Bij de aanvang van de supermarktoorlog dacht Albert Heijn de andere supermarktketens in een paar maanden op de knieën te hebben. Het mocht niet zo zijn. De supermarktoorlog duurt nu al bijna 2,5 jaar en het einde is nog niet in zicht.
Het mag dan zo zijn dat het Laurus concern bijna het loodje legt, buitenlandse bedrijven staan te dringen om de vrijgevallen plaatsen in te nemen.
Het besef dat het wel eens een “long war” zou kunnen worden, drong eind vorig jaar door bij de top van AH. Daartoe hebben ze de strategie-denktank, eerder verantwoordelijk voor het al heel vroeg in de internet hype lanceren van Albert.nl, bij elkaar geroepen.
Tot zover ging de informatie van uw correspondent. Daarna werd het stil.
Tot gisteren, toen dit redactielid dankzij een dagje vrij ineens doordeweeks in een vestiging van de Albert Heijn was. Het tafereel dat hij daar aanschouwde (zie heimelijk geschoten foto) zorgde ervoor dat de puzzelstukjes op hun plaats vielen.
Hoe kan AH op lange termijn de oorlog winnen? Daar spelen twee elementen een grote rol: Low Cost en Consumer Loyalty (LC en CL).
Aangezien AH zijn leveranciers al maximaal heeft uitgeknepen valt daar niet zoveel meer te halen op het vlak van kostenbesparing. En qua consumentenloyaliteit heeft AH ook al een hele stevige basis.
Maar die basis kan natuurlijk met de tijd veranderen. Dus hoe garandeer je nou dat toekomstige generaties consumenten merktrouw blijven? Heel eenvoudig, door vroegtijdige branding. Zorgen dat het merk AH tussen de kinderoortjes gepropt wordt zodat ze het nooit meer vergeten en eigenlijk niets anders willen.
Reclame werkt dezer dagen al nauwelijks meer bij de jeugd. Ze kijken er niet meer naar en als ze het al zien valt het nauwelijks meer op in de enorme vloed.
Maar AH heeft de weg gevonden: de basisschool. Middels een tot nu toe geheim programma betalen ze waarschijnlijk scholen en onderwijzers (allebei tegenwoordig onterecht om geld verlegen) om zodoende een deel van de lestijd te krijgen. In deze lestijd gaan de kinderen naar een vestiging van AH en leren de “geneugten” van het consumeren en de werking van de supermarkt.
En met dat laatste slaat AH gelijk een dubbelslag. Want op deze wijze garanderen ze ook dat deze jeugd (groep 8 voornamelijk) over een aantal jaar, als er toch al te weinig jongeren zijn, zich voor hun bijbaantjes wendt tot AH. En dat zijn de goedkoopste arbeidskrachten en die houden het kostenniveau laag.
Kortom, met het programma van beïnvloeding via armlastige scholen en onderwijzers zorgt AH voor toekomstige merkloyaliteit en goedkope arbeidskrachten. Essentiële wapens in de lange supermarktoorlog.
Zo is alweer een trend vanuit de VS naar NL overgewaaid. Grote concerns kopen zich in bij scholen, die van de overheid te weinig geld krijgen om het hoofd boven water te houden, om zodoende in een vroeg stadium kinderen te programmeren tot consumentslaafjes.
N.B.: Alle commentaar voor 16:15 uur slaat op een eerdere tekst in deze post waar de onthulling nog niet gedaan was vanwege noodzakelijke checks door onze afdelingen juridische zaken en persoonsbeveiliging.
Reacties (110)
Aha, ik wist het! AH heeft een doel met dit alles. Wereldoverheersing, vermoed ik. Ben benieuwd naar jullie artikel…
Spannond!
Yup. Kapot concurreren van de concollega’s om hun plek in te laten nemen door buitenlandse dochters van Ahold in samenwerking met enkele multinationals zoals Unilever en Proctor & Gamble.
…zie ik daar een Geen Stijl t-shirt ? dan zit het als volgt:
eerst halen ze ontbijtkoek uit de schappen
dan de de Duo Pennotti !!
De hoofdredacteur van de Allerhande werd onlangs al verkozen tot één van de machtigste mediamensen van Nederland, etnisch-culinaire zuiveringen zijn op handen !
Als jullie die tekst hier niet gaan plaatsen gaat hij toch wel ergens anders gelekt worden, niet?
Stampot sla met shoarmavlees. Dat is de Allerhande.
Geheime langetermijnplan Albert Heijn, laat me raden…. 1/3 van aandelen in rook op, kongingin overweegt intrekking predikaat ‘Koninklijke’, rechtszaak met vier topmannen die het gevang in gaan.
