De grote OV-Chipkaart-truc

[met update] Het jaar is pas zeventien dagen oud, maar ik ben er vrij zeker van dat we in de overige 95% van dit jaar geen stuitender eufemisme zullen zien dan dit:

,,De positieve effecten van de invoering van de ov-chipkaart leiden ertoe dat de komende jaren nog geen drastische bezuinigingen worden doorgevoerd in het Amsterdamse OV.”

De rest hier. En jawel, er wordt gewoon toegegeven dat de inkomsten van de openbaar vervoer-bedrijven zijn vergroot. Ofwel: we zijn – anders dan ons was toegezegd maar zoals we allemaal zagen aankomen – meer gaan betalen voor dezelfde dienst. En knap fors ook, want de voorgenomen bezuinigingen op het Amsterdamse openbaar vervoer logen er niet om.

Ik zou cynisch mijn schouders moeten ophalen, gewend aan de leugens van de overheid. Ik zou moeten zeggen “zo is het nu eenmaal” en ik zou moeten denken “verspil je energie aan iets waar nog wat aan valt te verbeteren”. Maar het wil almaar niet wennen. Ik blijf kwaad. En ik geloof dat ik niet de enige ben.

Update

Bericht in Het Parool: het extra geld dat naar Amsterdam vloeit, komt doordat men, toen men van de strippenkaart naar de ov-chipkaart overging, een andere verdeelsleutel ging toepassen. Dat verandert de zaak. Een beetje dan. Amsterdammers hebben dus jarenlang te veel betaald, en daaraan komt nu een eind. Een sigaar uit eigen doos.

foto Jacob Johan

  1. 3

    De RET beweert dat er miljoenen bespaard zijn door de invoering van de OV-chipkaart maar onlangs stond hier een stuk van een gastblogger die voor de RET werkt, die wist te melden dat de nulmeting daarbij erg onbetrouwbaar was geweest en het percentage zwartrijders eigenlijk grofweg gelijk is gebleven. Ook zou ik wel willen weten of in die “besparing” ook de tientallen miljoenen zijn verdisconteerd die de invoering heeft gekóst.

    Dat gezegd hebbend, het netto effect dat er minder gesneden hoeft te worden in het OV is, gegeven de omstandigheden (bezuinigingen van rijkswege), uiteindelijk wel voordelig voor de reiziger. Wat niet wegneemt dat er nog veel verbeterd kan én moet worden aan de OV-chipkaart.

  2. 5

    Toch even nuanceren: de inkomsten van RET en GVB zijn hoger na invoering van de OV-chipkaart, in het gelinkte artikel staat niet dat de totale inkomsten van alle OV-bedrijven zijn vergroot. Ik wil niet uitsluiten dat we alsnog per saldo meer betalen voor dezelfde dienst, maar dat is niet waar het gelinkte artikel over gaat.

    Die extra inkomsten voor de vervoerbedrijven in de grote steden komen vooral doordat vroeger de inkomsten uit de strippenkaartverkoop werden verdeeld op basis van een reizigersonderzoek, waarbij het aantal ritten in de grote steden structureel werd onderschat. Met de OV-chipkaart krijgt het GVB ook echt voor iedere rit betaald en dus heeft het GVB een ‘meevaller’.

    Zie ook het Parool

  3. 6

    Uit het gelinkte artikel kan ik niet dezelfde conclusie als de OP trekken. Daar staat dat de verhoogde opbrengst in de grote steden te danken zijn aan een betere verdeling van de inkomsten op landelijk niveau. Er wordt namelijk niet meer verdeeld via een verdeelsleutel, maar gebaseerd op werkelijke gemaakte ritten. Het is dus wachten op de backlash voor streekvervoer en de kleinere gemeenten.

  4. 8

    Ik vind het wel vreemd: 15 miljoen “besparing” door het afschaffen van de verdeelsleutel en de ritprijs direct in rekening brengen.

    Het was een stuk geloofwaardiger geweest als ze gewoon zouden zeggen wat ik op de poortjes zie wanneer ik uitcheck: de ritprijs wordt continu hoger. Het is maar een paar cent per keer, maar in het afgelopen jaar is de prijs van m’n traject gestegen van ongeveer 1,80 naar iets meer dan 2 euro.

  5. 10

    De RET is heel wat meer gaan verdienen aan die 4euro die vaak verdwijnt van je ov chipcard,terugvragen doet vrijwel niemand omdat de RET de servicepunten waar het geld kan worden teruggevraagd bewust onderbemand houdt,de wachttijden ziin vaak langer dan een uur.Als je dat een keer gedaan hebt doe je dat ook niet meer,kassa voor deRET.

  6. 15

    Euh ja, dat is hetzelfde inderdaad. Ik zat meer te denken aan de NS. Over de hele linie wordt er volgens mij nu meer prepaid betaald dan per rit, dus over de hele linie gaat het wel op. Maar dat is eigenlijk off-topic, dat geef ik toe.

