De strijd om handelsverdragen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

LamyInternationale handelsverdragen zijn de inzet van heel wat discussie tijdens het Wereld Sociaal Forum en het Wereld Economisch Forum Terwijl de protesten tegen nieuwe regionale handelsverdragen tussen Europa en veel landen in Afrika, het Caribische Gebied en de Stille Oceaan (ACS-landen) een hoogtepunt bereiken, met een (bijna) bestorming van de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nairobi (Kenia). Zaterdag om 16.45 uur begon op het Wereld Economisch Forum de live op internet te volgen sessie Frozen Trade Talks and the Need for Progress in een poging de vastgelopen handelsonderhandelingen in de Wereldhandelsorganisatie weer op te starten.

Een goede zaak?

Maar er is nogal wat kritiek op de vrijhandel die wordt voorgesteld door Europa in het kader van de Werelhandelsorganisatie of de regionale vrijhandelsverdragen die zij op dit moment met 77 ontwikkelingslanden in

Goedkoop kippenvlees voor de armen: een verslag van het Wereld Sociaal Forum

KippenStapels kippenpootjes, kippenvleugeltjes en kippennekjes vind je tussen de kleurrijke groente en fruitmarktjes in Afrikaanse landen zoals Kameroen. De kip komt uit Europa en is goedkoop. Mooi meegenomen voor de mensen in Kameroen. Of toch niet?

Afrikanen kunnen inderdaad tegen lage prijzen kippendelen kopen uit Europa. Kipdelen zoals de pootjes, vleugeltjes en nekjes worden in Europa nauwelijks verkocht en meer gezien als afval. Boeren in Europa verdienen al zoveel aan de kipfilets dat de overige kippendelen tegen zeer lage prijzen naar Afrika kunnen worden geëxporteerd.

Je zou denken dat het prettig is dat iedereen in Kameroen goedkoop kip kan eten. Maar de goedkope kip vernietigt de eigen kippenindustrie in Kameroen. De kippenboeren kunnen namelijk niet concurreren met de prijzen van de Europese kip.

Dit kippenverhaal werpt een licht op de oneerlijke handelsrelaties tussen Europa en Afrika. Het laat duidelijk zien wat de mogelijke bedreigingen zijn van de geplande Economic Partnership Agreements (EPA’s) tussen de Europese Unie aan de ene kant en de Afrikaanse en Caribische landen en de landen in de Stille Zuidzee (ACP landen) aan de andere kant.

De onderhandelingen rond de EPA’s moeten leiden tot het wegnemen van alle importtarieven op handelsproducten die Europa en deze ontwikkelingslanden met elkaar verhandelen. EPA’s zijn gebaseerd op wederkerigheid, oftewel gelijkwaardigheid. Dat lijkt heel mooi, maar voor ontwikkelingslanden vaak niet haalbaar. Want het betekent dat ook ontwikkelingslanden hun importtarieven drastisch moeten verlagen, met als gevolg dat Nederlandse en Europese producten zoals goedkoop kippenvlees, makkelijk verkocht kunnen worden in ontwikkelingslanden. De lokale boeren kunnen dan niet op tegen de lage prijzen uit Europa en gaan failliet.

STOP EPADe Nederlandse ontwikkelingsorganisatie ICCO is het daar niet mee eens en voert samen met haar partners campagne tegen EPA’s. Tijdens het Wereld Sociaal Forum organiseren zij workshops om iedereen op de hoogte te brengen van de keerzijdes van vrijhandel. Kijk hier voor een filmpje over de gevolgen van de kippenimport in Afrika.

Europarlementariër Max van de Berg organiseert samen met de Europese Socialisten en verschillende vakbewegingen een workshop rond EPA’s om iedereen op de hoogte te brengen van de nadelige gevolgen van de voorgestelde nieuwe handelsverdragen. Kijk hier voor hun visie op de EPA’s.

Beide filmpjes werden tijdens het het Wereld Sociaal Forum gemaakt door lokaalmondiaal en onzeWereld. Kijk ook op globalisering.com.

