Persberichtendiarree

Foto: copyright ok. Gecheckt 11-02-2022

OPINIE - Sargasso krijgt regelmatig persberichten binnen. Soms van organisaties wiens idealen we delen (Bits of Freedom bijvoorbeeld) of van uitgeverijen die een interessante schrijver naar Nederland halen. Dat is fijn: persberichten die aansluiten bij ons profiel zijn uitermate nuttig.

Maar we krijgen ook heel vaak persberichten binnen die vrijwel niets te maken hebben met waar wij op Sargasso over schrijven. De week voor Valentijnsdag is tot nu toe het ergst. Mails over de meest nutteloze onderzoekjes van reclamebureaus stromen onze inboxen binnen.

Een bloemlezing.

Van een website waar je bloemen kunt bestellen en laten bezorgen, kregen we een mailtje dat 1 op de 10 mensen zichzelf een bloemetje stuurt op Valentijnsdag.

Valentijnsdag is doorgaans een goede dag voor romantiek, alsmede voor de bloemenbranche. Ook dit jaar zien bloemisten een forse stijging in hun rozen- en tulpenverkoop. Bloemenlatenbezorgen.nl analyseerde de eerste 750 bestellingen die zij voor aankomende Valentijnsdag binnenkregen. Hieruit blijkt dat gemiddeld 10,53% van alle bestellingen een zelfde afzender als ontvanger hebben.

Vervolgens wordt er gezegd dat vrouwen het vaker (14,7% van de gevallen) doen dan mannen (4,03%). En die vrouwen laten de bloemen dan ook doorgaans naar hun werk sturen. Waarom? Dan komt Linda Berkhoven van de website in kwestie (wat haar rol daar precies is, wordt niet vermeld) aan het woord:

De exacte reden dat er procentueel meer vrouwen zijn die bloemen naar hun werkadres sturen is onbekend, maar we weten dat dit regelmatig wordt gedaan om de reputatie op de werkvloer te verbeteren. Het kan echter ook zo zijn dat dit wordt gedaan zodat ze het cadeau vanuit het werk mee naar hun partner nemen.

Wat blijkt? Eigenlijk weet je geen drol over waarom mensen bloemen bestellen, voor wie die zijn en wat ze er mee gaan doen. Dank voor het meest nutteloze persbericht ooit.

Valentijn wordt Falentijn

O nee, wacht: we hadden er al een gekregen van een vergelijkingssite voor mobiele telefoons getiteld “Valentijn wordt Falentijn.” Blijkbaar heeft 15% van de ondervraagden (638) uit hun enquête wel eens relatieproblemen ondervonden door een verkeerd tekstbericht of sms-je. ‘In bijna alle gevallen dat er relatieproblemen ontstonden, kwam dit doordat de persoon in kwestie een bericht verstuurde naar de verkeerde persoon,’ staat er als verklaring bij. Oke, dus tientallen mensen zijn sukkels en kunnen geen goed WhatsAppje versturen. Verder blijkt 80% van de ondervraagden zich te ergeren aan autocorrectie. Ik zie de krantenkoppen al voor me.

En dan heb ik het nog niet gehad over de verkiezing voor het lekkerste kraanwater van Nederland, de ongevraagde nieuwsbrieven die we krijgen of de vele persberichten van Likoed Nederland. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn volledig irrelevant voor een blog als Sargasso. En ze gaan doorgaans ongelezen de digitale vuilnisbak in.

Reacties (9)

#1 Bismarck

De NOS maakte het vandaag anders ook wel erg bont.

  • Volgende discussie
#2 Eva Schram

@1 Ik kan m’n ogen bijna niet geloven. Dat allerlei marketingbureautjes dit soort “nieuws” brengen is tot daar aan toe (irritant, maar ook weer niet het einde van de wereld), maar de NOS? Tekenend ook dat ze schrijven:

want onderzoek wijst uit dat 75 procent van de Nederlanders niet de moeite neemt een presentje te kopen.

Welk onderzoek? Van wie? Etc. etc.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Inca

Om nog maar te zwijgen over het geframede ‘de moeite nemen’. Overigens neemt de NOS bijzonder vaak allerlei suffe persberichten over, reden te meer om de NOS zoveel mogelijk links te laten liggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

@2: Het is inderdaad een wel heel tekenend voorbeeld van de debielisering van de NOS. Ik erger me bijvoorbeeld ook aan het feit dat ze nieuwsberichten voorzien van zo kort mogelijke kopjes, als het kan in drie tot vijf woorden in plaats van een fatsoenlijke zin en overal wordt Nederland(ers) afgekort met NL(‘ers). Alsof de eerste prioriteit is dat elke kop op de breedte van een mobiel schermpje moet passen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 aynranddebiel

De persberichten die Likoed Nederland hier direct in de comments post mogen wat mij betreft ook wel direct de digitale vuilnisbak in.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 hansje ter horst

@5:
Is dat echt on topic of leef je hier een eigen frustratie uit.?
Hoef je niet te doen hoor, de uitpoepsels van Likoed.nl worden niet of nauwelijks serieus genomen.

Overigens is dit nog steeds off topic.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 aynranddebiel

Aangezien het letterlijk in het artikel genoemd wordt valt dat wel onder de definitie van on topic ja.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 hansje ter horst

@7: OK
Nog afgezien van het feit dat ik het helemaal met je eens ben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Lunarts

´Het kan echter ook zo zijn dat dit wordt gedaan zodat ze het cadeau vanuit het werk mee naar hun partner nemen´

Vandaag ontving ik een verlopen rode tulp van een stationsuitdeelmevrouw die mij verder een prettige dag wenste. Er was ook een schitterende romantische tekst bij: VVD Arnhem.

Dat wilde ik mijn partner niet aandoen.

  • Vorige discussie