Hans Eijkelboom (1949) is een echte straatfotograaf; sinds 1992 stelt hij zich verdekt op op straathoeken om zo de voorbijgangers vast te leggen. Specifiek let hij daarbij op de uiterlijkheden die kenmerkend zijn voor een bepaalde groep mensen. Ongemerkt is Eijkelboom daarmee een chroniquer geworden van zijn tijd die zijn bevindingen op straat heeft vastgelegd in een soort dagboek dat hij zijn Fotonotities heeft genoemd. Eijkelboom selecteert zijn beelden op gelijkenissen en plaatst deze in reeksen naast of onder elkaar waarbij een bepaalde subgroep in de samenleving zichtbaar wordt gemaakt. Een methodiek die bijvoorbeeld ook navolging heeft gekregen bij het duo Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek die met hun Exactitudes een twaalftal mensen uit een zelfde subgroep bijeen heeft gehaald in de studio en in serie heeft afgebeeld.
Fotonotities ontstond op 8 november 1992 en zal eindigen op 8 november 2007. Het doel van het omvangrijke project was om minimaal vijf dagen per week tussen de een en tachtig foto’s per dag te maken van toevallige passanten die vaak niet eens in de gaten hebben dat ze worden gefotografeerd. Het gaat daarbij niet om de compositie, niet om de techniek, maar puur om het vastleggen van het individu in zijn/haar omgeving. Begrippen als identiteit en maatschappij spelen daarbij een belangrijke rol.
De tentoonstelling Paris – New York – Shanghai is een onderdeel naar deze zoektocht van Eijkelboom. Hij koos deze steden uit omdat ze een belangrijke rol hebben gespeeld in de wereldgeschiedenis; Parijs in de negentiende eeuw, New York in de twintigste en Shanghai lijkt deze rol nu over te nemen. In een dertigtal foto’s laat hij bijvoorbeeld politieagenten, zakenmannen, sjieke dametjes, jongeren met t-shirts met doodshoofden en mannen met poloshirts uit de verschillende metropolen de revue passeren. Daarbij maakt hij pijnlijk zichtbaar dat de globalisering uiteindelijk geleid heeft tot eenvormigheid. Hetzelfde voltrekt zich bijvoorbeeld ook in het uiterlijk van de binnensteden die door de komst van grote ketens ook steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Een eigenheid in cultuur lijkt steeds meer op de achtergrond te zijn geraakt.
Tegelijkertijd is er in Foam de tentoonstelling Beaufort West van het jongste Magnum lid op dit moment, Mikhael Subotzky (Kaapstad, 1982). Beaufort West is een stadje tussen Kaapstad en Johannesburg dat nog steeds te maken heeft met apartheid. Subotzky raakte gefascineerd door de stad vanwege de gevangenis die zich midden op een rotonde van één van de toegangswegen bevindt. De gevangenis kent een streng regime en haar bewoners zien er fleurig uit in hun oranje overalls waarop in cirkelvorm het woord “corrections” meerdere malen is afgebeeld. Subotzky bouwde een reportage rondom deze gevangenis en de stad en ontdekte op deze manier de schrijnende economische achterstand in een gebied dat nog vijftien jaar in de tijd lijkt te zijn teruggeworpen. Subotzky deed eerder dit jaar mee aan de Joop Swart masterclass van de World Press Photo en won met Beaufort West de KLM Paul Huf Award.
Parijs – New York – Shanghai van Hans Eijkelboom is nog tot 21 oktober te zien in Foam
Beaufort West van Mikhael Subotzky is nog tot 11 november te zien in Foam
Reacties (13)
Ik zie het al, geen streepjescode meer!
[…] Beaufort West is een stadje tussen Kaapstad en Johannesburg dat nog steeds te maken heeft met apartheid. […]
Kun je mij één plek aanwijzen in Zuid-Afrika waar men geen doen meer heeft met apartheid? Nog niet zo lang een paar bezoekjes gebracht aan het voormalig VOC land. Ben me rot geschrokken van de townships ter grootte van een provincie Utrecht in de achtertuin van o.a. kaapstad!
