ANALYSE - Het Finse Angry Birds is wereldwijd een kaskraker geworden. Allang niet meer slechts een spelletje op de smartphone, maar een merk dat door kinderen en volwassenen omarmd wordt. Is Angry Birds daarmee een voorbeeld voor innovatie, vraagt Melanie Peters zich af.
Vorige week hoorde ik het verhaal van Angry Birds. De trots van de Helsinki-regio als het gaat om innovatie. Het was op een conferentie over de rol van interactie met publiek en draagvlak voor innovatie, met hoop op economische groei voor de Europese regio’s.
Serieus? Ja, het spel Angry Birds is een voorbeeld. Het veroverde de wereld. Ze spreken in Helsinki niet eens meer van incubators. Tijd om te incuberen is er niet. Binnen 35 dagen was het spel al 50 miljoen keer gedownload. In de Wired van september stond Helsinki met 10 van dit soort voorbeelden in de top 100 vanEurope’s hottest startups 2012.
Volgens de autoriteiten was het verstandig lokaal beleid waardoor dit tot stand kon komen: het opvatten van innovatie als een proces van cocreatie. Als Harvard en de gemeente Cambridge het Facebook niet zo moeilijk hadden gemaakt, hadden ze vast nog in Massachusetts gezeten, in plaats van naar Californië te verhuizen.
Hoeveel geld er verdiend is met Angry Birds vertelt het verhaal niet. Wel dat het nu veel meer is dan een spel, het is een brand geworden. Aan alle t-shirtjes, broodtrommeltjes, knuffels en snoepjes van Angry Birds wordt meer verdiend dan aan het spelletje. De brouwerij die Angry Birds-cola op de markt bracht verdient nu meer aan cola dan aan bier. So what’s the innovation? De software van het spelletje, bedacht door slimme programmeurs of het vermarkten van de poppetjes?
Wat vertelt ons dit over innovatie? Is het werkelijk te sturen? Of zijn er moeilijk te voorspellen hypes? Wat is het briljante aan Angry Birds? Misschien is er een hele diepe snaar geraakt. Zijn wij als Europeanen allemaal Twitterende, tweetende boze vogels? Zoals Wilders ook wel eens wordt afgebeeld in cartoons? Hebben de ontwerpers een enorm gevoel voor de tijdgeest en is het geen toeval dat grote mensen hun kleuter met een boze vogel achterop de rugzak naar school sturen? Of is het allemaal een kwestie van het juist idee op het juiste moment?
Naast de Angry Birds-cola stond een energiedrankje met de naam Dynamiit in het schap. Die dacht ook zijn productverkoop kracht bij te zetten door te verwijzen naar een Noord-Europese innovatie. Had Alfred Nobel toen dit kunnen vermoeden toen hij het dynamiet uitvond? Heeft het nog zin het te hebben over het nut van dynamiet voor de groei van Stockholm (Nobel werd er in elk geval rijk van, en met zijn erfenis wordt nog elk jaar vooruitgang gestimuleerd)? En is dit te vergelijken met het nut van het spelletje en de hebbedingetjes die Angry Birds oplevert?
Wie weet zien we later wat dit maatschappelijk oplevert. Misschien zelfs een Nobelprijs in de toekomst.
Dit artikel verscheen eerder op DUB Opinie.
Reacties (11)
Waar te beginnen met commentaar, na zo’n onnozel stuk.
Melanie, als jij een leuk spelletje weet te programmeren en binnen een maand zijn er 50 miljoen geinteresseerden om het van je af te nemen, dan ligt naar alle waarschijnlijkheid je server er al snel uit. Ga je veel servers neerzetten, ben je meteen een flinke investering aan het doen. Er moet echter ook geld verdiend worden. Het lijkt erop alsof ze dat gelukt is.
Innovatie is (dus) meer dan “een uitvinding”.
Innovatie hoeft overigens geen maatschappelijk nut te hebben.
Waarom lees je je niet eerst eens in op het onderwerp? Over innovatie zijn namelijk al boekenkasten vol over geschreven.
Interessanter lijkt het mij waarom in Helsinki zoveel successen worden voortgebracht, en niet in pak ‘m beet, Utrecht.
“So what’s the innovation? De software van het spelletje, bedacht door slimme programmeurs of het vermarkten van de poppetjes?”
Die vraag is snel beantwoord als je bedenkt dat de gameplay gewoon gejat is van eerdere spelletjes als Crush the Castle en de Castle Cloud serie en pas om de hoek kwam kijken nadat de boze vogeltjes (de figuurtjes dus) zelf waren ontworpen.
