1. 3

    Je gaat je toch afvragen of sommige ecotoeristen zoals Carlos überhaupt zelf in het CO2 verhaal geloven. Dit spotje is smakeloos, maar kennelijk moet de burger een schuldgevoel krijgen als hij vliegt om daarna bij een natuurorganisatie veel geld uit te gaan geven aan CO2 aflaten/compensatie boompjes (die evengoed uit de grond zouden zijn ontsproten)
    @Carlos, ik las laatst over je reis naar het regenwoud per vliegtuig, wat ging er door je heen, dacht je aan de gevolgen van je eigen vlucht? Hoeveel airmiles heb je het laatst jaar gemaakt?
    Hoeveel besparing zou er mogelijk zijn als alle ecotoeristen aan de grond zouden blijven?

  2. 4

    ow ow ow… lekker ad hominem.. ze zeiden laatst dat je een vrouw was, voor een vrouw speel je redelijk op de man?

    Maar goed, uiteraard ben ik niet met de zeilboot naar Paraguay geweest, en als je mijn artikelen écht had gelezen had je begrepen dat ik daar niet naar het regenwoud ging maar naar de droge bossen van de Chaco. Alle vlieg- en treinreizen van mijn werkgever worden CO2-gecompenseerd.

    Zakelijke vliegreizen zijn in deze geglobaliseerde wereld nu eenmaal nodig, al kan er veel worden vervangen met teleconferencing. De techniek van de straalmotoren laat zich voorlopig lastig vervangen door iets dat minder uitstoot oplevert, misschien moeten we accepteren dat deze sector dus nog decennia blijft uitstoten? Zolang er in andere sectoren maar snel gemitigeerd wordt dat kan zelfs deels gefinancierd worden uit de luchtmijlen.

    Een beetje meer realisme en minder vijandigheid en domheid please, ik word zo langzamerhand een beetje moe van al dat domme gelul op internet.

  3. 5

    “De techniek van de straalmotoren laat zich voorlopig lastig vervangen door iets dat minder uitstoot oplevert”

    Oh ja wel, hoor: door turboprops. Alleen noisy-er en je vlucht duurt veel langer. Verder goeie reply op dat gezeik van seven, hoor.

  4. 6

    Oh turboprops, je hebt gelijk, die heb ik ook gebruikt daar boven de Chaco. Maar ik heb toen extra weinig brandstof gebruikt, want Paraguyaanse piloten hebben de gewoonte om op tussenlandingen hun brandstof te verkopen aan de plaatselijke bevolking (=bijverdienste), een beetje OS was het dus ook.

  5. 7

    @6 ik wilde geen spijkers op laag water zoeken, maar het is wel illustratief voor het feit dat de vlieg-branche 100% cost driven is en er te weinig prikkels bestaan om 1. van alternatieven gebruik te maken en 2. vliegtuigen nog zuiniger te maken.

    Belasting op kerosine zou al een stap zijn.

  6. 8

    @4 Inderdaad, twijfelde ook even voor de post. Maar bedacht mij dat je ook vaak opponenten vaak wegzet als dom dus toen was de plaats reactie knop snel gevonden ;)
    Iig bedankt voor het antwoord. Het was dus een declarabel eco werkreisje ;)
    Denk jij dat compensatie ook maar iets uithaalt? Eerder onder het REDD verhaal ook al gepost, je kent vast de uitzending van Zembla hierover.