Reacties (8)

#1 De andere Stefan

En de gesprekken tijdens het Wereld Economisch Forum hebben succes gehad. In een persbericht laat het WEF weten dat de WTO onderhandelingen in een sidemeeting van het WEF weer opgestart zijn. Lamy en de Indiase handelsminister Kamal Nath spreken zich positief uit over de gesprekken.

In alle positieve geluiden klinken de opmerkingen van de onderhandelaar van de Verenigde Staten, Susan Schwab, iets relativerender: “What has to be done in the coming weeks is to achieve a breakthrough that can help convince Congress as well as US farmers and other economic actors that there is enough in an overall Round package for them.

  • Volgende discussie
#2 De andere Stefan

Ondertussen probeert het hoofd van de delegatie van de Europese Commissie in Nairobi, de heer Eric van der Linden, de demonstraten tegen de EPA vrijhandelsverdragen te sussen. In een persbericht laat hij weten dat het allemaal wel meevalt. Waarschijnlijk zit ik te diep in de discussie om dit soort persberichten ook daadwerkelijk te lezen, anyway, voor diegenen die op zondag niks beter hebben te doen (het staat nergens anders op het web, dus..):

——————-
EUROPEAN UNION
Delegation of the European Commission in the Republic of Kenya
Head of Delegation

Our ref: KEN/TRADE/2007/D/212

PRESS STATEMENT
(Embargo until 12h00 on 24 January 2007)

Statement on EPAs
to Civil Society Representatives (World Social Forum) led by Econews,
24 January 2007, Nairobi
– Mr Eric van der Linden, Head of EC Delegation to Kenya –

Ladies and Gentlemen, I am glad that you have taken time during the busy World Social Forum to come and express your views on EPAs. Your views are important to me. I really mean that. Indeed – you are very much valued partners and I treasure highly the fact that you have been involved in every stage of the EPA process. I gladly accept your petition. I will certainly make sure that all of your concerns are carefully taken into account.

There unfortunately also seems to be many misunderstandings about the EPAs. Let me briefly demystify some of the unfounded scare stories.

So what fundamentally are the EPAs and why are they so important?

The EPAs are a crucial part of the contribution that Europe can and must make to trade and development. They are first and foremost about promoting regional integration and economic development on the continent. The EU is the deepest and most successful regional integration model in the world. Indeed – we will celebrate our 50th birthday this year. Put bluntly – 27 EU countries have realised that in a globalised world they can only prosper together – not alone. The same applies with the EPAs. Kenya has recognised and embraced this. Just look at the benefits of the COMESA economic bloic.

Through dynamic Kenyan leadership, this country is benefiting handsomely from regional integration – representing 36% of the COMESA bloc’s trade. The Kenyan government supports so heartedly the EPAs because they will foster this important process and help Kenya’s economy to grow and ^prosper. Indeed the Kenyan government views the EPA are being an essential part of its economic development strategy because EPA can help diversify the economy, attract investment and deliver on growth and job creation.

Let me state something categorically: our emotive is pinning down the EPAs is simple and straightforward. It is to help poor developing countries integrate in the global economy. A relatively small developing country can only do this trough being part of a bigger regional bloc. The EPAs are not – I repeat not – about winning trade concessions for Europe.

While the nub of the EPAs is about promoting regional economic integration – I know that they are many worries about how EU-Africa trade will be affected. Let me state something else. We have no hidden agenda. Let’sz look at some important facts:

➢ The EU is already by far the most open market for developing countries. Indeed the EU buys 85% of African agricultural exports. The EU imports more from Africa than all other G8 countries plus Australia and New Zealand together. Kenya, for example, exports to the EU over three times more than it does to the US, and over 40 times more than to China.
➢ The EU is by far the biggest provider of aid for trade. Indeed we currently provide €1 billion every year. From 2010, the EC and its Member States will provide €2 billion every year (excluding supports to infrastructure projects) with a commitment that most must come to the African continent

In short – the EU is the most important trade friend of most developing countries. But this is not enough. We must make sure than we can keep this special relationship and even improve on it in a fast moving globalised world. The only way of doing this is through the WTO compatible EPAs. Let’s not forget – we started the EPAs in 2000. Any ACP country has the right to walk away from the process or to propose an alternative. Not one country has done so.

