Nog geen dag geleden voegde de Oxford Online Dictionaries de woorden ‘selfie’ en ‘twerking’ aan hun database toe. De selfie deed onherroepelijk haar intrede op het moment dat een meisje voor het eerst haar telefoon meenam naar de badkamer, terwijl het twerken haar status pas definitief verkreeg door de billenschuddende Miley Cyrus, op de MTV Video Music Awards van afgelopen zondag.
Het was een zogenoemd raunchy optreden waarin de betreffende Miley onder andere danste met reusachtige teddyberen in een glitterbadpak met een beertje erop, om enkele minuten later een schuimen hand met een grote rode nagel tussen haar plastic ondergoed te steken als een fallussymbool. Dit klinkt als een onsamenhangende zooi, maar als emulgator van het geheel gebruikte Miley Cyrus onder andere een ver uitgestoken tong en de zogenaamde traditionele volksdans ‘twerken’, die zich in het Nederlands het best zou laten vertalen als ‘schuren’ (als in: “Melissa heeft Mitchell geschuurd”). Wellicht is het te complex om slechts tekstueel uit te drukken, een video zou verhelderend kunnen zijn.
Een paar dagen eerder was het Wouter Bos die met zijn draaiende kont het internet beheerste, maar, baas boven Bos, de billen van Miley waren bijna overal. De verontwaardiging was groot. Hoe het schattige kinderidool Hannah Montana zich slechts in enkele jaren had kunnen ontpoppen tot een satanskind dat zich vrijwillig liet sodomiseren in de openbare ruimte was onbegrijpelijk, en dan ook een vraag die vele mensen op het internet bezighield. Zoals een zekere lijmstift het internet van die dag zeer treffend samenvatte: “Miley Syrië.”
De Hank Hill-billen in een rubberen hoes, de reactie van de familie Smith erop of Miley schurend in bekende schilderijen. Alle drie kwamen met iedere tik van de klok in tientallen voorbij. De Britney-esque publieke breakdown was een grote bron van hilariteit, maar leidde ook tot de typisch Amerikaanse verontwaardigde bezorgdheid en de uiteraard overmatige beziging van één van hun favoriete woorden: inappropriate. Niet alleen in de gebruikelijke feministische context, maar in een stuk van de Huffington Post werd Miley Cyrus ook betiteld als racist.
Ik weet nooit zo goed wat ik daarvan moet zeggen. Enerzijds ben ik al snel geneigd me aan te sluiten bij mensen als Justin Timberlake en te zeggen ‘het zijn de VMA’s, wat verwacht je dan?’, maar anderzijds vind ik de punten die gemaakt worden ook wel weer ontzettend valide. Hoe een Miley Cyrus slechts een klein deel van de ghettocultuur gebruikt om raunchy te zijn, terwijl ze van die cultuur in zijn volledigheid weinig kaas gegeten zal hebben, natuurlijk is dat ontzettend oppervlakkig.
Toch ben ik wel van mening dat de popcultuur waarschijnlijk niet de beste plek is deze discussie te voeren en dat men eigenlijk met z’n academische conceptenfikken van iets in essentie oppervlakkigs als de VMA’s af zou moeten blijven. Omdat het simpelweg niks oplevert. Net zoals een discussie over homoseksualiteit niet met een domme voetballer gevoerd moet worden en een discussie over privacy niet met een zelfingenomen volkszanger. Leave Miley alone.
Reacties (13)
De ene Oxford Dictionary is de andere nog niet. Over een grappige verwarring in de berichtgeving.
Een paar jaar geleden heette twerking overigens nog grinding.
Ik vond het wel geil.
Dat racismestuk vind ik onzin. For God’s sake, het is maar een dansje. Ik mag dan zeker ook niet meer mijn heupen bewegen op hiphop in baggy pants… Bovendien twerkt Miley al tijden.
“de zogenaamde traditionele volksdans ‘twerken’”
+1 voor dit zinsdeel
“zich vrijwillig liet sodomiseren”
Dit schept voor de mensen die het niet gezien hebben wel een heel verkeerd beeld van wat zich daar afspeelde. Ter geruststelling, haar onderbroek was dusdanig groot, strak en stevig (daar moet achteraf een betonschaar aan te pas zijn gekomen, of anders draagt ze hem nu nog) dat enige seksuele handelingen bij voorbaat tot mislukken gedoemd zouden zijn. De aanwezige zanger (die van die clip met in wit ondergoed gehulde lieve meisjes, een wit schaap en een witte achtergrond) begon er dus ook niet aan.
D’r kapsel bij het betreffende optreden vond ik dan wel weer ronduit lelijk.
Tot zover mijn fashion bijdrage vandaag.
Waar gaat dit over?
@1: En deed sterretje niet aan “daggeren”, dat ook al zoiets als “schuren” was?
@4: Kijk deze oude SP aflevering en je bent eigenlijk alweer bij.
@6: Sorry, voor South Park heb ik geen geduld.
Aardig in deze context is een video van the Onion uit 2008 (!) over eerstgenoemde artiest (let op het genoemde jaartal):
http://www.theonion.com/video/entertainment-scientists-warn-miley-cyrus-will-be,14246/
Als ze hier al zo van onder de indruk zijn vermoed ik dat Amerika desintegreert als ze voor het eerst in het openbaar kennismaken met de term “swaffelen”.
Toch ben ik wel van mening dat de popcultuur waarschijnlijk niet de beste plek is deze discussie te voeren en dat men eigenlijk met z’n academische conceptenfikken van iets in essentie oppervlakkigs als de VMA’s af zou moeten blijven. Omdat het simpelweg niks oplevert. Net zoals een discussie over homoseksualiteit niet met een domme voetballer gevoerd moet worden en een discussie over privacy niet met een zelfingenomen volkszanger. Leave Miley alone.
Met die instelling blijf je als zelfbenoemde intellectuele elite maatschappelijk irrelevant. Vanuit de studeerkamer met een handvol gelijkgestemden oefen je geen invloed uit.
@8 Ha, geniaal!
Gelukkig hebben we de foto’s nog!
Hoop aandachttrekkerij, meer niet. In de entertainment-industrie ben je namelijk een merk. Als merk besta je namelijk niet als er niet over je gekletst wordt, en dan krijg je dus dit soort capriolen.
Opzet geslaagd, zou ik dus zeggen. Iedereen heeft het over Miley Cyrus.
Voor de liefhebbers:
http://boingboing.net/2013/08/28/through-internet-videos-traci.html
“Through internet videos, tracing the African roots of twerk”