Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Na de lampjesterreur die de afgelopen maanden voor een oase van licht in het donkere straatbeeld van Amsterdam heeft gezorgd, gaat de politie in maart iedere fietser bekeuren die door het rood licht fietst. Ook voetgangers zullen worden beboet. De flikken verstoppen zich en grijpen niets vermoedende overtreders in de kraag. Fietsers en voetgangers wees komende maand op uw hoede!

De vraag is wat wij tegen deze verregaande vertrutting kunnen doen?

0

Reacties (67)

#1 Terrebel

Onlangs heb ik een politie-auto staande gehouden die gebruikte maakte van de trambaan als rijweg. In mijn theorie-boekje sstond eertijds dat zij dat slegs mogen bij het voeren van bijzondere signalen. Op mijn:”waarom overtreed U de wet?” kreeg ik een snauwend “Bemoei je er niet mee.”
Toen ik een andere keer de politie belde met de melding van een heroïne-deal en daarbij signalement van beide betrokkenen en kenteken van de gebruikte auto doorgaf vertelde men mij:”Die kennen wij al.”
Ik vroeg toen wat zij van plan waren er aan te gaan doen waarop men antwoordde:”Hoe bedoel je?”
Tekenend, zou ik zeggen.

  • Volgende discussie
#2 Dreknek

Verschrikkelijk nieuws. Ik leef met de Amsterdammers mee. Waarom moet hen dat nou juist weer overkomen? Ben er kapot van. Stond er verder nog wat in het huis aan huiskrantje?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Sik

Nee, niets over hoofddoekjes gevonden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Carlos

De situatie is zorgwekkend, ikzelf ben laatst bekeurd voor ‘fietsen’ in de Leidsestraat, ik rolde gewoon een beetje door met dezelfde snelheid als de voetgangers. Maar ik reed recht in een razzia fuik van die fascisten. Achter elkaar werden er brave burgers bekeurd door anaal gefrustreerde dienertjes van amper 20 jaar (schuim op de lippen, machtswellustige blik in de ogen).

..en dan te bedenken dat alle panden in de Leidsestraat in handen van de Zuid-Albanese maffia zijn?! Maar dat soort types zijn voor de amsterdamse politie een maatje te groot (dan maar fietsertje pesten).

@Dreknek:
het licht springt op rood, het licht springt op groen
.. in Almelo is altijd wat te doen!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 caprio

Ik vermoed dat de politie na de deuken in het zelfvertrouwen na de afgelaste Hells Angels inval (het zou gevaarlijk kunnen worden), het verbieden van geleide cocaine invoer na de RIT affaire, het dode spoor in de publiekelijke executies, en de openlijke bedreigingen aan het adres van Officier van Justitie, nu haar werkterrein heeft verlegd naar de kleine overtreder en dit met hernieuwd zelfvertrouwen, onder het mom: grote misdaad begint in het klein. Sommige politie agenten schijnen na jarenlang binnengezeten te hebben op kantoor weer naar buiten te durven! Gesteund door nieuwe allochtone buurtsurveillanten en patrouille vaders durven ze nu ook Marokkaanse tieners die maar een beetje rondhangen te vermanen. Ik vermoed dan ook dat we over 10 jaar in Amsterdam geen kinderprostitutie (die overigens haarfijn door Fortuin en Oudkerk in kaart schijnt te zijn gebracht), geen grote drugskartels (die tegen die tijd hopelijk fulltime in het huisjesmelken in het centrum zitten), en geen executies meer zullen hebben in Amsterdam.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Carlos

We leven in het christen-masochistisch tijdperk.
De burger, gebrainwashed door Mussolini aan de Maas, vroeg om herstel van normen en waarden, maar kreeg deze boomerang keihard in het gezicht teruggeworpen. Nu telt ze haar bekeuringen en rouwt.

(wow dit klinkt bijna gelovig!)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 kaahaa

mijn beleven van het Collectieve Nu is: het gaat de verkeerde kant uit. Teveel frustratie, te weinig opbrengst. Er is een Systeem (oe-oe:foutfout:krakerkrakertaal!!!) wat doordraait.
Wereld: Afrika is op 20 jaar tijd van 6 naar 2% gedaald, wat betreft aandeel in de wereld. Terwijl iedereen weet dat er net zo lustig op los geplunderd wordt als in de betere koloniale tijden…
Hier ergens: een manische verblinding door regeltjes, een voldoen aan een systeem wat niet op mensen maar op winst (hetzij politiek hetzij economisch) gericht is.
En wij fucken allemaal mee. A herd of independent minds.
Een mooie, die christen-maso.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 CiNNeR

Ik zou zeggen, live on the edge en stap gewoon welbewust door het rood! DAT zal ze leren …

