Als we dat hele VMBO nou gewoon afschaffen en die dombo’s gewoon vanaf hun twaalfde naar de kassen sturen om daar tomaten en aarbeien te plukken, zijn we in een keer van twee problemen af.
#9
Bullie
Hoax!
#10
NoName
@8, Je kan natuurlijk ook gewoon stoppen met het verbouwen van tomaten en aardbeien.
#11
Daniël Hoenderdos
VMBO leerlingen zijn geen dombo’s.
#12
Krekel
Er zitten echt wel VMBO’ers tussen die deze vragen fout zullen beantwoorden. Het oude LBO zit ook bij het VMBO in, en het klinkt lullig om te zeggen omdat ze er natuurlijk niks aan kunnen doen, maar het is ontzettend moeilijk de intelligentie van die jongens en meisjes te onderschatten.
#13
Bismarck
Op de eerste vraag moet het antwoord natuurlijk 1 seconde zijn, maar het is redelijk gemeen dat te vragen aan scholieren die destijds nog geen 10 waren.
#14
Krekel
Ik kom trouwens uit een volksbuurt, geboren en getogen – ik ga dus al mijn hele leven met debielen om – en ik zie mijn oude speelkameraden die vragen echt wel fout hebben. ‘Weutikveel… zal wel die bloedvadingens zijn of zo!’
’t Is niet zo dat ze te dom zijn om zoiets simpels te kunnen begrijpen, maar je moet de desinteresse van enkele van die kinderen op dat niveau gewoon niet onderschatten. Sommigen weten echt niet wat een ‘skelet’ is, ik beloof het je.
#15
about:
Nou, ik weet niet of ik het moet geloven, maar ik zou zelf wel moeite hiermee hebben. (meer). Dus eigenlijk lijkt het mij dat Daniël moet bewijzen: anders is het karaktermoord.
#16
Share
@6 Neen. Dat moet VMBO ZTN ( zuiver theoretische natuurkunde ) geweest zijn. Nog een vrij onbekende stroming binnen het vmbo als je het mij vraagt.
P.S. Wat is VMBO KB? Kasten Bouwen? Koeken Bakken?
Maar, alle gekheid, ik vond de vragen niet zo raar. Duidelijk naar welke kennis ze verwijzen en dat wordt -op nivo dus- getest. Dat is wat een examen doet. Daarbij gaat Nederland niet teloor aan door vmbo-ers. U weet zelf, daar wijzen wij hele andere rakkers voor aan.
#17
Merijn de Jager
Ik heb zelf nog het VBO gedaan… en ik studeer nu aan een HBO. Ik heb heftige functies bekleed bij een keur aan zorginstellingen.
Of had ik toch maar tomaten en aardbijen moeten plukken? Als meneer (haat)prediker zelf even naar de kassen gaat om daar wat te plukken, kan ‘ie wellicht meteen Bulgaars of Roemeens leren om zijn medeplukkers uit te leggen dat hij een inktzwart mens is. Zielig!
#18
Hijnuken
@6
Je merkt terecht op dat vmbo op 1 grote hoop wordt gegooid. Terwijl er echt wel verschillen zijn.
Ikzelf ben er niet in thuis maar het zou wel fijn zijn te weten over welk vmbo dit gaat.
Meer duiding is op zijn plaats.
#19
Share
Die kan je in je zak steken, Prediker, ouwe koorbal pipo.
Mijn dochter zit op het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs Kader/Beroepsgerichte Leerweg klinkt al een stuk beter dan VMBO.
#21
Bullie
Maar ehm…. bron??
#22
Hijnuken
@20
Bedankt voor de duiding, maarrrr de hamvraag is natuurlijk is de in dit topic genoemde examenvraag een onderdeel van het
Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs Kader/Beroepsgerichte Leerweg en sluit dit aan bij het nivo van dit leertraject?
En zoja, is het terecht dat dit examen aan de publieke schandpaal wordt genageld?
#23
Karl Kraut
Antwoord 1: 42
Antwoord 3: Wat is een pictogram
Je gaat er zo de mist mee in, als je niet uitkijkt.
#24
parallax
Prediker heeft in een halve week mijn IQ al met 20 punten doen dalen dus zijn commentaar komt niet bepaald als een verrassing.
Na dat stukje over haiku’s dacht ik even dat ie misschien last heeft van Aspergers maar dan zouden de rest van zijn schrijfsels niet zo rammelen.
#25
ian
Maar is dit nou een grap of is dit serieus? Waar heeft Daniël Hoenderdos dit vandaan als ik vragen mag?
#26
Rob
Geen idee of ze een of ander model gebruiken om de vragen op te stellen, maar ik kan me zo voorstellen dat je een aantal no-brainers ertussen moet hebben.
Misschien is het interessant om de moeilijkste VMBO vragen eruit te pikken om deze op Sargasso te posten.
#27
JanT
Sinds wanneer doet VMBO 3 ook examen?
De laatste keer was dit nog in VMBO 4.
#28
Cor
@27: begrijpend lezen is ook een vak.
Overigens zijn dit vragen uit de examens Wiskunde, Natuur- en Scheikunde en Biologie van het VMBO BB (basis beroepsgericht), dat is het bijna allerlaagste niveau.
#29
sjap
Je bent echt een loser als badinerend doet over mensen vanwege hun aangeboren/door omgeving gecreëerde vermogen ten aanzien van het correct beantwoorden van examenvragen op school. Je bent dan net zo’n loser als een oh oh cherso muts die badinerend doet over ‘nerderige’ of slimme mensen.
#30
Anoniem
3VMBO doet toch helemaal geen examen?
– Klokkijken
– Wat is een bot?
– Waar zitten je oren?
#31
Furby
@29: Ik wil niet badinerend doen over mensen met mindere vermogens, ik wil wel badinerend doen over mensen die met hun beperkte middelen niet proberen dingen te begrijpen die redelijk essentieel zijn. Als je opgave 3 hierboven namelijk niet goed kan beantwoorden, ben je gewoon een gevaar voor jezelf en mogelijk een gevaar voor je omgeving. Als je dergelijke waarschuwingsiconen niet begrijpt, of de moeite niet wil nemen om ze te begrijpen, dan vraag ik me echt oprecht af hoe je kan functioneren in de maatschappij. Dan lijken mij verkeersborden en andere waarschuwingen namelijk ook te lastig voor je.