  7. 17

    Strippenkaarten hadden een vaste prijs,op ov kaarten is het bedrag vaak hoger dat verloren gaat omdat het minimum wat je er op kan zetten 5 euro is,bijna iedeeen weet dat je daar niet ver mee komt dus de meest gebruikte oplaadedragen,10 euro en meer,zijn hoger dan de prijs van een strippenkaart.

  8. 18

    @15,16: Mijn opmerking was gericht aan #12. Dus niet op de problemen rond in- en uitchecken. Verder is een strippenkaart ook gewoon een vooruitbetaalde ritprijs wat je kwijt bent bij verlies of vertrek naar het buitenland.

  9. 20

    Jona: “er wordt gewoon toegegeven dat de inkomsten van de openbaar vervoer-bedrijven zijn vergroot.”

    Er wordt beweerd dat de GVB en RET financieel profiteren van de ov-chipkaart, o.a. door een andere verdeling van de inkomsten ten gunste van de GVB en de RET.

    De conclusie zou m.i. moeten zijn dat de invoering van de OV-chipkaart een bom onder het landelijk OV gaat leggen waarbij het makkelijker zal worden om de “onrendabele” lijnen en ritten op te heffen. Dit zal een ramp worden voor OV-gebruikers die afhankelijk zijn van het OV in minder stedelijke gebieden of voor gebruikers die buiten de spitsuren met het OV moeten reizen.

  10. 21

    Als de ov-kaart van een student defect is. Ongeacht of dat de schuld is van de student of niet; de extra kosten die de student maakt tijdens de aanvraag van een nieuwe kaart zijn voor de student. Kortom, ov-bedrijven hebben er baat bij als een student-ov kaart kapot gaat.

  11. 24

    Ja, we hadden nooit de losse kaartverkoop door de buschauffeur moeten afschaffen. Sinds die strippenkaart zit je altijd net toevallig aan de verkeerde kant van de zonegrens en mag je een extra strip afrekenen.

    Sorry, dat was flauw, maar ik zie vooral heel veel -begrijpelijke- frustratie met de OV-chipkaart en weinig concrete cijfers over de extra kosten.

  12. 25

    Dat er wel wat meer personeel achter de loketten mag zitten ben ik met je eens, alhoewel ik wachttijden van een uur nooit heb meegemaakt. Maar geld terugvragen van de RET kun je sowieso beter online doen.

  13. 28

    @L.Brusselman In RET-automaten kun je wel degelijk lagere bedragen dan €5 erop laden, en aangezien je tot €4 in de min mag staan (inchecken met een saldo van €0,00 werkt) kom je daar toch best een eindje mee.

  14. 30

    Dat verandert de zaak. Een beetje dan. Amsterdammers hebben dus jarenlang te veel betaald, en daaraan komt nu een eind. Een sigaar uit eigen doos.

    Oh noes, amsterdammerts worden benadeeld. De wereld is te klein..

  15. 32

    weinig concrete cijfers over de extra kosten.

    Hoe ga je die boven water halen? De vervoersbedrijven zijn niet bepaald transparant hierin, dus je zult zelf moeten zien te achterhalen wat de percentages niet uitchecken, verloren kaarten ed. zijn en wat representatieve ritten zijn (zodat je de kosten voor en na invoering kaart kunt vergelijken). Uiteraard zullen de vervoersbedrijven je achteraf wel vertellen dat je aannames en gekozen ritten niet kloppen/representatief zijn, als je duurder uitkomt.

  16. 33

    Misschien dat iemand in de rapporten van de commissie Kist kan duiken?

    Die heeft de kostenneutraliteit onderzocht van de overgang naar de OV-chipkaart, met speciale aandacht voor de kosten van het niet uitchecken. Ik kan zo snel geen cijfers vinden over wat een ‘acceptabele bandbreedte van incomplete transacties’ is, maar dat zou cijfers op kunnen leveren over de aantallen reizigers die vergeten uit te checken.

    Documenten van de commissie Kist vind je hier.

  17. 34

    (in ieder geval) bij de Connexxion is de losse kaartverkoop nooit afgeschaft. En soms kan dat zelfs fors voordeliger uitvallen. Als de bus een grote afstand aflegt stap je voor 2,70 op en mag tot het eind blijven zitten. Wel alle omwegen voor lief nemen, (toeristische trip moet je maar denken).
    Als je op een klein stukje moet overstappen moet je dat bedrag 2 x betalen , dan is het gauw goedkoper om in zones te denken… (en vaak komt er nog 1,60 bij voor een stadsritje.

  18. 36

    ALS de uitleg van de OV-bedrijven uit de grote steden klopt zullen we dat binnenkort wel gaan merken, want dan krijgen de busdiensten buiten de stad te maken met grote tekorten.
    Dat zou dit jaar bij de nieuwe concessies vanzelf moeten blijken.
    Kwestie van blijven opletten dus.