Hier in het Amsterdamse dorpje A. beleefden we een stralende dag.
Maar rond een uur of half vijf betrok de hemel langzaam; de kans is groot dat vliegtuigen hier een belangrijke rol bij speelden.

“Men hoort er nooit over en niemand let er op. Toch kan het gaan om een zorgwekkende ontwikkeling” (van Waning).
Reacties (8)
Inderdaad gek dat daar niet meer aandacht aan wordt besteed. Militiare vliegtuigen hebben iets waardoor ze geen strepen achterlaten, dus het kan best. Ik ben weleens op de zoutmeren van Uyuni geweest (Bolivia) en daar zag je een strakblauwe lucht, kilometers ver kon je kijken, zonder ook maar één vliegtuigstreep. Best mooi.
Interessante optie dat van die militaire vliegtuigen, maar het heeft misschien ook iets met de vlieghoogte te maken?
En het blijkt maar weer eens dat Zuid-Amerika helegaar zo gek nog niet is! De zoutmeren in Bolivia staan nog op m’n lijstje van toekomstige bestemmingen, wel was ik ooit eens in de Atacama woestijn in Chili: ook vrij leeg en geen vuiltje aan de lucht.
Ik was eens op het strand van Schiermonnikoog: en ja hoor, ook daar was alles zo blauw als de ogen van de Hiltonzusjes!
en wat leren we hieruit: boven Schiermonnikoog en Bolivia vliegen geen vliegtuigen!
Die militaire straaljagers hebben volgens mij iets waardoor je die strepen niet ziet omdat de vijand ze anders veel te snel in het vizier krijgt. Aan het einde van het jaar ga ik trouwens voor minstens twee maanden naar Bolivia. Hoogstwaarschijnlijk zal ik een weekje Buenos Aires meepikken, met een bliksembezoek aan Paraguay (vanuit BA ben je er zo), en misschien ga ik ook een stukje van Chili bekijken. Dit alles even geheel terzijde.
Ik vermoed dat militaire vliegtuigen een uitlaatgaspigmenteermachine hebben, die de uitlaatgassen dezelfde kleur geeft als de lucht. :)
Contrails hebben voornamelijk te maken met de samenstelling van de lucht, temperatuur en vochtigheid. de temperatuur is weer afhankelijk van de vlieghoogte. Op kruishoogtes van een verkeersvliegtuig is het meestal rond de -56 graden celcius. De waterdamp die zich in de nogal hete uitlaat gassen bevind condenseerd in de koude lucht en dat geeft dus die con(dens)trails. Je hebt wel wat vervuiling (b.v. stofdeeltjes) in lucht nodig waarop de waterdamp zich kan condenseren. Op een heiige, broeierige dag zie je dan ook meer contrails dan op een kraakheldere dag, want dan zijn er meer stofdeeltjes in de lucht.
Militaire vliegtuigen hebben ook contrails als ze op verkeersvliegtuig hoogtes zouden gaan vliegen. Denk maar aan de beelden van Afganistan, blauwe lucht met contrails van overvliegende bommenwerpers. Militaire vliegtuigen vliegen echter of veel lager of veel hoger, waar contrails zich niet zo makkelijk laten vormen. Van de stealth is overigens wel bekend dat de uitlaatgassen worden gekoeld voor ze in de atmosfeer komen. Alleen niet om contrails tegen te gaan, een stealth vliegt voornamelijk ’s nachts dus dan zie je dat toch niet, maar om hem minder zichtbaar te maken voor infrarood, want dat reageert immers op warmte.
Nimo, alvast een goede reis!
Thank you Brakkie! Ik wist wel dat je hier meer over kon vertellen. ;)