Dagsluiting – Strait of Taiwan

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Close du Jour op Reis: … – Pola – Lucena City – Manila – Manila – North Luzon Expressway – Angeles City – Dagupan City – Ladd Reef (South Chinese Sea) – Strait of Taiwan – Taiwan – …

Stormy weather at Pacific Ocean
Fishing boats working at night nearby Taiwan strait

Dagsluiting

Reacties (11)

#1 Popeye

Bedenk de beweging binnen in het schip, waar je geen referentie hebt aan de horizon. Maar al bij al valt een storm op zo’n groot schip nog mee (getuige het relax muziekje op de achtergrond). Zeker in vergelijking met de vissersvloot, waar men in zulk weer gewoon doorwerkt (slapen tussen het ophalen van de netten door: zeer weinig).
Dit allemaal terzijde; toch mooi hé (om safe vanachter de pc naar te kijken), dat geweld van de natuur (?!).

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

He, krijgen we misschien toch nog wat mee van de rare disputen daar in de gele en zuid-chinese zeeen tussen China, Taiwan en hun buurlanden over wat uitstekende rotsjes in het plemp?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Yevgeny Podorkin

Het lijkt (bovenaf gefilmd) vanaf de brug wel mee te vallen. Je moet eigenlijk deklevel stuur/ bakboord of op de boeg/ achterdek gaan staan om het niveauverschil echt te ervaren. Heb wel eens met een kruiser (Zeven Provinciën) meegevaren, was het kleine briesje al imponerend. Nee, of die krabvissers (aan dek met die kooien en katrollen) in de Beringzee…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Popeye

@3
Op deklevel word (normalieter) in zo’n storm weggebleven. Tegen het water dat aan boord komt en weer langs de loosgaten wegspoelt hou je je niet (of toch heel moeilijk) staande.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Yevgeny Podorkin

Je hebt toch niet je zeebenen ergens (aan) verloren Popeye? Het meeste werk gaat, (verplicht) gezekerd met touw en karabinerhaken, onder die omstandigheden gewoon door hoor op zo’n containerschip. Uiteraard zal degelijke inspectie van de containersstacks vóór de storm plaatsvinden. En die krabvissers dan? Wel eens gezien hoe een 1,5 m hoge golf over het dek spoelde, hoor je ook niemand mekkeren. Van zo’n flutstormpje liggen ze echt niet wakker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Popeye

@5
Helaas, Yevgeny Podorkin, het is alweer een hele tijd geleden (de beroepsvaart). 9 Beaufort, met pieken tot 10, op de Noordzee. Met een sleep achterop (een ‘voet’ voor een boorplatform). De brekers kletsten tot tegen de brug. En iedere keer dat de vuistdikke stalen sleepkabel gevierd of ingehaald werd, ‘mocht’ ik hem met visolie (de gedachte bij de geur alleen al …) m.b.v. een emmer en een schuurborstel inwrijven. Dit alles staande op klein platformpje (onder de visolie), tussen de ‘rollen’ in, in een (vliegende) storm.
Maar ik ben ze nog niet ergens (aan) verloren.
Op een containerschip (nooit op gevaren, dus echt weten doe ik het niet) denk ik niet dat er bij storm buiten gegaan word (simpelweg omdat er niet echt iets te doen valt …
De visserij, da’s heeeel wat anders (nooit op gevaren, was ik te veel watje voor), hoedje af.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Yevgeny Podorkin

Aha. op de grote vaart op een piepklein platformpje…onder de visolie

Pff, nog een gelukje dat je er heelhuids bent vanaf gekomen.

Maarreh, moet nu gaan..moet nog wat deutels en nokleuvers aan de kluifboom naggelen, naast het braamhuis weet-je-wel, zodat het rampaard afdoende getokkeld en schootklamp strak gebritst is. Uiteraard wel eerst met raafijzer de barckoen goed uitknepperen en opletten dat het dolboord er niet uit kenkert, maar dat spreekt voor zich.

Ja, gewoon als hobby hoor…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 mescaline

Scheepskamelen
en dit (“dat kende se helemaal niet”)is de volledige Scheepskamelen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Popeye

Mmmm, Terwijl je de barckoen toch nog effe uitknepperd, ken je de kluiver nog wat doorzetten ? Dat hoefd niet noodzakelijk met een verhaallijntje, dat mag voor mij ook los-uit-de pols.

Virtuele-visolie, daar help zelfs geen Dreft aan !

En de scheepskamelen trokken door de woestenij van water, de ster acherna … Op naar de geboorte van het zuiderkruis !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Yevgeny Podorkin

Ik denk overigens dat je door de war bent Popeye met je visolie. Die treksnaken worden heelgaar niet met visolie ingewreven man maar met hoerevet! “Hhhoerevethoerevet?” Ja hoerevet. Ook een emmertje zeker?

Tip 1: leg eerst zovéél mogelijk hoeren op een sienusappellekissie in een rijtje op de kaai. Dan met schraappinkeltje een volle schep hoerevet zo hup uit zo’n geile stinkende naaisleuf beunen, meteen in de emmer doen en vlug de deksel erop (denk erom: tot het 4e streepje niet meer en niet minder). Vooral goed opletten dat er niet zo’n hoer moeilijk auw auw auw ligt te doen vanwege de zure mutssnuif of de grauwe kutgrijns anders brult de kapitein: “Ho ho maatje gaan we doen..haal gauw weg daar die mauwende jakkerteef en snel” want dat willen we niet dus. Gesnopen tot zover?

Fijn. Volgt tip 2: zorg op het dek onderwijl dat het fapperpaneel voor je maatjes goed vastgejoekeld op het sjorblok ligt. Opdat het snuitejong niet om de haverklap slipt dus te laat de spuitnevels naaiguts kan opvangen in zijn snuitkannetje. Nou, dan dát in een doosje doen, heb je een probaat middeltje voor tegen reetwants en anuskreuk eenmaal lang op volle zee (goed insmeren, 3 x daags). Mits de vlokken hard geworden stukjes zacht niet té hard zijn uitgehard natuurlijk want dan is het geen doen. En anders maar gewoon ouderwets weer een oud Moriaantje uitknijpen.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hep Popeye, in ieder geval:

Goede reis, Behouden Vaart en AHOY.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Popeye

@10 Yamaar,né Pederaski
Recht (de enige knoop die je maken kan van) je stropdas.
Effe je voorhoofd deppen, na het schrijven van al die gewaagde woordjes, Zondag; bichten, en je bent er weeral vanaf.
Maandag met een schone lei, lekker veilig vanachter de PC …

  • Vorige discussie