Er is niks mis mee als je weinig verstandelijke vermogens hebt. Er is wel wat mis als die zo laag zijn dat meedoen in de maatschappij gevaarlijk voor jezelf en voor anderen kan worden. Ik ben eerder bezorgd over deze mensen dan badinerend, want als ons niveau collectief zo laag zakt dat opgave 3 een eindvraag op de middelbare school is, dan moeten we ons ten zeerste gaan afvragen waar we met z’n allen mee bezig zijn. Het wordt tijd dat we het gezamenlijk weer belangrijk gaan vinden dat dit soort vragen voor kinderen die gewoon mee moeten kunnen komen in de maatschappij van een iets hoger niveau zijn dan basale veiligheidsvoorschriften.
#32
Rob
@31 En wat dachten we van hyperintelligente mensen die atoombommen ontwikkelen? Die zijn toch ook wel een beetje gevaarlijk.
#33
Rob
Pinky vs Brain
#34
Anoniem
Flink niveauverschil trouwens tussen die plaatjes en #15, zelfs al zijn het verschillende leerwegen.
#35
Furby
@32 Die mensen zouden de wereldwijde consequenties van hun daden moeten kunnen overzien. Zo niet is er ook iets met hen mentaal mis, maar dan waarschijnlijk bij een andere meter dan intelligentie. Het gevaar zit hem daar alleen niet in een door onbegrip iets niet begrijpen, maar door met je kennis gevaarlijke uitkomsten teweeg brengen. Ze zullen in ieder geval wel de juiste dingen gebruiken als ze een dergelijk bord zien waar ze werken.
#36
Grolschje
Is dit om de basisschool binnen te komen?
#37
KJ
Tja, een heleboel mensen in het VMBO zijn gewoon borderline debiel. En een heleboel zijn dat helemaal niet.
Het probleem is 1) het ook wel (goede kanten hebbende) idee dat debielen gewoon ‘onder ons’ moeten kunnen leven (een extensie van het idee dat de instituten zo leeg mogelijk moeten zijn – ook niet een slecht idee als je kijkt naar bijv. ziekenhuizen), en 2) de creatie van het VMBO.
Dat laatste idee heeft geen positieve kanten. Het zorgt ervoor dat iemand die gewoon vroeger MAVO deed en op grond daarvan later best gewoon mee kon komen in het bedrijfsleven, nu geassocieerd wordt, en dagelijks in aanraking komt met, mensen die eigenlijk in een instituut thuishoren. De aankomende directie-secretaresse deelt het schoolplein met iemand die twee keer per week in een busje afgevoerd wordt omdat hij zijn pilletje weer niet in wilde nemen.
Schaf het VMBO af !
#38
lijn
Maar wie maakt de vragen? “In de afbeelding is een orgaanstelsel van een jachtluipaard te zien” bij een plaatje van een skelet: de teloorgang van het onderwijs is duidelijk al wat langer aan de gang.
#39
KJ
@lijn; Psst. Eh lijn.. een skelet is *ook* een orgaan-stelsel.
@40 Ja dit is dus VMBO GL, de 1 na hoogste VMBO variant.
De 3 opgaven die hier besproken worden komen uit VMBO BB examen, de 1 na onderste VMBO variant (1 niveau boven de lwoo).
Leerlingen in het lwoo hebben doorgaans een zogenaamde lwoo-indicatie. Dat wil zeggen dat uit onderzoek blijkt dat zij voldoen aan bepaalde criteria die betrekking hebben op leerachterstand, IQ en sociaal-emotionele problematiek.
Voor het lwoo bestaan de volgende criteria. De leerling moet een leerachterstand hebben op tenminste twee van de vier domeinen: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen; en een IQ dat ligt tussen de waarden 75 tot en met 90,
of een IQ dat ligt tussen de waarden 91 tot en met 120 en met een sociaal-emotionele problematiek.
#42
lijn
@KJ In mijn herinnering was een orgaanstelsel een combinatie van: dus beenderstelsel + spierstelsel = bewegingsapparaat = een orgaanstelsel. Maar dat onderstreept dan alleen maar weer dat de teloorgang 25 jaar geleden op het VWO al in gang was gezet :)
#43
Cor
@41: lwoo is geen VMBO-variant, maar ondersteunend aan de VMBO-varianten.
Lager dan VMBO BB valt alleen nog het praktijkonderwijs
#44
parallax
Lager dan VMBO BB valt alleen nog het praktijkonderwijs
Hoezo is praktijkonderwijs nou weer ‘lager’ dan VMBO BB?
Lijkt mee heel zinnig voor mensen die niet theoretisch denken, praktijkonderwijs.
Mooi verhaal van een directeur van een ‘MAVO’ (heette nog zo ook al was het dat niet meer). Die had een jongen in de klas die niet wilde leren. Met name wiskunde stond hem niet aan. Spijbelde elke les. Ze hadden alles geprobeerd. Geen land mee te bezeilen.
‘Okee, wat wil je dan wel?’, vroeg die directeur.
‘Ik wil fietsenmaker worden’.
‘Okee, dan zoeken we een fietsenmaker die nog een hulpje nodig heeft’.
Zo gezegd, zo gedaan. Knulletje helemaal verguld. Nu zou zijn droom werkelijkheid worden.
Na een week kwam die jongen weer op school.
‘Wat kom je doen? Je zou toch fietsenmaker worden?’, vroeg de directeur.
‘Jawel, maar daarvoor moet ik kunnen rekenen.’
Die jongen heeft geen wiskundeles meer gemist.
Voor veel mensen is het gewoon zonde om ze een hele hoop algemene theorie te geven waar ze het nut niet van inzien. En dat vier jaar lang. Met klassen van 25-30 leerlingen waar allerlei sociaal-emotioneel gestoorden, IQ-deficiënten, jeugdige criminelen.
Niet bepaald een veilige en positieve leeromgeving. Weggegooid geld. Laat die jongens en meisjes in godsnaam vanaf hun twaalfde drie dagen per week gaan werken. Bij de kapper ofzo. Of de sigarenboer.
#46
jantje
ja of gewoon meteen naar de fabriek ,net als vroeger
#47
KJ
@Prediker; Ik denk dat je echt niet begrijpt wat voor soort mensen er in het praktijkonderwijs zitten. Ik heb een vriend die dit soort jongetjes begeleidt. Da’s dezelfde vriend die me die truuk geleerd heeft hoe je iemand met twee vingers van 1 arm geheel in bedwang kan houden. Gebruikt ‘ie wel eens op z’n werk. Een keer heeft ‘ie het een hele dag lang moeten doen.