Overigens, sinds wanneer ga je in NL failliet in een rechtszaak die je niet kan verliezen ? Walk the talk, eh, Sargasso.
om, tot het werkelijke artikel verschijnt even een Poll:
De kassameisjes bij mijn lokale AH zijn
a) Verukkelijke wezentjes
b) BrEeZaH’s
c) Te dom voor woorden
d) Lelijke Trollen
e) Anders, namelijk..
Kom.. Dat moest er staan.
Pelayo: a+b+c+d+e
Hahaha :-)
Nou, bij ons hebben ze wel lieve tietjes, hoor.
Oegstgeest, kaklui in kasten van huizen: iets met c) en d)
Leiden Noord, in de grauwste allochtone puinhopen: a)
e. Een uiterst vriendelijke dame op leeftijd die tussendoor een praatje maakt, complimentjes uitdeelt over uiterlijk en kleiding en aan amateurpsychologie doet door niet om de bonuskaart te vragen bij mensen (oa ik) waarvan ze aanneemt dat die hem niet hebben en alvast haar eigen code gebruikt om alsnog de bonuskorting te aftikken.
A, B en C. Het een sluit het ander ook niet uit, overigens.
a, c en e.
En b misschien ook wel, maar daar kan ik niet over oordelen….
@Stijn
Voor determinatie van BrEeZah’s bepaal je gewoon het klatergoudgehalte.
Beste mensen, hold your guns please. De afdelingen zijn er bijna uit. Over een klein uur wordt jullie nieuwsgierigheid voldaan.
Illuminatie? Bilderberg? 9/11? Rothschild? VERTEL!!@!!!!
Ach, supermarktoorlog. Zo lang de meeste mensen nog vooral het criterium ‘afstand’ gebruiken om te bepalen naar welke supermarkt ze gaan, is het een totaal zinloze oorlog….
damn… dat ik dit doe op Internationale Vrouwendag…
wat ben ik toch een gewetenloze zak…
Volgens mij is het inderdaad een beetje a t/m e. Het hangt nogal af van wie er achter die kassa zit. De meerderheid bevind zich denk ik toch in de categorieen b en c
Aangezien het hier nu toch pauze is kan ik wel effe gewoon wat vreselijk offtopic linkjes dumpen, he?
“That giant sucking sound” that has been heard for years is made by “American consumers continuing to buy.”
-Robert Reich.
@Carlos
Jaaa! De lachende panters, geweldig:
Slèèèt
Poll Nummer Twee
bij het uitkiezen van een rij neem ik de rij van:
a) het lekkerste/mooiste kassameisje
b) de snelste/ het meest ervaren kassameisje
c) de kortste rij
d) ik let nooit op
e) mijn vrouw doet de boodschappen (vanwege a)
Nooit gedacht dat AH weleens iets anders kon bedoelen met : “AH past op de kleintjes.”
@Henk,
c) rechts naast a)
Zo snel mogenlijk wegwezen maar wel een leuk uitzicht .
@ Pelayo, Puts op de Dollar en Calls op Olie?
@RennieB
Ik heb geen idee :-)
poll 2: f) de rij met de lui met het minste boodschappen. Is meestal het snelst, behalve als er een kassameisje zit uit poll 1 categorie b of c, want dan gaat het toch lang duren.
wat de gedachte ook achter die prijzen oorlog is.. kan altijd erger:
ik zeik in me broek van spanning
TOE NOU!!
Tekst wordt nu ingevoegd.
allereerst: geweldig gehypet dit artikel! Mijn complimenten.
Begrijp ik goed dat dit stukje gebaseerd is op een schoolklasje dat je een rondleiding hebt zien krijgen in je lokale AH vestiging?
C1000 volgt ook al deze strategie alleen dan met een soort retro-benadering:
..de kinderen van vroeger aan zich binden.
en dan de inhoud: ja, dat is al een tijdje een teer punt. Sponsoring van onderwijsinstituten en lesmateriaal. Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat merkenvoorkeur al op jonge leeftijd wordt bepaald. Dus willen de merken ook graag in de koppies van de jeugd terecht komen. Sponsoring van lesmateriaal is volgens mij in de onderwijswereld al een tijdje een hot-issue: hoe ver kan je gaan? En ook hier is het balanceren op de rand. Is het een soort van het-werk-van-paps-of-mams-dag, en is een ouder van een van die kids toevallig cassiere of bedrijfleidster bij de betreffende vestiging, dan is er nog niet zo veel aan de hand. Maar is dit een strategie, dan is het zeker zaak dit in de gaten te houden. Maar ja, als de andere supermarkten dit ook gaan doen is er al minder aan de hand. En Mark (#19) zei het al: de supermarktvoorkeur wordt vooralsnog voornamelijk bepaald door de afstand.