Ach ja, ik denk dat ze juist erg goed verdienen aan de kleine overtreders. En zo wordt de quota weer eens ruim gehaald.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Jacobine

*LIVEVERSLAG*

Het was een aardige motoragent, dat wel. Hij heeft me beloofd dat hij boeven zou gaan vangen na mij bekeurd te hebben. (Al had hij niet het gevoel dat het zou gaan lukken vandaag..) Hij was het met me eens dat ik ook best een boef zou kunnen zijn. Dit, aangezien boeven best ook wel netjes zouden kunnen praten, sterker nog, we kenden allebei een boef die welbespraakt is! We waren het erover eens dat Honda echt een KUTmerk is voor een ware motormuis. En oh ja, op dit moment hebben de Russen het voor het zeggen in Amsterdam.

25 Euro en ik moest verder LOPEN…(Wat ik natuurlijk niet heb gedaan, ik ben niet helemaal mesjogge!)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Jacobine

Oh, ik reed dus door rood, zonder licht, hehehehe.
En oh ja, als reden voor mijn zware misdrijf heeft hij letterlijk opgeschreven:

‘Ha ha ha ha, wat denk je zelf’

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Dreknek

Carlos: ik heb niks met Almelo te maken en wil er ook niks mee te maken hebben. Daar laten we alle uitgeprocedeerde tukkers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Ini

Laat ik weer eens in de contramine gaan: ik ben voor het bekeuren van fietsers die zonder licht of door rood licht rijden. Vooral van die fietsers die vinden dat de politie boeven moet gaan vangen, want dat vind ik een totaal uitgewoond argument.

Het verkeer in Amsterdam is iets vreselijks. Dat komt omdat de mensen het vertikken de grachten als verkeersaders te gebruiken (waarvoor ze bedoeld waren) en nu zonodig op die veel te smalle straten moeten autorijden en fietsen. Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld. Ik ben dan ook blij dat ik niet de wethouder van verkeer ben in deze stad.

De ‘burgelijke ongehoorzaamheid’ van fietsers is juist koren op de molen van de normen en waarden fanaten. Wacht gewoon een minuutje voor een rood stoplicht, en het schorriemorrie leeft weer in de illusie dat het in een geordende maatschappij leeft. Iedereen blij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 toinerz

“Dat komt omdat de mensen het vertikken de grachten als verkeersaders te gebruiken (waarvoor ze bedoeld waren) en nu zonodig op die veel te smalle straten moeten autorijden en fietsen.”

HAHAHAHAHAHAHA. Wanneer was je laatste bezoekje aan Amsterdam? 1863?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Dr.D

Dr.D reed door de rode lichten buurt
en kreeg een bijna bekeuring wegens te veel licht op de fiets…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 slyyy

“De vraag is wat wij tegen deze verregaande vertrutting kunnen doen?”

Verhuizen naar Rotterdam!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Sik

@Carlos: wie fietst er nou ook door de Leidsestraat!! Veel te gevaarlijk met een zatte kop en al die tramrails.

Ik gebruik de grachten als mijn verkeersader (maar dan wel het liefst in mijn eentje).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 caprio

@Sik, pissen is nu niet bepaald als verkeer aan te duiden, volgens mij.

mbt verkeer en terreur: if it isn’t broke, don’t fix it. Voor zover ik weet werkte dat prima dat verkeer in Amsterdam. Reken eens uit hoeveel mensen nu te laat op hun afspraak komen door dit gezeik, en hoeveel dat de Nederlandse maatschappij kost: agenten die staan te posten bij verkeerslichten, zakenmensen die te laat komen, bedrijven die bekeuringen vergoeden, de belasting die dat allemaal moet nagaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Olaf

Fietsen door Amsterdam is een achterhaald concept, na 58 boel kekke anekdotes van ’s lands troetellogster over dit onderwerp.
Wie zichzelf per byciclette vervoert, verdient het om op de bon te worden geslingerd. Zonder opgaaf van reden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 drBanner

Bekeuren van fietsers zonder licht en fietser die door rood licht rijden (en spookrijden en stoeprijden en bellen op de fiets) vind ik in principe een goede zaak.

De boete die je als fietser voor zonder licht rijden en door rood rijden krijgt is een stuk lager dan voor dezelfde overtreding in een auto -dat is genoeg compensatie voor het feit dat het potentieel inderdaad iets minder dodelijk is dronken zonder licht door rood te rijden op een fiets zonder remmen dan in een auto met verplichte veiligheidsgordels en handsfreekitje.

Actief beboeten is zeker geen vertrutting van de samenleving, eerder verharding – en deze keer eens niet zinloos.