#48
Bismarck
@46: Waarom pas op hun 12e? Op hun 8e kunnen ze ook al werken.
#49
Reinaert
Erg goedkoop het opzetje Hoenderdos.
Leerlingen op het vmbo-bb zijn nu eenmaal geen hoogvliegers als het om dit soort theoretische kennis gaat.
Laat ze leren door doen en je hebt er prima arbeidskrachten aan.
En geef ze een gevoel van eigenwaarde door hen ook in staat te stellen hun diploma, op hun niveau te halen.
Daar is niks mis mee.
Dat is een beloning na hard studeren, voor hen.
Deze leerlingen gaan straks (de meesten) voor routinematig werk en zijn daarvoor ook nodig en zijn daar dik tevreden mee.
Prima toch, laat de neerbuigendheid svp achterwege.
#50
Daniël Hoenderdos
Reinaert, dat gevoel van eigenwaarde is dus precies waarom mijn hart hier zo van gaat bloeden. Waar jij mij op kunt betrappen op neerbuigendheid, zou ik dat graag willen rectificeren.
Wat ik met deze post bedoel is namelijk het tegenovergestelde. Ik werk in het onderwijs, en ik geef les aan VMBO leerlingen (Theoretische leerweg, dus geen BB).
Ik vind het vreselijk dat wij, als Nederlandse pedagogen, leerlingen dit soort examenvragen geven. Wat blijkt hier nu uit? Wij, als pedagogen, hebben voor leerlingen van 16, die 4 jaar voortgezet onderwijs hebben gevolgd, een examen bedacht met de rekensom 13 minuten – 12 minuten en 58 seconden, de vraag hoe zien botten er uit, en een vraag waar zitten je oren.
Die impliciete boodschap is dus: tjezus wat ben je dom. Dat gaat pas ten koste van eigenwaarde, van een gevoel van nut, van een gevoel van er mogen zijn. Dát is wat ik hier aan de kaak wil stellen.
Door geen wezenlijke eisen aan leerlingen te stellen, vraag je ook geen betrokkenheid bij het leerproces. Waar hebben die kinderen nu vier jaar lang 8 uur per dag voor op school gezeten?
Ik denk dus dat mijn goedkope opzetje een beetje verkeerd hebt begrepen.
#51
Daniël Hoenderdos
NB: gisteren letterlijk in de personeelskamer een oudere docent horen zeggen: ‘wat ik vroeger deed met MAVO 3, doe ik nu in HAVO 4)’. Nivellering naar beneden, het VMBO wordt imho gebruikt als afvoerputje van het onderwijssysteem. Dat lijkt me niet de bedoeling, onwenselijk en doet geen recht aan het grondwettelijke recht dat mensen hebben op goed onderwijs als voorbereiding op verantwoordelijk burgerschap.
“Waar hebben die kinderen nu vier jaar lang 8 uur per dag voor op school gezeten?”
De illusie dat dit land kinderen een opleiding en daarmee een toekomst geeft. Wel een dure illusie.
#53
parallax
NB: gisteren letterlijk in de personeelskamer een oudere docent horen zeggen: ‘wat ik vroeger deed met MAVO 3, doe ik nu in HAVO 4
Wat ik al tijden roep(toeter). Moet je eens als 30-jarige voor de grap een nieuwe studie beginnen op de uni. Kun je lachen.
PaPuRs RegTstreeks VaN mE Twittr.
#54
Reinaert
@ 50 Daniël Hoenderdos
Je stelt dat je met dit soort opgaven de impliciete boodschap geeft: Wat ben je dom!
Jouw bijdrage zo uitgelegd, kan ik plaatsen en is inderdaad een andere boodschap dan dat ik begreep.
Toch is de vraag of de leerlingen dit ook zo ervaren?
Maar goed.
Wel dan meteen en vervolgens de vraag: Wat wil je er voor in de plaats?
Welke kennis en vaardigheden.
Als je zegt/vindt dat deze groep leerlingen vooral baat hebben bij praktische kennis, dat je er doeners van wilt maken met een goede werkhouding dan ben ik het met je eens.
En examinering kan dan op een praktijkvloer.
Laat maar zien wat je kunt, met een examinator, met een aantal handelingen die men moet kunnen verrichten.
Ik denk dat dat meerwaarde heeft.
#55
Reinaert
@ 51
Wat betreft de oudere docent het volgende.
Wat ik vroeger op de Mulo met wiskunde leerde, leren mijn kinderen nu op het VWO. Pas na 3 schooljaren zie ik dat binnen dat vakgebied enige eisen worden gesteld. Gevolg: de wijsneuzen daar vervelen zich dood bij dit vakgebied, kunnen het gevraagde met gemak, als ze zich een beetje inspannen.
Daar hoor en zie je ook bij andere vakkken, op andere niveau’s.
Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Ik ben vroeger volgestopt met dode ballast, tegelijkertijd mogen sommige eisen echt wel omhoog.
Je ziet nu langzamerhand een beweging terug, een aanscherping van de eisen. Toch blijft het zinvol je af te vragen welke kennis je op welk niveau moet verwerven.
Als je niet kunt rekenen met een rekenmachine is dat dan erg?
Als je de weg niet vindt zonder TomTom is dat dan erg?
Als je spellingscorrectie gebruikt is dat dan dom?
Wie het weet mag het zeggen.
#56
Daniël Hoenderdos
Het er helemaal niet om of het erg is als bepaalde kennis ontbreekt. Ik weet een heleboel waar ik best zonder zou kunnen zonder dat ik dat erg zou vinden.
Onderwijs heeft niet als enige verantwoordelijkheid het aanbrengen van kennis en vaardigheden, maar ook het bijbrengen van verantwoordelijkheidsgevoel, gevoel van identiteit, van sociale vaardigheden, van burgerschap enzovoorts. Bij leerlingen een manier van denken aanbrengen die hen in staat stelt het maken van onderbouwde keuzes, het inrichten van hun leven naar hun eigen normen en waarden afgestemd op die wij als maatschappij verwachten en waarderen en hen in staat stelt een leven voor hen en hun gezin op te bouwen.
´Bildung´ draagt daaraan bij. Dit soort examenvragen en de impliciete boodschap die deze uitspreekt niet. Of leerlingen het letterlijk zo zullen lezen denk ik niet, maar kinderen zijn niet doofstomblindnumb, dit soort boodschappen worden continu, door de hele maatschappij gegeven en komen gevoelsmatig echt wel binnen.
