“Ik bekijk de introductie van het nieuwe spoorboekje met grote zorgen. Er is een groot personeelstekort bij de werkplaatsen van Nedtrain. Je hebt het niet over tientallen, maar honderden mensen. Daardoor ontstond achterstand in het onderhoud. Ook bij het rijdend personeel is de bezetting uiterst smal. De NS moet alle zeilen bij zetten om treinen te laten rijden.’’
Roel Berghuis van FNV Bondgenoten houdt zijn hart vast bij de invoering van de nieuwe NS dienstregeling. De NS heeft er zelf duidelijk zin in, maar gaf eerder deze week al wel aan te rekenen op enige aanloopproblemen.
Voor ondergetekende vervalt zijn directe intercityverbinding naar Utrecht – vandaag de laatste keer in een ruk doorrijden, en hij moet vanaf maandag overstappen op station Gouda, dat vooral op winderige winterdagen bijzonder guur kan zijn. Extra reistijd en een overstap in ruil voor 4 vertrekmomenten per uur in plaats van twee. De tijd zal uitwijzen of dat een goede ruil is geweest.
Wat heeft de nieuwe dienstregeling voor u voor gevolgen? En maakt u zich zorgen?
Reacties (32)
Ik loop of ik rijd auto.
De NS doet me niets en dat hou ik graag zo.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Helaas is de auto voor mij niet echt een goede oplossing aangezien ik een hekel aan files heb. Doe mij dan maar trein met krantje en koffie.
Op het moment nog weinig…
Ik hoef maar een station verder, dus ik zit goed.
Een bekende van mij is echter van baan verwisseld toen ze doorkreeg dat haar reis 3 kwartier langer zou gaan duren…
Ik ben zo’n enkeling die er op vooruit hoort te gaan. Een extra trein per uur vanuit mijn woonplaats naar Utrecht en in Utrecht meer overstaptijd.
Mijn reistijd verandert niet door de nieuwe dienstregeling.
Aantal treinen vanaf mijn station wordt gehalveerd. Reistijden zo’n 20 minuten langer. De aankondiging van de nieuwe dienstregeling is voor mij de rede geweest dat ik de voorkeur heb gegeven aan een minder interessante baan, die wel op fietsafstand was.
Ik heb een maand of twee geleden weer eens de IC Voorburg – Utrecht genomen om 17:14 ofzo en ouderwets lekker 35 min gestaan. Door teveel autorijden verlies je je staanconditie. Ik kreeg vreselijke kramp in de rug, maar stond ook niet tegen een wand op het balkon maar in het gangpad.
Overigens is staande de deplorabele staat van Neerlands spoorbanen extra goed waarneembaar.
Sindsdien zit ik weer met veel plezier een uur of meer in de file op hetzelfde traject.
Woont Grobbo in Zoetermeer?
Ach, ik wacht nog steeds op randstadrail, dus het maakt mij ook allemaal niet zoveel uit. Of je nou 30 minuten of 130 minuten vertraging hebt..
Yup, ik ken het verschijnsel, die IC Voorburg-Utrecht neem ik elke ochtend, en alhoewel ik meestal wel kan zitten presteert de NS het zo nu en dan om maar een treinstel in te zetten zodat je soms in het geheel niet meer mee kunt.
Maar vanaf nu dus elke dag een tweetrapsraket. Dat de reis iets langer duurt kan ik mee leven, maar de overstaptijd op Gouda van 2 minuten baart me wel een beetje zorgen, want de NS heeft het op tijd rijden haar core business gemaakt in plaats het vervoeren van zo veel mogelijk mensen op zo efficient mogelijke wijze
Openbaar vervoer op het platteland… Nee, de auto dus.
ik ga er ook op vooruit, behalve dat ik 2 mins eerder moet opstaan. Of flink harder moet fietsen. Als de NS het overleeft natuurlijk.
Ik reis op neer van Assen naar Apeldoorn, reistijd blijft min of meer gelijk, vertrektijden veranderen iets maar dat vind ik allemaal prima als ik maar geen aansluitingen meer mis.
2 keer overstappen betekent risico op maximaal 1 uur wachten op perrons bij gemiste aansluitingen.
@Basszje: Nee, Voorburg. Zoetermeer heeft nu ook geen intercity. Ik had een beetje verwacht dat de stad die straks de derde stad van Zuid-Holland is, wel een halte zou krijgen, maar nee. Ook vreemd.
Ergens wel humor deze nieuwe dienstregeling (als het niet zo triest was), de overheid wil iedereen in het OV en de NS jaagt ze de auto weer in.
“Je bent een rund als je met privatisering stunt.”
Mijn reis duurt 4 minuten langer (nu nog iets minder dan een uur), maar mijn trein gaat wel 4 keer per uur rijden in plaats van 2 keer. Een verbetering, vind ik zelf. Ik denk dat voor vrijwel iedereen in Noord-Holland, op Haarlem na, voordeel heeft bij de nieuwe dienstregeling.
Ik moet van Eindhoven naar Utrecht, daar verandert niet zoveel aan, alleen dat hij 6 minuten eerder rijdt. Die 6 minuten zorgen er wel voor dat het niet meer aansluit met de begin van m’n lessen en de bustijden.
Voor mijn werk kan ik ongeveer 10 minuten later van huis (Utrecht) om op dezelfde tijd in A’dam Sloterdijk aan te komen. Op de terugweg maakt het niks uit.
Alleen privé is het even afwachten. Mijn ouders wonen in Leerdam. De lijn Geldermalsen-Dordrecht wordt overgenomen door Arriva. Zij gaan 2 keer in het uur rijden tegenover 1 keer in de oude situatie, Maar de overstaptijd in Geldermalsen is straks nog maar drie minuten. Of dat genoeg is zal moeten blijken.
De quote “armetierige achterban van Sargasso” vind ik beslist wel een knuffel bijna. Heeft U zich al op een van de Pics herkend @Grobbo?
GS was de welbespraakte spreker btw.(bovenste post)
Wat zijn jullie toch allemaal voor enorme forensen! Doe iets aan de klimaatverandering, ga op fietsafstand van je werk wonen. Mijn belangrijkste criterium voor een nieuw stek waar ik naar op zoek ben is dat het op de fiets sneller bereikbaar moet zijn dan met welk ander (niet-exotisch, voor mensen met tijdsmachines aankomen) vervoermiddel ook.
enkele reis 30 minuten langer, in totaal dus 3,5 uur per dag in de trein. Ik ga niet vrolijk het weekend in :-(
@Bismarck, ik ben erg jaloers!
Heej, ik heb hem nog niet hoor. Zo lang blijf ik maar op mijn studentenkamertje wonen, dat is 10 minuten fietsen.
me 2
@ 21,
Je kan anders altijd nog een tijdmachine gebruiken.
Niet studentengedoe, alweer 12 jaar geleden maar op de 10 minuten fiets.(60 meter naar beneden..peace of cake)
Of de Teletijdmacine, bedoel ik dan.
@Larie,
what go’s down, most come up!
Ja das zeker maar dan zonder kinderen en ophalen met de SUV dat begrijpt u wel):
Waarschuwing! Ook de NMBS wijzigt dit weekend, overigens.
@Bismarck: Ik kan wel dichter bij mijn werk gaan wonen zodat ik met de fiets kan, maar dat zou inhouden dat m’n vriendin dan exact dezelfde reis in omgekeerde richting zou moeten maken. Geen milieuwinst te halen daar dus…