Loeki’s toekomst

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Een Amerikaanse zakenman zei in 1886: “I know that 50% of my advertising is wasted. I just don’t know which half”. Zulke onzekerheid is sindsdien eigenlijk onverkort blijven gelden en pas sinds kort kunnen nieuwe technologieën als de TiVo-recorder registreren hoeveel mensen een bepaalde reclame bekijken. Voortschrijdend inzicht zou tot de conclusie kunnen leiden dat het bereik en impact van commercials geringer is dan tot dusver werd aangenomen. Slecht nieuws voor mediaconglomeraten en bepaalde reclamebureaus volgens een medewerker van een ‘interactief’ reclamebedrijf: “it’s not the holy grail for advertising agencies and media companies, which have built an industry around the idea of getting a shallow message to a broad audience rather than a tailored message to a narrower one”.

0

Reacties (6)

#1 bicat

Kijken of niet; naamsbekendheid blijft belangrijk.

  • Volgende discussie
#2 mark

Mee eens. Maar niet-kijken doet niets voor naamsbekendheid. Omdat er straks cijfers komen die dit meetbaar maken, zal met de huidige grote reclamebudgetten denk ik niet meer lukraak spotjes worden ingekocht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Carlos

Als ooit zal blijken dat reclame niet effectief is zal dat ernstige gevolgen hebben voor de duizenden mensen die bij pretentieuze reclamebureau’s geld verdienen aan het verkopen van gebakken lucht.

Ik voorzie opeens betaalbare woningen in de grachtengordel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Lilith

Wat een goed bericht! Ik heb namelijk echt een onwijze hekel aan reclame (en dan druk ik mij nog mild uit), vooral die op tv en op billboards. Als blijkt dat het niet werkt, lach ik mij werkelijk ‘ene kriek’ … wat een heerlijke geldverspilling voor het creeëren van een – domme & loze – droomwereld. De term ‘eat your heart out, suckerssssss!’ komt naar boven als ik denk aan al die imbeciele reclamebedenkers die vinden dat ze vernieuwend, verrassend en ‘doelgroepbereikend’ bezig zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Grobbo

Het is redelijk tricky materie, het meten van het effect van reclame.

Naamsbekendheid is altijd prettig, en bijvoorbeeld Wanadoo is er destijds binnen een jaar in geslaagd om dat op 82% te brengen. (Okee, kostte wel wat geld hoor)

Maar het grote probleem is dat mensen zelden iets over hebben voor reclame. Passieve reclame nestelt zich daarentegen wel in de hersenen, maar zodra mensen op een banner moeten klikken dan laten ze het afweten.

Wat niet wegneemt dat supermarkten de verkoop wel fors zien stijgen wanneer een produkt tijdens een goedbekeken tv programma onder de aandacht wordt gebracht, maar wellicht is dat een kwestie van aantallen.

En ja, reclamebureaus zullen zich achter de oren krabben, maar bedrijven ook. Ik denk namelijk dat de consument steeds mondiger wordt, en steeds minder geneigd zal zijn geld uit te geven aan iets ‘hips’ zonder service dan aan iets met service.

Uiteindelijk verkoopt het meest gebruiksvriendelijke produkt zichzelf toch het beste. Tegen mond op mond is geen reclame-kruid gewassen. :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Racey

Reclame is effectief.
Toen ik laatst een wasje in de wasmachine deed zei m’n kind heel wijs:
“Mam, wasmachines hebben kalk he?”
Of ik er blij mee ben, is weer iets anders.

  • Vorige discussie