Kijk alleen maar eens naar de betitelen van de reaguurders in de comments hierboven. ´randdebiel´, ´dombo’s’, ‘horen in een instelling thuis’, enzovoorts. Denk je dat dat ongehoord wordt?
Als je dan ook als nationaal exameninstituut dat signaal overneemt met dit soort vragen, vind ik dat je zestienjarige kinderen die het in heel veel gevallen toch al niet makkelijk hebben, vreselijk faalt en in de kou laat staan.
#57
rqsall
@Reinaert, 55. Je vragen riepen dit fossiel van de interwebs bij me in herinnering:
Een quote: “Technology’s greatest contribution is to permit people to be incompetent at a larger and larger range of things. Only by embracing such incompetence is the human race able to progress.”
Ik ben er zelf nog niet uit…
#58
KJ
Hm. Ik zie niet zoveel verschil tussen mijn eigen secondaire onderwijs en dat van mijn dochter (allebei gymnasium).
#59
Reinaert
@ 57
Dat fossiel vertelt een boeiend en wijs verhaal, met dank voor de link.
@ 56
Je hebt je punt gemaakt.
Mijn vraag blijft wel staan. Hoe wil je het anders zien?
#60
zaz
@Hoenderdos; De meeste reacties hier dragen anders ook niet echt bij aan de eigenwaarde van VMBO kinderen.
Het examen zegt nog het meest wat over de diplomadrift van scholen.
#61
NoName
Gelukkig past de mens zich aan
Of niet
*maar om nu te spreken van een Nederlandse kenniseconomie
#62
DJ
dus, omdat er uit bot stamcellen en signaal moleculen komen, is het skelet een orgaan? Verwarrende vraag en onnodig complex geformuleerd voor de test, ‘stelsel’ ipv ‘orgaanstelsel’ was beter geweest
een diploma is beter dan geen diploma
#63
Bismarck
Oké dan doe ik nu een tentamenvraag aan een universitaire opleiding (waarbij het statistiekboek gebruikt mocht worden):
Gegeven is een normale verdeling van scores tussen 8 en 32, met gemiddelde 20 en variantie 16. Vraag: Welke percentage van de oppervlakte onder de verdeling heeft scores die groter zijn dan 24?
a. ongeveer 18%
b. ongeveer 32%
c. ongeveer 50%
d. ongeveer 82%
Let op: driekwart van de studenten had de vraag fout (jawel, dat betekent dat ze gemiddeld niet beter dan de gokkans hebben geantwoord), daarmee was deze vraag objectief gemeten de op één na moeilijkste uit het tentamen.
#64
Rene
@63: Ben bijzonder benieuwd hoe die 18 18 is geworden…
Bij een echte normale verdeling en de reguliere 68% benadering voor [mu-sigma,mu+sigma] (ie, 16-24) zou het 16% zijn en met de reguliere 99.8 voor [mu-3*sigma ,mu+3*sigma] (ie, 8-32) krijg ik bovendien die 16 op geen enkele manier voldoende geschaald om er 18 van te maken. Wat doen jullie allemaal voor ernstig spannende dingen daar in Limburg?
(en als ik aanneem dat “scores” geheeltallig zijn en een continuïteitscorrectie toepas wordt het alleen maar erger, p(x > 24.5) in plaats van p(x > 24)).
#65
Bismarck
@64: Er staat vast niet voor niets ongeveer, al kun je twijfelen aan de docent die die antwoorden bedacht.
Desondanks mag gewoon niet meer dan de helft van de studenten deze vraag fout hebben omdat je niet op een universiteit hoeft te zitten om op het idee te komen dat het goede antwoord in ieder geval minder dan 50% moet zijn (vooropgesteld dat je wel in een boek waar dat in staat kan opzoeken dat de normale verdeling symmetrisch is, zoals bij dit tentamen toegestaan). Zover lijkt het me eigenlijk vmbo-stof.
#66
Rene
@ 65: Het 82% antwoord kan gewoon een logisch-inversiefoutje zijn in plaats van ontbrekende kennis, en ik denk in feite niet dat veel mensen 50 zullen hebben gezegd.
Jammer dat jij die docent niet was. Zat me al te verkneukelen bij de gedachte dat je de 0.02% van buiten het (8,32) interval zonder het procentteken had opgeteld bij de 0.16 van (24,\infty) — maar verder had je je punt al wel gemaakt bij de simpele constatering van multiple-choice voor een universitair tentamen kansrekening of statistiek…
#67
Bismarck
@66: multiple choice is behoorlijk standaard op universiteiten, zeker bij wat grotere opleidingen. Geloof het of niet, ik heb net een examenreglement gelezen dat het vanaf volgend jaar verplicht voor het eerste jaar van haar opleiding.
#68
Daniël Hoenderdos
Miltiple choice tentamens kijken lekker snel na. Universitaire docenten hebben namelijk
a) het vaak druk
b) vaak een hekel aan lesgeven.
Overigens is het best mogelijk om goede multiple choice vragen te verzinnen, maar omwille van die a) en b) gebeurt dat meestal niet.
Te weinig vraagt men zich af: waartoe toets ik eigenlijk?
(Het hele idee dat je bij een 55% score een de facto voldoende op de lijst hebt staan is belachelijk. Zou u graag gediagnosticeerd willen worden, en geopereerd willen worden door artsen en chirurgen waarbij maar 55% van de kennis daadwerkelijk is aangebracht?)
Overigens is er vaak een 70% criterium waarbij 70% van de punten leidt tot een 5,5. Het punt wat ik probeer te maken gaat even niet over die percentages, maar om de basale aanname dat het OK is om niet alle kennis (hetzij 55% of 70%) die in opleidingen aangebracht had moeten zijn ook daadwerkelijk aangebracht is.
Of dat een realistische doelstelling is, kan men zich ook afvragen.
#69
Stef
Wat is de bron nou van die plaatjes? Welk examen is dit? Welk niveau? Beetje duiding bij deze suggestieve titel is wel welkom.
#70
Bismarck
@66: “Jammer dat jij die docent niet was.”
Iemand laat zich kennen ;-)
#71
larie
Tja..ik heb mij niet verdiept in alle reacties, echter. Alle niches gevuld, de makers en de denkers. Beiden van waarde, 180 graden complementair..kunnen we samen naar de sterren kijken.