Probably the most sensitive issue that is often highlighted is the necessity of developing countries to open their markets to EU imports in the EPAs. But please recognise that the ACP side can remove tariffs over the long term – carefully and progressively – and with full consideration for the development needs of the ACP economies. We can and must where necessary negotiate long transitional periods.

However – in addition to the need to be compatible with WTO rules, the lessons from Asia and other parts of the developing world are that carefully timed tariff cuts can benefit consumers and local companies that need cheaper machinery, raw materials and parts for assembly. This in turn leads to a more competitive economy that will grow and deliver more jobs and development. I note, for instance, that here in Kenya some 70% of industrial imports from the EU are inputs or intermediate goods. Furthermore – let me underline – that here is very little competition between EU and ACP economies. The bigger threat to ACP is other developing regions. And let’s remember, the EPAs will also include measures to ensure that infant industries and sensitive products can be protected either through delayed commitments or evoking of safeguards measures.

So please – let us reject unfounded scare stories. The EPAs are fundamentally different from traditional hard nosed trade negotiations. Let us rather work together constructively to make sure that the EPAs genuinely take account of your concerns.

Let me also underline very clearly that rules are also central to development. All countries need stable, transparent, predictable and enforceable rules to attract inward investment. EPAs are opportunity to strengthen those rules which are often part of regional integration initiatives. Let’s quickly look at the advantages of pinning down some of these rules:
➢ Countries without competition law pay more for imports, shipping and services. Cartels target these countries costing the ACP millions of euros. Red tape and poor governance flourish without such rules. Running competition policy is inexpensive compared to the gains.
➢ Investment agreements provide security for investors. Many EU commercial interests currently avoid investing in the ACP. Indeed – let’s be frank – most Africans avoid investing in Africa. Indeed it is the only continent that actually exports capital. It is estimated that this Continent is haemorrhaging $100 billion in capital flights every year. We have to stop this.
➢ Transparent public procurement rules can cut costs by a third and reduce favouritism and corruption.
➢ EPAS will also make trade easier through trade facilitation. The World Bank estimates there are potential gains worth billions of dollars to the ACP from this.

Simultaneously, we also recognise that trade liberalisation is not a silver bullet for development. That requires also an appropriate supply side capacity to facilitate trade – here the EU is committed to support the ACP region with aid for trade. But also very importantly – it requires a proper transparent institutional framework and – yes – good governance. Let me be very clear – in the EU’s Strategy for Africa – we recognise that legitimate and effective governance is a prerequisite for development. Setting the right trading conditions and addressing supply side constraints – could all be to no avail if investors are frightened away and businesses can’t operate effectively due to red tape and widespread corruption.

Let me sum up: in order to put trade at the service of development – the future is certainly about regional economic integration – and Kenya is leading the way. The EPAs will reinforce this process and will provide assistance to address supply side constraints. We all must work as partners in making sure that investors are attracted to this region and business can flourish for the benefit of all ACP citizens. At the same time the EPAs will allow us to keep our special trade relationship and even improve on it.

We are committed to doing that – and therefore to ensuring that the EPAs truly put trade at the service of development!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Chinaman

Helemaal eens met ICCO. Laten we gewoon die minder lekkere stukjes kip op een grote hoop gooien en verrotten. Die super rijke inwoners van Kameroen kunnen best wat extra dokken voor hun stukje kip, die missen dat geld toch niet. Zo weten we tenminste zeker dat er nooit iets verandert in Afrika en ICCO voor eeuwig zijn subsidie inkomsten van de Nederlandse belastingbetaler blijft ontvangen.

