Beuken doe je zo

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vandaag behandelen we de ingezonden e-mail van Koos (42) uit Amstelveen. Koos had onlangs een hoogoplopende ruzie met zijn vrouw en vertrouwde mij toe dat hij sterker dan ooit de neiging voelde om ‘haar ontiegelijk het schompes te beuken’. Terwijl hij zijn bierglas kapot kneep schreeuwde hij tegen haar: “Wees blij dat je geen moslimwijf bent anders had ik je aan je burka het raam uit geslingerd!” Zijn vrouw had hem als volgt weersproken “Lul niet, jij moet je waffel houden want de man van Fatima van de bakker zou nooit een vinger naar haar uitsteken en die is tenminste niet de hele dag dronken!”. Nu zijn vrouw een tijdje bij haar zus is ingetrokken, klom Koos in zijn toetsenbord en mailde Sargasso met de vraag hoe dat nou precies zit met het recht van moslimmannen om hun vrouw te slaan.

Nou Koos, die vraag laat zich niet zo makkelijk beantwoorden. Ik ben geen Korangeleerde dus heb mij op secundaire bronnen moeten baseren, namelijk een vraaggesprek op de Saoedische televisie tussen Jasem Muhammad Al-Mutawah (een expert in het Islamitisch familierecht en presentator van Iqraa TV) en Dr. Muhammad Al-Hajj (geeft lezingen over Islamitisch geloof aan de Universiteit van Jordanië) [Realplayert]. De presentator stelt voorop dat het niet de voorkeur verdient om de vrouw met een stok te slaan (zo deed de profeet het immers ook niet) en dat problemen door middel van wederzijds begrip moeten worden opgelost. De Koran stelt namelijk dat in eerste instantie een leidraad, advies en milde vermaningen moeten worden gegeven, een tweede fase is de verbanning uit de bestee en ten derde mag pas worden geslagen. Al-Hajj voegt hieraan toe dat de Islam de familie als een instituut ziet en Allah heeft het management van dit instituut aan de man gegeven, immers twee personen kunnen geen auto besturen. Vervolgens merkt de geleerde gast op dat kleine meningsverschillen (bijvoorbeeld als de vrouw iets heeft gekookt dat de man niet blieft) niet als ongehoorzaamheid kunnen worden aangemerkt, maar alleen als de vrouw echt het familieleven in een hel verandert bestraffing op zijn plaats is.

Al-Mutawah vraagt of dat derde stadium van bestraffing snel bereikt wordt. Zeker niet, volgens de gast, het eerste stadium kan bijvoorbeeld niet na twee dagen al afgelopen zijn en de man moet hierbij gebruik maken van allerlei hulpmiddelen als kadootjes, video’s en boeken (“He can get her an Internet program, so she will learn…”). Pas na lange tijd mag er worden gemept. Maar hoe hard eigenlijk? Zoals al vermeld niet met een stok (liever met een zakdoek -?) en ook niet in het gezicht. Tevens mogen geen wonden of littekens ontstaan.

Nadere aandacht wordt besteed aan het gelijkheidsvraagstuk: mag de vrouw ook de man slaan? De Koran schijnt de vrouw slechts het eerste stadium van leidraad en advies toe te kennen en niet toe te laten tot de tweede en derde fase (Al-Hajj: “Islam has spared her the need to use her hand to beat, in order to preserve the woman’s femininity, honor, and morality”). Maar de presentator ziet in zijn afsluitende praatje nog wel een opening om de vrouw ramrechten te bezorgen, namelijk door een andere man hiervoor op te trommelen of een rechter in te schakelen die de man tot stokslagen veroordeelt. Ook het tweede strafstadium van de verbanning uit bed kan volgens hem toch door de vrouw worden bereikt, “The first instance is if he asks to have sex with her in a place forbidden by religious law, let’s say the anus and the second instance is if he behaves towards the wife in an offensive manner during sex.”

Ten slotte kopiëer ik voor Koos nog een stukje dat Al-Mutawah aanhaalt om de verwijten uit het Westen te pareren over de meppraktijken onder de moslims: “Westerners are now coming to us complaining about the matter of beatings. All right, it doesn’t happen among us that a wife dies because of husband’s beating. And if something like this does happen in our society, it is considered rare, and all the newspapers talk of it, true or not? In contrast, the latest U.N. statistics from 1999-2000 say that every 12 seconds in the U.S. a wife is beaten by her husband and in some instances these beatings reach the point of killing the wife.”