Reacties (71)
Als dit de examenvragen zijn, dan leer je die kinderen dus in feite dat hun pedagogen hen dom vinden. Mijn hart huilt.
Dit is niet echt, toch?
Is dit niet een of ander Crèche examen of zo? Of een inburgeringsexamen voor Papua’s?
Ik hoop het niet. Oh God, laat het een hoax zijn!
Ik begrijp het niet. Is 1 van die vragen van vroeger en de rest van nu ?
VMBO wat? VMBO BB? VMBO KB? Of VMBO TL? Maakt wel uit.
Dit is in elk geval geen VMBO TL, hoop ik ten zeerste.
Zo triest heb ik zelden vragen gezien….
Als we dat hele VMBO nou gewoon afschaffen en die dombo’s gewoon vanaf hun twaalfde naar de kassen sturen om daar tomaten en aarbeien te plukken, zijn we in een keer van twee problemen af.
Hoax!
@8, Je kan natuurlijk ook gewoon stoppen met het verbouwen van tomaten en aardbeien.
VMBO leerlingen zijn geen dombo’s.
Er zitten echt wel VMBO’ers tussen die deze vragen fout zullen beantwoorden. Het oude LBO zit ook bij het VMBO in, en het klinkt lullig om te zeggen omdat ze er natuurlijk niks aan kunnen doen, maar het is ontzettend moeilijk de intelligentie van die jongens en meisjes te onderschatten.
Op de eerste vraag moet het antwoord natuurlijk 1 seconde zijn, maar het is redelijk gemeen dat te vragen aan scholieren die destijds nog geen 10 waren.
Ik kom trouwens uit een volksbuurt, geboren en getogen – ik ga dus al mijn hele leven met debielen om – en ik zie mijn oude speelkameraden die vragen echt wel fout hebben. ‘Weutikveel… zal wel die bloedvadingens zijn of zo!’
’t Is niet zo dat ze te dom zijn om zoiets simpels te kunnen begrijpen, maar je moet de desinteresse van enkele van die kinderen op dat niveau gewoon niet onderschatten. Sommigen weten echt niet wat een ‘skelet’ is, ik beloof het je.
Nou, ik weet niet of ik het moet geloven, maar ik zou zelf wel moeite hiermee hebben. (meer). Dus eigenlijk lijkt het mij dat Daniël moet bewijzen: anders is het karaktermoord.
@6 Neen. Dat moet VMBO ZTN ( zuiver theoretische natuurkunde ) geweest zijn. Nog een vrij onbekende stroming binnen het vmbo als je het mij vraagt.
P.S. Wat is VMBO KB? Kasten Bouwen? Koeken Bakken?
Maar, alle gekheid, ik vond de vragen niet zo raar. Duidelijk naar welke kennis ze verwijzen en dat wordt -op nivo dus- getest. Dat is wat een examen doet. Daarbij gaat Nederland niet teloor aan door vmbo-ers. U weet zelf, daar wijzen wij hele andere rakkers voor aan.
Ik heb zelf nog het VBO gedaan… en ik studeer nu aan een HBO. Ik heb heftige functies bekleed bij een keur aan zorginstellingen.
Of had ik toch maar tomaten en aardbijen moeten plukken? Als meneer (haat)prediker zelf even naar de kassen gaat om daar wat te plukken, kan ‘ie wellicht meteen Bulgaars of Roemeens leren om zijn medeplukkers uit te leggen dat hij een inktzwart mens is. Zielig!
@6
Je merkt terecht op dat vmbo op 1 grote hoop wordt gegooid. Terwijl er echt wel verschillen zijn.
Ikzelf ben er niet in thuis maar het zou wel fijn zijn te weten over welk vmbo dit gaat.
Meer duiding is op zijn plaats.
Die kan je in je zak steken, Prediker, ouwe koorbal pipo.
KB = Kader/Beroepsgerichte leerweg
TL Theoretische leerweg, BB Basisberoeps
Mijn dochter zit op het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs Kader/Beroepsgerichte Leerweg klinkt al een stuk beter dan VMBO.
Maar ehm…. bron??
@20
Bedankt voor de duiding, maarrrr de hamvraag is natuurlijk is de in dit topic genoemde examenvraag een onderdeel van het
Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs Kader/Beroepsgerichte Leerweg en sluit dit aan bij het nivo van dit leertraject?
En zoja, is het terecht dat dit examen aan de publieke schandpaal wordt genageld?
Antwoord 1: 42
Antwoord 3: Wat is een pictogram
Je gaat er zo de mist mee in, als je niet uitkijkt.
Prediker heeft in een halve week mijn IQ al met 20 punten doen dalen dus zijn commentaar komt niet bepaald als een verrassing.
Na dat stukje over haiku’s dacht ik even dat ie misschien last heeft van Aspergers maar dan zouden de rest van zijn schrijfsels niet zo rammelen.
Maar is dit nou een grap of is dit serieus? Waar heeft Daniël Hoenderdos dit vandaan als ik vragen mag?
Geen idee of ze een of ander model gebruiken om de vragen op te stellen, maar ik kan me zo voorstellen dat je een aantal no-brainers ertussen moet hebben.
Misschien is het interessant om de moeilijkste VMBO vragen eruit te pikken om deze op Sargasso te posten.
Sinds wanneer doet VMBO 3 ook examen?
De laatste keer was dit nog in VMBO 4.
@27: begrijpend lezen is ook een vak.
Overigens zijn dit vragen uit de examens Wiskunde, Natuur- en Scheikunde en Biologie van het VMBO BB (basis beroepsgericht), dat is het bijna allerlaagste niveau.
Je bent echt een loser als badinerend doet over mensen vanwege hun aangeboren/door omgeving gecreëerde vermogen ten aanzien van het correct beantwoorden van examenvragen op school. Je bent dan net zo’n loser als een oh oh cherso muts die badinerend doet over ‘nerderige’ of slimme mensen.
3VMBO doet toch helemaal geen examen?
– Klokkijken
– Wat is een bot?
– Waar zitten je oren?
