Week 38: Talpa Groot Succes

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

koning voetbalTalpa is sinds zaterdag 13 augustus om 20.00 uur in de Nederlandse TV lucht EN live online. Vanaf het begin wordt Talpa door sommige Nederlandse media bewust doorgetrokken. Andere media berichten nieuwsfeiten nadrukkelijk in een negatief daglicht. Opmerkelijk is dat zowel de Telegraaf als Geenstijl, de kruisvaarders tegen Talpa, door hun onderlinge financiele verbondenheid juist concurrenten van Talpa zijn. Immers, de Telegraaf Holding investeert in Geenstijl middels Speurders.nl, nieuwsstukjes worden door Geenstijl van Telegraaf (of vice versa) letterlijk overgenomen, en de Telegraaf Holding is met zijn belang in SBS Broadcasting een concurrent van Talpa. Succes van Talpa is dus de doodsteek voor SBS Broadcasting, en daarmee een enorme verliespost, die ook in de financien van Geenstijl en Telegraaf snijdt.

Wat zijn de feiten? Talpa heeft een enorm succesvolle opstart, al na 6 weken scoren ze meer dan 5,7% marktaandeel (NL3:5,8%, RTL5: 4,9%, NET5: 4,5%, Veronica: 3,6%), staan ze nummer 1 in de top 100 van best bekeken programmas en laten ze concurrenten als NET5 en Veronica (SBS Broadcasting) ver achter zich. Vijf programma’s haalden in week 38 de top 50: Wedstrijden Zondag, Wedstrijden Zaterdag, Joling & Gordon, Postcode Loterij en Expeditie Robinson. Bovendien is Talpa live op internet te volgen, zodat ook Nederlanders in de kolonieen het voetbal in het thuisland kunnen volgen. De online stream is bovendien buitengewoon succesvol volgens Multiscope.

tafel 1: aantal programma’s in top100 per omroep

Ned1 18x
Ned2 23x
Ned3 8x
Net5 1x
RTL4 24x
RTL5 1x
RTL7 1x
SBS 15x
Talpa 7x
Veronica 2x

Kortom, Talpa is een groot succes in de eerste paar weken sinds haar oprichting en het is niet teveel gezegd aangezien de trieste kijkcijfers van concurrenten dat Talpa hoogstwaarschijnlijk menig concurrent uit de commerciele markt zal prijzen in de komende jaren. SBS, Telegraaf, RTL, Veronica? Ga eens lekker dood. Ole, ole, Talpa, ole!

Nieuwe Media Kijktip:
Live Stream VPRO Geschiedenis

Links:

  • Stichting Kijkonderzoek
  • Talpa
  • Telegraaf Media Groep
  • SBS Broadcasting
  • Wikipedia – SBS Broadcasting
  • Wikipedia – Telegraaf Media Groep
  • Sargasso Media Holding
  • Multiscope
  • Mediafact.nl
  • 0

    Reacties (12)

    #1 dieter

    toch zijn er, toen het voetbal naar talpa ging, een miljoen kijkers ‘verdwenen’, die wel naar studio sport keken, en niet naar talpa’s de wedstrijden. Ook Barend en van Dorp doet het matig vergeleken met vorig seizoen, toen ze nog bij rtl zaten.

    • Volgende discussie
    #2 nove

    Keurig verzorgde post.. goed gedaan, Caprio, erg netjes of hoor ik nu ‘kekke boel’ te krijten.

    Toch win je me niet voor Talpa en die concurrentiegegevens of het tussentijdse beeld, de summiere schets van de markt, de mediastructuur en onderlinge kapitaalverhoudingen in een klein gebied van een wereldwijde industrie gaat per definitie mank omdat het welhaast ondoenlijk is om Talpa juist te positioneren en tot een echt vergelijk en idee te komen. Niet in de laatste plaats vanwege de dynamiek van de wereld en dus ook volabiliteit van een sector die overhoop gehaald is/wordt en waarvan het puin nog moet neerkomen. Het duurt een hele tijd voordat het stof optrekt en de impact en betekenis van zo’n explosie behalve gemeten ook ‘maatschappelijk’ geduid kan worden. De conclusie dat Talpa Holding en de sub bv’s van het personeel, het etalagemateriaal zeg maar, nu al bewijst succesvol en de hoogmogende/ veelbelovende pretenties/ beloftes waar heeft gemaakt komt mij te vroeg. Het is handig rekenmateriaal en hoort thuis in het managementdossier. Nuttig voor hen, blablatralala voor mij. Ik wil boeiende en relevante, originele, intelligent gemaakte programma’s zien, geen synthetische ‘shock & awe’ show. Daar heb ik de tv heus niet bij nodig.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #3 Franz Fitekz

    Het gaat helemaal niet goed met Talpa. John de Mol vindt de hoeveelheid kijkertjes nl. uiteindelijk niet zo belangrijk, als hij maar een beetje uit het rood komt. John wil namelijk de zender als uithangbord gebruiken om vervolgens via andere kanalen winst te maken. Zo is Talpa mede opgezet om nieuwe formats in de internationale markt te zetten. Want het verkoopt nu eenmaal stukken eenvoudiger als een programma op een tape staat ipv op papier. Daarnaast heeft Talpa een nieuwe regel in tv-land ingevoerd, nl. dat een producent vijftig procent van de rechten van een nieuw format af moet staan aan Talpa, anders heeft John de Mol sowieso geen interesse. Als die programma’s dan in het buitenland beginnen te verkopen, begint de kassa van Talpa pas goed vol te lopen.