Bovendien is automatisch stoppen voor rood licht op een fiets zeer ontspannend en onthaastend (bijna net zo ontspannend en onthaastend als Sargasso lezen).
Probeer het eens! Het werkt therapeutisch, ook op achterop komende verkeersdeelnemers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 caprio

Het is natuurlijk begonnen als blanke opzet om de kutmarokkanen aan te pakken, maar blijkbaar heeft een of andere PvdA-er besloten: ok, als ze zero-tolerance willen, dat kutvolk, dat krijgen ze het ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 boludo

Houd van u fiets, het is een edel wapen in de strijd tegen luchtvervuiling. Laat men de fietsers zo min mogelijk barrieres op werpen. Met of zonder licht, stoppen of doorfietsen bij rood licht, laat de fietser anarchistisch zijn. Als hij dood gaat, is het zijn eigen dikke schuld. Maar neem hem niet de vrijheid weg om ongehoorzaam te zijn. Die boete moet hij dan maar voor lief nemen.
Hier in Quito vind ik het niet toepasselijk om de stad nog meer te vervuilen (je krijgt hier koppijn van de stank, net rokers maar dan veel erger)en daarom verkies ik de fiets. Zo draag ik toch mijn steentje bij aan een schonere wereld (maar ondertussen natuurlijk wel veel vliegen naar Colombia en Peru)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 caprio

Dat denk ik ook soms, totdat ik de scorecard.org statistieken zag, waarin Diesel de voornaamste oorzaak was van de 10% smerigste locatie in de VS, en het hoge kanker percentage. Je draagt weliswaar bij aan een schoner milieu, maar slechts voor een korter deel van je leven. Je zou veel beter automobilist kunnen worden, maar dan de auto wat vaker laten staan, gedurende een langer leven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Verbal Jam

Gaan ze ook de voetgangers die door rood licht lopen bekeuren? Dan mogen ze hun huiswerk wel eens gaan overdoen, want dat mag dus! Indertijd heeft Hare Jorritsma als minister van Verkeer en Waterstaat dit nog geregeld. Als voetganger mag u op eigen verantwoording door het rode voetgangerslicht lopen. Zorg ervoor dat u deze terminologie ook gebruikt wanneer u eventueel toch wordt bekeurd en noteer met veel omhaal de naam van de verbalisant, opdat u hem/haar kunt aanmelden voor een bijscholingscursus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Grobbo

Ik ben vóór het bekeuren van door rood rijdende fietsers en wel hierom:

1: Ikzelf stop zo veel mogelijk voor rood. Want wie door groen rijdt heeft voorrang, maar dat snapt de doorsnee Amsterdamse fietser dus niet. En dus heb ik geregeld bijna aanrijdingen met fietsmongolen die zo hard door rood scheuren dat ze geen tijd hebben om op te letten.

2: De fietsers in Amsterdam mogen op kruispunten graag zo ver mogelijk doorrijden en dan stoppen, om bij het minste gaatje naar de vluchtheuvel halverwege door te rijden. Maar het kruisend verkeer is vaak zo druk dat dat gaatje er helemaal niet is, en wanneer het licht op groen springt er een hele haag van domme fietsers staan op een positie vanwaar ze het groene licht niet eens meer kunnen zien!
(Overigens doet deze opstelling het ook goed bij vrachtauto’s en bussen… jaja, die moeten allemaal een dodehoekspiegel…

3: Door rood rijden is stressverhogend, en in een opgefokte stad als Amsterdam kan het geen kwaad om wat tijdswinst (3 a 4 minuten op het traject Bos en Lommer – Dam) op te offeren voor een significant veiliger en relaxter vervoer.

Overigens vind ik wel dat er ook zeer hard moet worden opgetreden tegen auto’s die nog ff snel door rood rijden, want dat zijn er inmiddels ook bijna 2 per rood licht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Kim Sung-Il

Ik ben het helemaal eens met Grobbo. Wat een gelul om dat ‘vertrutting’ te noemen. We leven toch niet in een 3e wereldland? Ik noem het orde en een teken van ontwikkeling.

Die anarchie die in A’dam verkeer heet, wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door asociale, kriskras door het verkeer kruisende fietsers die denken dat stoplichten niet op hen van toepassing zijn. Ik rij dagelijks in Amsterdam en doe dat rustig en stop ook voor zebrapaden enzo. Toch heb ik er geregeld een door-rood-rijder bijna op de motorkap.

Ik wil ook nog even kwijt dat taxichauffeurs en pizzakoeriers wat mij betreft ook harder moeten worden aangepakt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 bicat

Grutjes, wat een uitingen van woede. Er zijn landen waar je nog niet op straat mag spugen. Wat maakt u zich dik.