@29: Ik wil niet badinerend doen over mensen met mindere vermogens, ik wil wel badinerend doen over mensen die met hun beperkte middelen niet proberen dingen te begrijpen die redelijk essentieel zijn. Als je opgave 3 hierboven namelijk niet goed kan beantwoorden, ben je gewoon een gevaar voor jezelf en mogelijk een gevaar voor je omgeving. Als je dergelijke waarschuwingsiconen niet begrijpt, of de moeite niet wil nemen om ze te begrijpen, dan vraag ik me echt oprecht af hoe je kan functioneren in de maatschappij. Dan lijken mij verkeersborden en andere waarschuwingen namelijk ook te lastig voor je.
Er is niks mis mee als je weinig verstandelijke vermogens hebt. Er is wel wat mis als die zo laag zijn dat meedoen in de maatschappij gevaarlijk voor jezelf en voor anderen kan worden. Ik ben eerder bezorgd over deze mensen dan badinerend, want als ons niveau collectief zo laag zakt dat opgave 3 een eindvraag op de middelbare school is, dan moeten we ons ten zeerste gaan afvragen waar we met z’n allen mee bezig zijn. Het wordt tijd dat we het gezamenlijk weer belangrijk gaan vinden dat dit soort vragen voor kinderen die gewoon mee moeten kunnen komen in de maatschappij van een iets hoger niveau zijn dan basale veiligheidsvoorschriften.
@31 En wat dachten we van hyperintelligente mensen die atoombommen ontwikkelen? Die zijn toch ook wel een beetje gevaarlijk.
Pinky vs Brain
Flink niveauverschil trouwens tussen die plaatjes en #15, zelfs al zijn het verschillende leerwegen.
@32 Die mensen zouden de wereldwijde consequenties van hun daden moeten kunnen overzien. Zo niet is er ook iets met hen mentaal mis, maar dan waarschijnlijk bij een andere meter dan intelligentie. Het gevaar zit hem daar alleen niet in een door onbegrip iets niet begrijpen, maar door met je kennis gevaarlijke uitkomsten teweeg brengen. Ze zullen in ieder geval wel de juiste dingen gebruiken als ze een dergelijk bord zien waar ze werken.
Is dit om de basisschool binnen te komen?
Tja, een heleboel mensen in het VMBO zijn gewoon borderline debiel. En een heleboel zijn dat helemaal niet.
Het probleem is 1) het ook wel (goede kanten hebbende) idee dat debielen gewoon ‘onder ons’ moeten kunnen leven (een extensie van het idee dat de instituten zo leeg mogelijk moeten zijn – ook niet een slecht idee als je kijkt naar bijv. ziekenhuizen), en 2) de creatie van het VMBO.
Dat laatste idee heeft geen positieve kanten. Het zorgt ervoor dat iemand die gewoon vroeger MAVO deed en op grond daarvan later best gewoon mee kon komen in het bedrijfsleven, nu geassocieerd wordt, en dagelijks in aanraking komt met, mensen die eigenlijk in een instituut thuishoren. De aankomende directie-secretaresse deelt het schoolplein met iemand die twee keer per week in een busje afgevoerd wordt omdat hij zijn pilletje weer niet in wilde nemen.
Schaf het VMBO af !
Maar wie maakt de vragen? “In de afbeelding is een orgaanstelsel van een jachtluipaard te zien” bij een plaatje van een skelet: de teloorgang van het onderwijs is duidelijk al wat langer aan de gang.
@lijn; Psst. Eh lijn.. een skelet is *ook* een orgaan-stelsel.
Heel ander examen, ook vmbo:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/GL-0681-a-11-1-o.pdf
via: http://twitter.com/#!/noortjecoppens/status/71157030404108288
@40 Ja dit is dus VMBO GL, de 1 na hoogste VMBO variant.
De 3 opgaven die hier besproken worden komen uit VMBO BB examen, de 1 na onderste VMBO variant (1 niveau boven de lwoo).
Leerlingen in het lwoo hebben doorgaans een zogenaamde lwoo-indicatie. Dat wil zeggen dat uit onderzoek blijkt dat zij voldoen aan bepaalde criteria die betrekking hebben op leerachterstand, IQ en sociaal-emotionele problematiek.
Voor het lwoo bestaan de volgende criteria. De leerling moet een leerachterstand hebben op tenminste twee van de vier domeinen: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen; en een IQ dat ligt tussen de waarden 75 tot en met 90,
of een IQ dat ligt tussen de waarden 91 tot en met 120 en met een sociaal-emotionele problematiek.
@KJ In mijn herinnering was een orgaanstelsel een combinatie van: dus beenderstelsel + spierstelsel = bewegingsapparaat = een orgaanstelsel. Maar dat onderstreept dan alleen maar weer dat de teloorgang 25 jaar geleden op het VWO al in gang was gezet :)
@41: lwoo is geen VMBO-variant, maar ondersteunend aan de VMBO-varianten.
Lager dan VMBO BB valt alleen nog het praktijkonderwijs
Lagerdan VMBO BB valt alleen nog het praktijkonderwijsFTFY.
Hoezo is praktijkonderwijs nou weer ‘lager’ dan VMBO BB?
Lijkt mee heel zinnig voor mensen die niet theoretisch denken, praktijkonderwijs.
Mooi verhaal van een directeur van een ‘MAVO’ (heette nog zo ook al was het dat niet meer). Die had een jongen in de klas die niet wilde leren. Met name wiskunde stond hem niet aan. Spijbelde elke les. Ze hadden alles geprobeerd. Geen land mee te bezeilen.
‘Okee, wat wil je dan wel?’, vroeg die directeur.
‘Ik wil fietsenmaker worden’.
‘Okee, dan zoeken we een fietsenmaker die nog een hulpje nodig heeft’.
Zo gezegd, zo gedaan. Knulletje helemaal verguld. Nu zou zijn droom werkelijkheid worden.
Na een week kwam die jongen weer op school.
‘Wat kom je doen? Je zou toch fietsenmaker worden?’, vroeg de directeur.
‘Jawel, maar daarvoor moet ik kunnen rekenen.’
Die jongen heeft geen wiskundeles meer gemist.
Voor veel mensen is het gewoon zonde om ze een hele hoop algemene theorie te geven waar ze het nut niet van inzien. En dat vier jaar lang. Met klassen van 25-30 leerlingen waar allerlei sociaal-emotioneel gestoorden, IQ-deficiënten, jeugdige criminelen.