Sorry, de laaste opmerking en dan bemoei ik me er niet meer mee!
[…] . Subotzky bouwde een reportage rondom deze gevangenis en de stad en ontdekte op deze manier de schrijnende economische achterstand in een gebied dat nog vijftien jaar in de tijd lijkt te zijn teruggeworpen.[…]
Moet je naar de gemiddelde achterstandswijk van Ella Vogelaar komen kijken en alle achterstandswijken over de gehele wereld van de economisch zwakken.
Tja, typisch een geval van overglobalisatie. Het wordt tijd dat ik een paar oogkleppen ga aanschaggen ;-)
Aanschaggen lijkt wel iets te betekeken maar in voorgaand geval moet het toch aanschaffen zijn.
Deze keer kan ik me voor het allereerst (geheel) niet in je conclusie vinden gewaardeerde Jorn.
Dat iemand op een straathoek wat plaatjes schiet zegt helegaar niets over de mensen die daar lopen. Om dan nog een uiterlijkheid (streepjesshirt b.v.)samen te plakken om dan te constateren dat eenvormigheid de mens niet siert is een verkeerde conclusie.
Ieder merkt toch in de dagelijkse oppervlakkige, of beter nog, ware ontmoetingen dat elk mens geheel anders is.
Onlangs stond hier een waanlink van een Amerikaanse tourist die elke fietser langs het terras op beeld vastlegde en zich op zijn blog verbaasde over de diversiteit…uiterlijkheden bedriegen.
Voor mij, ik leef al een tijdje, zijn de mensen die ik ontmoet op mijn pad unieker dan vroegah.
Het is net als quantummechanika…donkere kamer en een bal wordt rodngespeeld..u trapt en trap om daar iets van te weten te komen (richting, plaats en snelheid) op het moment dat je voet de bal ontmoet (en ziet) zijn de vaart,richting en plaats verdwenen.
De genoemde fotograven hierboven maken plaatjes die welliswaar fraai kunnen zijn maar niets onder de oppervlakte naar boven brengen.
Sorry Jorn :)
@Larie: het gaat hierbij slechts om de uiterlijkheden. Over karakters heb ik het nergens want daarin kan ik me geheel in uw mening vinden.
OK, dan heb ik de term “eenvormigheid” veuls te ver doorgetrokken.
Enerzijds vind ik het een wel aardig maar beetje makkelijk idee. Als je allemaal foto’s van verschillende mensen naast elkaar plaatst is de conclusie: ‘Ondanks de globalisering blijft er grote verscheidenheid’ of iets dergelijks. Kortom: the medium is the message.
“Voor mij, ik leef al een tijdje, zijn de mensen die ik ontmoet op mijn pad unieker dan vroegah.”
U wordt sentimenteel gewaarde larie, de leeftijd speelt daar wellicht parten in. Meten is weten. Maakt u van die mensen eens wat matrices, met unieke en gedeelde eigenschappen.
mens1 mens2 mens3 mens4
werkt 1 1 1 1
kinderen 1 1 1 1
broek+riem 1 0 1 0
haarscheiding 1 0 1 0
TV 1 1 1 1
Internet 1 1 1 1
hetero 1 1 0 1
etc.
U heeft minstens 25 tot 50 mensen nodig schat ik, hoe meer hoe beter uiteraard. Ik vind iemand uniek als ie in tenminste 50% van de gevallen een minderheidsgedrag vertoont.
De Sonja Barend lookalikes werden ook ooit gefotografeerd door een fotograaf. Gaat het hier om dezelfde stuntman ?
(Acajou haar in klokkapseltje, rode lippenstift, jeansbroek, bruinzwarte leren jekker met stiksel …)
10bis uiteraard werden ze getrokken door een fotograaf. Ik bedoel : een Fotograaf uit de door de Kunstwereld Erkende Cirkels (KEC).
@6 nu komaan, het is precies omgekeerd.
Terzijde : http://www.menzelphoto.com/hungryplanet/
http://www.time.com/time/photogallery/0,29307,1626519,00.html
Zijn “Material World” was alvast fantastisch (klikmelink). Iemand die “Women in the material world” kent ?