Het Europa van de toekomst krijgt stilaan vorm. Tot de niet geringe schok voor Duitsland, zet men het licht op groen om in te grijpen tegen hoge uitstoters – lees Duitse grondigheid.”De boetes voor producenten die de regels overtreden zijn fors. Voor elke gram CO2-uitstoot boven de EU-norm wordt in het komende jaar een boete opgelegd van 20 euro. In het tweede jaar neemt die boete toe tot 35 euro. In 2015 kost een extra gram CO2-uitstoot ruim 95 euro.” Aan de andere kant gaat het de andere kant op: Mr Terminatorhummer van California mag niet eens strenger optreden tegen hoge vervuilers. “The Bush administration is moving forward with a clear national solution, not a confusing patchwork of state rules, I believe this is a better approach than if individual states were to act alone” klinkt het daar tamelijk op de lange baanschuivend.
Reacties (20)
Supercars are supposed to run over Arthur Scargill, and then run over him again, for good measure. They’re designed to melt ice-caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands, and turn the entire Third World into a huge uninhabitable desert… but only after they’ve nicked all the oil.
Hoe de Nieuwe Wereld de Oude Wereld werd…
Hail Carlos!
In dat kader, een langetermijnvisie:
15e eeuw: Spanje
16e eeuw: Italie
17e eeuw: Nederland
18e eeuw: Frankrijk
19e eeuw: Verenigd Koninkrijk
20e eeuw: USA van de Verenigde Staten van Amerika
21e eeuw: China
22e eeuw: de Europese superstaat
Welk uitzicht geeft dit Europa de burger nu eigenlijk? Ik vind het nogal mensonterend om dood te gaan in een of ander millieuvriendelijk stuk vlees-in-blik. Liever enige overlevingskans in een super-car…
Een verschil:
In de VS hebben ze 1 president, als die (of de nieuwe) iets wil, zet die zijn krabbel onder een papiertje en dan heeft die ons weer bijgehaald. De besluitvorming is daar iets sneller en iets radicaler. Het ene moment lopen ze voor, dan achter, dan weer voor, dan weer gruwelijk de verkeerde kant op, en dan ineens weer de goede. En daarbij verschillende staten en steden daar op dit moment best veel, in vergelijking met de stad of land waarin ik op dit moment woon.
@ Jay, leuk overzicht, klopt wel denk, maar welk land is:
United States of Amerika van de Verenigde Staten van Amerika
(flauw)
@ esgigt, jij hebt een rot leven zet, zit je in een blik. Balen.
Maar even serieus:
Noem 1 punt van uitzicht, dat ons prachtige Nederland op ons dit moment bied. 1 voorbeeld dat we op de goede weg zitten, 1 reden de volledig te vertrouwen op Den Haag en met zekerheid te zeggen dat we zonder Brussel beter kunnen.
1 voorbeeld. 1 idee.
1 Maar, ik geef je het hele weekend.
1 perspectief op een SUPERCAR!!!
@ esgigt: En hoe mensonterend is het voor een voetganger of fietser om geplet te worden door zo’n “veilige” auto? Die er zelf niet meer dan een beetje lakschade aan over houdt?
@ esgigt: welvaart en vrede (zie (Noord-)Ierland: IRA, Spanje: de ETA heeft niet lang meer en meer… lijkt me genoeg.
En inderdaad Meester: hoeveel beter is Den Haag?
Het NYT stuk vertelt ook dat dit washington besluit veel kritiek krijgt, vooral vanuit california waar men normaliter z’n zin krijgt wat betreft dit soort maatregelen. En anders krijgt de governator wellicht nog z’n zin via de rechtbank.
Tja toch een mooie tegenstelling: federale maatregel pro Co2 reductie tot onsteltenis van staat vs federale terugroeping van pro Co2 reductie maatregel van staat.
Waar de gemeenschappelijke noemer dus is dat de federale regering/eu machtiger is dan de staat / het land. Maar hier dus inhoudelijk in tegengestelde richting.
Ik vermoed dat dit gevecht tussen centrale regering en de staten/landen zowel in de VS als in EU nog wel even doorrommelt. Ome Bill Clinton heeft de staten aardig wat meer autonomie gegeven. En wij stevenen dus blijkens dit postje op minder autonomie af … of niet … of wel … of per deelterein anders …
@KO#1:
Clarkson?
su @ Clarkson ftw
Geplakt van ’t onvolprezen wikiquote. En in m’n hoofd ook uitgesproken met de voor hem zo typerende pauze en toonhoogte … vlak voor de punchline.
Wel een beetje een UK uitspraak: wie de fuck is Arthur Scargill, dacht ik bijvoorbeeld.
@Meester: 2 punten van uitzicht in .nl:
1. Je mag hier blowen, hetgeen de kans dat je kanker krijgt behoorlijk verlaagt.
2. Je hebt hier enorm veel fietspaden, hetgeen de kans dat je onder een auto komt verlaagt en de kans dat je langzaam tot zak vet verwordt ook behoorlijk verlaagt.
Nu nog een verbod op verbrandingsmotoren binnen 50 meter van fietspaden en woningen, iets dat natuurlijk al 5 jaar voor het rookverbod had moeten worden ingevoerd.
toch grappig dat vogens andere bronnen de houtjes stokers in D alleen voor een X keer zo hoge uitstoot aan fijnstof en andere gehypede stoffen zorgt. komt waarschijnlijk een keurmerk op houtkachels.
lijkt wel of “co2 reductie” het nieuwe “nu nog beter” is geworden.
1. Je mag hier blowen, hetgeen de kans dat je kanker krijgt behoorlijk verlaagt.
Verlaagt moet verhoogt zijn neem ik aan, of vertel even welke revolutionaire nieuwe onderzoeken er uit zijn?
“De besluitvorming is daar iets sneller en iets radicaler.”
Waar maar de rechtspraak heeft hier een enorme invloed op de politieke besluitvorming en die is trager. Gegarandeerd dat dit voor het Supreme Court gaat komen. In principe geldt er een wettelijke uitzonderingspositie voor California op de Clean Air Act, die bevestigd werd door een federale rechter begin deze maand. Er wordt in Nederland veel te veel naar politieke besluiten op federaal nivo gekeken als het om besluitvorming in de VS gaat. Hier is bovendien het laatste woord nog niet over gevallen, omdat de rechtsgang een slepend proces is.
http://www.nytimes.com/2007/12/13/washington/13emissions.html?ref=science
@KO #12: Arthur Scargill was een berucht vakbondsman uit de jaren 60-70 als ik het mij goed herinner…
@Jay, Oplawaai en Meester : HAP! : LOL:
@#17:
Eerder ’70-’00. Hij was de leider van de laatste grote mijnwerkersstakingen. Bekend om zijn inzet van flying picket (taktiek, niet de a capella groep), aartsvijand van Thatcher en oprichter van de Socialist Labour Party.
Goeie help, als het zo doorgaat moet de duitse autoindustrie zijn creatieve energie gebruiken om iets geheel nieuws te ontwikkelen i.p.v. meer en groter van hetzelfde.
Of : shit, baan kwijt (of dacht je dat onderdelen voor Duitse auto’s enkel in Duitsland werden gemaakt?). Dat wordt moeilijk brengen naar de kids toe wat studiekeuzes betreft.
Maar goed, het gaat beter met het milieu, want het zijn niet alleen zes landjes in Europa en wat derde wereldlanden die toch al geen uitstoot hebben die hieraan meedoen.
Toch? Toch?!