatie ‘vooruitstrevender dan CDA en VVD’ (dus niet vooruitstrevend an sich) in het betreffende artikeltje sloeg op BOVAG en RAI.
Van de autobranche zou Duyvendak gezegd hebben dat er daar een groter milieubewustzijn zou heersen dan in andere branches. Natuurlijk hoeft een olietanker niet op oplaadbare AA-batterijtjes te gaan varen maar striktere maatregelen m.b.t. zwavelgehalte in stookolie, of winglets op vliegtuigvleugels zijn nog niet bepaald gemeengoed.
Nou, ik ben blij dat Sargasso tegenwoordig Autoenmotorsport.nl zo serieus neemt als bron, dat nu al drie weken bestaat. Vrrrroem.