Wat kunnen wij hier van leren? 1. Dat volgens Al-Hajj een instituut gelijk staat aan een auto. 2. Dat een bijbelboek als de Koran op rechtengebied moeilijk volkomen duidelijkheid kan bieden omdat er zo lustig in de rondte mee geïnterpreteerd kan worden en dat, net zoals dit geldt ten aanzien van de bijbel, de toenmalige concrete aanpak van problemen inmiddels grotendeels achterhaald is (omdat er toen andere problemen speelden, althans de problemen zich anders manifesteerden in een andere maatschappelijke situatie). 3. Dat (schijnbaar) hypocriet gedrag uit het Westen wordt aangegrepen als excuus om het eigen gedrag niet kritisch te hoeven beschouwen.
Koos, kan je daar wat mee?

0

Reacties (13)

#1 drBanner

erg goed stuk

  • Volgende discussie
#2 caprio

volgens mij moet Koos gewoon scheiden en contact opnemen met mijn oom (let ook even op de teller) of een vakantie naar Thailand boeken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 boterham

Verhelderend. Koos kan tevreden zijn!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 knoes

De man op de foto is niet Jasem Muhammad Al-Mutawah; het is George Baker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 dolphin

briljant. voor diegenen die meer visueel zijn ingesteld dan tekstueel, kijk eens naar de film “the man who sued god” – er worden dan wel geen vrouwen in gemept, en de clou is goedkoop, maar in de film blijkt wel weer dat de vis duur betaald wordt, en Koos zou er de conclusie uit kunnen trekken dat misschien het juridisch systeem feilbaar is maar van god win je het niet. Als je er niet in gelooft tenminste.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Verbal Jam

Volgens mijn informatie (en die komt uit welingelichte kringen) mag de vrouw volgens de Koran slechts ‘met een veertje’ worden geslagen, dus eigenlijk alleen maar op symbolische wijze. Andere middelen zijn er door de heren der schepping ten eigen bate bij verzonnen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Carlos

Een verhelderdend stukje tekst, mijn bovenbuurman bleef zo’n twee jaar in fase 3 hangen. Dit leverde bizarre gesprekken op tussen mij en mijn eigen vrouw zo van:
“zou dat haar hoofd zijn dat tegen de muur wordt gebeukt?” ” mmmjaah? ik weet het niet zeker, volgens mij slaat ie met een hol ijzeren voorwerp..”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 bicat

Kogelvrije hoofddoeken voor iedereen!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 MICK j AGGER

Hey tukker, ff dimmen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 bicat

Ha die Mick, nog brazilieiro’s aangedraaid lately?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 boludo

Inderdaad, goed stuk en zo weten we weer wat meer over de moslim cultuur. Maar hoe zit het tussen kerels die elkaar meppen? Vanaf wanneer mag je een autobom gebruiken, of een zelfmoord aanslag? Of mag dat alleen maar tegen christen- en jodenhonden?
En volgens mij moet Koos gewoon wat vaker naar de hoeren gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 mark

@VJ: Dat veertje is dan wellicht wéér een interpretatie? Anderen interpreteren richting zakdoek of tandenstoker, blijkt uit onderstaand citaat. [Kon/kan die Allah dan niks duidelijk regelen??]

”Therefore, although Islamic religious law permitted beatings, the sages came and discussed the subject of beatings. The most extreme of them was Ibn ‘Abbas. I want to show you something that I keep in my pocket. Allah be praised, look… Ibn ‘Abbas said that the husband must beat his wife with a handkerchief. Imagine this together with me. Can one beat with rods like we saw at the beginning of the program? No! He beats using a handkerchief! This is the interpretation of Ibn ‘Abbas, which is an extreme interpretation. Another interpretation of the sages is that he beat his wife using toothpicks. This is because the point of the beatings is not revenge.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 mark

Koos mailt mij overigens nu weer dit bericht met subject ‘Ik deed mooi wel altijd de afwas’:
Een oproep aan de mannen om meer huishoudelijke taken uit te voeren is de imam van Kotanduzu niet in dank afgenomen. De mannelijke inwoners van het dorp in het oosten van Turkije weigeren sindsdien gebruik te maken van de diensten van de geestelijke. Dat meldt het ANP. “De mannen komen niet meer voor de gebeden, zelfs op vrijdag komen er maar drie”, zei imam Mustafa Platin (27) tegen de krant ‘Sabah’. In het plaatsje geldt nog steeds het patriarchale systeem. Mannen steken de handen in huis niet uit de mouwen en de vrouwen knappen alle klussen op. “Vrouwen doen al het werk in dit dorp. Ze wasssen, zorgen voor het vee, koken. Bovendien dragen ze het water dat ze uit de bron halen. Het enige dat ik heb gezegd, is dat ze de vrouwen moeten helpen met water dragen”, zei de imam. De dorpelingen hebben inmiddels de autoriteiten ingeschakeld om de imam te ontslaan.

  • Vorige discussie