C1000 is ook Ahold…
De supermarkt in mijn dorp bestond nog niet toen ik geboren werd, toen kwam er eerst een Vivo, dat werd de Super en vervolgens een Spar… Ik ben totaal verward, al weet ik wel dat ik de Dirk v/d Broek een ongelovelijke klotewinkel vind.
@B-man: Het was iets meer dan alleen een rondleiding. Het was een instructie-les inclusief aangepast materiaal voor de kinderen, speciale AH hoedjes, schorten en begeleiding van personeel.
@arieT#38: dat verklaart dus een hoop.
Oeps… Wij hebben ook net een schoolklas voorzien van een school-sport tenneu. Met in grote letters de bedrijfsnaam…. Weet niet of het nou zo spannend is….
@ esgigt 25 om 15:08
Nooit gedacht dat AH weleens iets anders kon bedoelen met : “AH past op de kleintjes.”
Paranormaal begaafd Esgigt ?
@arieT: Ook als andere supermarkten hetzelfde doen is het nog steeds problematisch. Bedrijven bepalen dan (vanwege de financiele middelen) het lesprogramma van kinderen.
En volgens mij zitten we al in een doorgeslagen consumptiemaatschappij. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal om het “consumeren” niet tot een staatsgesteund onderdeel van het curriculum te laten zijn.
Naast een scheiding der machten stel ik voor ook een scheiding tussen school en bedrijfsleven aan te brengen.
Graag zie ik kinderen opgroeien als homo sapiens en niet als homo economicus.
Blijkbaar schrikt iedereen na de lange aankondiging zo dat het stil wordt. Wat moet je hier nu op zeggen. esgigt#25 had dus een vooruitziende blik.
Het is slecht dat basisscholen worden benaderd door bedrijven. Misschien niet eens zozeer dat het gebeurt. Maar wel dat dat blijkbaar achterbaks gaat en vooral dat deze techniek niet door andere bedrijven wordt gebruikt.
Want het probleem is opgelost zodra alle bedrijven toegang tot de basisschool krijgen: dan is de variatie zo groot dat het reclame en bindingseffect uiterst gering is.
Maar of we dat willen?
Dan toch maar geen bedrijven in de scholen.
de foto heette ook voor de openbaring al AH-jeugd…
AH Carlos
@Steeph: zoals HansR het in #45 omschrijft bedoelde ik het ook. Het is dan minder erg als het gaat om het beinvloeden van de merkenvoorkeur. Zodra bedrijven echter zodanig invloed gaan hebben op de lesstof, dat negatieve punten worden verzwegen (mileuschade, grote fraude, etcetera), heb je het weer over iets anders. Overigens vind ik vormen van stages of bedrijfsbezoeken in het kader van de theorie naar de praktijk brengen wel weer een goede zaak. Daarom, er is hier sprake van een dunne lijn waarop wordt gebalanceerd. En we moeten erop letten dat dit alles inderdaad niet doorslaat naar het creeeren van mindless drones.
Tjonge jonge, de angst voor het consumentisme zit er nog goed in. Wanneer begon dat, toch wel 30 jaar geleden, in lenkse krengen.
Schud dat toch eens af, lui. Allemaal kippentok.
@mescaline: dat begon al in de jaren 20 van de vorige eeuw. Door een neef van Freud.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik me daarbij neerleg. Veel van de negatieve elementen in de samenleving hangen in mijn ogen samen met het consumentisme en de makke schapen.
@mescaline: leg uit, angst voor consumentisme? Volgens mij gaat het daar niet om. Tenminste, niet bij mij. Het gaat om invloed op het onderwijs. Is dat om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, dan is er niets mis mee. Wordt de invloed aangewend om kinderen blind te maken voor de misstappen van een bedrijf, of om kinderen te eenzijdig te laten kijken naar de wereld, dan ben ik daar tegen. Heeft niks met angst te maken. Ik ben er juist een voorstander van dat het onderwijs intelligente, zelf denkende, kritische mensen aflevert.
@Steeph, #40: Toen ik nog op de basisschool zat bezochten we de steenfabriek in Panningen. Helaas hebben ze daar geen hoedjes en schortjes geregeld, maar we mochten wel kijken hoe de bakstenen de oven in gingen.
