Rol van Europa in onderwijs

ACHTERGROND - De Europese Commissie laat zeer regelmatig onderzoek doen naar de opinie van Europeanen. De zogenaamde Eurobarometer survey laat zien dat het vertrouwen in Europese instituties daalt. Ik zocht in de enquête naar het onderwerp onderwijs.

Onderwijs is een bevoegdheid van de lidstaten, en formeel heeft Brussel er dus niets over te zeggen. Maar toch is er een Europees “Ministerie van Onderwijs en Cultuur”. En ironisch genoeg is een van de meest bekende Europese projecten het Erasmus programma voor uitwisseling van studenten. Erasmus is zo’n bekende merknaam geworden, dat ze de naam nu voor alle Europese onderwijsprogramma’s hebben ingevoerd (Erasmus+). Eén op de vier hoger opgeleiden in Europa kent iemand die op uitwisseling is geweest met Erasmus.
Europa doet inmiddels wel wat meer dan mobiliteitsprogramma’s organiseren. Ze zet zich o.a. in voor het wederzijds erkennen van kwalificaties in het beroepsonderwijs, en stimuleert kennisuitwisseling tussen beleidsmakers. In de zogenaamde ET2020 strategie zijn streefdoelen neergelegd waaraan lidstaten in 2020 moeten voldoen. Uiteindelijk bedoeld om Europa ook economisch sterker te maken.

In 2007 vroeg men in de Eurobarometer survey specifiek naar de mening van burgers over de rol van Europa ten aanzien van onderwijs. Het grootste deel van de respondenten (meer dan de helft) antwoordt neutraal op de vraag of de EU een positieve of negatieve rol speelt. Men kon ook antwoorden “weet niet”, maar dat is een weinig betrouwbare antwoordcategorie omdat niemand graag toegeeft iets niet te weten (rond 8% zegt het wel).

Misschien geeft dit aan dat de meerderheid van Europese burgers geen idee heeft wat de rol is van de EU op het gebied van onderwijs. Of iets positiever geformuleerd: men weet intuïtief dat de rol van de EU beperkt is, dus kan het antwoord op deze vraag alleen maar neutraal zijn. Misschien hebben ze om die reden na 2007 de vraag geschrapt.

Tegelijkertijd neemt de invloed van internationale organisaties als de OECD op ons onderwijssysteem toe. Maar of dat positief of negatief is? Dat is nog een lastige vraag om te beantwoorden.

Reacties (4)

#1 gronk

Tegelijkertijd neemt de invloed van internationale organisaties als de OECD op ons onderwijssysteem toe.

Waar blijkt dat uit?

  • Volgende discussie
#2 Derpjan

@1:

Er is in elk geval wat indirecte invloed omdat onze politici vaak kijken naar rapporten en (helaas) ook de simpelere ranglijstjes van de OECD (OESO).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 analist

@2: Dat is volgens mij niet meer dan 10 jaar geleden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Derpjan

@3:

Dan is het toch een toename t.o.v. vroeger?

  • Vorige discussie