Daarnaast, Amsterdam is een stinkende verzameling van opgeklopte ego’s en stinkende randdebielen.

Ik mag het zeggen want ik ben er geboren. (En niet voor niets verhuist naar plekken waar het water kleurloos uit de kraan sijpelt)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 Grobbo

Niks geen woede, maar verbazing dat iedereen zo onderhand lijkt te vinden dat normen en waarden strenger moeten behalve als die op henzelf van toepassing zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 caprio

Allemachtig Grobbo, wat een dominee’s toontje, volgens mij moet je vooral zelf een beetje relaxen. Niks geen normen en waarden, beetje tolerantie, graag. Moet ik om 03.23 ’s nachts in een verlaten stad voor rood wachten, moet ik wachten als er geen verkeer aankomt? Effe beetje minder burgerlijk, svp. Als je behoefte hebt aan autoriteit moet je maar naar SM studio gaan, of lid worden van de kerk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 Kim Sung-Il

Hey Caprio, ik denk dat het massaal beboeten van fietsers niet is bedoeld voor fietsers die om 03:23 voor een rood stoplicht staan in een verlaten stad. (moet je trouwens met de auto door rood rijden, vindt men het ineens wèl terecht dat er boetes worden uitgedeeld)

Nee, het gaat namelijk om Amsterdam, waar hele fietsende volksstammen midden overdag in alle drukte kruispunten onveilig maken en uberhaupt niet geïnteresseerd lijken in de kleur van het verkeerslicht.

Overigens zou ik het een zege vinden als men naast roodlichtcontrole ook gelijk een diefstalcheck kon doen. Kijken of al die fietsers nog steeds zo’n grote bek hebben over ‘ga boeven vangen’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Lilith

@caprio: door rood licht rijden heet tegenwoordig tolerantie? Ohhh, zit dat zoooo! Dan geldt het ook voor auto’s en aangezien ik strax door het centrum van Den Haag mag, zal ik het gelijk uit proberen … kijken hoe tolerant die fietsers zijn t.o.v. door rood licht rijdende automobilisten. Hehehe … vrouwen en kinderen eerst!

@Kim Sung: inderdaad, wat je zegt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 bicat

“Niks geen woede, maar verbazing dat iedereen zo onderhand lijkt te vinden dat normen en waarden strenger moeten behalve als die op henzelf van toepassing zijn.”

Grobbo raakt de kern.

“Moet ik om 03.23 ’s nachts in een verlaten stad voor rood wachten, moet ik wachten als er geen verkeer aankomt? “

Des nachts om 03:23 knipperen de lichten veelal oranje, dacht ik. Des nachts om 03:23 mag je ook niet harder dan 120 km/h op de snelweg terwijl je geen hond tegenkomt. Ben ik het mee eens, maar lap het vrolijk aan mijn laars. Om 15:23 trouwens ook, maar da’s een ander verhaal.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 caprio

Ik vind het kleinburgerlijk geschreeuw van jongeren die de jongerengrens aan het passeren zijn, zo rond de 35 waarschijnlijk. Automobilisten moeten blij zijn dat ze nog getolereerd worden in een stad als Amsterdam. Als ik auto reed in Amsterdam keek ik simpelweg 2 keer zo goed uit mijn doppen, zoals je ook 3 keer zo goed uit je doppen moet kijken voor trams, maar als je ouwe lul wordt, worden de nekspieren minder soepel, ogen niet meer zo best natuurlijk. Misschien zouden ze mensen die gestressd worden van pragmatisch verkeer gewoon hun rijbewijs moeten ontnemen, en verplicht naar Purmerend verhuizen. Ik werd sowieso al misselijk van al die burgernichten die in hun comfortabele koopwoninkjes trokken in gezellige buurten als de Pijp, die nu naar de tering worden geholpen. Ik vind het de meest zielige discussie ooit, en voorstanders vallen bij mij bij voorbaat in het hokje zielige mietjes. Er wordt een probleem gecreeerd en vervolgens een effectieve oplossing voor verzonnen, maar er was alleen nooit een probleem. Ja misschien wel, maar dat heet stad. Misschien moeten de vrouwtjes en mannetjes uit het platteland toch maar weer gewoon terugverhuizen naar het rustige dorp??