Ik ben niet bij de steenfabriek gaan werken, en ik ken ook geen klasgenootje dat er is gaan werken. Ook koop ik mijn stenen niet in Panningen.
Het idee van zo’n rondleiding is dat kinderen een beter idee krijgen van hoe het er in de grote mensenwereld aan toe gaat. Dat AH er duidelijk meer werk van gemaakt heeft dan mijn steenfabriek vind ik eigenlijk alleen maar positief.
Ja B-man zo lust ik nog wel een !
Ik ging als kind met de hele klas naar de boerderij en toch werd ik later fan van Ajax…
nou ja fan…
@B-man
Maar je bouwt je huis nu wel met stenen!!!
Zou er als ouder vooral moeite mee hebben wanneer de supermarkt als aantrekkelijke werkgever aan mijn kinderen gepresenteerd wordt.
Je moet er toch niet aan denken dat ze zo onder de indruk raken van de veelzijdigheid en dynamiek van het supermarktwezen en de waarschijnlijk ongekende doorgroeimogelijkheden dat je ze opnieuw van het nut van school moet gaan overtuigen.
Kan me nog herinneren dat we vanuit mijn basisschool naar geestverwante middelbare scholen gingen voor voorlichtingsdagen.
De mooie verhalen van de scholieren op de middenschool (oa over snipperdagen) en het appelflappenbakken op de lbo maakten toendertijd grote indruk op me. Mijn ouders waren gelukkig minder onder de indruk.
@B-man: Ik vind het nogal een verschil of je naar een steenfabriek gaat (incidenteel) of dat er een grootschalig programma is waarin kinderen merkentrouw wordt bijgebracht.
Nu weet ik ook wel dat ik met dit stukje een punt opblaas (vandaar ook de NB), maar ik verbaas me erover dat sommige mensen het kennelijk moreel heel aanvaardbaar vinden dat er mensen zijn (marketingafdelingen van grote bedrijven), zelf vaak ook ouders, die bezig zijn om programma’s te bedenken waarmee ze de jeugd kunnen beïnvloeden zodat ze daar (later) maximaal van kunnen profiteren. Kan je net zo goed kinderarbeid weer goedkeuren. Het zijn immers toch alleen maar slaven van de economie.
Ik leef nog een beetje met het ideaal (ja, naief) dat je hier op aarde bent om toch vooral een mooi en zinvol bestaan te hebben. En daar heb je in deze tijd een economie bij om de boel draaiende te houden. Maar ik ben niet op deze aarde om de economie draaiende te houden en te kijken wat ik toevallig nog voor leuke dingen kan doen met de rest van mijn tijd.
…..
Word ik toch nog boos.
@Steeph
Kan je net zo goed kinderarbeid weer goedkeuren.
Ja, het zou me niet verbazen als ik om me heen kijk en zie wat er allemaal gebeurt. De cirkel is zo weer rond. In elk geval zelf het goede voorbeeld geven: een mooi bestaan etc… Dan zien die kinderen ook wel dat ze niet met die marketinglokkers mee moeten gaan.
@Steeph, was dit een grootschalig programma waarin kinderen merkentrouw wordt bijgebracht? Ik denk dat je overschat hoe beinvloedbaar kinderen op deze manier zijn. Ze denken heus niet “Goh, wat lijkt het me toch prachtig om hier als ik later groot ben de vakken te gaan vullen”. Dan moet je als merk toch echt met iets beters komen (flippo’s ofzo).
En: “Maar ik ben niet op deze aarde om de economie draaiende te houden en te kijken wat ik toevallig nog voor leuke dingen kan doen met de rest van mijn tijd”.
Ik zie het dan ook als: Op een leuke manier de economie draaiende houden. Of: Mooie dingen doen terwijl je ondertussen de economie draaiende houdt.
“Een mooi en zinvol bestaan zoek je maar in je vrije tijd”, Steeph ;)
Een veel grotere bedreiging die iedere dag weer over kindjes wordt uitgestort is de bagger van Idols en andere zooi op de TV. Als je het over indoctrinatie, verborgen boodschappen, normaal = idiotie wil hebben, dan kijk ik eerst daar. En zet hem dan uit natuurlijk.
Merkentrouw ? Zie ik weinig fouts in. Hey, als je die aanhoudt wordt-ie goed afgestraft. Unilever verpest het voor zichzelf met het opdoeken van oude goede merken.
Slechte merken (waaronder Coca, Pepsi) komen er bij mij niet in. Laat AH op school maar langskomen met info over de wereld, van mij mogen ze, voorlopig.
