“Half miljard euro schade door files” stond vandaag en gisteren te lezen in de Volkskrant en NRC. Het dramatische bericht kwam van het ANP: Nederland loopt honderden miljoenen mis door de tijd die we in de file staan. Toe maar.
Mooi onderzoekje van het ANP? Beslist niet. Het artikel is een bijna directe kopie van het persbericht van EVO, de Nederlandse club van verladers en Transport en Logistiek Nederland (TLN). En deze clubs hebben een doel met dergelijke berichten: asfalteren! en snel!
Maar in hoeverre kloppen dit soort cijfers eigenlijk? Verdienen de verladers en transporteurs ineens 500 miljoen euro meer als er geen files zijn? Natuurlijk niet. De vervoerders hebben al twintig jaar te maken met files en beschouwen ze als een vaststaand feit. Hun eigen logistiek is helemaal ingericht op files. Dit soort “onderzoekjes” zijn volstrekt uit te lucht gegrepen en hebben dezelfde waarde als: “internetgebruik kost bedrijfsleven miljarden”, “Nederlandse toiletgebruikers in werktijd spoelen honderden miljoenen weg”, en als klap op de vuurpijl “honderd-en-elfde baan Schiphol levert 2500 banen op”.
Het is allemaal gelul, bedacht door slimme schrijvers van persberichten. En het wordt gewoon overgenomen, gelezen en als Waarheid gepresenteerd.
Reacties (19)
Harry Potteren met getallen.
Maar dat is standaard tegenwoordig.
Stichtingen verzinnen hun eigen bestaansrecht (MDI, stivoro, brein, enz) en “wetenschappelijk onderzoek” wijst steeds vaker uit dat een symptoom de oorzaak is van een ander symptoom. In reclames vliegen de dermolipiden (huidvet), nutriblahblahs (bullshit), plantesterol (sic), ultra-zwarte micro-pigment-deeltjes (wat?) je om de oren.
Lekkere kenniseconomie tegenwoordig.
En als het al waar is dan zijn het alleen de chauffeurs die die 500 miljoen betalen door hun vrije tijd in te leveren. Niks 8-urige werkdag.
Volgens mij doen ze het alsvolgt:
Op weg naar je werk sta je gemiddeld een kwartier in de file. Je hebt een X-aantal forensen. Het gemiddelde uurloon in Nederland is Y euro. Dus is de economische schade 0,25 maal X-aantal maal Y euro.
Ik ben benieuwd of en in dat geval hoe ver ik er naast zit..
Ja, maar de meeste forensen staan in hun eigen tijd in de file…
Files staan ook bekend als een verplicht rustpunt. Voor veel mensen is het al dan niet bewust een tijd van ontspanning. Men kan even niets anders doen dan verplicht uit het gehaaste leven stappen en even rusten in de file. Geen files is nog meer gehaast = meer burn outs. En al in Oktober 1998 is er een heel nummer van de scientific american (wetenschap) aan besteed. Conclusie toen: meer asfalt leidt tot meer mobiliteit lijdt tot meer files.
Chicago: keuze voor asfalt
New York: keuze voor metro.
Resultaat:
In New York gaan miljoenen met de metro. In Chicago hebben ze inmiddels meerdere snelwegen boven elkaar, en die staan nog steeds vol met files.
Je zou bijvoorbeeld moeten kijken naar het verschil in huisprijzen tussen x km van de stad, wel file en x km van de stad, geen file. (uiteraard gecompenseerd voor allerlei andere factoren) Dan weet je tenminste wat het mensen waard is om de file te ontwijken.