Tja, het innovatieve eraan is dat ze als één van de eersten in wisten te spelen op het feit dat spelletjes op de smartphone een enorme groeimarkt zijn. Verder is het gewoon de kunst om een spelletje te maken dat toegankelijk, vermakelijk en (grafisch) aansprekend is. Daar is niet echt iets innovatiefs aan, in ieder geval niet meer dan bij elk ander computerspel dat het goed heeft gedaan de afgelopen vijftien jaar.
En natuurlijk was deze innovatie een juist idee op het juiste moment. Toch denk ik dat het geen toeval is dat het een Noord-Europees spel is wat op deze manier doorbreekt. In Indonesië worden veel Flash-spelletjes gemaakt (kijk bijvoorbeeld hier eens rond) maar die missen op de één of andere manier toch altijd de noodzakelijke pazzaz. Misschien een kwestie van professionaliteit en het missen van goed voorbeeld – de wil om heel veel tijd in zoiets te investeren is er wel in Indonesië.
@1
Sturing. Investering. Mogelijkheid om een team samen te stellen van mensen wiens vaardigheden elkaar aanvullen. Wil om een jaar fulltime werk in zo’n spelletje te steken. Dat is er misschien meer in Finland dan in Nederland. Verder kan in elk land natuurlijk zo’n spel gemaakt worden.
@1: Ik weet niet hoe dat bij Apple gaat (ik gok hetzelfde), maar Android apps worden (vrijwel) nooit gedownload van de server van de ontwikkelaar van de software. Bijna alle downloads lopen via Google Play, dus dat is al een punt waar de lui van Angry Birds nooit over hebben hoeven nadenken. Je kunt daaruit wel concluderen dat het succes van Angry Birds minstens zozeer met innovaties bij Google (en Apple) te maken heeft.
@1 Slecht voorbeeld. Juist in Utrecht leveren de HKU en de Games Garden nog best wel innovatieve dingen op. (Alleen hits van het kaliber Angry Birds, dat zijn er niet zoveel. Ook in Helsinki niet trouwens.)
waarom innovator uit Finland? Nokia effect natuurlijk.meest innovator smartphone is over twee weken de Nokia lumia 920. Apple en google en Samsung staan allen op finse schouders waar het de technologie betreft. De mix van de finse manier van werken, opleiden en gericht investeren heeft Helsinki een soort silicon valley gemaakt maar de finnen zelf zijn te bescheiden en te druk om zichzelf daarover op de borst te kloppen. amerikaanse innovator is 80 procent marketing, kihk maar eens hoeveel patenten.
FutureMark, Max Payne, Linux, Nokia, Angry Birds, Habbo Hotel, Allen fins.
@5: Inderdaad, juist in Utrecht worden best goede dingen gedaan op game gebied. Maar hits zoals Angry Birds zijn er nu eenmaal niet zoveel, ook wereldwijd niet.
Wat Angry Birds zo goed maakt, is juist de combinatie van grafische elementen, goed uitgedachte gameplay, en de touchscreen bediening. Verder, het spel speelde precies op het juiste moment in op de nieuwe mogelijkheden die iOS bracht, niet alleen qua bediening, maar ook qua distributie. Ik denk dat je dat wel innovatie kunt noemen. En wat die merchandise betreft … tsja, daar wordt al heel veel geld mee verdiend sinds Star Wars, dat is niet zo nieuw.
Rovia heeft geen bijzonder innovatieve game gemaakt (idd @2 de mechanics / gameplay waren echt niet zo bijzonder; de game zit zoals @8 al aangeeft wel erg goed in elkaar ), maar een bijzonder slimme en effectieve launching strategie in 2009 gevolgd. Zij lanceerden de game in landen waar de appstore net gelanceerd werd, waardoor ze direct hoog in de charts kwamen. Meer hierover in wired: http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2011/04/features/how-rovio-made-angry-birds-a-winner?page=all
@5 niet De Dutch Game Garden maken leuke games, maar de bedrijven en bedrijfjes die daar een ruimte huren. Ere wie ere toekomt. En de HKU leunt nu wel erg lang op dat ene succes, tijd voor een nieuw succesje (game: The Blob)
@5 een zwaluw maakt nog geen zomer. In Helsinki hebben ze een voor die breedtegraad reeds lange zomer. Niet alleen it en telecom trouwens, maar ook bijv. biotech.
@6 nokia is niet de oorzaak, maar juist een gevolg van het innovatievriendelijke klimaat, oa. een nauwe samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en universiteiten. Het gehele onderwijs in Finland is doordesemd van de connectie met de praktijk, iets wat (in mijn ogen) een essentieel onderdeel is voor innovatie. En praktijkervaring opdoen is niet synoniem voor voor een mager stageloontje aan de slag gaan bij een MKB-bedrijf…
Die conferentie over “van de rol van interactie met publiek”… Ging die niet gewoon over goed zaken doen? Is “interactie met publiek” niet buzz voor: “jij geeft wat aan je aan klant, je klant geeft geld aan jou”?