Het is helemaal niet de bedoeling om achter allerlei georganiseerde uitjes voor groepjes jongeren tegelijk en overal maar boosaardige complotten achter deze innoverende initiatieven, deze kostbare diepteinvestering zonder winstbejag, zonder netto economisch belang vermoeden. Elke onderneming verdient onze bewondering en loyaliteit en moet a priori kunnen rekenen op de onbevooroordeelde medewerking om de jeugd te boeien voor de goede zaak, zelfs de lafsten der lafsten onder hen die het geld verdienen en het efficient rentabiliseren van het geinvesteerd vermogens der gulle spaarders, het geld genereren vooral simpel en gemakkelijk gemaakt hebben , de supermarkten, de verhuurders en het leger hebben recht op eeuwig respekt ..eehh het diepste ontzag want da zijn vooral de voortrekkers der vooruitgang en daarom moeten zij boven alles kunnen rekenen op het gren zenloze vertrouwen van heel nederland op hun integere inborst. Ze mochten eens vertrekken. Wedden dat de voormalige topbestuurders van de AH Affaire met een mild vonnis (enige reputatieschade en een relatief kleine geldboete) zo meteen weer vrij man zullen zijn ?
Als je in kostuum met stropdas en op de gezaghebbende internationale bullmarkten werkt , dwingt dat justitie toch om stelen, liegen en bedriegen anders te benoemen dan een zoveelste banale armzalige story van een zwerver zonder macht en zonder zakelijke imago of landelijke bekendheid uit hoofde van je machtspositie.
De goodwill- actie moet begrepen worden als gebaar naar de nul generatie van tegenwoordig en een poging om het vakkenvullen, magazijnbeheer of kassadiensten draaien in een van die up market lokaloteiten (event outlets) als nobel ambacht, gelijk als een financieel directeur, te verkopen. De ondernemer heeft namelijk altijd gelijk en anders neemt ie het wel.
Twee eerdere artikelen (in het Engels) van mijn hand met wat aardige verwijzingen:
http://blogger.xs4all.nl/steeph/archive/2004/12/12/17255.aspx
http://blogger.xs4all.nl/steeph/archive/2004/12/22/18241.aspx
Oh, en een rechtstreeks linkje naar het stuk Branded (pdf):
http://www.xs4all.nl/~steeph/9.04.Branded.pdf
My God. Links wint zetels in de gemeenteraad en hoppa gaan een paar linkse grapjassen helemaaal los…. het verderfelijke kapitaal moet aan stukken potverdorie!
Ahold dient per direct te worden genationaliseerd, wat ik je brom!
Volgens mij zien hier een paar mensen spoken.
@nove tot zover, kan ik inkomen. Maar 10 keer vaker zien kinderen hun ouders. 100 keer vaker zien kinderen: tv, de groep op school, games.
Ik wil niet opscheppen, maar heb wel eens bedacht dat je de hoogste banen het slechtst zou moeten belonen, en de minst aantrekkelijke banen het best.
“Verdeel en heers”
Het grote probleem wordt dan: corruptie onder minstbetaalden groeit als kool. Vraag me toch af of het niet kan.
@TRS: Wat heeft dit met links te maken?
@TRS
Jij bent nu het voorbeeld dat rechts paranoia wordt?
@nove
” Elke onderneming verdient onze bewondering en loyaliteit”
Wat is dit voor een apart criterium? Ook ondernemingen die op grote schaal frauderen? Ook ondernemingen die op grote schaal mensenrechten schenden?
“De ondernemer heeft namelijk altijd gelijk en anders neemt ie het wel.”
Wat bedoel je hiermee? de ondernemen heeft altijd gelijk, als hij zegt dat hij niet fraudeert terwijl hij het wel doet dan is dat Oke want hij heeft gelijk?
Leg het eens uit
@Rembrandt: volgens mij mis je de knipoog van nove….
Ik ben dus een voorstander van kinderen in supermarkten, sterker nog ik denk dat het goed zou zijn voor spier-, bot- en karakterontwikkeling als dat tuig gewoon lekker onder begeleding om een uur of 2 in de middag boodschapjes doet voor hard werkende pa en ma. JA IK HEB EEN UITKERING JA.
@Nove,
ja nove, wat nu als ondernemingen pasgeboren kinderen, ook wel babys, levend in een bak teer gooien vervolgens wurgen, tot ze bijna dood zijn, dan aan pythons voeren om ze vervolgens half opgegeten, levend nog steeds, overgieten met fosfor en dan verbranden? Moeten we die ondernemingen dan ook bewonderen? Verdienen zulke onderneminen dan ook onze loyaliteit? Nou? NOU?