Er is trouwens geloof ik een soortgelijke discussie over het nut van snellere liften in kantoorgebouwen (“werknemers denken juist beter na in de lift”).
evo is de eigen vervoers organisatie, gaat dus over goederenvervoer, forensen hebben idd alleen hun eigen vrije tijd als schade. het bedrag klopt vast wel redelijk maar tegelijk wordt het uiteraard doorberekend en dus betalen wij toch weer met zn allen en gaat er alleen maar meer richting staat
En als ik nou met de trein ga maar niks extra verdien ten opzichte van een vrachtwagenchaufeur kan ik dat dan vergoed krijgen? Want op deze manier is er dus geld te verdienen door niet in de file te staan.
(ik weet nu wel waar die extra miljard naartoe kan; het fonds voor filelozen)
En al die fijnstof-patienten, wat kosten die?
er is geld te besparen, als jij enkele tonnen goederen meeneemt op de trein kun je vast iets bijverdienen, als geschreven het gaat niet over forensen.
over fijstof hoef je niet makkelijk te doen maar het verkeer levert maar ca 7% van het fijnstof.
het gemiddelde rendement in het beroepsgoedernvervoer is de laatste jaren al negatief, voor hen zou een besparing welkom zijn, ze rijden ook voor jou benodigdheden
@bearenz: jij doet iets met goederenvervoer?
Michiel Maas heeft ook eindelijk het punt bereikt waarop hij merkt dat je de media niet kan vertrouwen. Dat eigenlijk alles wat je ziet en leest, een vorm van marketing is.
Hij heeft nu waarschijnlijk een beetje het gevoel alsof hem verteld wordt dat Sinterklaas niet bestaat…
Goederenvervoer lijdt geen verlies of schade. De extra kosten voor de langere transporttijd wordt gewoon in de vervoersprijs meeberekend. Al 20 jaar horen we dit soort berichten dat er verlies geleden zou worden. Als dat werkelijk zo was zouden er al lang geen transporteurs meer bestaan. 20 jaar met verlies werken kan geen enkel bedrijf.
En wat kost een kilometer snelweg? enkele tientallen miljoenen euro’s. Dus om nu een paar miljard (of iets dergelijks) van belastingcenten uit te geven omdat een beroepsgroep er niet in slaagt om een goede kosten/baten analyse te maken vind ik geldverspilling
ja wel iets, weet er daarom ook wel iets vanaf, voor mij persoonlijk echter nooit files genoeg, de goederenstroom wordt niet minder dus zouden er alleen maar meer vervoerseenheden nodig zijn om hetzelfde te vervoeren…
@imgikke, naar wie luister je dan?
het gemiddelede rendement is sinds ongeveer 3 jaar negatief, afgelopen jaar geloof ik 1,6% kun je redelijk lang volhouden als je daarvoor eigen vermogen hebt kunnen opbouwen
SimCity (de eerste) stad gebouwd, wegen aangelegd, FILE, ontevreden sims, help, meer wegen aangelegd, MEER FILE, nog meer ontvredenheid bij de sims, nog meer wegen, NOG MEER FILE, sims zijn bijna aan het muiten. Bekijk het maar, weg met die wegen en…
geen files
tevreden sims
Natuurlijk wordt het allemaal verrekend in vervoerprijzen en dergelijke, maar wie betalen die, denken jullie? Het extreme kostenniveau van dit deel van de wereld leidt onvermijdelijk tot werkloosheid van miljoenen jongeren. Is dat links?
“Michiel Maas heeft ook eindelijk het punt bereikt waarop hij merkt dat je de media niet kan vertrouwen”
Hell man, ik ben de media, dus ik vertrouw mezelf kennelijk ook niet? Interessante vraag…
Maar om uw punt direct even de grond in te boren: dit soort generalisaties zijn aperte kul. Maar één kanttekening is op zijn plaats. Gemakzuchtige journalisten zijn ideaal om te ge/misbruiken door slimme perswoordvoerders en bedrijfsschrijvers. Een persbericht als dit verdient een tegenwoord, of in ieder geval een gezonde dosis scepsis van de betreffende redacteur.
Het feit dat die voorlichters meestal voormalige journalisten zijn verhoogt het ons-kent-ons-gevoel nog een beetje extra…