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Lilith

Gut, een onverwerkt trauma geloof ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 Kim Sung-Il

“pragmatisch verkeer”

“Er wordt een probleem gecreeerd”

“voorstanders vallen bij mij bij voorbaat in het hokje zielige mietjes”

“dat heet stad”

Aarde aan Caprio: De situatie waarin ieder voor zichzelf bepaalt hoe hij de verkeerssituatie gestalte geeft, zie je in 3e wereldsteden als Cairo of Bombay. Dat wil je niet in Amsterdam. En dat mensen nog met de auto in het centrum mogen rijden, maakt het mogelijk dat Amsterdam een stad is. Anders zou het inderdaad een dorp blijven. Maar doe vooral wat je wil, ik zet mijn ruitenwissers alvast aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 bicat

De Lagerhuistrofee gaat naar Lillith!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 bicat

En Dreknek moet zijn metaalarbeiders bek houden!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 caprio

@Kim Sung-Il: Nee, inderdaad, in Amsterdam moet het allemaal netjes en geordend gaan. Nee, stel je voor, je niet aan de regels houden in Amsterdam! Voor je het weet leven we in een derde wereld land. Ik fiets al tien jaar door rood en heb nog nooit een ongeluk mee gemaakt. Waar komt opeens die wijsheid vandaan dat er in Amsterdam aan de lopende band ongelukken voorkomen, het enige ongeluk dat ik ooit heb gezien, betrof een toeristen bus die rechtsaf sloeg terwijl het groen licht was. Da’s nog eens gevaarlijk! Door groen rijden terwijl er van die aardsluie automobilisten uilskuikens rechtsaf slaan. Kan iemand me de noodzaak eens aantonen, behalve al dat soort truttige gespeculeer dat er zoveel ongevallen zouden gebeuren??

@Lilith: liever dat, dan burgerlijk, truttig en oud. Jullie moeten jezelf eens afspelen en goed naar jezelf luisteren, met dat zielige gezeur over die paar fietser en voetgangers die door rood rijden. Het is een soort neurotisch gedrag, waarvoor geen enkele grond bestaat, behalve het gevoel dat het niet hoort, maw een emotionele behoefte die de redelijkheid overheerst. Ik vraag me oprecht af wie hier een psychologische afwijking heeft. Heeft iemand van jullie zijn ouders vroeg verloren, ouders gescheiden misschien, waar komt die behoefte aan autoriteit opeens vandaan???

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 mark

En krijgen we straks ook Postbus 51 spotjes: “STOPLICHT? STOPPLICHT!”

Ik begrijp caprio’s weerzin wel. Het lijkt erg op symboolbeleid dat is gericht om de mensen te laten geloven dat het veiliger en ordelijker gaat worden, terwijl de feiten geen aanleiding geven ervoor.

Maar goed, echt druk ga ik me er niet om maken. Ik denk (en hoop) dat de gemeente hier zijn hand heeft overspeeld. Het voorbeeld met de lichtjes spreekt mij (vooralsnog) tegen, maar het zelf inschatten van het verkeer en lekker doorrijden zit zo diep in het systeem van de ware stadschmensch, dat ik denk dat de klad er snel in zal komen en dat als de politie niet fulltime achter stoplichten wil gaan zitten, ze deze strijd niet zullen winnen.

Als ik me nou wel boos zou maken, dan zou ik nog wat hoogdravend verwijzen naar het georeer over eigen verantwoordelijkheid, en dan wel zo’n kleuterregel instellen. Daarbij, is er al gekeken naar de ‘side effects’? Vwb de maatregeln van de fietslampen: laatst was ik minder beducht op een fietser in zwart regenpak zonder licht die om de hoek raasde, omdat ik al helemaal op de lichtjes was gefocusd. Of als ik die had aangereden, was dat dan een voorbeeld van de ‘eigen verantwoordelijkheid, dikke bult’ voor die fietser?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 caprio

Ik wind me niet zo zeer op mbt die bekeuringen, tering, ik kan hier in de VS lekker door rood wandelen en fietsen, terwijl de politie door rood licht rechtsaf slaat, hoewel ze me keurig voor laten gaan, dat interesseert me niet. Maar zoals je zegt mark, die symbolische dadendrang die elke plank misslaat, die burgerlijke behoefte om autoriteit te doen gelden, desnoods zonder enig werkelijk effect voor veiligheid en sociale samenhang! En intussen maar flink bezuinigen op sociale voorzieningen, de kloof tussen arm en rijk flink vergroten, het is die truttige burgerlijkheid die erachter schuilt die bij mij als een rode doek werkt, en dat van types die zich zelf zo graag als liberaal en soepel zien (zo’n beetje half Nederland).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Lilith