Jan, Agnes en de kerstbomen. Does it ring a bell?
ik heb nog bij AH gewerkt, een vuighe zooi aldaar. Alleen maar scholiertjes inhuren en pauze ho maar.. nog net geen Asterix & Obelix neger die op zijn trom het scanner-ritme aangeeft.
@73 ach, zielepietje toch
Waar zijn deze week de senseo pads het goedkoopst?
Eh, is dit zo verrassend ? Misschien wel, omdat we misschien weer wat meer opschuiven naar de situatie van yankee universiteiten die afhankelijk zijn van Coca Cola. Als dàt het punt is, dan had ik dat graag explicieter zo gesteld gezien. En ook deze vraag behandeld gezien : moeten scholen daarin dan niet gereglementeerd worden ? Hoe zit dat in Nederland ?
(Sorry, als dit n de comments wel degelijk is aan bod gekomen.)
Want voor het overige zijn tal van firma’s, niet in het minst banken, al langer bezig met consumer loyalty vanaf jonge leeftijd. Of toch in België, waar men heeft vastgesteld dat mensen zelden van bank veranderen, totnogtoe toch, misschien komt daar nu verandering in.
Dat bedrijven jongere arbeidskrachten niet altijd flink honoreren, is helaas ook oud, heel oud nieuws, en dat die van AH leperds waren, ook, toch ?
Desalniettemin : blij dat hier slimme dingen over marketing opduiken. Zie ook zo meteen.
De cursus marketing is de hedendaagse cultuurgeschiedenis, zeg ik altijd ‘krak’ zeg ik altijd ‘krak’ zeg ik altijd ‘krak’ zeg ik altijd ‘krak’ …
Steeph, uw stuk ging haast over “the age of consent”. maar u raakte ook “the engineering of consent” aan.
Welaan dan, ivm #50… Kunnen we dan nu aub een petitie starten dat men onderstaande *fantastische* must-see vierdelige documentaire reeks heruitzendt ?
VRT Canvas, BBC, Arte : geen reactie. VPRO : geprobeerd maar te duur en nog wel wat problemen. NPS : nog niet gepolst. Start the lobbying !! En wel hierom dat !
In 2002 the BBC broadcast a fascinating four-part-documentary “The Century of the Self”, als produced by http://www.rdfmedia.com/ – cf. http://www.bbc.co.uk/info/news/news366.htm : “The previously untold story of how Sigmund Freud’s ideas have been used to manage and control the masses features in The Century Of The Self. The story starts with the relationship between Freud and his nephew, Edward Bernays – the man who invented modern marketing and public relations – and who used Freud’s new thinking about people’s unconscious drives to sell mass-produced goods. Other episodes tell the story of Anna Freud, Sigmund’s daughter, who used his ideas to teach people to control their inner desires ; of Ernest Dichter, a follower of Freud, who invented the focus group; and of PR guru Matthew Freud, Sigmund’s grandson.”
BONUS LINKS :
http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Bernays
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Edward_Bernays
http://www.prmuseum.com/bernays/bernays_1918.html
http://www.aqr.org.uk/indepth/summer2003/page5.shtml
http://www.americanidealism.com/articles/edward-bernays-forger-of-the-public-relations-industry.html
http://www.americanidealism.com/articles/karl-rove-and-the-spectre-of-freuds-nephew.html
http://www.nytimes.com/books/98/08/16/specials/bernays.html
http://www.bway.net/~drstu/chapter.html
http://www.extra-media.nl/chomsky/index.html?macht-en-mening.htm
Ik verwacht wel een vervolg Steeph.
Het is makkelijk om te zeggen:
“Middels een tot nu toe geheim programma betalen ze waarschijnlijk scholen en onderwijzers (allebei tegenwoordig onterecht om geld verlegen) om zodoende een deel van de lestijd te krijgen.”
Is dat dan ook zo?
Het zou me verbazen als we in nederland al zover zijn gekomen.
Maar gezien de geschiedenis van (ver) commersialisering van scholen in de vs begrijp ik je achterdocht.
En voor een ieder die denkt dat het leven onschuldig is en wij niet (heimelijk) opgeleid worden tot volgzame consumenten, leen eens: “What Kids Buy And Why” “ISBN: 0684834480” bij de plaatselijk bieb, kopen kan altijd nog.