Niet bepaald een veilige en positieve leeromgeving. Weggegooid geld. Laat die jongens en meisjes in godsnaam vanaf hun twaalfde drie dagen per week gaan werken. Bij de kapper ofzo. Of de sigarenboer.
ja of gewoon meteen naar de fabriek ,net als vroeger
@Prediker; Ik denk dat je echt niet begrijpt wat voor soort mensen er in het praktijkonderwijs zitten. Ik heb een vriend die dit soort jongetjes begeleidt. Da’s dezelfde vriend die me die truuk geleerd heeft hoe je iemand met twee vingers van 1 arm geheel in bedwang kan houden. Gebruikt ‘ie wel eens op z’n werk. Een keer heeft ‘ie het een hele dag lang moeten doen.
@46: Waarom pas op hun 12e? Op hun 8e kunnen ze ook al werken.
Erg goedkoop het opzetje Hoenderdos.
Leerlingen op het vmbo-bb zijn nu eenmaal geen hoogvliegers als het om dit soort theoretische kennis gaat.
Laat ze leren door doen en je hebt er prima arbeidskrachten aan.
En geef ze een gevoel van eigenwaarde door hen ook in staat te stellen hun diploma, op hun niveau te halen.
Daar is niks mis mee.
Dat is een beloning na hard studeren, voor hen.
Deze leerlingen gaan straks (de meesten) voor routinematig werk en zijn daarvoor ook nodig en zijn daar dik tevreden mee.
Prima toch, laat de neerbuigendheid svp achterwege.
Reinaert, dat gevoel van eigenwaarde is dus precies waarom mijn hart hier zo van gaat bloeden. Waar jij mij op kunt betrappen op neerbuigendheid, zou ik dat graag willen rectificeren.
Wat ik met deze post bedoel is namelijk het tegenovergestelde. Ik werk in het onderwijs, en ik geef les aan VMBO leerlingen (Theoretische leerweg, dus geen BB).
Ik vind het vreselijk dat wij, als Nederlandse pedagogen, leerlingen dit soort examenvragen geven. Wat blijkt hier nu uit? Wij, als pedagogen, hebben voor leerlingen van 16, die 4 jaar voortgezet onderwijs hebben gevolgd, een examen bedacht met de rekensom 13 minuten – 12 minuten en 58 seconden, de vraag hoe zien botten er uit, en een vraag waar zitten je oren.
Die impliciete boodschap is dus: tjezus wat ben je dom. Dat gaat pas ten koste van eigenwaarde, van een gevoel van nut, van een gevoel van er mogen zijn. Dát is wat ik hier aan de kaak wil stellen.
Door geen wezenlijke eisen aan leerlingen te stellen, vraag je ook geen betrokkenheid bij het leerproces. Waar hebben die kinderen nu vier jaar lang 8 uur per dag voor op school gezeten?
Ik denk dus dat mijn goedkope opzetje een beetje verkeerd hebt begrepen.
NB: gisteren letterlijk in de personeelskamer een oudere docent horen zeggen: ‘wat ik vroeger deed met MAVO 3, doe ik nu in HAVO 4)’. Nivellering naar beneden, het VMBO wordt imho gebruikt als afvoerputje van het onderwijssysteem. Dat lijkt me niet de bedoeling, onwenselijk en doet geen recht aan het grondwettelijke recht dat mensen hebben op goed onderwijs als voorbereiding op verantwoordelijk burgerschap.
“Waar hebben die kinderen nu vier jaar lang 8 uur per dag voor op school gezeten?”
De illusie dat dit land kinderen een opleiding en daarmee een toekomst geeft. Wel een dure illusie.
NB: gisteren letterlijk in de personeelskamer een oudere docent horen zeggen: ‘wat ik vroeger deed met MAVO 3, doe ik nu in HAVO 4
Wat ik al tijden roep(toeter). Moet je eens als 30-jarige voor de grap een nieuwe studie beginnen op de uni. Kun je lachen.
PaPuRs RegTstreeks VaN mE Twittr.
@ 50 Daniël Hoenderdos
Je stelt dat je met dit soort opgaven de impliciete boodschap geeft: Wat ben je dom!
Jouw bijdrage zo uitgelegd, kan ik plaatsen en is inderdaad een andere boodschap dan dat ik begreep.
Toch is de vraag of de leerlingen dit ook zo ervaren?
Maar goed.
Wel dan meteen en vervolgens de vraag: Wat wil je er voor in de plaats?
Welke kennis en vaardigheden.
Als je zegt/vindt dat deze groep leerlingen vooral baat hebben bij praktische kennis, dat je er doeners van wilt maken met een goede werkhouding dan ben ik het met je eens.
En examinering kan dan op een praktijkvloer.
Laat maar zien wat je kunt, met een examinator, met een aantal handelingen die men moet kunnen verrichten.
Ik denk dat dat meerwaarde heeft.
@ 51
Wat betreft de oudere docent het volgende.
Wat ik vroeger op de Mulo met wiskunde leerde, leren mijn kinderen nu op het VWO. Pas na 3 schooljaren zie ik dat binnen dat vakgebied enige eisen worden gesteld. Gevolg: de wijsneuzen daar vervelen zich dood bij dit vakgebied, kunnen het gevraagde met gemak, als ze zich een beetje inspannen.
Daar hoor en zie je ook bij andere vakkken, op andere niveau’s.
Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Ik ben vroeger volgestopt met dode ballast, tegelijkertijd mogen sommige eisen echt wel omhoog.
Je ziet nu langzamerhand een beweging terug, een aanscherping van de eisen. Toch blijft het zinvol je af te vragen welke kennis je op welk niveau moet verwerven.
Als je niet kunt rekenen met een rekenmachine is dat dan erg?
Als je de weg niet vindt zonder TomTom is dat dan erg?
Als je spellingscorrectie gebruikt is dat dan dom?
Wie het weet mag het zeggen.
Het er helemaal niet om of het erg is als bepaalde kennis ontbreekt. Ik weet een heleboel waar ik best zonder zou kunnen zonder dat ik dat erg zou vinden.
Onderwijs heeft niet als enige verantwoordelijkheid het aanbrengen van kennis en vaardigheden, maar ook het bijbrengen van verantwoordelijkheidsgevoel, gevoel van identiteit, van sociale vaardigheden, van burgerschap enzovoorts. Bij leerlingen een manier van denken aanbrengen die hen in staat stelt het maken van onderbouwde keuzes, het inrichten van hun leven naar hun eigen normen en waarden afgestemd op die wij als maatschappij verwachten en waarderen en hen in staat stelt een leven voor hen en hun gezin op te bouwen.