@caprio: gaat het? Er zit geloof ik een hoop persoonlijke frustratie bij ofzo dat je zo heftig op mij (af)reageert? Gewoon iets zeggen hoe je denkt over het rijden door rood licht door een fietser en reageren op hoe een ander daar over denkt … zonder dreinend geleuter over burgelijk, truttig en oud (of het passeren van een jongerengrens van 35) moet toch makkelijk kunnen, zeker over zo’n lullig onderwerp als dit.
Tuurlijk is het gezeik over normen & waarden, maar een groot deel van de bevolking hier in Nederland schijnt er een grote behoefte aan te hebben. Dan moet men dus niet gaan lopen emmeren als dienst die gemachtigd is beleid uit te voeren dat ook tracht te behalen (op welke wijze dan ook). Tis inderdaad zoals Grobbo zegt, als het de mensen zelf treft … oh dan zijn de rapen gaar. Als ik als automobilist een fietser aan rij die door rood licht rijdt ben ik de lul. En dat heeft nix met normen en waarden te maken. Er zijn namelijk niet voor nix stoplichten: groen betekent ‘u mag doorrijden’, oranje betekent ‘als u snel bent mag u ook doorrijden’ en rood betekent ‘stop, u moet wachten tot het licht groen is’. Dat heeft nix met authoriteit te maken maar met verkeersregels. En die bestaan volgens mij al langer dan vandaag (en ook voordat men besloot bekeuringen uit te delen in Amsterdam). En ja, Mark heeft gelijk dat dit een staaltje symboolbeleid is, maar ik denk dat men het vooral doet om mensen eens na te laten denken over hun eigen gedrag. Altijd maar het vingertje wijzen op gedrag van een ander & hoe het beter kan/moet, terwijl je zelf in feite ook de regels aan je laars lapt. Maar ja, eigen grote bek eerst he?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Grobbo

Symbolische dadendrang? Het gedrag van fietsers in Amsterdam irriteert me al jaren, en ik het lijkt me niet aan jou om mij allerlei dominees-toontjes te verwijten.

En kennelijk ben je zelf ook al enige tijd uit Amsterdam weg, want als je praat over

..”zielige gezeur over die paar fietser en voetgangers die door rood rijden”

Dan heb je niet alleen geen respect voor mijn mening maar ook de laatste paar jaar niet opgelet, er rijden namelijk hele volksstammen fietsers door rood. Niet ‘enkele’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 caprio

over hoeveel volksstammen hebben we het dan en ik begrijp dat die gemotoriseerde genocide die dagelijks plaatsvindt terwijl je met je 4×4 over de door rood gereden fietsers worstelt, je behoorlijk wat overlast oplevert. Ik durf te wedden dat je nog nooit een fietser aangereden hebt of een ongeluk gehad hebt, sterker nog, dat je wellicht een ongeluk gehad hebt, maar dan met een automobilist, dan tellen we dat spiegeltje dat ik er waarschijnlijk afgerost heb effe niet mee.

De laatste keer dat ik in Amsterdam was, januari 2004, viel het me nog reuze mee. Maar als je uit het dorp komt overweldigt het misschien?

@Tering Lilith, beetje meer pit mag wel. Dat suffe gelul de hele tijd, heb je een baan bij de gemeente ofzo??

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 boludo

Tering Lilith? Het arme kind heeft je toch niets misdaan?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 Lilith

Kee dan caprio: de volgende keer dat je in Holland bent (je weet wel, dat gekke landje waar alles kon, geroemd door de kazen en klompen) rij jij door het rode licht op je fiets & dan rij ik je aan met mijn auto terwijl ik door het groene licht rij. Jij blij, ik blij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 Grobbo

@caprio: Ik heb geen rijbewijs. Ik ben een fietser.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 boludo

Ik rijd altijd door rood, maar hier zijn gelukkig niet zoveel stoplichten. Ik heb wel lichtjes op mijn fiets, dat dan wel weer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 Kim Sung-Il

Ik citeer: “Truttig gespeculeer” maar zelf enige regels erboven lees ik:

“Ik fiets al tien jaar door rood en heb nog nooit een ongeluk mee gemaakt”.

Nee maar, zulk een wetenschappelijke onderbouwing… Dat is net zoiets als zeggen: “ik heb nog nooit een autoongeluk gehad dus het valt allemaal wel mee. Pure volksmennerij dat gelul over ongevallen.”

Caprio, heb jij de laatste paar jaar nog een auto bestuurd in Amsterdam? Je bagetalisseert de verkeerstoestand namelijk als iemand die daar kennelijk geen ervaring mee heeft. Ja en voordat je de bal terugkaatst, ik fiets ook in Amsterdam en zie ook heus wel dat er ook aso’s in auto’s rondrijden. Ook zij zijn strafbaar.

Maar naast de werkelijke angst ooit iemand te scheppen, ondanks mijn voorzichtige rijgedrag, speelt voor mij inderdaad mee dat ik de stellige overtuiging heb dat als meer mensen zich aan de (verkeers)regels houden, dat de samenleving een stuk prettiger is.