Ik hoop toch nog op minimaal 100 WSF alimentatie halfbloedjes. We zullen zien over 9 maanden…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Yevgeny Podorkin

Je zou inderdaad zeggen dat het wegnemen van álle importtarieven tussen Europa en ontwikkelingslanden (uiteindelijk moet) leidt(en) tot gelijkwaardigheid. Een eerste stap naar eerlijke(r) concurrentie puur op product, prijs, kwaliteit, transport e.d.
De kostprijs van die kippenresten die naar o.a. Kameroen geëxporteerd worden zal toch voornamelijk bestaan uit (hoge) transportkosten en kosten invriezen? Desondanks kan Kameroen niet concurreren en wordt eigen kippenindustrie uit de weg geruimd? Ondanks de lagere lonen??! Dat kan dan misschien alleen als ze efficiënte(re) gelijkwaardigere (massa)productie (opkweek van ei naar vleeskip) van Europese bedrijven overnemen. En hierin (kunnen) investeren m.b.v. speciale fondsen o.i.d. Daarna vervalt concurrentie op product en transport. En op termijn betere lonen.

Overigens…uitéindelijk, als kostprijs, productiemethoden e.d. overal min-of-meer hetzelfde zijn moet het element [kwaliteit (scharrel/ vrije uitloop..geen water in de filet) als concurrentiemiddel overblijven. Uiteindelijk.

Is iédereen blij………

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 De andere Stefan

Ja Chinaman, je begint leuk, maar al snel word je een beetje onduidelijk… Maar goed je hebt het bericht tenminste gelezen: kern van de ongelijkheid is het feit dat Afrikaanse boeren best wel op de kostprijs kunnen concurreren, maar niet als zij hun economie niet kunnen beschermen tegen dumping van restproducten. Dat heeft niks te maken met vrije markt of met vrijhandel, dat zijn gewoon praktijken waar een land zich tegen moet beschermen. Om dan maar meteen op Yevgeny Podorkin te reageren: Europese kippenboeren worden daarnaast gesubsidieerd op het kippenvoer!

“desondanks kan Kameroen niet concurreren” ????
Nee, mede daarom kan Kameroen niet concurreren!!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Yevgeny Podorkin

Ah. Die landbouwsubsidies natuurlijk. Daar praten ze nu dus éérst over. Anders heeft onderhandelen over wegnemen van alle importtarieven op handelsproducten (wat op zichzelf een goede zaak is) niet zoveel zin. Althans voor die Afrikaanse, Caribische en landen in de Stille Zuidzee. Nee dan is het me nu duidelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Sir Humphrey

Over de voordelen van vrijhandel kunnen we het denk ik snel eens worden: het beste product tegen de beste prijs wint. Probleem is alleen dat de handel ook daadwerkelijk vrij dient te zijn. Daarom gaan de WTO onderhandelingen niet alleen over importtarieven, maar met name ook over subsidies en (anti-)dumping maatregelen. De vorige ronde is gebroken op (o.a.) Amerikaanse en Europese onwil de eigen zwaar agrarische sector te onderwerpen aan de vrije markt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Chinaman

@Stefan
Dat we in Europa goed te eten voedsel als afval beschouwen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat we “het afval” daarna gewoon maar weg moeten gooien en 3000 kilometer verderop weer nieuwe kippen moeten gaan houden om deze minder lekkere stukjes te kweken. Zeker niet als in zo’n land een groot gedeelte van de bevolking een voedselprobleem heeft. Verspilling ten top.
Maar vooral stuitend is de attitude. Ik heb tot nu toe nog niets in het hele WSF verhaal gehoord waarin een sprankje hoop voorkwam. Het lijkt of iedereen daar gewoon lekker de Afrikaanse bevolking is blijven voorhouden dat ze erg arm zijn en dat dat enkel de schuld is van de rijken. Neem nou zo’n heerlijke quote als in zo’n eerder WSF stukje. Een 21 jarige studente wiskunde, behoort zeker tot de 10% rijkste inwoners van het land en zou de hoop en glorie moeten zijn van de natie, maar nee, ze is arm, het land is arm en we wachten op verbetering. Triest.
Wij komen jullie helpen, wij gaan het gesprek aan met de WEF, wij gaan zorgen dat het continent/de inwoners rijk gaan worden, wij gaan zorgen dat de kip in de EU blijft, wij gaan… Afrikanen, blijf lekker zitten waar je zit. Jullie kunnen je eigen land noch jullie leven veranderen.

  • Vorige discussie