@Jordi en HansR :
Ik herinnerde mij plots een oude reclame slogan van AH en realiseerde me dat deze in een(misschien zelfs meerdere) ander daglicht geplaatst kon worden. Het bestoken van onze jeugd door bedrijven (zelfs tijdens schooltijd) is ook in mijn ogen een kwalijke trend. Kinderen zijn minder goed opgewassen tegen reclameboodschappen. Ik betreurde destijds het loslaten van het beginsel dat er geen op jeugd gerichte reclame gemaakt mocht worden en betreur dat nog steeds.
@Snaporaz De Angelen van overzee kennen een kinderspelletje. De juf voor de klas zegt dan ‘Nu gaan we “Follow the leader” spelen’. Note bene.
Marketing kan natuurlijk kwalijke aspecten kennen, zeker waar het de doelgerichte beinvloeding van kinderen betreft. Ik vraag me alleen af of bovengenoemde “ervaring” serieuze aanleiding geeft tot paniek.
Ik denk dat er veel grotere problemen zijn in onze maatschappij als het gaat om indoctrinatie. Opheffing van art. 23 heeft wat mij betreft een veel hogere prioriteit.
Vandaar dat we een angelsaksische economie hebben?
De grote woeste barbaar Odoaker heeft een Uitkering??? Grote God, ik was nog maar net aan het komen van de gruwelijke ontdekking dat de Praetoriaanse garde haar eigen sokken breit..
bijkomen.
@TRS#81: Wat is nou weer het slechte aan artikel 23. Waarom zou je de vrijheid van onderwijs nog verder willen beperken? Er is namelijk in dat artikel al een voorbehoud opgenomen dat de regering kan ingrijpen, indien het gegeven onderwijs niet aan de wet voldoet. Waarom wil je dit artikel opheffen?
@Snaporaz: Via deze link zijn de afleveringen van “The Century of The Self” te downloaden!
Ik ben pas bij aflevering 2.
Dank voor de overige links.
@NoName: Ik hoef niks meer te onthullen. AH gaat publiek met soortgelijke programma’s:
http://www.volkskrant.nl/incoming/article242096.ece
” Kinderen moeten gezonder eten, vindt Albert Heijn. Om dat te bereiken, verzorgt de supermarktketen voor vijftienhonderd basisschoolklassen een gratis gezonde lunch op 27 april.”
Klinkt positief. Maar is ook branding. En ik vind dit een taak van de scholen/overheid/ouders en niet van bedrijven.
@Arie
Als er ergens indoctrinatie plaatsvindt is het wel in het religieus geinspireerde onderwijs. Ik zou kinderen/jongeren daartegen in bescherming willen nemen. Een echte liberaal is daarom m.i. tegen art. 23 omdat een echte liberaal vindt dat ieder mens in de gelegenheid moet worden gesteld om in vrijheid zijn eigen leven te kunnen vormgeven. Indoctrinatie, zeker relegieuze indoctrinatie is vanuit dat oogpunt verwerpelijk.
eehhhhh, kan iemand mij misschien uitleggen wat ik moet zien op die (waanzinnig onscherpe en bewogen) foto. Anders dan een roze (lijkt wel Geenstijl) vlek begrijp ik er helemaal niks noks naks van.
@El Capitan: Je ziet niet veel, geef ik toe. Maar het is een restje van een schoolklas (schat groep acht) die samen met hun juf getooid in AH mutsjes en schorten kassainstructie krijgen in de AH onder begeleiding van een medewerker.
Hè ja, laten we nav een postje over de Albert Heijn de discussie over art 23 nog eens overdoen…
Wat ik het ergste vindt van deze actie is niet de mogelijke mastahplan hierachter verscholen, maar het idee dat van alle inspirerende werkplekken die je kunt vinden in je gemeente er gekozen wordt voor kassainstruktie bij de buurtsuper. Wat een verschrikkelijke verschraling van het onderwijs.
@Stijn
kom maar op
@ TRS
Mijn #91 was ironisch bedoeld.
Ander keertje misschien, als het on topic is.
@stijn
mijn reactie was ook ironisch ;-)
“De grote woeste barbaar Odoaker heeft een Uitkering??? Grote God, ik was nog maar net aan het komen van de gruwelijke ontdekking dat de Praetoriaanse garde haar eigen sokken breit..”
Haha, wordt het dan niet eens tijd om met een psychiater over je Romeinse geschiedenis-fetish te gaan praten, SICKO? ;)
Over woeste barbaren gesproken. Wat heden uitkering heet werd vroeger smeergeld genoemd, (for your protection). Is nauwkeuriger eigenlijk.
He , toe nou, laat mij het nou ook eens met ironie proberen.
