De bouwlobby lobbyt voort

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

De CDU, de Duitse CDA (niet te verwarren met de AEL, die volgens Carlos de toekomstige CDA is) houdt zaterdag een Landesparteitag in Kerkrade. Moet kunnen. De beveiliging is in handen van het Bundeskriminalamt. Het ANP: ‘De CDU breekt op het congres zaterdag een lans voor de aanleg van een Eurorapid, een snelle magneettreinverbinding tussen het Duiste Ruhrgebied en de Randstad.’

Wat een briljant idee! Super! Toll! Ik voorspel dat die lijn er wel komt. Immers, de HSL is over een paar jaar al weer klaar, nadat het halve land niet langer dan tien jaar overhoop heeft gelegen. Die HSL is maar vijf keer duurder uitgevallen, terwijl nu blijkt dat de reistijd slechts de helft langer is dan ons van tevoren werd voorgespiegeld, zodat straks nog geen hond zo’n peperduur kaartje zal kopen, dus dat valt allemaal reuze mee. En dat grote grijze betonnen ding, dat viaduct dwars door het Groene Hart, waar straks met donderend geraas die HSL overheen gaat: eigenlijk staat het best koddig. Dat groen, en die weidse horizon, daar waren we nu toch wel een beetje op uitgekeken.

Nóg een argument voor Eurorapid, die supersonische magneettreinverbinding, is het gigantische succes van de Betuwelijn. In één klap waren we af van die oude kronkelige dijkjes en die boomgaarden in de Betuwe. En niet te vergeten die oude hoeves. Allemaal plat, die ouwe troep. Het is een kniesoor die zegt dat die Betuwelijn tien keer duurder uitviel en dat opeens blijkt dat helemaal niemand erop zit te wachten. Zeikerds heb je altijd.

De beproefde techniek van de magneetzweeftrein wordt geheid een succes. Nee, die Eurorapid, die moet er gewoon zo snel mogelijk komen. Zijn we gelijk af van die kilometerslange files tussen de Randstad en het Ruhrgebied. Eigenlijk snap ik niet hoe we het zo lang hebben uitgehouden zonder die lijn. Er zijn nog een paar groenstroken en natuurgebieden die best kunnen wijken voor Eurorapid. Leve de CDU!

0

Reacties (8)

#1 phonkee

Hoe zit het nu met de beoogde HSL-verbinding Amsterdam-Berlijn?

  • Volgende discussie
#2 Ruud

Het Ruhrgebied word toch al sinds de eerste industriële revolutie (1850) verziekt. Dan kan dit er ook nog wel bij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 NoName

Voor een schamele 50 miljoen euro (per kilometer) doen we die magneet uber autobahn toch gewoon in een tunnel?

De aurora is toch net werkloos.

Al je dan toch de grote jongen uit wil hangen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Arjan

Cynisme siert je niet, Bosboom…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 J.N. Bosboom

Nee, Arjan? Misschien heb jij nog een paar goede tips voor me, hoe het beter zou kunnen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Siquo

Cynisme? Had onze CDA maar zulke goede ideeën en leden met iets meer charisma dan dat van een gemiddelde stoeptegel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 drBanner

HSL en Betuwe-lijn zijn op zich niet verkeerd – alleen is de aanleg duur, en gaat gepaard met overlast.

Het punt van landschaps-aantasting is merendeels krokodillen tranen plengen.
Grotendeels lopen de HSL A’dam-Ruhrgebied en Betuwlijn langs bestaande transport corridors.
De mensen die daar al woonden, voelden al overlast, voelen tijdens de aanleg dubbel overlast en zullen na aanleg overlast blijven houden (als ze niet noodgedwongen onteigend en verhuisd zijn) – dan zou ik ook klagen – maar dat maakt HSL of Betuwelijn niet meer of minder nuttig.

Ik raad het CDU aan eerst het buurland wat te helpen HSL en Betuwelijn achteraf nuttig te laten blijken, en over een jaar of 10 nog eens te proberen de Eurorapid te lanceren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 boludo

Wat een slap gezeik Bosboom. Zoals Arjan al gezegd heeft, dit soort simpel cynisme gaat je niet goed af.

  • Vorige discussie