Ik denk dat niet zomaar. Ik heb dat gezien in een aantal grote steden. Bijvoorbeeld in Duitsland, waar burgers, jong en oud, de stoplichten respecteren met een welhaast Nazistische discipline. Fantastisch! Als je daar door de stad rijdt oogt alles veiliger, rustiger, overzichtelijker en prettiger. Zowel fietsers als automobilisten zijn er misschien wel daardoor minder opgefokt. Truttiger? Nou, als het kan gisteren nog!

Dat velen asociaal (want dat is het behalve ’s nachts) door rood rijden is nog tot daaraantoe, maar waar ik vooral zo slecht tegen kan is als je je eigen foute gedrag gaat goedpraten door er een kansloos idealistisch tintje aan te hangen.

De regels zijn allerminst nieuw, en worden slechts nieuw leven ingeblazen. En eindelijk ook in Amsterdam eens een keer nageleefd. Ik heb de naieve hoop dat dit opzichtige optreden de mentaliteit kan doen veranderen van asociaal naar sociaal. Dan kunnen we binnenkort weer eens wat meer aandacht besteden aan een breder kader van ergerniswekkende toestanden als wildplassen, gejatte fietsen kopen, hondenpoep niet opruimen etc. in onze hoofdstad. Dat lijkt kleinburgerlijk leed, allemaal. En er zijn inderdaad ergere dingen. Klopt allemaal. Toch zou ik graag zien dat de boel wat verbetert in dit opzicht.

Laat het maar wat meer op een dorp lijken in Nederland, en vooral in Amsterdam. Dan neemt ook de maatschappelijke betrokkenheid hopelijk weer wat toe eventueel met behulp van kliklijn M. Ik denk dat er een heleboel mensen gelukkiger van zouden worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 caprio

dat als meer mensen zich aan de (verkeers)regels houden, dat de samenleving een stuk prettiger is.

hahahahahahahahahahahahahahaha, precies wat ik bedoelde: gelul. Je moet gewoon een psycholoog gaan zien, dan zul je je snel wat prettiger voelen in deze maatschappij.
Die maatschappij heeft geen enkele verantwoordelijk over hoe jij je persoonlijk voelt t.o.v. haar. Weet je hoeveel mensen dit een kutmaatschappij vinden omdat er buitenlanders, homo’s, geemancipeerde vrouwen en al dat soort tuig rondlopen?

Ik heb de naieve hoop dat dit opzichtige optreden de mentaliteit kan doen veranderen van asociaal naar sociaal.

Inderdaad zeldzaam naief. Allemachtig, je bedoelt dat dit geleuter er alleen maar is om naieve speculanten als jou te faciliteren??? Schei effe uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 caprio

@Lilith: gespeculeer weer!!! Ik rij door het rood, maar stop keurig voor aankomend verkeer dat voorrang heeft. Ik wed dat je me alleen kunt scheppen door doelbewust op me in te rijden, niet door een ‘ongeluk’ doordat ik niet goed uitkijk. Wat een zeepbellen overal hier, wordt beetje tureluurs.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 caprio

@Grobbo: mensen zonder rijbewijs zouden ze sowieso meteen van de weg moeten plukken. Je bedoelt dat je niet eens bewijs hebt dat je de regels uberhaupt kent?? Waar hebben we het dan nog over….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 Kim Sung-Il

Ik voel me prima in deze maatschappij. De wetenschap dat ik niet de enige ben met eerder geventileerde mening, draagt daaraan bij. Er is de laatste tijd draagvlak ontstaan voor een beleid dat de door jou zo gehate normen en waarden bekrachtigt. Op zichzelf vond ik de aanpak al gerechtvaardigd, maar in een breder kader van maatschappelijke correctie vind ik het ook meer dan wenselijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Kim Sung-Il

Maar om het simpel te houden: Regels zijn regels. Overtreders kunnen een boete krijgen. Die kregen ze jarenlang niet, en nu wel. Ik vind dat prima. Klaar!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 Jacobine

LOL@ Caprio!!

Compleet uit z’n dak nu het over fietsen gaat! I like.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#54 Pim Fortuyn

@Kim Sung-Il: Regels zijn regels, tot ze onrechtvaardig of onredelijk zijn, dan negeer ik ze. Ik ga mijn leven niet indelen naar de psychotische neigingen van de massa. Regels zijn regels, regels zijn regels, bevel is bevel, regels zijn regels, regels zijn regels.

@Jacobine: het grappige is, jullie moeten ermee leven met die ‘Nieuwe Bekrompenheid’, ik niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 Grobbo

@caprio: Leuk he cookies?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56 Kim Sung-Il

@Caprio

Psychotische neigingen van de massa? Is de massa ineens geestesziek? Zijn stoplichten en boetes zinloos, en het bestraffen van overtreding louter symbolisch of bedoeld om autoriteit op te leggen?