    En dat gebeurt dus niet. Pijnlijk probleem bij de kijkcijfers van Talpa is namelijk dat de goed bekeken programma’s op Talpa niet uit de stal van De Mol komen. De eigen programma’s van De Mol en concorten scoren abonimabel slecht. En dat is geen goed signaal voor verkopen in het buitenland.

    Geld verdienen met de ideeen van anderen dan? Die vijftig procents-regel levert immers geld op, ook al is het niet je eigen idee. De blamage van de TV-competitie laat zien dat producenten hun beste formats niet bij Talpa zullen neerleggen. Immers, een goed programma laat zich ook bij RTL, SBS of Publieke Omroep uitzenden, en je verdient dan meer aan verkoop aan het buitenland.

    Met andere woorden, John de Mol zal best zo nu en dan een glaasje drinken op de kijkcijfers van Talpa, maar de nasmaak is nog bitter zolang zijn eigen creativiteit maar geen resultaat blijkt op te leveren. En het is nog maar de vraag of dat op korte termijn beter wordt..

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #4 MixMasterMike

    interessant die link tussen geenstijl, de telegraaf en het talpabashen, zo had ik het nog niet bekeken.
    Overigens heb ik nog steeds geen enkel argument gehoord om Talpa nu eindelijk eens op mijn televisietoestel te programmeren.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #5 Caprio

    @Fritz: ik ken de streefcijfers niet, maar elke normale start-up rekent zichzelf niet af na 6 weken, maar evalueert eens na 6 maanden, met verschillende scenarios op de kast. Als de kijkcijfers omhoog gaan, kunnen de reclamekosten omhoog en dus het inkomen. simpel.

    Die 50% regel interesseert me niet zo, hoewel het interessant is dat je die opmerkt. Iedereen is vrij om te kiezen. Als jij als producent denkt dat je meer geld verdient met die 50% regel op Talpa verkoop je aan Talpa, als je denkt dat je meer verdient op SBS of Ned3 zonder 50% regel omdat je zeker weet dat je formule internationaal gaat aanspreken verkoop je toch lekker niet aan Talpa? Ondernemersrisico moet gedekt worden en dat kan je op verschillende manieren doen, dat staat iedereen vrij. Talpa heeft geen monopolie dus geen uitbuiterspositie.
    Als je voorspelling uitkomt dat producenten hun beste formules niet aan Talpa verkopen, dan zul je zien dat DeMol die 50% even snel weer van tafel zal halen cq. verlagen.

    Creativiteit is geen maatstaf voor een commercieel station, dan moet je op Ned3 zitten en dat win je niet van de VPRO.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #6 MixMasterMike

    (en nu is het wachten op een kritisch Geenstijl artikel aangaande de sargasso redactie, passen jullie wel op voor het van Jole-effect?)

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #7 nove

    Nou, ik zal julie, Caprio en Ome John, een klein beetje helpen.. meer drama/ eigen produktie i.p.v. instant lifestyle, koken, wonen en kirrende kakelnichten en waarom is er geen satellietstation/programmering in Afrika. Gebeurd daar niks of zo ..?

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #8 Franz Fitekz

    @Caprio. Het soort creativiteit waarmeer je formats bedenkt die goed bekeken worden (En daarmee verkocht) lijkt me essentieel voor het commerciele tv-wereldje. En die vijftig procentsregel zal waarschijnlijk wel verdwijnen als het niets oplevert, maar de vraag was of John de Mol het goed doet met Talpa. En dat denk ik niet, omdat hij de factoren die het meest geld opleveren, niet goed doet op het moment. Dat kan natuurlijk veranderen, en dat zal ook wel, denk ik. Maar ik denk dat John de Mol nu nog niet tevreden mag (en zal) zijn. En dat heeft maar ten dele met de kijkcijfers te maken.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #9 Caprio

    @FF(8): correct, je kunt niet tevreden zijn als je de mogelijkheden en potentie van Talpa en de ambitie van De Mol bekijkt. Ik probeerde wel de prestatie van De Mol tot nu toe recht te doen met enige realiteitszin.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #10 Maurice

    Ik kijk alleen naar De Wedstrijden en voor de rest kijk ik naar de publieke omroep, dus in dat opzicht wint Talpa. Maar op dit moment ben ik mijn pc goed aan het programmeren zodat ik straks van de reclame en gezever verlost ben.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #11 Arduenn

    Verdomd. Door Talpa was ik even vergeten dat SBS óók van die kutzenders heeft. Bedankt voor de eye opener Caprio.

    • Volgende discussie
    • Vorige discussie
    #12 Bismarck

    Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Talpa momenteel het grootste budget (of beter gezegd, de grootste kosten) van alle TV-zenders. Als je dan die top 100 meest bekeken programma’s ziet en ze pas op de 7e plaats bungelen, zou ik het woord succes niet gebruiken.

    Talpa heeft duidelijk meer euro’s onkosten per kijker dan de meeste andere zenders en dat kan op den duur natuurlijk niet o blijven. Die kijkers moeten namelijk die eruo’s weer terugverdienen via reclamegeld. De balans is dus duidelijk niet gevonden. Ik kan dan ook niet anders constateren dan dat Talpa vermoedelijk behoorlijk verlies draait momenteel.

    Al met al denk ik dat het opkopen van het voetbal zijn geld niet waard gaat zijn voor Talpa: Zoals al gesteld, de publieke zender kreeg daar meer kijkers voor, dus op den duur kunnen die er ook meer voor bieden.

    • Vorige discussie