´Bildung´ draagt daaraan bij. Dit soort examenvragen en de impliciete boodschap die deze uitspreekt niet. Of leerlingen het letterlijk zo zullen lezen denk ik niet, maar kinderen zijn niet doofstomblindnumb, dit soort boodschappen worden continu, door de hele maatschappij gegeven en komen gevoelsmatig echt wel binnen.
Kijk alleen maar eens naar de betitelen van de reaguurders in de comments hierboven. ´randdebiel´, ´dombo’s’, ‘horen in een instelling thuis’, enzovoorts. Denk je dat dat ongehoord wordt?
Als je dan ook als nationaal exameninstituut dat signaal overneemt met dit soort vragen, vind ik dat je zestienjarige kinderen die het in heel veel gevallen toch al niet makkelijk hebben, vreselijk faalt en in de kou laat staan.
@Reinaert, 55. Je vragen riepen dit fossiel van de interwebs bij me in herinnering:
http://theodoregray.com/BrainRot/
Een quote: “Technology’s greatest contribution is to permit people to be incompetent at a larger and larger range of things. Only by embracing such incompetence is the human race able to progress.”
Ik ben er zelf nog niet uit…
Hm. Ik zie niet zoveel verschil tussen mijn eigen secondaire onderwijs en dat van mijn dochter (allebei gymnasium).
@ 57
Dat fossiel vertelt een boeiend en wijs verhaal, met dank voor de link.
@ 56
Je hebt je punt gemaakt.
Mijn vraag blijft wel staan. Hoe wil je het anders zien?
@Hoenderdos; De meeste reacties hier dragen anders ook niet echt bij aan de eigenwaarde van VMBO kinderen.
Het examen zegt nog het meest wat over de diplomadrift van scholen.
Gelukkig past de mens zich aan
Of niet
*maar om nu te spreken van een Nederlandse kenniseconomie
dus, omdat er uit bot stamcellen en signaal moleculen komen, is het skelet een orgaan? Verwarrende vraag en onnodig complex geformuleerd voor de test, ‘stelsel’ ipv ‘orgaanstelsel’ was beter geweest
een diploma is beter dan geen diploma
Oké dan doe ik nu een tentamenvraag aan een universitaire opleiding (waarbij het statistiekboek gebruikt mocht worden):
Gegeven is een normale verdeling van scores tussen 8 en 32, met gemiddelde 20 en variantie 16. Vraag: Welke percentage van de oppervlakte onder de verdeling heeft scores die groter zijn dan 24?
a. ongeveer 18%
b. ongeveer 32%
c. ongeveer 50%
d. ongeveer 82%
Let op: driekwart van de studenten had de vraag fout (jawel, dat betekent dat ze gemiddeld niet beter dan de gokkans hebben geantwoord), daarmee was deze vraag objectief gemeten de op één na moeilijkste uit het tentamen.
@63: Ben bijzonder benieuwd hoe die 18 18 is geworden…
Bij een echte normale verdeling en de reguliere 68% benadering voor [mu-sigma,mu+sigma] (ie, 16-24) zou het 16% zijn en met de reguliere 99.8 voor [mu-3*sigma ,mu+3*sigma] (ie, 8-32) krijg ik bovendien die 16 op geen enkele manier voldoende geschaald om er 18 van te maken. Wat doen jullie allemaal voor ernstig spannende dingen daar in Limburg?
(en als ik aanneem dat “scores” geheeltallig zijn en een continuïteitscorrectie toepas wordt het alleen maar erger, p(x > 24.5) in plaats van p(x > 24)).
@64: Er staat vast niet voor niets ongeveer, al kun je twijfelen aan de docent die die antwoorden bedacht.
Desondanks mag gewoon niet meer dan de helft van de studenten deze vraag fout hebben omdat je niet op een universiteit hoeft te zitten om op het idee te komen dat het goede antwoord in ieder geval minder dan 50% moet zijn (vooropgesteld dat je wel in een boek waar dat in staat kan opzoeken dat de normale verdeling symmetrisch is, zoals bij dit tentamen toegestaan). Zover lijkt het me eigenlijk vmbo-stof.
@ 65: Het 82% antwoord kan gewoon een logisch-inversiefoutje zijn in plaats van ontbrekende kennis, en ik denk in feite niet dat veel mensen 50 zullen hebben gezegd.
Jammer dat jij die docent niet was. Zat me al te verkneukelen bij de gedachte dat je de 0.02% van buiten het (8,32) interval zonder het procentteken had opgeteld bij de 0.16 van (24,\infty) — maar verder had je je punt al wel gemaakt bij de simpele constatering van multiple-choice voor een universitair tentamen kansrekening of statistiek…
@66: multiple choice is behoorlijk standaard op universiteiten, zeker bij wat grotere opleidingen. Geloof het of niet, ik heb net een examenreglement gelezen dat het vanaf volgend jaar verplicht voor het eerste jaar van haar opleiding.
Miltiple choice tentamens kijken lekker snel na. Universitaire docenten hebben namelijk
a) het vaak druk
b) vaak een hekel aan lesgeven.
Overigens is het best mogelijk om goede multiple choice vragen te verzinnen, maar omwille van die a) en b) gebeurt dat meestal niet.
Te weinig vraagt men zich af: waartoe toets ik eigenlijk?
(Het hele idee dat je bij een 55% score een de facto voldoende op de lijst hebt staan is belachelijk. Zou u graag gediagnosticeerd willen worden, en geopereerd willen worden door artsen en chirurgen waarbij maar 55% van de kennis daadwerkelijk is aangebracht?)
Overigens is er vaak een 70% criterium waarbij 70% van de punten leidt tot een 5,5. Het punt wat ik probeer te maken gaat even niet over die percentages, maar om de basale aanname dat het OK is om niet alle kennis (hetzij 55% of 70%) die in opleidingen aangebracht had moeten zijn ook daadwerkelijk aangebracht is.
Of dat een realistische doelstelling is, kan men zich ook afvragen.
Wat is de bron nou van die plaatjes? Welk examen is dit? Welk niveau? Beetje duiding bij deze suggestieve titel is wel welkom.
@66: “Jammer dat jij die docent niet was.”
Iemand laat zich kennen ;-)
Tja..ik heb mij niet verdiept in alle reacties, echter. Alle niches gevuld, de makers en de denkers. Beiden van waarde, 180 graden complementair..kunnen we samen naar de sterren kijken.
Top/down suks.
btw @bismarck#13..jij slimmerik;)