Ik zou dat paranoïde kunnen noemen, vanuit een soort dwangmatig non-conformisme. Een welhaast puberale behoefte om de wereld duidelijk te maken dat democratisch tot stand gekomen regels eerst jouw persoonlijke goedkeuring moeten welgevallen.

Maar dat doe ik niet. Ik geloof je namelijk niet eens. Ik denk eerder dat je gewoon, net zoals velen onder ons, een beetje opportunistisch en egoïstisch bent en dat probeert te maskeren door mensen die iets kleins als gedrag in het verkeer aanstippen, naar de psycholoog te dirigeren.

Maar zoals je al hebt gezegd: voorstanders vallen bij jou bij voorbaat in het hokje zielige mietjes.

Lekker gemakkelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#57 Zielig mietje

Caprio, jij bent een eikel

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 bicat

Het ligt allemaal aan Job ‘we moeten de dialoog aangaan’ Cohen. Die valse bijna-president reageert zijn eigen falen af op de eerlijke amsterdammer. Foei!
Wedden dat hij de trams ook gaat verbieden? Zijn vrouw heeft al 2 keer vastgezeten in de rails.

Wel meelijwekkend om te zien hoe een non-discussiepunt aangegrepen wordt om opgekropte gevoelens er uit te knallen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59 Carlos

..en ik dacht dat het hier afgelopen was?! gezellig..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#60 Job Cohen

M’n vrouw heeft maar 1x vastgezeten trouwens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#61 caprio

opportunistisch en egoïstisch

mee eens, maar ik betwijfel of het daarbij ophoudt bij de stoppen voor rood licht meute. (De massa is inderdaad geestesziek, dat lijkt me een nog groter non issue dat onderhavig). Wat er nu gebeurt is dat de massa regels voor het individu gaat opstellen, die geen enkel bevorderend nut dienen. Maw, de opportunist die het physieke gedrag van de ander beperkt zonder algemeen nut, dat lijkt me alle grenzen van het fatsoenlijke liberalisme ala Stuart Mills te buiten te gaan. Misschien moet ik het over een ander boeg gooien: ik ben tegen het plaatsen van stoplichten waar dat niet nodig is. Het is te duur, het kost geld, geld dat we beter in de vorm van een Zalm-snip terug kunnen laten vloeien in onze eigen portemonnaie in plaats van de bodemloze put van de overheid. Misschien is dat meer in de trend van de zieke massa.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#62 Grobbo

@caprio: physiek?

Kijk je wel uit dat je niet ook nog over geytenneuquers en homeaux gaat praten? ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#63 caprio

lichamelijk, de enige rechtvaardige beperking van vrijheid is die die fysiek de vrijheid van de ander aantast of bedoelt aan te tasten. Maar de pathologische toestand van de massa is dusdanig dat er een natuurlijke neiging tot absorbtie van het individu bestaat. In de VS heb je gelukkig nog een grondwet waarin die vrijheid tenminste verankerd is met nog wat onzinnige principes uit de oudheid. In Europa, is er geen enkel grondwettelijk principe waar je je als individu op kunt beroepen. Daar ben je overgeleverd aan: als wij met zijn allen soort van democratie, inderdaad een pathologisch-neurotische vorm ervan. Dat daar vooral bij de Fransen nogal wat latente homosexuele fantasieen bij komen kijken laat ik buiten beschouwing hier, maar kan er best een boek aan wijden, maar ja wie leest dat nou, zeg nu eerlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#64 Jacobine

Mijn God. Ik ben gewoon stupeé fait. (Ik heb geen zin uit te zoeken hoe men dat schrijft) Lieve Caprio, doe rustig aan, het komt allemaal goed, echt!
Ongelooflijk dat dit onderwerp zoveel kan losmaken bij mijn oude vertrouwde, rustige Caprio..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#65 caprio

zo dat lucht op, nu weer rustig aan, en snel weer terug naar de slapende honden kennel Nederland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#66 boludo

Nu weet ik het, het ontbreekt Caprio aan revolutie. Dat ingekakte leventje daaro levert strijd op met zijn innerlijke anarchistische ziel. Dat jullie dat niet snappen, ongelovelijk. En de teleurstelling dat Nederland (een voorbeeld voor mondiaal liberalisme, hoe je het ook went of keert, dat zijn we nog altijd) zich zorgen maakt over rode stoplichten.
Chapeau caprio.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#67 caprio

nee, nee, ik trap er niet meer in. ik sukkel gewoon verder met iedereen, mij krijg je niet meer gek.

  • Vorige discussie