Wat veelal wordt vermeden in de berichtgeving is het gegeven dat juist de onderwijssector ondanks wetenschappelijke tegenadviezen en protesten van zowel schooldirecties en onderwijspersoneel in de ‘vaart der volkeren’ d.w.z in de haast maniakale rechts liberale privatisering en liberaliseringsgolven opgenomen dient te worden en dat financiering van het onderwijs ook op het hakblok of rol van de outsorcing government ( cda ,vvd, d’66) staat.
Een rompstaat met een zakenkabinet wat zichzelf amputeert, inkrimpt en slechts kijkt naar de vermeende heilzame marktwerkign om taken in te vullen, en nooit verder of over een verder gelegen toekomst heen wil kijken. Iets kritisch doordenken, iets van meerder kanten bekijken. Het adagium lijkt wel , Wie dan leeft, wie dan zorgt. En alternatieven bestaan niet eens meer. Laat staan wetenschappelijke vormings of sociaal pedagogische idealen. De beste burger is de simpele consument, de breindode denker.
@nove: hear hear.
@nove schrijft nu een tikkie beter voor snellezers. En ironie die er eerst niet zou zijn ? WelNee hoor.
De oerkracht is eruit; mijn antwoord luidt: Foei, u bedot me niet. Dit is minder nivo, nove, Wouter Bos of zo.
Via wèlke link, aub, Steeph #86 ?
Verder graag gedaan. Bonus link voor de Dardkinaal Kanneels fan in u : http://www.managementboek.nl/fem/boekeninfo.asp?CODE=9052807761723060&ReferrerID=1
#80: doet me aan Killing Joke denken, Mesca, maar snap ik voor het overige niet – te kripties !
@80
We hadden ook een spelletje waarbij je bovenop een een verhoging ging staan en onder het verdedigen van je positie naar beneden scandeerden:
Cue ‘The War Dance’..
Awel, het topic was dan toch massabeïnvloeding. Samen met school en indoctrinatie kwam het spelletje Follow the leader boven, dubbel neergezet. In Pooh goes to School wordt dit na-aapspelletje ook uitgebeeld.
Alles op bevel van Disney, want ome Walt kon er ook wat van. Erg om te lachen is trouwens de “verborgen” sex in The three caballeros, een travelogue doo Z-Amerika door Donald Duck. Van heel dik hout zijn hier de talloze freudiaanse symbolen. Het zou me niets verbazen als deze film als experiment eerst aan een militair publiek werd vertoond om dat jaar het land van voorkeur voor de dienst na te gaan.
Maar ja, toekomstmuziek he ?
@snaporaz #101: Oeps. Nog een poging:
http://www.metafilter.com/mefi/49526
In het artikel:
“Hoe kan AH op lange termijn de oorlog winnen? Daar spelen twee elementen een grote rol: Low Cost en Consumer Loyalty (LC en CL).
Aangezien AH zijn leveranciers al maximaal heeft uitgeknepen valt daar niet zoveel meer te halen op het vlak van kostenbesparing. En qua consumentenloyaliteit heeft AH ook al een hele stevige basis.”
Ik denk dat je hier ook nog eens de reserves vergeet van Albert Heijn. Zit je goed en heb je veel geld op zak, dan kan je lekker lang doorgaan tot de andere bedrijven hun reserves hebben verbruikt en echt niet meer goedkoper kunnen aanbieden. Dan flipt de consument wel over naar Albert Heijn.
In GB lijkt de oorlog zich ook nog verschoven te hebben naar het opkopen van voor de concurrent interessante percelen om ze braak te houden. De eerste onderzoek is al aangekondigd.
Tja, ook bij 104 gaat geen belletje rinkelen.
Qua 105 : en zo naar
http://www.mindhacks.com/blog/2006/02/century_of_the_self_.html
en zo naar
http://ts.searching.com/torrent/531196/DOCUMENTARY_BBC_The_Century_of_the_Self_MUST_SEE
Of anders : http://www.archive.org/search.php?query=adam%20curtis
Check trouwens ook entry van 3 januari, onderaan op http://www.rdfmedia.com/news/ :
“RDF Media’s critically acclaimed documentary Century of the Self has been picked as the fourth best movie of 2005 by Entertainment Weekly, America’s biggest selling weekly entertainment magazine. The Century of the Self was released in America through specialised art house cinemas and comes in at fourth after blockbusters Munich, King Kong and Brokeback Mountain.”
@Umar: Dat argument vervalt als de grote buitenlandse concerns de NL markt betreden. Die beschikken over dezelfde reserves volgens mij.
@Steeph: alleen hebben die hun ogen gericht op een grotere vis.