De vrijheid van de markt lijkt vooralsnog vooral weggelegd voor ondernemers. Dat blijkt wel uit het volstrekt hypothetische voorbeeld dat ik hier zal beschrijven. Elke gelijkenis met bestaande bedrijven berust op louter toeval en/of kwaadwillige interpretatie door de lezer.
Stel je begint een bedrijf met een willekeurig produkt dat je tegen een scherpe prijs in de markt zet. Het produkt onderscheidt zich in niets van concurrerende produkten zodat je een lekker assertieve marketing toepast. De klanten stromen toe en het wordt tijd om eens iets te gaan verdienen. Dus stuur je de klanten dubbele rekeningen en aanmaningen, zelfs al hebben zij zich alweer afgemeld als klant. Om de klachten te verwerken zet je een call center op, waar de klant tegen betaling zijn klacht kwijt kan, na een flinke (eveneens betaalde) wachttijd natuurlijk. En als de dreigementen van de klanten serieus worden los je de zaak snel op, waarna je het circus over drie maanden opnieuw start. Daardoor maak je de geringe verdiensten op het produkt meer dan goed met de riante opbrengsten uit de klantenservice.
Nu hebben we hier een Consumentenauthoriteit, maar die onderneemt niets tegen dit soort praktijken. Want we hebben een vrije markt waar aanbieders en afnemers er samen uit moeten komen. De wet biedt echter geen bescherming tegen bedrijven die op het laatste nippertje doen voorkomen dat zij goede service bieden. Want als je naar de rechter zou stappen is de zaak al opgelost voor ie voorkomt. Het valt te verwachten dat dit business-model zonder ingrijpen van de overheid gemeengoed zal worden, want voor de vrijemarkt cowboys is niets te gek om lekker te verdienen.
De vraag is wat de Sargassolezers hier van vinden. Omdat ik de reacties op eerdere stukjes van mijn hand niet altijd kon volgen kun je kiezen uit vier mogelijke antwoorden:
- a) Hé, dat lijkt de werkwijze van Oxxio wel
- b) Wat nou, Oxxio bevalt mij prima
- c) De tuinbroeken zijn bij Zeeman in de aanbieding
- d) Gaap, weer zo’n saai stukje van Ippekrites
De stand tot nu toe, na 3 reacties:
- a) 0%
- b) 0%
- c) 98%
- d) 3%